admin tool voor memorygame maken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Martin Kop

Martin Kop

11/01/2018 14:52:12
Quote Anchor link
Een algemene vragen van een noob...

Ik heb een memorygame gemaakt in html 5, die de afbeeldingen uit directories op de server haalt (/set1; /set2) samen met een aantal algemene settings (data2.json filetje)

Nu wil ik graag een admin tool maken waarmee gebruikers zich kunnen aanmelden en vervolgens hun eigen memory kunnen maken op mijn server.

Ik denk dat ik dan de volgende zaken moet regelen, maar ik weet niet zo goed wat de beste aanpak is.
- registeren, een tabel maken met een lijst van gebruikers met passwords.
- per gebruiker een mappenstructuur genereren met per gebruiker een map waarin de html5 files voor de game en submappen voor de afbeeldingen
- per gebruiker een database aanmaken waarin de settings van de games, scores, en levels en referenties naar de afbeeldingen worden opgeslagen.

Ik wil een website bouwen waarop docenten zelf games kunnen neerzetten voor hun leerlingen.
iedere docent moet ook de link naar de games beschikbaar kunnen stellen aan de eigen klas en de scores kunnen lezen.

Al met al een heel project lijkt me,

wie kan me helpen met een structuur? Is mijn plan handig? waar moet ik beginnen?

alvast bedankt voor het meedenken
Gewijzigd op 11/01/2018 14:54:43 door Martin Kop
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 17:20:34
 
Nick Vledder

Nick Vledder

11/01/2018 16:28:51
Quote Anchor link
Klinkt als een leuk idee... maar als je het compact kan houden, zou dat natuurlijk mooi zijn. Voorbeeldje:

Quote: 'per gebruiker een database aanmaken waarin de settings van de games, scores, en levels en referenties naar de afbeeldingen worden opgeslagen'.

Per gebruiker een record aanmaken in de tabel 'user' en van daaruit verder werken in één database moet mogelijk zijn. Ik vraag me ook af of het per se nodig is om per gebruiker een mappenstructuur aan te maken.
 
Martin Kop

Martin Kop

11/01/2018 16:33:29
Quote Anchor link
Dat klinkt goed.

enig idee hoe ik dat het beste aan kan pakken?

zijn er bestaande tooltjes waarvan ik de kunst kan afkijken, het is een soort mini game cms-je dat ik wil maken...
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/01/2018 19:18:59
Quote Anchor link
Het lijkt mij eerst verstandig om je database-opzet uit te tekenen, en je te verdiepen in database normalisatie.
Verder zou je de inhoud van de json-bestanden ook gewoon gestructureerd in de database kunnen opslaan.
Gewijzigd op 11/01/2018 19:19:43 door - Ariën -
 
Martin Kop

Martin Kop

11/01/2018 19:32:21
Quote Anchor link
Mee eens.

Maar wat is slim?

Alle gebruikers in 1 database? 1 tabel?

Alle gebruikers in 1 directory?

Iedere gebruiker eigen directory structuur en eigen copy van het spel?

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

11/01/2018 19:42:15
Quote Anchor link
Is het met dat "Paaseieren verstoppen" nog wat geworden?

https://www.phphulp.nl/php/forum/topic/paaseieren-verstoppen/88239/
 
Nick Vledder

Nick Vledder

11/01/2018 21:04:07
Quote Anchor link
Je wilt te veel in een keer. Aparte directories per gebruiker kan, maar zou op voorhand niet mijn voorkeur hebben. Is er op voorhand een geschikt CMS aan te wijzen? Niet dat ik weet en ik vraag me af of je niet beter geholpen bent met een framework waarin gebruikers, rollen en permissies zijn onder te brengen. Daar zijn er heel veel van, zowel PHP als andere talen.
 
Martin Kop

Martin Kop

11/01/2018 21:26:42
Quote Anchor link
Ah, zoiets zoek ik.
Waar vind ik zo'n framework?
Daar zijn dan ook vast er tutorials bij ????
 
