Bestanden van test server uploaden naar live server

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Piet Verhagen

Piet Verhagen

10/07/2017 21:40:57
Quote Anchor link
Goedenavond,

Ik heb een vraag. Hoe kan ik het beste bestanden van mn test server uploaden naar de live server? Ik heb op de live server alleen de beschikking over FTP. Ssh is helaas niet beschikbaar.

OS op de test server is Debian. Standaard installatie: Apache, PHP en Mysql. Ik werk vanaf een Ubuntu desktop. Maak verbinding met de test server via ssh. Kan zo lekker werken aan de site.

Maar op een gegeven moment komt het moment dat de gewijzigde bestanden geupload moeten worden naar de live server. Hoe doe ik dat het makkelijkste? Nu heb ik op de test server een grafische omgeving geïnstalleerd, zodat ik met VNC kan inloggen. Vervolgens upload ik de gewijzigde bestanden met een FTP programma.

Dat werkt opzich wel, maar ben er niet tevreden mee. Toen de site nog klein was, wist ik nog wel welke bestanden ik gewijzigd had. En anders gewoon ff alles nalopen. Maar nu de site wat groter en complexer word, begint het bijwerken van de live server wel een dingetje te worden. Het gebeurt dat ik er een week later nog achter komt dat op de live server ergens iets het niet doet, domweg omdat er een bestand niet is geupload.

Bestaat er software die voor mij bijhoud welke bestanden ik in verloop van enkele weken wijzigd en deze dan met 1 druk op de knop via FTP kan uploaden naar de live server?
Gewijzigd op 10/07/2017 21:42:01 door Piet Verhagen
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 13:44:23
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

10/07/2017 22:05:52
Quote Anchor link
Ik raad je aan om je eens te verdiepen in een versioning-systeem zoals GIT.
Dan heb je heel mooi controle over je wijzigingen aan je sources.

Tipje: Ga er wel een avondje voor zitten, want dit is niet iets wat je in een uurtje leert.
Wel zal je er een hoop profijt van hebben.
 
Piet Verhagen

Piet Verhagen

10/07/2017 22:13:36
Quote Anchor link
Heb ik al met een schuin oog naar zitten kijken. Maar volgens mij moet je daar SSH toegang voor hebben op de live server en dat heb ik dus niet. Vergis ik mij? Zo ja, dan ga ik daar vol in.
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

10/07/2017 22:21:27
Quote Anchor link
Dat is niet per definitie nodig, je kunt ook een git server opzetten. Ik zou echter wel zorgen dat je SSH toegang krijgt op de live server, er is geen enkele denkbare reden dat je dat niet zou hebben.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

11/07/2017 01:48:38
Quote Anchor link
Ben van Velzen op 10/07/2017 22:21:27:
er is geen enkele denkbare reden dat je dat niet zou hebben.

Tenzij de server niet dedicated is?
 
Yoop Overmaat

Yoop Overmaat

11/07/2017 02:58:03
Quote Anchor link
Op een Linux zou ik voor de midnight commander gaan, is een file manager met ftp ondersteuning. Zit standaard in de Debian/Ubuntu - repository
Link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Midnight_Commander
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

11/07/2017 10:36:03
Quote Anchor link
Thomas, ook dan niet. Tenzij je een argument zou hebben om het niet toe te laten.

Als je met SSH gegevens van andere gebruikers zou kunnen inzien kan dat met FTP ook. Daarbij zijn er genoeg oplossingen denkbaar om de complete omgeving (inclusief webserver) te jailen.
 
Bart V B

Bart V B

11/07/2017 12:04:12
Quote Anchor link
Zitten Thomas en Ben niet naast elkaar te praten? :)
Zoals ik uit de TS zijn omschrijving haal, heeft hij vermoedelijk een shared hosting pakket.
En daar is het zo dat men nu eenmaal geen gebruik mag/wil/kan/kunnen maken van SSH.
Anders zouden ze die wel hebben gegeven.

Maar ja, dan kan je net zo goed de live server op een VPS kunnen parkeren. Is in verhouding ook nou niet echt heel duur, en heb je de vrijheid om het zo in te richten zoals jij dat wenst.
Dus in het geval van TS zou ik dat eens in overweging nemen. Een git oplossing zal ook op de live server moeten gedaan worden dus links of rechtsom het kan allemaal wel, maar de tools zijn niet het probleem, maar je server.

Die van MC snap ik al helemaal niet.
TS geeft aan dat er behoorlijk wat bestanden zijn.
Inderdaad, MC heeft een ftp optie, maar dat is ook nou niet echt heel handig met veel bestanden. Dan kan je net zo goed de gehele site ineens opnieuw overschrijven met ftp, heb je het probleem niet dat je ergens een bestand hebt gemist.
Gewijzigd op 11/07/2017 12:07:04 door Bart V B
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

11/07/2017 12:10:53
Quote Anchor link
>> Inderdaad, MC heeft een ftp optie, maar dat is ook nou niet echt heel handig met veel bestanden. Dan kan je net zo goed de gehele site ineens opnieuw overschrijven met ftp, heb je het probleem niet dat je ergens een bestand hebt gemist.

Of gewoon een FTP server mounten, dan kom je ook een heel eind.

>> En daar is het zo dat men nu eenmaal geen gebruik mag/wil/kan/kunnen maken van SSH.
Anders zouden ze die wel hebben gegeven.
Dan is het tijd om naar een andere hoster te gaan. Shared hoster of niet, SSH zou nooit een probleem mogen zijn.
 
Bart V B

Bart V B

11/07/2017 12:15:52
Quote Anchor link
>> FTP mounten.
O ja, die optie had ik even vergeten. :)

>> Dan is het tijd om naar een andere hoster te gaan. Shared hoster of niet, SSH zou nooit een probleem mogen zijn.
Ben ik het ook mee eens. Maar de TS heeft nu eenmaal die optie niet.
Vandaar dat ik al zei, is een VPS dan geen oplossing. Dan heb je alle vrijheid.
En voor een luttele 10 euro per maand heb je al die ellende niet die hij nu wel heeft.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

12/07/2017 02:15:01
Quote Anchor link
Bart V B op 11/07/2017 12:04:12:
Zoals ik uit de TS zijn omschrijving haal, heeft hij vermoedelijk een shared hosting pakket.

Dat is ook eigenlijk waar ik op doelde. TS licht dit ook nergens verder toe.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.