anti spam in gastenboek

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Gerhard l

gerhard l

17/12/2010 21:28:26
Quote Anchor link
Hallo,

Op een gastenboek op een site dat ik beheer, heb ik af en
toe last van bots die spammen omdat ik geen human verificatie
heb, is daar een makkelijk protectie voor?
Ik had dit net gemaakt:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$getal1
= rand(1, 20);
$getal2 = rand(1, 20);

$uitkomst = $getal1 + $getal2;
//en dan in het form
echo "Hoeveel is".$getal1."+".$getal2."? <input type=\"text\" name=\"antwoord\">";
                                                echo "<input type=\"hidden\" name=\"uitkomst\" value=".$uitkomst.">";
?>


hierna controleer ik dus op de uitkomst klopt, maar is dit genoeg om bots tegen te gaan, of kunnen deze ook bron lezen?

Mvg Gerhard
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 18:59:36
 
Victor Php

Victor Php

17/12/2010 21:30:06
Quote Anchor link
captcha
 

17/12/2010 21:33:05
Quote Anchor link
In principe is dit wel een oplossing, maar spambots zullen steeds slimmer worden en uiteindelijk dit probleem ook weten te omzeilen. Verder moet je opletten dat je het niet té ingewikkeld maakt, want dan hebben mensen ook geen zin meer om het in te voeren.

Victor Php op 17/12/2010 21:30:06:
captcha

Dat is niet het antwoord op de vraag.

Maar captcha's zullen uiteindelijk ook wel gekraakt worden. Ook is het zo dat captcha's niet echt bepaald gebruiksvriendelijk zijn, aangezien je rare tekens moet ontcijferen.

Bij een gastenboek kan je mooi de services van askimet gebruiken.
 
Gerhard l

gerhard l

17/12/2010 21:36:14
Quote Anchor link
oke bedankt, zal hier even naar kijken!
Gewijzigd op 17/12/2010 21:38:52 door gerhard l
 
Victor Php

Victor Php

17/12/2010 21:38:24
Quote Anchor link
Er bestaan dieren catpcha, raadsel captcha, cijfer captcha, woorden captcha.
Zo moeilijk is het allemaal niet.

En een dierencaptcha raad een bot echt niet hoor.
Of een raadsel captcha.
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

17/12/2010 21:43:00
 
Gerhard l

gerhard l

17/12/2010 22:02:01
Quote Anchor link
jaa heb het erin gezet, en zoals karl karl al zei, af en toe zitten er echt wel woorden tussen die je niet kan lezen.
Maar zo haal ik eerst wel even spammers op afstand, bedankt
 
Aad B

Aad B

17/12/2010 22:03:22
Quote Anchor link
Jordi kroon op 17/12/2010 21:43:00:
Met name deze is zoals Karl al opmerkte slecht leesbaar en ook nog eens erg lelijk qua uitvoering.
 
Fromzon ngl

Fromzon ngl

17/12/2010 22:18:52
Quote Anchor link
@gerhard,
het is alvast een goede start, enkel nog op het volgende letten, namelijk dat er niet

"4 + 3" komt te staan, dit is makkelijk leesbaar voor een bot,
maak het moeilijker leesbaar voor een bot en gebruik bijvoorbeeld:
"4 + (plus) 7"
of
"tel 4 en 3 bij elkaar op"


Dat je die uitkomst in een hidden field zet, dat is al moeilijker voor robots omdat ze weer méér logica nodig hebben, maar ook dat zou ik vermijden omdat er toch nog een betere manier is, namelijk de volgende:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
echo "<input type=\"hidden\" name=\"getal1\" value=".$getal1.">";
echo "<input type=\"hidden\" name=\"getal2\" value=".$getal2.">";


en dan achteraf in je PHP de berekening maken door $_POST['getal1'] en $_POST['getal2'] dan pas op te tellen.


In ieder geval, vind ik het persoonlijk een betere captcha dan die standaard generators die je overal vindt.
Dit soort van "som-raadseltjes" zijn makkelijker, effectiever, gebruiksvriendelijker en sneller.


Toch nog 1 waarschuwing:
Omdat het antwoord eenvoudig is, kunnen bots nog altijd binnengeraken via brute-force ( omdat ze misschien maar 1 getal moeten raden ).
Dit los je op door een logbestand bij te houden en na 5 fouten op rij ( altijd rekening houden dat mensen óók fouten kunnen maken ) hun IP gebanned wordt.

Ik heb zelf een gastenboek wat heel veel last had van spambots, dus dat was de perfecte testcase om een nieuwe "captcha" voor te ontwikkelen. Ik heb een dergelijk systeem geimplementeerd, en op 2 jaar tijd is er geen enkele bot in geslaagd om erdoor te breken. En elke dag zijn er wel een x-aantal pogingen van bots, dat zie ik in mijn logbestand. Ik heb berekend dat ze er 200 jaar over zullen moeten doen om erdoor te geraken met brute-force, door die IP-ban (die bovendien ingesteld staat op maximaal 24 uur, want je moet ook weer rekening houden met dynamische IPs ).
Gewijzigd op 17/12/2010 22:24:04 door Fromzon ngl
 
Gerhard l

gerhard l

17/12/2010 22:54:25
Quote Anchor link
@Fromzon ngl
bedankt voor je reactie, zal er wel even over nadenken welke ik neem
vind die recaptcha niet altijd even duidelijk, en de ip ban is voor zon klein gastenboekje denk ik niet nodig, als ik echt overlast krijg zal ik dat wel even overwegen ;)
Gewijzigd op 17/12/2010 22:54:38 door gerhard l
 
Fromzon ngl

Fromzon ngl

17/12/2010 22:55:50
Quote Anchor link
Gerhard lubbers op 17/12/2010 22:54:25:
@Fromzon ngl
bedankt voor je reactie, zal er wel even over nadenken welke ik neem
vind die recaptcha niet altijd even duidelijk, en de ip ban is voor zon klein gastenboekje denk ik niet nodig, als ik echt overlast krijg zal ik dat wel even overwegen ;)


Spam robots kijken niet naar hoe klein of groot een website of gastenboek is. Robots zijn robots, die vinden hun weg makkelijker naar jouw site dan eender welke mens ;-)
Gewijzigd op 17/12/2010 22:59:17 door Fromzon ngl
 
Gerhard l

gerhard l

17/12/2010 22:57:41
Quote Anchor link
@Fromzon ngl
haha jaa dat snap ik, maar het ik bedoel het is niet dat ik dagelijks tientallen pogingen krijg, het is maar 1x in de 2 week ofzo ;)
 
Fromzon ngl

Fromzon ngl

17/12/2010 22:59:29
Quote Anchor link
Hier zijn een paar cijfers over mijn gastenboek:
Totaal aantal berichten: 26
Totaal aantal onderschepte spamberichten van robots: 1540

:-D
Gewijzigd op 17/12/2010 22:59:56 door Fromzon ngl
 
Victor Php

Victor Php

18/12/2010 09:56:44
Quote Anchor link
Je zou eventueel de onleesbare captcha kunnen veranderen in een dierencaptcha.
Dan staat er een plaatje van (bijvoorbeeld) een koe en dan moeten mensen de naam opschrijven.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.