Beginnersoefeningen in PHP

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ewergreen php

ewergreen php

23/11/2010 23:39:36
Quote Anchor link
Ik moest daarstraks even terugdenken aan een topic dat vorige week gestart werd door een student die wat hulp nodig had.

Ik ben zelf nog niet zo lang met PHP bezig en had er toen best plezier in om zijn opdracht ook eens te proberen. Dit bracht me aan het denken. Heeft er misschien iemand nog van dit soort simpele oefeningen/opdrachtjes liggen? Zelf heb ik de basis nu redelijk onder de knie: (variables, strings and some string functions, arrays, array functions, constants, booleans, if, else, elseif, switch statements, while loops, for loops, foreach loops, basics of user defined functions, GET, POST, setting cookies, establishing sessions, basics of headers and page redirection, includes and requires).

Dus moest iemand daarop nog wat oefeningen hebben, ik zou het wel appreciëren!
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 09:44:21
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

24/11/2010 07:59:18
Quote Anchor link
Maak een rekenmachine
Met 2 paginas

Op de ene het formulier
Op de andere de uitwerking
Gebruik if en else
 
Wouter J

Wouter J

24/11/2010 08:04:09
Quote Anchor link
@jordi, ik zou het op 1 pagina doen. Dan kan de gebruiker het altijd nog wijzigen/nieuwe berekening uitvoeren.

@ewergreen, je zou MySQL kunnen leren en dan een zo goed mogelijk CMS systeem maken.
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

24/11/2010 08:10:46
Quote Anchor link
Als je een cms wilt maken heb je wel wat meer kennis nodig
 

24/11/2010 08:24:25
Quote Anchor link
Jordi kroon op 24/11/2010 08:10:46:
Als je een cms wilt maken heb je wel wat meer kennis nodig


Ik zou als beginners-opdracht eerder een cms opgeven dan een rekenmachine maken. Door een cms te maken leer je veel meer dan door een rekenmachine maken. Bovendien moet je bij een rekenmachine wellicht ook nog bepaalde wiskundige kennis hebben, die je niet per se nodig hebt voor scripten.
Verder zou ik niet mysql leren, maar gewoon correct SQL!
 
Teun Hesseling

Teun Hesseling

24/11/2010 09:15:46
Quote Anchor link
Karl Karl op 24/11/2010 08:24:25:
Jordi kroon op 24/11/2010 08:10:46:
Als je een cms wilt maken heb je wel wat meer kennis nodig


Ik zou als beginners-opdracht eerder een cms opgeven dan een rekenmachine maken. Door een cms te maken leer je veel meer dan door een rekenmachine maken. Bovendien moet je bij een rekenmachine wellicht ook nog bepaalde wiskundige kennis hebben, die je niet per se nodig hebt voor scripten.
Verder zou ik niet mysql leren, maar gewoon correct SQL!


klopt en blanche had daar een heel handige tutje over
 
Ewergreen php

ewergreen php

24/11/2010 10:05:15
Quote Anchor link
Het is absoluut de bedoeling om nog verder te leren. Maar ik had de indruk dat ik nu al redelijk goed de theorie van de basis van PHP begreep. Het leek me dan ook niet slecht om even een "pauze" in te lassen en eerst wat oefeningen te maken. Hierdoor zou ik het PHP programmeren meer in de vingers krijgen en ook in de praktijk alles nog eens goed bekijken.

Een CMS is misschien nog een stapje te ver, zeker aangezien ik nog geen DB kennis heb. Het volgende op mijn programma was echter wel om met MySQL te starten en daarna pas terug verder te gaan met meer geavanceerde PHP.

Met het risico om mijn eigen topic te bevuilen: waarom is SQL een betere keuze voor mij dan MySQL?
 
Pim -

Pim -

24/11/2010 13:58:37
Quote Anchor link
Je kan ook een kleine basis van DB interactie leren en dan meteen naar OOP overstappen.

Verder is SQL een taal, Structured Query Language, en MySQL een implementatie van een RDBMS, Relational DataBase Management System, die die taal gebruikt om de opdrachten in uit te drukken.

SQL is een gestandaardiseerde taal, maar de MySQL versie ervan wijkt daar iets van af.
Gewijzigd op 24/11/2010 13:59:21 door Pim -
 

24/11/2010 14:21:15
Quote Anchor link
Het lijkt mij handiger om eerst gewoon SQL te leren voordat je OOP gaat doen. SQL heb je sneller, goed onder de knie dan OOP.
Mysql heeft allerlei ongein aan SQL toegevoegd, of doet dingen op andere manier. Dat is dus niet handig om te leren. Als je gewoon goed SQL leert kan je eigenlijk direct met alle engines overweg.
 
