Authentication in een MVC framework.

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

26/08/2011 23:31:37
Quote Anchor link
Nou heb ik een eigen (enorm kleine) Model View Controller geschreven. Alleen vroeg ik me af hoe je het inloggen e.d. kan implementeren in een MVC framework.

Tot nu toe heb ik een AuthenticationModel die het inloggen en uitloggen regelt en moet ik een UserModel maken.

Daarnaast moet ik dus per gebruikersgroep rechten gaan bepalen.. Hoe implementeer ik dit idee in een MVC framework.

Daar naast heb ik ook iets gehoord over ACL (access control list) alleen kan ik zelf niet bedenken hoe ik dit zou kunnen gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie reactie's!

- Ik maak een eigen framework gewoon om te oefenen en om door te krijgen wat een Model View Controller nou eigenlijk is.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 19:28:23
 
Sebastiaan Blaas

Sebastiaan Blaas

15/09/2011 23:59:43
Quote Anchor link
ehmz dus als ik het goed begrijp schrijf je wel een eigen framework.. maar het schrijven van een controller/model/view binnen dit framework is een probleem?

Mss dat ik iets mis ...
 
Robert  dat ben ik

Robert dat ben ik

16/09/2011 06:32:00
Quote Anchor link
als je mvc-model wilt leren kijk dan eens
hier en hier
 
Kees Schepers

kees Schepers

16/09/2011 09:58:06
Quote Anchor link
En eigenlijk leer je ook, denk ik zelfs beter door te proberen een bestaand MVC framework te begrijpen ala CodeIgniter, ZF, Symfony, etc.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/09/2011 16:00:49
Quote Anchor link
Dillen, check de 2e link van Robert. Dat is denk ik een goede start.

@Sebastiaan: kritiek geven is makkelijk, alleen voegt jouw opmerking helemaal niks toe en is de topicstarter er geenszins mee geholpen.

Zoals Kees zegt kun je ook een kijkje nemen bij andere frameworks, bijvoorbeeld http://framework.zend.com/manual/en/zend.acl.introduction.html
 

16/09/2011 16:03:40
Quote Anchor link
Iedereen bedankt! Ik ga er zeker naar kijken!

Heb inderdaad een kijkje genomen naar Zend Framework en CodeIgniter.

@Sebastiaan Ik vraag niet hoe een MVC FW werkt, ik vraag hoe je authentication kan implementeren in een MVC FW. Zoals dat je een plugin schrijft die een preDispatch methode heeft en je naar het loginsysteem stuurt als je niet bent ingelogd (wat ik van Zend Framework heb begrepen).
 
Pim -

Pim -

16/09/2011 16:04:10
Quote Anchor link
En als je een framework een beetje begrijpt, wees dan ook niet bang om de broncode te bestuderen.
 

16/09/2011 16:05:55
Quote Anchor link
Pim - op 16/09/2011 16:04:10:
En als je een framework een beetje begrijpt, wees dan ook niet bang om de broncode te bestuderen.


Oke! Ik heb al aardig wat "research" naar Zend Framework gedaan, ga ook even kijken naar CodeIgniter en CakePHP e.d.
Maar zal ook even een kijkje nemen naar de source, ookal zal dat waarschijnlijk aardig ingewikkeld zijn.
 
Niels K

Niels K

16/09/2011 19:02:54
Quote Anchor link
Het zijn vooral een aantal 'design patterns' die de frameworks gebruiken. Google eens op die term en probeer eens een paar van die patterns in het framework te ontdekken? En bedenk dan eens waarom ze die geïmplementeerd hebben.

Die patterns maken het moeilijk voor jouw. Ik weet niet echt hoe jouw 'basis' PHP kennis is, maar ik denk wel dat je er uit kan komen.
Gewijzigd op 16/09/2011 19:03:47 door Niels K
 
Pim -

Pim -

17/09/2011 17:35:10
Quote Anchor link
Ik ben zelf niet zo'n fan van het opzoeken van design patterns. Toen ik met OOP begon wou ik graag leren wat dit nou inhield, maar ik snapte er eerst niet veel van. Later kwam ik erachter dat veel patronen heel logisch zijn en dat ik er veel al vaak had gebruikt. Ik raad je aan zelf gewoon te beginnen en goed na te denken hoe je je objecten wil laten samenwerken als je op problemen stuit. Die design patronen verzin je dan zelf wel.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.