AJAX

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Python (Django) developer - Remote in The Netherla

Functie Together with your team, consisting of a senior, 2 mediors and one junior developer, you will work on their software in an Agile-based approach. You have an eye for quality, risk, and customer interest. Communication with your colleagues and, where necessary, with customers, plays an important role in achieving a successful result. As a person, you are smart, get things done, and are result-oriented. There is a lot of independence within the development team, apart from the stand-up (10:00 am) and occasional pair-programming sessions. Techniques they use include Python, Django, MySQL, Mercurial, Ubuntu Linux, Nginx. In terms of front-end

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

.NET Developer

Functie De perfecte combinatie tussen techniek en vastgoed. Werk samen met de senior software developer om allerlei software van fluX te verbeteren. Gelukkig voel jij je helemaal thuis in de codewereld van .NET. Dus of je nu bezig bent met het verhogen van de conformiteitscore of het automatiseren van allerlei taxatiemodellen, jij weet precies hoe je de doelstellingen realiseert. En dat terwijl je ook samenwerkt met een extern ontwikkelteam. Waar dit team bepaalde softwaresystemen ontwikkelen, richt jij je vooral op onze Nederlands georiënteerde producten en alle wetgeving die daarbij komt kijken. Voor minimaal 32 uur per week verrijk jij onze

Bekijk vacature »

Ambitieuze medior developer

Wat je gaat doen: Heb jij al een paar jaar ervaring als developer maar wil jij naar the next level? In ons NextLevelDev Programma helpen wij jou om de volgende stap te zetten: een mooi programma aan trainingen op het gebied van Java, hippe frameworks, Agile/Scrum, OCP-certificering en optioneel: andere JVM-talen als Kotlin en Scala; Cloud (AWS, Azure, GCP) Soc Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun

Bekijk vacature »

Front end developer Zorgplatform

Functie Jij als Front end ontwikkelen zult komen te werken samen met 1 PHP ontwikkelaar, 1 Python developer en een flexibele schil aan ontwikkelaars . Samen ga je ervoor zorgen dat de huidige producten doorontwikkeld worden. De Marketplace is geschreven in PHP Laravel en in de front end React. De roostersoftware is ontwikkeld in Python in combinatie met React in de front end. Jij zult als Front ender dus voornamelijk bezig zijn met het verbeteren van onze interfaces op onze verschillende producten. Momenteel ligt de uitdaging in het feit dat de roostersoftware breder schaalbaar moet worden zodat het voor meerdere

Bekijk vacature »

Ervaren PHP Software Developer

Functieomschrijving Voor een toffe opdrachtgever in regio Breda zijn wij op zoek naar een medior PHP Developer met affiniteit met Laravel. Je komt te werken bij een uitdagende opdrachtgever met supergave klanten in een specifieke branche. Als PHP ontwikkelaar ben je samen met een vooruitstrevende team van 6 collega’s verantwoordelijk voor de ontwikkeling, beheer en het vernieuwen van informatiesystemen voor een specifieke branche. Je ondersteunt complexe uitdagingen van klanten. Vervolgens breng je hun wensen in kaart en vertaalt deze door naar maatwerk software. Affiniteit met Laravel is een pré. Om de klanten zo goed mogelijk te ondersteunen en snel in

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar ga jij aan de slag in één van de 5 IT teams van dit bedrijf. Jullie werken op basis van interne klantprojecten aan voornamelijk webapplicaties. Dit betekent dat jij continu uitgedaagd wordt en veelal met verschillende soorten projecten bezig bent. Het gave is dan ook dat jullie als team samen bekijken welke technieken het beste passen bij het project waar jullie verantwoordelijk voor zijn. Zo kan het zijn dat jij als .NET developer gaat werken aan een project, maar dat jullie als team liever gebruik maken van Haskell of F# om de klus te klaren.

