Advies over database design

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

05/01/2021 14:31:55
Quote Anchor link
Ik moet toch even waarschuwen voor het klakkeloos een behandelings_id hangen aan de orders tabel. Punt één sluit je hiermee uit dat dat een klant voor twee verschillende behandelingen komt. Dus wat als ik wil knippen EN verven? Punt twee is als ik op maandag bel voor een afspraak voor vrijdag en ik krijg een prijs te horen (laten we zeggen 30 euro) voor de hele behandeling en De eigenaar van de kapsalon besluit dinsdag zijn prijzen te verhogen dan wordt ik dus vrijdag met een hogere prijs geconfronteerd. Het betekent ook dat als een behandeling één maal verkocht nooit meer verwijderd mag worden. Lijkt mij beter om orders meer als een losse tabel neer te zetten waarbij je waardes als omschrijving, prijs etc kopieert.

De orders tabel moet je zien als een archief welke in de loop van de jaren langer en langer wordt. In kapsalons die vroeger nog in de guldens stonden te knippen is al veel veranderd in de prijzen en zelfs in de samenstelling van de prijslijst. De lijst met orders van dergelijke salons is al kilometers lang.

Meestal bestaan orders uit twee of drie tabellen, bijvoorbeeld Order met orderdatum en wie hem heeft ingevoerd en dan Orderregels. Orderregels zijn dus één of meerdere behandelingen die bij de order horen, bijvoorbeeld wassen knippen en föhnen. De derde kan een naw_id zijn. De verwijzing naar de gegevens van de klant in de klantgegevens tabel.
Gewijzigd op 05/01/2021 14:49:20 door Frank Nietbelangrijk
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.