Acties via url veilig?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Front end developer binnen de consultancy

Functie Je komt in een team met ambitieuze developers die de passie voor Front-End met jou delen. Samen ga je aan de slag met leuke en leerzame opdrachten. Het team heeft een eigen budget en financiën en zij bepalen zelf hoe dat besteed en investeert wordt. Je gebruikt tools als JavaScript, Node.js, React, Angular, Typescript en Vue.js wanneer je werkt aan de opdrachten. Daarnaast zul je veel leren van je collega’s en gezamenlijk een leuke tijd doorbrengen tijdens activiteiten zoals wintersport, hackatons en conferentiebezoeken. Je krijgt niet alleen de mogelijkheid Front-End te ontwikkelen, maar ook vooral jezelf. Dit kan behaald

Bekijk vacature »

IT Manager team PaaS

TenneT is hard groeiende om haar ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Lead PaaS die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je wordt de Teammanager (Lead) van een nieuw team binnen de afdeling Basic van Information Technology and Facilities (ITF) van TenneT. Het team heet Platform as a Service. Hier wordt elke dag in een goede sfeer met zijn allen hard gewerkt om vanuit IT

Bekijk vacature »

PHP ontwikkelaar

Functie Jij komt te werken in een development team van 9 man. Het grootste deel doet back end development en daarnaast is er 1 teamlead en 1 tester in het team. Dit Agile team is van groots belang voor de organisatie omdat zij voornamelijk alle eigen systemen in-house ontwikkelen. Naast het door ontwikkelen van het bestaande platform en de software die daarbij komt kijken, zul jij je ook bezighouden met het realiseren en opzetten van nieuwe projecten binnen het bedrijf. Je staat nauw met de klant in contact om zo hun wensen zo goed mogelijk te kunnen realiseren. Daarnaast ontwikkel

Bekijk vacature »

ERP Developer fleet managementsysteem

Wat ga je doen als ERP Developer fleet managementsysteem? Als ERP developer speel jij een belangrijke rol bij het doorvoeren van wijzigingen en verbeteringen binnen het fleet managementsysteem. Jouw expertise op het gebied van ERP systemen stelt jou in staat om de applicatie optimaal te laten functioneren en te blijven ontwikkelen. Als lid van het IT-team werk je nauw samen met andere developers en het business team om het fleet managementsysteem te integreren met andere systemen. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten en het implementeren van verbeteringen op basis van de wensen en eisen van onze klanten.

Bekijk vacature »

Dynamics Ontwikkelaar

Dit ga je doen Ontwikkelen van Dynamics 365 voor de interne uitrol; Samen met de consultants sparren met klanten over de wensen en eisen; Ontwikkelen van Dynamics 365 voor verschillende grote klanten; Technische analyse en testen; Meedenken over het gebruik en de richting van Dynamics binnen de organisatie. Hier ga je werken Onze opdrachtgever, gevestigd in regio Eindhoven, levert een compleet dienstenpakket op het gebied van IT. Zij pakken verschillende (complexe) vraagstukken van grote organisaties op. De sfeer intern is gezellig en informeel. Men houdt van hard werken maar gezelligheid door middel van een borrel of gezamenlijke lunch komt er

Bekijk vacature »

Software developer (PHP) - Utrecht centrum

Functie Ieder onderdeel van de software draait op aparte servers en het bestaat dus echt uit verschillende componenten. Het team bestaat uit 4 developers, een klein team dus met korte lijnen. Alles in intern ontwikkeld en je werkt aan alle facetten. Van uitbreiding van de core tot maatwerk voor de klant. Ook liggen er verschillende uitdagingen op servervlak en databases. Je zult de eerste periode veel samenwerken met de lead developer om vervolgens echt je gang te gaan binnen de software. In het team streven ze naast de hoogst haalbare kwaliteit. Hiervoor werken ze nauw met elkaar samen en levert

Bekijk vacature »

Medior/senior Front-end developer (Vue.js)