Bekijk vacature »

SQL beheerder / ontwikkelaar

Functie omschrijving Voor een klant in omgeving Tiel zijn wij op zoek naar een SQL beheerder met affiniteit met technisch applicatiebeheer. Je krijgt een fijne in-house werkplek waar je gaat werken aan diverse projecten. Dit bedrijf doet het beheer van databases voor een aantal bancaire klanten. Op dit momenten hebben zij ruim 1500 databases in beheer. Jouw werkzaamheden gaan er als volgt uit zien: Je gaat de development afdeling ondersteunen bij het ontwikkelen van MS SQL Scripts. Je zal zowel zelfstandig als in teamverband MS SQL databases installeren & beheren. Je monitort en onderzoekt incidenten en de achterliggende oorzaken. Je

Bekijk vacature »

Fullstack JavaScript developer (ReactJS, NodeJS, T

Functie Het team bestaat momenteel uit ruim 15 collega’s, waarvan ruim de helft in het ontwikkelteam werkzaam is. Er zijn gave plannen om het platform ook te gaan toepassen op bijv. vliegvelden, maar ook internationale groei zit in het verschiet en daarom zijn ze op zoek naar versterking. Als Fullstack JavaScript developer werk je nauw samen met 9 fullstack (Python en .NET) developers. Binnen het team ga jij je toespitsen op het creeren van de optimale toegankelijkheid en user experience. Om dit voor elkaar te krijgen zul je ontwerpen, programmeren, testen en implementeren. Het hele proces dus! Maar ook bijvoorbeeld

Bekijk vacature »

Back-End Web Developer

Als Back-End Web Developer bij Coolblue zorg je ervoor dat onze webshops elke dag een beetje beter zijn. Wat doe je als Back-End Web Developer bij Coolblue? Als Back-End Web Developer werk je met andere development teams samen om onze webshop zo optimaal mogelijk te laten werken en onze klanten blij te maken. Als backend developer weet je de weg in PHP, kan je in Typescript een microservice op zetten of ben je bereid om dit te leren. Ook Web Backend Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen PHP

Bekijk vacature »

Laravel PHP developer in een jong team

Bedrijfsomschrijving Als je op zoek bent naar een werkplek waar plezier en uitdaging hand in hand gaan, dan is dit bedrijf de juiste keuze voor jou. Hier kun je werken aan uitdagende projecten en krijg je als developer veel verantwoordelijkheid. Het bedrijf waardeert kwaliteit boven kwantiteit en richt zich op het ontwikkelen van hoogwaardige applicaties en websites waar klanten enthousiast over zijn. Dit bedrijf is vooruitstrevend en streeft naar het leveren van de best mogelijke resultaten voor hun klanten. Als medior PHP ontwikkelaar met 3 jaar ervaring ben jij de persoon die we zoeken. Je krijgt hier de kans om

Bekijk vacature »

Productontwikkelaar Food

Wat ga je doen Als Productontwikkelaar Food ga je nieuwe producten ontwikkelen en bestaande producten verbeteren. Je bent hierbij betrokken bij het gehele proces: van productconcept naar proefreceptuur, het realiseren va het product (op kleine schaal) en het testen van producten in een productieomgeving. Verder: Bewaak je de status van verschillende fases van productontwikkeling en lever je tijdig de benodigde data aan Ben je bezig met de optimalisatie van oude en nieuwe recepturen Begeleid of organiseer je proefsessies (sensorisch onderzoek) in het team en/of bij klanten Onderhoud je contacten met de klanten, leveranciers van grondstoffen e.a. externe partijen Houd je

Bekijk vacature »

Integratie expert - Java Developer

Dit ga je doen Nieuw koppelingen ontwerpen, ontwikkelen en implementeren; Je schakelt met de klanten om hen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Strategisch kijken naar nieuwe mogelijkheden op bestaande of nieuwe koppelingen zo effectief mogelijk te realiseren; Je bestaande toolset afwegen tegen nieuwe mogelijkheden om integratiedoelen steeds effectiever en/of effcienter te bewerkstelligen; Bestaande software koppelingen beheren, dit zijn koppelingen met zowel interne als externe systemen; Overleg met zowel directe collega's als met stakeholders om nieuwe integratieplannen concreet te maken; Je kunt de junioren meenemen op sleeptouw. Hier ga je werken Onze klant is op zoek naar een ervaren

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Functie omschrijving C# .NET Developer gezocht. Ben jij een full stack developer die op zoek is naar een nieuwe uitdaging binnen een leuk snel groeiend bedrijf? Lees dan snel verder! Wij zijn op zoek naar een Developer met ervaring op het gebied van .NET die een organisatie in de regio Bennekom gaat versterken. Jij gaat je binnen dit bedrijf vooral bezighouden met het verbeteren van de functionaliteiten van hun dataplatform. Samen met andere ontwikkelaars denk je mee in oplossingsrichtingen, architectuur en nieuwe technologieën. Bedrijfsprofiel De organisatie waar je voor gaat werken heeft een onafhankelijk dataplatform ontwikkelt voor de agrarische sector.

