Advies over systeem

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

Bram Boos

Bram Boos

24/07/2010 14:24:29
Quote Anchor link
Afgelopen weken/maanden heb ik nagedacht over een nieuw project. Sinds januari dit jaar had ik een webshop in elektronica e.d. maar dat was eigenlijk niet genoeg omdat ik graag ook andere dingen wou verkopen en diverse diensten wou aanbieden. Ik kwam op het idee om een landingspagina te maken waar je kunt kiezen uit: Scripting, Media, Webshop en Wheels. Hierna kom je op de desgewenste site. De designs van de site zijn ondertussen uitgedacht en gemaakt maar nu komt het moeilijkste: het systeem achter het hele gebeuren…

Als iemand bijvoorbeeld een offerte aanvraagt bij Scripting kan ik een bericht terug sturen met de prijzen en als diegene ermee akkoord gaat kan ik er een factuur van maken, maar die factuur moet ivm KvK dezelfde nummering krijgen als iemand een order plaatst op webshop. Dat is één ding wat ik wil.

Een goed planbord/agenda is ook niet geheel onbelangrijk, als iemand een opdracht heeft kan ik aangeven hoeveel uur ik ermee bezig ben en welke deadline de opdracht heeft maar dan moet het systeem dat automatisch inplannen in het planbord tussen de uren door dat ik beschikbaar ben. Hiermee moet ik ook weer kunnen schuiven e.d.

Ook wil ik het meertalig maken, Nederlands, Engels en Duits. Maar hoe krijg ik dat het beste voor elkaar? Met vertaalbestanden of gewoon gebruik maken van Google Translate?

Mijn vraag aan jullie is dus ook: hoe krijg ik dit voor elkaar? Moet ik gebruik maken van open source scripts en die aanpassen aan wat ik wil of gewoon helemaal vanaf 0 opbouwen? En hoe kan ik het beste de database opbouwen? Ik heb genoeg ervaring met PHP maar nog nooit zulke grote systemen gemaakt, en als ik het doe wil ik het goed doen.

En de laatste vraag: Wat vinden jullie van mijn gekozen design?
Landingspagina: http://bit.ly/aRWwNP
Layout: http://bit.ly/aFjJmk

Alvast bedankt! ;-)

P.S. Graag de naam en url niet noemen in dit topic!
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 00:08:31
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

24/07/2010 15:18:42
Quote Anchor link
*** Lay-outs ***

Betreft de lay-outs:
- Landingspagina: Ik moet tever scrollen om een keuze te maken. op mijn resolutie: 1360*768, lijkt het eerder een intro pagina waar geen opties te kiezen zijn. 2e gedachte was om te gaan scrollen. Het is handig om dit te voorkomen, want daar gaan mensen op weg klikken. De kleuren zijn mooi maar het mag misschien wel iets gewaagder er uit zien (grafisch). Eerste opzichte lijkt het best wel basic op een manier. Het is geen lay-out die in de prullenbak moet verdwijnen maar misschien kan je met het logo wel iets doen dat je op een van de vier kleuren kan klikken dat je dan verder gaat naar de gewenste afdeling.

- standaard lay-out:
Ik vindt het zeker wel wat hebben. Al zou ik wel wat aan je rood/grijze horizontale navigatie doen bovenaan. Ik vindt deze niet echt super mooi. Tevens is het misschien handig om iets te doen dat als men per ongeluk op de verkeerde webshop klikt, hij terug kan naar de landingspagina of de gewenste webshop.


*** Systeem ***
Ik zou misschien wel de voorkeur geven aan het zelf scripten, met als redenen:
- Je weet precies hoe jou systeem in elkaar zit en wat er wanneer gebeurd en weet sneller fouten op te sporen indien deze zich voordoen.
- Er komt, als het goed is, geen overbodige rotzooi qua codering in te staan wat je site trager 'kan' maken.
- Ja, het kost meer tijd, maar je kan het wel zo bouwen hoe jij het wilt tevens kan je het zo maken gek maken als je zelf wilt en dat het makkelijk uit te breiden is, omdat je 100% kennis van je eigen systeem hebt.
- Zelf kan je een opzet maken wat je van klanten wilt weten en alle andere gegevens die je nodig hebt.

Echter enkele nadelen zijn:
- Kost veel tijd
- Documentatie vergeten, kan later veel tijd kosten bij uitbreiden en fouten opsporen
- Je moet vooraf goed op papier hebben staan wat, waar en hoe. Anders wordt dit een valkuil en ga je zitten scripten zonder doel en worden er onnodige fouten gemaakt.
 
Bram Boos

Bram Boos

24/07/2010 17:49:37
Quote Anchor link
Bedankt voor je zeer uitgebreide feedback!

Dat menu krijg ik meer reacties over en vind ik zelf ook niet mooi. Zou dit niet beter zijn? Zo kun je switchen naar een andere shop en het past beter...

