automatisch ophalen van 2de kolom uit mysql

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Johan vb

Johan vb

15/07/2011 09:30:55
Quote Anchor link
Ik wil in mijn webformulier een veld automatisch laten invullen op basis van een selectie in een ander veld.

vb. Veld a is gemeente. (dit is een select uit database). Zodra men een gemeente heeft gekozen wil ik in veld b de juiste postcode laten verschijnen.

Iemand een suggestie?
Alvast bedankt.
Gewijzigd op 15/07/2011 10:20:47 door Johan vb
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 20:48:41
 
Lukie Brink

Lukie Brink

15/07/2011 16:13:53
Quote Anchor link
Als ik dit zo lees zou ik hier ajax voor gebruiken. Als je bekent bent met jQuery dan kun je die ajax functie daar heel mooi voor gebruiken.
 
Johan vb

Johan vb

15/07/2011 16:18:00
Quote Anchor link
Lukie Brink op 15/07/2011 16:13:53:
Als ik dit zo lees zou ik hier ajax voor gebruiken. Als je bekent bent met jQuery dan kun je die ajax functie daar heel mooi voor gebruiken.


Ik ken die functie jammer genoeg niet. Kan je mij op weg zetten?
 
Obelix Idefix

Obelix Idefix

15/07/2011 17:38:05
Quote Anchor link
offtopic: denk dat je het andersom bedoelt: op basis van postcode de gemeente? Amsterdam heeft veel postcodes, dus hoe jij o.b.v. Amsterdam dan een postcode wilt laten zien? Vraag verandert er inhoudelijk niet door.
 
Johan vb

Johan vb

15/07/2011 17:42:21
Quote Anchor link
Obelix en Idefix op 15/07/2011 17:38:05:
offtopic: denk dat je het andersom bedoelt: op basis van postcode de gemeente? Amsterdam heeft veel postcodes, dus hoe jij o.b.v. Amsterdam dan een postcode wilt laten zien? Vraag verandert er inhoudelijk niet door.


Maakt op zich niet uit. Idee is dat ik 1 veld heb waar ik gebruik maak van een dropdown (met gegevens uit mysql) en in een 2 de veld een ander item uit dezelfde rij wil weergeven.
iets als:
select "gemeente from gemeenten where postcode= $postcode";
weet alleen niet hoe ik dit moet klaarkrijgen in php.
 
Kevin Ellen

Kevin Ellen

15/07/2011 17:54:45
Quote Anchor link
Met jQuery/AJAX kan je dit gemakkelijk doen. PHP zal een refresh nodig hebben, en als je niet wil refreshen zul je dynamischer moeten gaan werken.
 
Johan vb

Johan vb

15/07/2011 17:59:01
Quote Anchor link
oke

Kan iemand mij helpen aan zo'n jquery of voorbeeld waarmee ik aan de slag kan? Ik ben echt een leek op dat vlak.

Bedankt
 
Ivo Filot

Ivo Filot

15/07/2011 19:58:34
Quote Anchor link
Beste Johan,

jQuery biedt een functionaliteit die detecteert wanneer een select veld verandert en staat dan toe dat bij een verandering een functie wordt aangeroepen.

Zie bijvoorbeeld:
http://api.jquery.com/change/

Bovenstaand voorbeeld laat zien hoe je een string wegschrijft naar een <div> tag, maar je zou de functie natuurlijk ook kunnen wijzigen om een waarde weg te schrijven naar een input veld.

De onpraktische methode zou zijn om van te voren een array in te laden met daarin alle postcode-woonplaats combinaties en die dan te raadplegen. Maar omdat jQuery de beste uitvinding is sinds het gesneden brood, kun je ook in zo'n functie een AJAX request plaatsen dat de juiste postcode-woonplaats combinatie uit een database haalt.

Ik heb niet zo snel een kant-en-klaar script kunnen vinden, maar alle individuele ingrediënten voor dit script valt met een beetje zoekwerk eenvoudig te vinden.

Succes met 'koken'!
Gewijzigd op 15/07/2011 19:59:24 door Ivo Filot
 
Johan vb

Johan vb

15/07/2011 21:24:18
Quote Anchor link
bedankt,

Ik ga het zo snel mogelijk proberen en laat je wel iets weten als het koken gelukt is.

Johan
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.