Hallo,
Ik heb voor een website een algemene indexpagina die de inhoud van de andere pagina´s steeds oproept. Simpel en effectief, maar laadt steeds opnieuw en dat wil ik eigenlijk niet.
Dit is de code die ik nu heb:

<?php 
	//call the header
	include('include/header.php');
	//call the menu
	include('include/menu.php');
	//call for the page
		if (!isset($_GET['page'])) {
			//url-variable doesn´t exit, call homepage
			include('content/index.inc.php');
		}
		else {
			//url-variable exits, call file
			$page = 'content/'.$_GET['page'].'.inc.php';
			if (file_exists($page)) {
				//page exits, show page
				include($page);
			}
			else {
				//page doesn´t exit, show text
				echo 'This page you called for, doesn´t exit!';
			}
		}
	//call the footer
	include ("include/footer.php"); 
?>

Nu wil ik eigenlijk dat alleen de inhoud van de $page = 'content/'.$_GET['page'].'.inc.php' wordt geladen en de includes van header, menu en footer niet herladen worden, maar gewoon blijven.
Hoe kan ik dit doen?
De pagina´s worden opgeroepen met:
<a href="index.php?page.php"></a>
Wat ik dus wil is dat niet index.php wordt opgeroepen, maar alleen de ?page.php in de index die blijft bestaan.
@Frank: Nee, geef dan voorkeur voor Ajax, maar moet me er dus eerst in verdiepen. Heb nog wel even tijd en geen haast. De site waar ik dit voor wil gebruiken, gaat uiteindelijk erg uitgebreid worden, daarom is alles in één keer laden geen optie. En tot nog toe heb ik ajax kunnen vermijden, maar al wel in de gaten dat je er erg leuke dingen mee kan doen, dus dat gaat weer eens blokken worden. Tenslotte heb ik php ook geleerd, dus waarom dit niet? Maar als je nou zegt dat het dan slim is om eerst javascript volledig onder de knie te hebben, dan zal ik dat eerst maar doen, dus een volgorde advies is welkom.

@wouter: pm?? wat bedoel je?
jQuery is een javascript-library dat ajax functionaliteit 10x makkelijker maakt ;-) (Het kan nog veel meer dan ajax zoals effecten enzoverder)
@Wouter, hardstikke bedankt. Weet natuurlijk nog niet of ik er wat aan heb, maar ga er zeker mee aan de slag.
<?php

include ('PAD_NAAR_HEADER');

include ($_GET['p'] . '.inc.php');

include ('PAD_NAAR_FOOTER');

?>

Ga naa je pagina door PAGINANAAM.php?p=<naam>

@pascal Dat is onveilig. Ik kan door je $_GET['p'] te manipuleren in andere directories geraken en zo andere bestanden includen. (door bv / en ../ mee te geven).

Dit is overigens ook niet wat tartuga wilt.
@raoul Dat is niet helemaal waar want je kunt alleen naar bestanden linken die de .inc.php exentie hebben
@Pascal: Zoals Raoul zegt, dit is dus een verkorte én onveiligere manier van het script zoals ik het hierboven gebruik. Als je dit wilt doen, gebruik dan mijn versie en niet deze verkorte versie. En het is dus niet wat ik wil.

Reageren