Ewergreen php

ewergreen php

24/11/2010 15:00:11
Quote Anchor link
Merci Pim en Karl, ik schuif de cursus MySQL opzij en ga op zoek naar een cursus SQL.

Ik ga beginnen met de calculator. Ik wil eerst nog een paar van dergelijke oefeningen afronden voor ik aan meer geavanceerde zaken begin.
 
Vincent Huisman

Vincent Huisman

24/11/2010 15:16:31
Quote Anchor link
anders probeer je eens voor jezelf een zoek systeempje te maken
 
Pim -

Pim -

24/11/2010 15:34:33
Quote Anchor link
Vrijwel alle MySQL tuts beschrijven standaard SQL. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

24/11/2010 15:41:05
Quote Anchor link
Doe dan wel een calculator met een stack, zodat je eerdere antwoorden weer op kan halen.
Dat je bijvoorbeeld eerst 5 + 4 kan doen,
En dan gewoon + 10 in kan drukken, en dat er dan 19 uit komt.

Ook kan je kijken naar een Polish Calculator,, ook erg goede oefening.
 

24/11/2010 15:54:28
Quote Anchor link
Nico Kaag op 24/11/2010 15:41:05:
Ook kan je kijken naar een Polish Calculator,, ook erg goede oefening.


Je bedoelt of polish notation, of reverse polish notation.
Mijn voorkeur gaat uit naar RPN.
 
Ewergreen php

ewergreen php

24/11/2010 15:55:44
Quote Anchor link
Bedankt voor alle suggesties!

Die stack maakt de rekenmachine al een pak interessanter!
Gewijzigd op 24/11/2010 15:57:47 door ewergreen php
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

24/11/2010 16:03:32
Quote Anchor link
Hoe gebruik je stack eigenlijk?
 

24/11/2010 16:13:38
 
Wouter J

Wouter J

24/11/2010 16:16:24
Quote Anchor link
@jordi, het leuke van scripten is dat je zelf oplossingen moet verzinnen. Ga logisch nadenken en vraag niet alles in het topic. En al helemaal niet in een topic van een ander, want misschien wil ewergreen het wel zelf uitzoeken...
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

24/11/2010 16:19:32
Quote Anchor link
@Karl,
Polish Notation en Reverse Polish Notation zijn alleen de schrijfwijze/regels over deze manier van berekenen.
Je kan prima een Polish Calculator maken, die gebruikt maakt van Polish Notation.
Of een Reverse Polish Calculator.

@Jordi,
Een stack kan op vele manieren worden geïmplementeerd.
Als ik jou was zou ik beginnen met een Array gebaseerde stack.
Kijk ook even naar de Array Pop en Array Push functies!!

Linkje over stacks: http://www.cs.bu.edu/teaching/c/stack/array/
Het ziet er niet echt netjes uit, maar het is wel een duidelijk verhaal.
 

24/11/2010 17:30:48
Quote Anchor link
Nico Kaag op 24/11/2010 16:19:32:
@Karl,
Polish Notation en Reverse Polish Notation zijn alleen de schrijfwijze/regels over deze manier van berekenen.
Je kan prima een Polish Calculator maken, die gebruikt maakt van Polish Notation.
Of een Reverse Polish Calculator.

Ik weet wat polish notation is en wat reverse polish notation is. Ik ben het niet eens met hoe jij het benoemt, een polish calculator. Dat suggereert dat het een poolse rekenmachine is. Niet een rekenmachine die gebruik maakt van de poolse notatie. Daarom is het dus beter om polish notation calculator te schrijven of reverse polish notaion calculator of RPN calculator. Deze manieren van schrijven komen ook eigenlijk alleen maar voor in de praktijk.

Nico Kaag op 24/11/2010 16:19:32:
@Jordi,
Een stack kan op vele manieren worden geïmplementeerd.
Als ik jou was zou ik beginnen met een Array gebaseerde stack.
Kijk ook even naar de Array Pop en Array Push functies!!

Linkje over stacks: http://www.cs.bu.edu/teaching/c/stack/array/
Het ziet er niet echt netjes uit, maar het is wel een duidelijk verhaal.

Volgens mij is wikipedia duidelijker (iig netter).
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.