Functie Als Front-end developer ben je uiteindelijk overkoepelend aan de slag voor de 3 ontwikkelteams die ieder aan een specifiek product werken. In samenwerking met de UX-designer en de huidige Front-end developer zorg je voor gebruiksvriendelijke software. Lijkt het jou interessant om complexe problemen op te lossen en feautures naar een hoger niveau te tillen? En vind je het niet erg om oudere delen van de applicaties te refactoren i.c.m. het toevoegen van nieuwe functionaliteiten? Dan komen wij graag met je in contact. Eisen • HBO werk- en denkniveau (ze kijken niet naar papieren, maar naar denkniveau, motivatie en zelfredzaamheid)

Bekijk vacature »

Software Developer PHP JavaScript Python HBO SQL

Samengevat: Wij zijn een softwarebedrijf voor Autodealers. Ben jij een Medior of Senior Software Developer? Heb je ervaring met PHP, JavaScript of Python? Vaste baan: Java.Developer Software HBO €3.000 - €5.200 Bij ons op de werkvloer is er een positieve en informele sfeer. Naast een goede begeleiding en een enthousiaste klantenkring biedt deze werkgever een prettige omgeving met zeer afwisselende werkzaamheden. Houd jij van aanpakken en denk je dat je deze uitdaging aankunt? Dan zoeken wij jou! Zij werken voor grote klanten. Zij doen omvangrijke projecten die we bij deze werkgever op kantoor realiseren (geen detachering). Zij werken met state-of-the-art

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Start op 7 augustus 2023 bij de Experis Academy en ontwikkel jezelf tot een gewilde Full Stack .NET Developer. Maar hoe ziet het traineeship eruit en wat kun je verwachten? Periode 1 De eerste 3 maanden volg je fulltime, vanuit huis, een op maat gemaakte training in teamverband. Je leert belangrijke theorie en krijgt kennis van de benodigde vaardigheden en competenties die nodig zijn om de IT-arbeidsmarkt te betreden. Zowel zelfstandig als in teamverband voer je praktijkopdrachten op het gebied van front- en backend development uit. Wat er per week op het programma staat kun je

Bekijk vacature »

IT Infrastructuur Developer

IT Infrastructuur Developer Ben jij (bijna) klaar met je HBO studie in de richting van IT? Opzoek naar een spannende eerste baan, waar je ontzettend veel kan leren? Dan hebben wij de ultieme job voor jou! Voor een goede klant van ons in de financiële dienstverlening zijn wij opzoek naar een Junior Infrastructure Developer. Deze baan is een mooie kans om een sterke start te geven aan jouw carrière binnen de IT! De job Je werkt nauw samen met het Devops team, en zal je voornamelijk bezighouden met het automatiseren van infrastructure componenten. De componenten worden opgevraagd door het DevOps

Bekijk vacature »

Traineeship Fullstack developer (WO, 0 tot 3 jaar

Functie Zoals beschreven ga je vanaf start aan de slag bij een passende opdrachtgever, hierbij kijken ze echt naar jouw wensen, kennis/ervaring maar ook de reisafstand. Momenteel hebben ze meerdere klanten waarbij ze groepen hebben opgezet wat maakt dat er diverse uitdagende kansen liggen. Naast het werken bij de opdrachtgever, en het volgen van de masterclasses, zul je regelmatig met de andere trainees in contact zijn. Niet alleen op professioneel vlak maar juist ook bij de borrels en kwartaaluitjes! Kortom; een jaar lang hard aan jezelf werken in combinatie met gezelligheid en plezier. Spreek dit jou aan? Dan komen we

Bekijk vacature »

Node.js developer

Functie Onder begeleiding van 3 accountmanagers waarvan er 1 binnen jouw expertise je aanspreekpunt zal zijn ga je aan de slag bij diverse opdrachtgevers. Hij of zij helpt je bij het vinden van een passende en uitdagende opdracht. Hierin houden ze uiteraard rekening met jouw situatie, ervaring en (technische) ambities. De opdrachten duren gemiddeld één tot 2 jaar. Hierdoor kun je je ook echt vastbijten in een project en als consultant impact maken. Naast de opdracht ben je regelmatig met je collega’s van de IT-afdeling om bijvoorbeeld onderlinge kennis te delen, of nieuwe trends te bespreken. Ook worden er regelmatig