Afbeelding
Let maar niet op de kwaliteit van het plaatje, even snel gepaint ;)

Over de landingspagina:
Zou het niet leuk/mooi zijn om het logo groter te maken en dan elk deel van het logo een mouseover te maken, ga je met je muis eroverheen komt er links of rechts van het logo te staan waar je heen wilt. En als je dan klikt kom je op de plaats van bestemming.

Ik hoop dat je het begrijpt, ik leg het namelijk wat warrig uit ;)
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

24/07/2010 18:24:41
Quote Anchor link
Over de landingspagina, is precies wat ik bedoel!

en die navigatie wordt al beter, denk ik
 
Joren de Wit

Joren de Wit

24/07/2010 18:37:34
Quote Anchor link
Ik sluit me aan bij de punten die The Dutch Guy eerder al noemt. Wat betreft het opbouwen van de database is er eigenlijk maar 1 proces dat een goed resultaat geeft: normaliseren ;-)
 
Bram Boos

Bram Boos

24/07/2010 19:51:59
Quote Anchor link
Oke, ik ga nog even met de layout bezig, ik heb de landingspagina al aangepast, moet alleen nog geknipt worden per onderdeel.

@Blanche;
Normaliseren snap ik wel. Ik denk er niet eens meer over na. Ik zal binnenkort wel even mijn database opzet laten zien...
 
Joren de Wit

Joren de Wit

24/07/2010 22:12:24
Quote Anchor link
Dat vermoeden had ik al wel, dan vroeg je dus naar de bekende weg :-)

Datamodel mag je natuurlijk altijd laten zien, wellicht dat er toch nog dingen anders kunnen.
 
Bram Boos

Bram Boos

27/07/2010 14:15:25
Quote Anchor link
Ik zit nog met een vraagje: wat is de beste manier voor een winkelwagen? sessie's, cookies, ...???
 
TJVB tvb

TJVB tvb

27/07/2010 14:50:19
Quote Anchor link
Ligt eraan wat je doel is van je winkelwagen.
Bewaren tijdens het bezoek -> sessie
Bewaren op de pc ->cookie (er zit wel een max aan de grote van een cookie dus kijk even hoeveel je er in wilt stoppen) Wel steeds controleren, is tenslotte makkelijk te wijzigen
Bewaren voor de gebruiker en ook op meerdere plekken -> database

Je kunt natuurlijk ook een winkelwagen maken die het opslaat in een sessie en daarnaast een wensenlijst waar het voor langer tijd opgeslagen kan worden (in de database)
 
Bram Boos

Bram Boos

27/07/2010 14:58:52
Quote Anchor link
Als een gebruiker ingelogd is moet het wel opgeslagen worden in de database, dus misschien is dat wel het beste...
 
Bart V B

Bart V B

27/07/2010 16:55:50
Quote Anchor link
Hmm.. Als ik een advies zou moeten geven is gebruik een bestaand framework.
Mijn eigen voorkeur gaat nog altijd uit naar codeigniter.

Enkele voordelen:
- Heeft een shoppingcart.
- Kan meertalig ondersteunen (alleen nog nooit gedaan)
- calander dingetje aan boord. (voor je planbord)

Qua databases dat zal je goed moeten uitwerken. Daar zal ik zelf geen tips voor geven gezien dat niet echt mijn dingetje is ;)
 
Joost B

Joost B

27/07/2010 18:15:41
Quote Anchor link
The Dutch Guy op 24/07/2010 15:18:42:
Echter enkele nadelen zijn:
- Kost veel tijd
- Documentatie vergeten, kan later veel tijd kosten bij uitbreiden en fouten opsporen
- Je moet vooraf goed op papier hebben staan wat, waar en hoe. Anders wordt dit een valkuil en ga je zitten scripten zonder doel en worden er onnodige fouten gemaakt.

Dit laatste punt vind ik zelf het belangrijkste als ik een wat groter systeem in elkaar zet. Net zoals bij de meeste projecten bepaald de voorbereiding de uiteindelijke duur van de realisatie. Kortom zorg dat je weet wat je moet doen voordat je aan de slag gaat, anders blijf je bezig met het aanpassen/herschrijven van code.

Qua voorbereiding focus ik mij voor het grootste deel op het uitwerken van alle functionele en technische eisen. Het uitwerken van deze informatie doe ik middels UML, dit is een notatiewijze waarin je vrij gestructureerd je applicatie vanaf de eerste stap kan uitwerken. Om dit wat praktischer te maken, ziet dit er ongeveer als volgt uit, stapsgewijs.

Functioneel ontwerp:
- Use case diagram
- Sequence diagram

Technisch ontwerp:
- Package diagram
- Class diagram

Dit is ruwweg de methode die ik hanteer bij het opzetten van een nieuw project. Het is aardig wat werk om dit allemaal uit te werken de eerste keer, maar als je het een paar keer hebt gedaan en je hebt er wat ervaring mee dan gaat het vanzelf sneller.

Mijn ervaring hiermee is dat dit de duur van de realisatie gigantisch verkort en je binnen no-time het overgrote deel van je programmatuur rond hebt.
Gewijzigd op 27/07/2010 18:15:57 door Joost B
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.