Aad B

Aad B

11/01/2018 21:53:18
Quote Anchor link
Martin Kop op 11/01/2018 14:52:12:
Een algemene vragen van een noob...
- registeren, een tabel maken met een lijst van gebruikers met passwords.
- per gebruiker een database aanmaken waarin de settings van de games, scores, en levels en referenties naar de afbeeldingen worden opgeslagen.
Een database is de MySQL omgeving waarop je inlogt met een username en een password. Een database per gebruiker aanmaken (create database) lijkt mij een brug te ver. Een database per gebruiker aanmaken is nogal rigoreus. Volgens mij kan je alles in een goed ontworpen datamodel vangen. Prioriteit dus eerst een goed datamodel (met tabellen) ontwerpen en vervolgens je programmatuur schrijven. Bega niet de fout van een tabelletje bedenken, php bouwen, tabelletje erbij, iets veranderen, proberen. Kortom trail on error bouwen leidt vrijwel altijd tot spaghetti die na een tijdje volledig over de kop gaat. Ontwerp een goed datamodel in één database is je eerste vereiste. Vervolgens is programmatuur daarop bouwen eenvoudig.
Gewijzigd op 11/01/2018 22:05:21 door Aad B
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/01/2018 22:13:45
Quote Anchor link
En als je een framework zoekt:

https://socialcompare.com/en/comparison/php-frameworks-comparison

Hier kan je een keuze maken. Op dit moment zijn Symfony2, Laravel en CakePHP vrij populaire.
Maar dit is niet iets waar je als beginner aan kan beginnen. Je zult minimaal ervaring moeten hebben met OOP-programming. Zonder dit zal je de exacte werking en opbouw van je applicatie op je gekozen framework niet begrijpen.
 
Martin Kop

Martin Kop

11/01/2018 22:35:58
Quote Anchor link
Ok. Een duidelijke database structuur dus.

Maar de afbeeldingen kunnen niet in de database.
Dat worden referenties naar afbeeldingen op de server.
Wat is daarbij goed practice?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/01/2018 22:46:13
Quote Anchor link
Afbeeldingen kunnen wel in de database, als je een BLOB-veld gebruikt, maar het is niet aan te raden.

Ik raad altijd aan om relatieve verwijzingen te gebruiken, zoals: foto32434.jpeg, vakantie.png etc..
 
Nick Vledder

Nick Vledder

11/01/2018 22:52:21
Quote Anchor link
Mmm... relatieve verwijzing gaat uit van de huidige locatie waar het script of de gebruiker zich bevindt. Stel, de browser is de gebruiker en je gebruikt relatieve paden naar je images dan wil je vergewissen dat de browser weet welk path uitgangspositie is. Dit kun je de browser vertellen door in de head de zgn base tag op te nemen.
Gewijzigd op 11/01/2018 23:00:13 door Nick Vledder
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/01/2018 23:04:10
Quote Anchor link
@Nick: Het gaat om het opslaan ervan.

Als je ooit alle afbeeldingen op een andere file-server zou zetten, en je zou de absolute URL gebruiken, dan moet je flink wat fratsen uithalen om dit aan te passen.
Gewijzigd op 11/01/2018 23:09:11 door - Ariën -
 
Nick Vledder

Nick Vledder

12/01/2018 12:15:34
Quote Anchor link
@Ariën PHP software moet inderdaad makkelijk te gebruiken zijn op verschillende domeinen en eventuele subdirectory's (goed streven). Zelf gebruik ik constanten (BASEPATH, URIPATH, SUBDIR) die ik eenmaal declareer en overal waar nodig kan gebruiken.

In het geval je relatieve paden voor images gebruikt (bijv src="../found_img.png") dan zou ik geneigd zijn ook de <base>-tag te definiëren in de head.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.