Bekijk vacature »

Full stack developer

Wat ga je doen als Full stack .NET developer Microsoft 365? Je stelt je op als sparringpartner voor het team en PO over toekomstige functionaliteiten, architectuur en mogelijke nieuwe producten. Je bent mede-verantwoordelijk voor het vertalen en omzetten van een user story in een passend technisch design. Je implementeert functionaliteiten op basis van een technisch design en user story. Je bent mede-verantwoordelijk voor het beheer van Azure DevOps, waaronder het beheer van GIT, Build Pipelines, Release Pipelines en geautomatiseerde testen. Hier herken jij jezelf in Hbo werk- en denkniveau of hoger aangevuld met relevante certificeringen en/of cursussen; Minimaal 3 jaar

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Front-end Developer! Als Front-end Developer binnen dit softwarebedrijf ga je de frontends voor zowel je eigen interne projecten als die voor klanten opzetten, onderhouden en uitbreiden. Je zet ideeën om naar mooie successen voor de klanten. Dat is in een notendop wat je gaat doen! Wat kun je verwachten? Je werkt aan de doorontwikkeling van bestaande maatwerkapplicaties. Bijvoorbeeld wanneer de klant de applicatie wil uitbreiden met een nieuwe feature; Samen met het team van backenders en desginers zet je nieuwe ideeën van klanten om naar mooie oplossingen; Je werkt met verschillende frameworks.

Bekijk vacature »

Web Developer

Bedrijfsomschrijving ENGIE Nederland is onderdeel van de beursgenoteerde ENGIE Groep. ENGIE is actief in 70 landen, met wereldwijd 150.000 medewerkers. Als groep is het de missie om bij te dragen aan de verduurzaming van de wereld. ENGIE Energie biedt energiediensten aan particulieren en grootzakelijk en gaat de uitdagingen van de energietransitie aan door het beschikbaar maken van duurzame energie, het streven de klimaatverandering tot een minimum te beperken, leveringszekerheid te bieden en zorg te dragen voor een verantwoord gebruik van de beschikbare resources. ENGIE Energie investeert daarom in hernieuwbare energiebronnen zoals zon, wind en bio-gas. Functieomschrijving Heb jij veel ervaring

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Tim S

Tim S

11/12/2012 13:02:13
Quote Anchor link
Hallo,

Ik zit met een vraag, is het veilig om acties uit te voeren via de url op een beveiligde pagina.

Dus stel ik wil een pagina aanpassen dan staat er in de url index.php&action=save-content&id=1. Als de gebruiker dan nu een 2 bij id invult dan wijzigt er een andere pagina, wat niet zo erg is wan het zijn zijn eigen pagina's. Maar als de gebruiker bezig is en halverwege per ongeluk op f5 drukt wordt dit ook meteen opgeslagen.

Zo zijn er natuurlijk meer voorbeelden, maar het gaat er om of dit veilig is en gebruikelijk??

Alvast bedankt
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 13:13:54
 
Erwin H

Erwin H

11/12/2012 13:12:14
Quote Anchor link
Vuistregel:
GET - het verkrijgen van data van de server
POST - het verzenden van data naar de server

Als je deze vuistregel gebruikt zal je dus updates en inserts altijd via post requests doen. Ook is een post beter omdat je dan geen limiet hebt aan het aantal karakters dat je kunt versturen, wat bij get wel zo is. Het probleem van een veranderd id in de url ben je bij post ook kwijt. Kwaadwillende kunnen het zonder veel probleem nog steeds doen, maar per ongeluk zal het niet gebeuren.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/12/2012 13:14:13
Quote Anchor link
Ik ga er vanuit dat je bekend bent met GET en POST requests. Wat jij doet, een actie via de url, is een GET request.

GET requests behoren gebruikt te worden om data op te halen / verkrijgen (to GET). POST requests zijn bedoeld om data te manipuleren. Opslaan acties behoor je eigenlijk dus niet te doen via een GET request, maar via een POST request met een formulier.
 