Bekijk vacature »

SQL database ontwikkelaar

Functie omschrijving Ben jij niet bang voor complexe algoritmes? Schikt het schrijven van procedures in T-SQL jouw niet af en heb jij al de nodige informatie in SQL, dan is functie precies wat voor jou! Jouw werkzaamheden gaan er als volgt uit zien: Je gaat werken aan de complexere projecten waar jij van A tot Z bij betrokken bent. Je gaat zorg dragen voor het ontwerp, de ontwikkeling en het updaten van SQL databases. Dit doe je op basis van T-SQL. Jij bent van start tot finish betrokken bij de projecten die jij leidt. Je houdt contact met klanten en

Bekijk vacature »
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

05/02/2009 13:23:00
Quote Anchor link
Beste webapplicatie-ontwikkelaars,

Ik heb me de laatste tijd verder verdiept in AJAX om optimaal te benutten binnen de ontwikkeling van applicaties.

Nu was mijn vraag wat jullie mening is bij het gebruik van AJAX, en hoe jullie dit in de praktijk toepassen. Hierbij maak ik me met name zorgen over beveiliging vs. flexibiliteit.

Enkele zaken waarvoor ik AJAX wil gaan inzetten:

Valideren van een formulierveld
- Zo wil ik bij een bezoeker die zich wil registreren in de DB kunnen kijken of de gebruikersnaam/emailadres al in gebruik is.

Invullen/aanvullen van formuliervelden
- Adres opzoeken bij postcode, zoekbox aanvullen, etc.

Laden van HTML
- Opvragen van een complete HTML pagina, voor een inline-popups (zoals iBox).
- Opvragen van een blok HTML code om de inhoud van bepaalde elementen te veranderen (banner/nieuwsitem op homepage, chat venster waarmee klant met websitebeheerder kan chatten, etc).

Database handelingen
- Opvragen, updaten en toevoegen van records in de database. Bijvoorbeeld de volgorde van items automatisch opslaan nadat deze d.m.v. drag/drop zijn verschoven.
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 12:27:32
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

06/02/2009 17:49:00
Quote Anchor link
*bump*
 
Jesper Diovo

Jesper Diovo

06/02/2009 17:54:00
Quote Anchor link
AJAX vind ik echt heel handig. Je kunt er alle kanten mee op en je website wordt daarmee nog dynamischer.

De beveiligingen laat ik over aan het PHP bestand dat wordt aangeroepen door AJAX. Als je vooraf gaat controleren, heeft dat geen zin; de gebruiker kan namelijk zo terugzoeken welke gegevens mee verzonden worden naar welk bestand. Het liefst maak ik ook gebruik van de method "POST", omdat dat nog wat extra moeite vergt van een gebruiker om daadwerkelijk het bestand juist aan te kunnen roepen. Als het PHP bestand er dan ook nog voor zorgt dat de mee gestuurde variabelen op juistheid gecontroleerd worden is het volgens mij best veilig.
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

06/02/2009 18:14:00
Quote Anchor link
Met behulp van een HASH code zou ik kunnen valideren of ontvangen data in POST of GET geldig is, maar deze hashcode moet dan via javascript worden gegenereerd.. en dus uiteindelijk door iedereen te kopieren.

Ik neem aan dat ik bij een AJAX request de PHPSESSID gewoon kan meegeven?! Dus ik zou al kunnen forceren dat een gebruiker ingelogd moet zijn om bepaalde pagina's te kunnen aanroepen.

Maar hoe zorg ik er nu voor dat de achterliggende PHP pagina flexibel is, en de AJAX-aanroep toch beveiligd

Zo maar ff wat 'brainstormen':
Ik stel me zo voor dat ik vanuit mijn pagina een UPDATE query zou willen kunnen uitvoeren. Deze stuurt dan bijv. een QUERY-string als parameter mee naar de PHP-pagina.

Nu wil ik voorkomen dat 'hackers' ineens tal van wijzigingen gaan aanbrengen in deze query.. dus moet deze verder beveiligd worden.. wat is daarvoor een goede aanpak.

Wat ook zou kunnen is een database tabel maken die tal van queries bevat.
AJAX roept dan het PHP script op met een query-ID die aangeeft welke query moet worden uitgevoerd. Probleem daar is echter hoe parameters in de query's kunnen worden toegevoegd...
 
