Ajax en pageviews

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Vincent

Vincent

19/12/2007 15:50:00
Quote Anchor link
Zit al een tijdje te dubben. Ajax kan een website gebruiksvriendelijker maken (waardoor er meer bezoekers zouden moeten (terug)komen). Maar daar kan ik urenlange discussies met iemand over houden. Het gaat erom dat adverteerders nu kijken naar onder andere het aantal pageviews.
Ik mag daarom niet teveel ajax in de site verwerken, omdat dat pageviews inlevert.

Nou denk ik dat je inderdaad pageviews inlevert, omdat niet de gehele pagina wordt gerefreshed en daarom ook vaak geen nieuwe pageview wordt herkend. Anderzijds zou je kunnen denken: een ajax functie roept in mijn geval een php file aan, die waarden teruggeeft welke in de pagina geïnclude worden. Dit wordt neem ik aan niet als pageview herkent?
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 17:21:45
 
- -

- -

19/12/2007 15:54:00
Quote Anchor link
Je zegt het zelf al, als je niet refresht heb je ook geen nieuwe pageview erbij..
 
Crispijn -

Crispijn -

19/12/2007 16:34:00
Quote Anchor link
Nee, dat klopt. Maar kan je niet per klik op een advertentie afrekenen?
 
Jacco Engel

Jacco Engel

19/12/2007 16:35:00
Quote Anchor link
En anders kun je er altijd nog een eigen statistieken pagina voor maken
 
Vincent

Vincent

19/12/2007 17:01:00
Quote Anchor link
We maken nu gebruik van Google Analytics en we merken dat vele adverteerders kijken naar pageviews (en hits). Aan de hand daarvan en enkele andere eigenschappen wordt een prijs berekend voor een banner die X aantal keer getoond wordt op een bepaalde posititie. We hebben ook wel enkele andere statistiekenprogramma's, maar laatste tijd kijken we vrijwel enkel naar GA.
 
Mr D

Mr D

19/12/2007 17:43:00
Quote Anchor link
google analytics berekent alleen een pageview als de javascript code van analytics opnieuw geladen wordt. Als je een serverside statistieken programma gebruikt zullen alle ajax requests ook worden meegerekent
 
- -

- -

19/12/2007 17:56:00
Quote Anchor link
Dit is de Analytics code:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<script src="http://www.google-analytics.com/urchin.js" type="text/javascript">
</script>
<script type="text/javascript">
_uacct = "XX-XXXXXXX-X";
urchinTracker();
</script>

Op het moment dat jij bij elke AJAX-actie urchinTracker(); uitvoert, wordt er één bij opgeteld.
 
- -

- -

19/12/2007 17:58:00
Quote Anchor link
Dat is best wel slim van jullie, Jonathan en Mr.D!

Op die manier is het voor de bezoeker makkelijk vanwege de "geen-refresh" en voor de rest heb je wel gewoon je pagevieuws
 
- -

- -

19/12/2007 19:15:00
Quote Anchor link
Inderdaad zoals Jonathan zegt bij elke request urchinTracker(); even aanroepen. Wat Mr D zegt klopt ook, maar bij Google Analytics heeft dat weinig zin, omdat dat dus niet server side is.
 
Vincent

Vincent

19/12/2007 19:36:00
Quote Anchor link
Maar merkt de bezoeker ook dat de functie wordt aangeroepen, omdat bijv, de gehele pagina gerefreshed wordt?
Enige waarvoor we echt ajax nodig hebben is het reactiegedeelte bij het bekijken van een video, zodat video niet steeds opnieuw afgespeeld moet worden als je een reactie plaatst of naar de volgende pagina met reacties gaat.
Wanneer je er als gebruiker niets van merkt, is urchinTracker() een mooie functie.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.