Tim S

Tim S

11/12/2012 13:19:17
Quote Anchor link
Het formulier wordt wel verstuurd met post, alleen de form action is pages.php&action=save-content&id=1.

Ik wil niet voor elke actie een apart php document ik doe dit liever op de pagina pages.php. Hierin heb ik dan een switch waarin in de afhandeling's documenten worden geinclude. Zo is het nog wel overzichtelijk maar heb ik wel alle documenten bij elkaar in een pagina.

Maar ik kan dus beter een hidden field gebruiken??
 
Chris PHP

Chris PHP

11/12/2012 13:20:04
Quote Anchor link
Tim Slootweg op 11/12/2012 13:02:13:
index.php&action=save-content&id=1.


Wat de twee heren hierboven zeggen klopt en kun je aanhouden. En om je snel uit te leggen waarom insert's, update's en delete's onveilig zijn via GET is als voglt.

Nu wijzig je de content van je id 1, maar als ik nu kwaad wil doen, zet ik daar bij id gewoon 2, 3, 4, etc neer om een ander record te wijzigen.

Dus kan er heel makkelijk verkeerde gegevens gewijzigd worden, escapes en 'invoerveiligheid' zijn dan niet van toepassing, want ik blijf een int (cijfer) geven alleen niet het id wat de bedoeling was.
 
Erwin H

Erwin H

11/12/2012 13:26:15
Quote Anchor link
Die 'action' parameter kan je gewoon behouden. Zelfs ook in de url of in een hidden input. Het id zou je echt niet in de url moeten plaatsen, maar ook in een hidden input.
 
Tim S

Tim S

11/12/2012 13:37:45
Quote Anchor link
Ja ik kan de id natuurlijk ook gewoon in het php gedeelte ophalen dus die hoeft dan niet in het formulier...

Alleen kom je als je op een pagina link klikt op de de pagina pages.php&action=view&id=1, nu haal ik gegevens op dus dit is goed. Op de view pagina staat boven de pagina een menu met de acties die je kunt uitvoeren. Als ik dan bijvoorbeeld de content ga wijzigen opent er een dialog met het formulier(tiny mce). Als ik dan op submit druk verstuur ik het formulier met method post. Maar als ik dan $_GET gebruik heb je nog steeds de id van pages.php&action=view&id=1 en deze is dan alsnog aan te passen. Zelfs als ik dit op het php gedeelte heb.

Dus kortom ik loop alleen even vast met de id...
 
Erwin H

Erwin H

11/12/2012 13:41:27
Quote Anchor link
Je kan dan ook het id nog in een hidden input plaatsen. Die gaat dan mee met de POST en die is bepalend. Bij een update gebruik je alleen de waarde in de POST en niet die in de GET.
 
Moose -

Moose -

11/12/2012 13:42:12
Quote Anchor link
Het is ook helemaal niet erg om die id in je url neer te zetten. Zolang je bij het opslaan van de data maar kijkt of je gebruiker ook daadwerkelijk dat id mag aanpassen
 
Tim S

Tim S

11/12/2012 13:43:43
Quote Anchor link
Maar als ik de id in een hidden field stop is het ergste probleem wel opgelost

Toevoeging op 11/12/2012 13:44:32:

Ja had het laatste bericht niet gezien, maar zo moet het dan wel werken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/12/2012 13:53:56
Quote Anchor link
Oh, wellicht ten overvloede...

Je hebt het over een beveiligde pagina. Ik weet niet exact hoe je dit gedaan hebt, maar stel... ik log in en vervolgens krijg ik dan een overzicht te zien van items die ik kan verwijderen. Allemaal prima. Echter, realiseer je wel dat ik als ik niet ben ingelogd nog steeds diezelfde url's kan aanroepen. Je zult dus voorafgaand aan iedere verwijder actie moeten controleren of de betreffende persoon is ingelogd.
 
