Best Gallerij-script/website

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Eddy E

Eddy E

09/05/2015 15:24:07
Quote Anchor link
Ik zoek, voor een vriend, een GOED en complete website om foto's (stuk of 11.000) te tonen.
Tot 2 weken geleden gebruikten we Gallery2 (lekker duidelijk naam ook...) en dat was prima.
Tot PHP 5.4 werd en het niet meer werkt.
Met heel veel pijn en moeite er Gallery3 werkend (met behoud van foto's) erop gekregen.
Dat draait wel waardig, maar veel onderdelen werken niet goed. Gallery3 wordt al 2 jaar niet meer ondersteund.

Ik zoek wat nieuws, beters!
Iets wat beter werkt, modern is (HTML5 ipv 4.0 en <center> etc)
Iets wat nog bestaat en ontwikkeld wordt.

Mag via Wordpress, al gaat het echt enkel en alleen om de fotogallerij.

Piwigo heb ik bekeken: niet goed/compleet genoeg.
Coppermine is te oud (overleden)
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 14:10:25
 
Victor -

Victor -

09/05/2015 22:34:46
Quote Anchor link
ZenPhoto al eens bekeken? http://www.zenphoto.org/

Gewijzigd op 09/05/2015 22:50:33 door Victor -
 
Eddy E

Eddy E

11/05/2015 09:56:50
Quote Anchor link
Bedankt, ik ga even naar beide kijken.
Als er meer goede ideeën zijn, hoor ik ze graag!

Toevoeging op 11/05/2015 10:08:01:

Wel veel online services. Alleen zenphoto en Koken is te downloaden en zelf te hosten.
Nu lijkt Zenphoto mij geen verbetering op Gallery3. Nog simpeler en kariger.
Koken is het proberen waard, maar echt top is het nog niet.
 

11/05/2015 10:15:22
Quote Anchor link
Waarom niet Flickr gebruiken? 1100 foto's neemt behoorlijk wat ruimte in neem ik aan.
Flickr host gratis tot 1TB je hoeft alleen de API maar aan te spreken.

Verder is het simpel om foto's op te halen en af te beelden op een pagina of iets.

Ik zeg bouw het zelf, ook het normale fotoalbum, wat hebben al die foto galerij's wel wat je zelf niet kunt bouwen, technisch gezien hoef je nieteens een DB te hebben.
 
Eddy E

Eddy E

14/05/2015 08:24:44
Quote Anchor link
Degene waar ik het voor doe is een Zeeuw. Hij wil alles onder eigen controle hebben.
Flickr vind hij maar niets. Geen idee waarom, want het werkt inderdaad prima.
Plus goede integratie met andere clouds etc.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

14/05/2015 11:17:44
Quote Anchor link
Rickert Bombaklats op 11/05/2015 10:15:22:
technisch gezien hoef je nieteens een DB te hebben.


Hoho :)q. Hoe wil jij dan ~11.000 foto's beheren?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/05/2015 11:23:41
Quote Anchor link
Titel, beschrijving, metadata, tags, auteurs, geo-locatie, categorieën..
Dat zijn toch echt dingen die je vaak bij een grote groep foto's wilt opslaan, en daar heb je toch echt een database voor nodig Rickert. Ik heb geen idee hoe jij dat dan wilt doen?
 

15/05/2015 13:18:32
Quote Anchor link
Een bestandssysteem is ook een soort database. Wat weerhoudt je om per foto ID een dito bestand aan te maken met extra metagegevens als je dat al niet in de bestandsnaam kwijt kunt?

Dat Flickr geen optie is, snap ik. Je wilt je eigen foto's zelf kunnen publiceren, en bepalen aan wie wel en wie niet, en niet allerlei rechten bij een andere organisatie uit een andere natie leggen. We hebben in Nederland altijd nog zoiets als een databankenrecht. (http://wetten.overheid.nl/BWBR0010591/geldigheidsdatum_15-05-2015) Ook qua functionaliteit wil je niet altijd afhankelijk zijn van wat een ander bouwt.

Dus ik zou zeggen zelf bouwen, ook omdat je dan alles in eigen beheer houdt. Mocht je foto's als BLOB-s opslaan in de database zorg dan ook voor een efficiënte indexering. Bijvoorbeeld de foto's in een aparte tabel, en een tweede tabel met metainformatie waarin alleen een vreemde sleutel (bijvoorbeeld negatiefnummer van de fysieke foto) voor het bestand is opgenomen. Op die manier kan je nog gemakkelijk een script maken dat automatisch miniaturen aanmaakt. Je kunt het verder zo gek maken als je zelf wilt, en je bent dan ook niet afhankelijk van software van derden voor als je bv. gemakkelijk bewerkingen wil kunnen doen, zoals met een paar specifieke extra handige knoppen in een snelle GUI om alle foto's visueel te controleren.

Last but not least, niet dat ik zelf uit Zeeland kom maar wat wil je er eigenlijk mee zeggen dat de persoon voor wie je het doet een Zeeuw is?
Gewijzigd op 15/05/2015 13:21:27 door
 
Eddy E

Eddy E

18/05/2015 21:45:18
Quote Anchor link
Zelf maken is geen optie. Er moet heel veel in, en ik doe het ook maar als vriendendienst.
Als Zeeuw moet het gratis zijn natuurlijk. Er zijn genoeg CMS-sen die goed zijn, maar gewoon 40 tot 60 dollar per aanschaf (eenmalig) kosten.
 

18/05/2015 22:18:16
Quote Anchor link
Interessant, ik onderhoud ook een site met zo'n 9000 foto's, ben wel benieuwd naar die commerciële alternatieven?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.