Kumkwat Trender

Kumkwat Trender

06/02/2009 18:28:00
Quote Anchor link
er zijn veel manieren om je pagina te beveiligen

je kan het zo doen
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php
if(isset($_SERVER['HTTP_X_USERAGENT']) && $_SERVER['HTTP_X_USERAGENT'] == 'MijnAjaxApplicatie') {
    //een ajax-klant
} else {
    //een saaie browser die een saaie standaard aanroep doet.
}
?>


of zo:

var hash = hex_md5(userid + status + 'MaHashSalt!');

en dan als je de pagina aanvraagt krijg je de volgende hash
index.php?user=17603&status=doing+well&hash=96706c5aa49bda800e9b8b0858485ac6

met de volgende php code:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
$user
= $_GET['user'];
$status = urldecode($_GET['status']);
$hash = urldecode($_GET['hash']);
 
if ($hash == md5($user . $status . 'MaHashSalt!')) {
  //this is a valid request!
  //insert into database

}
else {
  //this is not a valid request
  //do nothing!

}
?>


etc.etc.
er zijn heel veel mogelijkheden om het veilig te maken

maar wat jij zegt
"Nu wil ik voorkomen dat 'hackers' ineens tal van wijzigingen gaan aanbrengen in deze query.. dus moet deze verder beveiligd worden.. wat is daarvoor een goede aanpak."

kun je makkelijk tegen gaan door dat je in beschikking bent om sessions te gebruiken, hashes enz.
is wel te doen..
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

06/02/2009 18:37:00
Quote Anchor link
Allereerst bedankt voor je reactie! Ik ben het echter niet met je eens wat betreft het gemak van beveiligen..

Mijns inziens is de 'HTTP_X_USERAGENT' beslist niet te vertrouwen.. in o.a. Opera kun je deze variabele in je browser zelf instellen. Zeker omdat je die setting zelf in je javascript SET, kan de 'hacker' deze waarde eenvoudig kopiëren, en overnemen in zijn browser.

Daarnaast moet de hash worden berekend via javascript, vlak voordat de gewenste URL door AJAX wordt opgeroepen. Dit betekend dat de 'secret hash key' in je javascript moet staan.. oftewel gewoon uit te lezen is via het bekijken van de broncode..
 
Kumkwat Trender

Kumkwat Trender

06/02/2009 19:09:00
Quote Anchor link
Hmm, volgens mij bestaat er ook niet echt een "Veilige" manier ervoor.
ik denk meer dat je meer tijd moet besteden om met php te controlleren dan met ajax de gegevens veilig te sturen.

trouwens misschien wel handig:
http://www.ebrueggeman.com/blog/tag/forged-ajax-request/

maar ik zie het als een formulier. Als je een formulier verzend heb je ook namelijk een name tag en een value.
dit controlleer je natuurlijk door je php pagina. wanneer het goed is voeg je het toe in je database.

met ajax is het ook zo.
je krijgt door middel van get request een value die je moet controlleren en een actie moet voeren..
nja suc6 ermee ;)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Kumkwat Trender
 
Jelmer -

Jelmer -

06/02/2009 20:29:00
Quote Anchor link
Wat wil je precies beveiligen? Cookies worden gewoon meegestuurd bij AJAX requests, dus je kan gewoon gebruik maken van $_SESSION, en de beveiliging is inweze vrijwel gelijk aan die van normale pagina's volgens mij.
 
Lode

Lode

06/02/2009 23:25:00
Quote Anchor link
controlleer de url wellicht in ajax om cross source request forgery CSRF tegen te gaan. Verder zou ik zeggen doe zoveel mogenlijk in de backend. wat niet weet wat niet deert...
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

07/02/2009 08:46:00
Quote Anchor link
Ik vind het een zeer goed en logisch klinkend argument om een AJAX request gelijk aan een formulier te behandelen.

Nadeel is echter dat je per formulier een 'uniek' afhandel-script moet ontwikkelen die input en rechten valideert. Ik hoopte een oplossing te vinden waarmee ik de afhandeling veel flexibeler kan oplossen, maar miss. is dat er gewoon weg niet :(
 
Midas

Midas

07/02/2009 09:43:00
Quote Anchor link
Ik weet niet of je moet zeggen dat het slecht is om voor elk formulier een aparte afhandeling hebt. Dat strookt volgens mij toch wel met het MVC pattern, en vergroot dus de uitbreidbaarheid.
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

10/02/2009 14:51:00
Quote Anchor link
Voor een formulier moet je vaak unieke code schrijven om een goede afhandeling en beveiliging te garanderen. Ik hoop echter via enkele standaard oplossingen tal van AJAX-requests te kunnen afhandelen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.