Tim S

Tim S

11/12/2012 14:25:58
Quote Anchor link
De gebruiker moet inloggen om de pagina te bezoeken.
Als je het heel uitgebreid wilt doen kunt je werken met een user class met rechten, maar dit is nu goed.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/12/2012 14:41:52
Quote Anchor link
Ja, maar snap je wat ik bedoel? De gebruiker logt in en krijgt dan de links te zien. Echter, een niet ingelogde gebruiker kan nog steeds de links aanroepen zonder ingelogd te zijn.
 
Tim S

Tim S

11/12/2012 14:45:39
Quote Anchor link
Hij kan ze wel aanroepen maar dan krijgt hij of zij de inlog pagina te zien. Misschien zie ik iets over het hoofd??

Toevoeging op 11/12/2012 14:47:24:

De beheer pagina is wel een aparte pagina.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/12/2012 14:52:45
Quote Anchor link
Tim Slootweg op 11/12/2012 14:45:39:
Hij kan ze wel aanroepen maar dan krijgt hij of zij de inlog pagina te zien.

Oké, dan kan een kwaadwillende in ieder geval niks verwijderen. Lijkt me prima.
 
Tim S

Tim S

11/12/2012 15:05:02
Quote Anchor link
Ja mij ook en voor als ik het systeem ga uitbreiden ga ik wel iets gaan doen met rechten.
 
Kris Peeters

Kris Peeters

11/12/2012 15:28:19
Quote Anchor link
Okay, de discussie verlegt zich wat naar "rechten".

Een Admin panneel valt of staat bij een deftig inlog systeem.
Daarbij kunnen leden een "rol" krijgen (bv. "moderator", "contributor", "admin").

Een stuk content (bv. een bericht) krijgt altijd een auteur mee.

Bij het aanpassen of verwijderen moet je dus eerst controleren of de gebruiker rechten heeft om dit te verwijderen/aanpassen.

bv.
Een admin heeft alle rechten.
Een moderator mag alle pagina's aanpassen.
Een contributor mag enkel de eigen posts aanpassen.

Dus, dit alles hoor je te controleren.
 
Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

11/12/2012 15:44:43
Quote Anchor link
Maar jullie zeggen aan het begin dat GET uitsluitend bedoeld is om data van de server zelf te ontvangen.
Maar hoe zit dat dan met de navigatie van bijna alle sites? Als ik bijvoorbeeld www.domeinnaam.nl/home heb dan is home of een map, of een bestand, waarbij de extentie is weggewerkt met mod rewrite of het is gewoon een get variabele die geen vraagteken of engelse "and" teken bevat omdat deze is ge mod rewrite.
Veel sites gebruiken dus GET variabelen om de gebruiker te navigeren naar een pagina, en dan is het vaak al de bedoeling dat de gebruiker die GET variabele zelf typt achter de domeinnaam.
Het is dus niet van de server.
Maar als je een menu met links op een pagina zet, en je klikt op een link die verwijst naar bijvoorbeeld www.domeinnaam.nl?page=home
Dan komt die GET ook niet van de server.
Facebookpagina's zijn een voorbeeld...
Gewijzigd op 11/12/2012 15:46:07 door Mark Hogeveen
 
Kris Peeters

Kris Peeters

11/12/2012 15:52:40
Quote Anchor link
Via mod rewrite kan je inderdaad GET-variabelen wat verstoppen. Maar het blijven wel GET-variabelen.
Kijk eens naar de url van deze pagina hier.

We zitten hier op en topic met id=88101
mod rewrite herschrijft dat dus in iets wat "mooier" is.
 
Tim S

Tim S

11/12/2012 15:54:10
Quote Anchor link
@kris
Ja dit klopt bij mij is er alleen admin recht op dit momen. En hoe noem je het dan als er iemand is die wel alle pagina's mag aanpasen maar niet mag verwijren bijv.

@harry,

Volgens mij staan alle bestande op een server, dus haal je met $_get gewoon iets van de server
Gewijzigd op 11/12/2012 15:55:31 door Tim S
 
Mark Hogeveen

Mark Hogeveen

11/12/2012 16:14:04
Quote Anchor link
Tuurlijk staan alle bestanden op de server, maar de GET request komt niet van de server maar van de browser, dat bedoel ik.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.