Advies voor Git-platform closed source

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

16/01/2022 12:06:41
Quote Anchor link
Voor mijn website, die closed source is, wil ik nu eindelijk de overstap maken naar GIT. Ik zit te denken om dit te laten hosten.

Ik heb momenteel voor wat losse projecten al een Github account met een paar repo's. Maar wat adviseren jullie voor de opslag van een closed source webapplicatie in Git? Is het een advies om GitHub te gebruiken? Of is Gitlab beter?

Of is het makkelijker om het zelf te hosten, en zijn er gratis webbased-beheertools voor? Ik wil zo min mogelijk in de CLI werken namelijk en geen betaalde abonnementen hebben.
Gewijzigd op 16/01/2022 12:28:28 door - Ariën -
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 23:29:48
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

16/01/2022 14:29:00
Quote Anchor link
Is er een reden dat je de boel wilt "hosten" (wil je er met meerdere mensen aan werken, of als een soort van backup)? Anders kun je ook gewoon (enkel) lokaal git gebruiken (en vanuit je lokale repo kun je ook altijd weer over ssh naar remote pushen). Op Linux wordt het dan iets van "sudo apt-get install git", en op Windows zal er ook wel een installer zijn. Veel IDE's bieden plugins om direct vanuit de GUI met git te werken, dus dan hoef je alleen maar met de command line te stoeien als je "iets ingewikkelds" wilt.
Gewijzigd op 16/01/2022 14:41:42 door Rob Doemaarwat
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/01/2022 16:03:24
Quote Anchor link
Ik kan er over nadenken om het zelf te hosten. Daar heb ik wel een linux-servertje voor over, maar een webbased tool om de repo's te beheren zou ook niet mogen ontbreken, vind ik. Is daar een gratis of non-fee oplossing voor?
Ik heb geen zin om elke scheet in de CLI uit te voeren. ;-)

Maar los van dat ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met closed-source op Github en Gitlab.
Gewijzigd op 17/01/2022 16:04:46 door - Ariën -
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/02/2022 13:54:46
Quote Anchor link
Iemand die hierin ervaring heeft? Of werkt hier niemand met Git?
Gewijzigd op 01/02/2022 13:54:59 door - Ariën -
 
Ivo P

Ivo P

01/02/2022 15:29:50
Quote Anchor link
Ik gebruik BitBucket.
Tot een team van 4 of 5 man is dat gratis te gebruiken.
Eventueel ook te combineren met Jira voor issues etc.

Ik heb ook zitten kijken naar zelf gehoste oplossingen waarbij toch een grafische webinterface mogelijk is.
Dat heb ik (nog) niet voor elkaar gekregen, omdat voor dat project de GIT repo op een server staat waar ik niet rechtstreeks aan kan.
(iemand die zijn source per se niet in de USA wil hosten, en alle servers dichttimmert voor remote access op basis van IP en dan alles via certificaten autheniceren, ipv passwords en mij de SSH toegang tot die server ontzegt.)

Maar ik ben sinds 2013 tevreden bitbucket-gebruiker.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/02/2022 15:31:11
Quote Anchor link
BitBucket. Die ga ik even onthouden.
Thnx!
 
Ad Fundum

Ad Fundum

02/02/2022 15:26:00
Quote Anchor link
Git is alleen het versiebeheersysteem.

Als je hosting wil voor niets, dan is het meestal ook niet mogelijk om goede juridische afspraken te maken omtrent de beveiliging van je code. En als je vervolgens in een audit moet aantonen dat je volgens ISO 27k (of strenger, NEN-7510) ontwikkelt dan heb je een rode vlag te pakken.

Je wilt de code dicht bij jezelf houden, en met goede reden. Investeer dan ook een beetje in je eigen kunnen door het goed te beveiligen. Wees creatief. Richt je systeem in met een redundantie partitie en installeer daarop git. Als je met meer mensen wilt ontwikkelen is een NAS een goed idee, die van Synology heeft het als standaardpakket, en misschien QNAP ook wel.

Als je code schrijft gebruik je doorgaans een IDE. Kies er een met Git-integratie, zoals Eclipse of wat je ook maar fijn vindt werken. Dan hoef je zo ongeveer niets te doen op de CLI.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/02/2022 15:40:18
Quote Anchor link
Ik ben in ieder geval niet zo professioneel bezig dat ik moet gaan controleren op ISO- en NEN certificeringen. Maar ik verwacht wel dat een bedrijf veilig is met de opslag van mijn code. Bitbucket lijkt mij een goed platform, maar mogelijk ga ik misschien wel (later) dit niet uitbesteden en dit in eigen beheer doen. Maar dan kom ik wel op het punt uit dat ik een mooie webbased interface heb om repo's aan te maken etc. Een versimpelde versie van Github dus. Ik heb geen zin om dit op mijn NAS te doen, want die ga ik onder geen beding vanaf buiten naar binnen openen. Ook op andere locaties ter wereld wil ik graag kunnen werken en deployen.

Voor de rest gebruik ik momenteel al voor een paar eigen geschreven open-source scripts en forks nu Github, en met plezier. Als editor gebruik ik NetBeans die goed werkt. Maar misschien stap ik in de toekomst over naar PHPstorm.
Gewijzigd op 02/02/2022 15:41:24 door - Ariën -
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

04/02/2022 16:02:23
Quote Anchor link
Bitbucket gebruik ik al een flink aantal jaren voor mijn projecten. Werkt gewoon hetzelfde als git (voor wat ik gebruik) en zonder betaald lidmaatschap kun je gewoon privé repositories aanmaken. Ook al werk ik er alleen aan dan gebruik ik het als backup want je moet er toch niet aan denken dat je alles kwijt raakt.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

05/02/2022 09:02:59
Quote Anchor link
Sinds medio 2019 heeft GitHub unlimited private repositories. Daarvoor gelden wel wat beperkingen: je mag er bijvoorbeeld met maximaal drie contributors aan werken en de opslagruimte is beperkt tot een paar honderd megabyte.

Hoewel elke zichzelf respecterende developer een GitHub-account "moet" hebben, ben ik persoonlijk meer gecharmeerd van GitLab. Een overzicht van de overeenkomsten en verschillen vind je hier.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

05/02/2022 16:23:33
Quote Anchor link
Het hangt ook sterk af van je definitie van 'privé', en in hoeverre die overeenkomt met de derde partij, hoe dat te controleren is, en onder welk recht het valt.

En natuurlijk of die onderdelen belangrijk zijn voor de software die je schrijft. Als het onder een standaard open source licentie valt, of MIT, dan is het belangrijker dat er een gratis reservekopie is. Maar als je een ander verdienmodel hebt, en je code is closed source (bijvoorbeeld bedrijfsgeheim), en/of moet aan allerlei standaarden voldoen, dan is Github/lab voor de zichzelf respecterende ontwikkelaar geen voor de hand liggende keuze.
Gewijzigd op 05/02/2022 16:24:19 door Ad Fundum
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.