Beste manier van phpen?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Dennis Sluijk

Dennis Sluijk

23/08/2011 21:20:47
Quote Anchor link
Heeej,

Ik zit al heel lang te 'malen' (omdat ik de beste manier van phpen goed wil aanleren) over wat de beste manier is van phpen.

Voorbeelden:
- met een template engine
- MVC
- Zend framework?
- enz.



Wat denken jullie?
Gewijzigd op 23/08/2011 21:52:36 door Dennis Sluijk
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 03:21:37
 
Fabian M

Fabian M

23/08/2011 22:01:07
Quote Anchor link
PHP schrijven zonder Zend maar alles van scratch in Notepad.
 
Dennis Sluijk

Dennis Sluijk

23/08/2011 22:03:00
Quote Anchor link
Fabian M op 23/08/2011 22:01:07:
PHP schrijven zonder Zend maar alles van scratch in Notepad.


Ik begrijp je niet helemaal, sorry wilt u het anders uitleggen?
 
Jelmer -

Jelmer -

23/08/2011 22:04:24
Quote Anchor link
Notepad?! Hij vroeg hoe je het beste kon php'en, niet hoe je het makkelijkst jezelf gek kan maken… Een goeie editor is een must, dat hoeft er niet eentje te zijn die alles voor je doet, maar eentje die je helpt om gemakkelijk door je code te navigeren.

Gewoon alles proberen. Als je het meteen goed doet, heb je geen idee waarom die andere manieren "fout" zijn. Gaandeweg merk je vanzelf wat de juiste manier is.
 
Dennis Sluijk

Dennis Sluijk

23/08/2011 22:11:47
Quote Anchor link
Jelmer rrrr op 23/08/2011 22:04:24:
Notepad?! Hij vroeg hoe je het beste kon php'en, niet hoe je het makkelijkst jezelf gek kan maken… Een goeie editor is een must, dat hoeft er niet eentje te zijn die alles voor je doet, maar eentje die je helpt om gemakkelijk door je code te navigeren.

Gewoon alles proberen. Als je het meteen goed doet, heb je geen idee waarom die andere manieren "fout" zijn. Gaandeweg merk je vanzelf wat de juiste manier is.


Dankuwel voor het commentaar! want ik wordt op dit forum heen en weer geslingerd.

er wordt gezegt dat template engine weer niet goed is voor grote websites. enzovoorts.

Bijvoorbeeld als ik een CMS ga maken met een Template Engine en dan andere classen bijvoorbeeld Module erbij maak is dat dan correct? of moet ik dan weer het MVC pattern gebruiken.
 
Jacco Brandt

Jacco Brandt

23/08/2011 22:35:10
Quote Anchor link
Als je met templates werkt is MVC een must-have.
 
Gerhard l

gerhard l

23/08/2011 22:37:36
Quote Anchor link
Fabian M op 23/08/2011 22:01:07:
PHP schrijven zonder Zend maar alles van scratch in Notepad.


Begin dan eerst met pen en papier ;p
 
Jelmer -

Jelmer -

23/08/2011 22:43:01
Quote Anchor link
Je moet doen wat handig is. En dat weet je pas als je het probeert. Of als je anderen op hun woord gelooft.

Je hoeft ook niet uit te zoeken hoe je precies MVC moet implementeren bijvoorbeeld. Daar zijn veel interpretaties van, ieder met z'n eigen voor– en nadelen. Die zijn niet ontstaan omdat iemand ooit dacht "hey, laat ik MVC implementeren, maar dan net iets anders" maar omdat iemand dacht "hey, zo kan ik dit probleem makkelijk oplossen. Hey, het werkt handig. Verdomd, dit lijkt wel MVC!"

Template Engine, MVC, al die dingen zijn namen voor standaard oplossingen; die standaard oplossingen hebben een algemene naam gekregen omdat veel mensen op diezelfde oplossing komen of hem graag gebruiken, en het op deze manier makkelijk is om hem met anderen te bespreken. Als je een probleem hebt, en je zelf een goeie, werkende oplossing vindt (of een onhandige oplossing, kan ook) is er een grote kans dat anderen ook al eens op die oplossing zijn gekomen, en dat er inmiddels een naam voor is.

tl;dr: maak een website/webapp, begin zo vaak opnieuw als je wilt, blijf hem verbeteren en handiger in elkaar zetten, en je komt uiteindelijk vanzelf met een site die een MVC structuur heeft en een template engine gebruikt. En onderweg leer je waarom al die andere oplossingen minder handig zijn en wat de voor– en nadelen van al deze oplossingen zijn.
 
Dennis Sluijk

Dennis Sluijk

23/08/2011 22:44:54
Quote Anchor link
Jelmer rrrr op 23/08/2011 22:43:01:
Je moet doen wat handig is. En dat weet je pas als je het probeert. Of als je anderen op hun woord gelooft.

Je hoeft ook niet uit te zoeken hoe je precies MVC moet implementeren bijvoorbeeld. Daar zijn veel interpretaties van, ieder met z'n eigen voor– en nadelen. Die zijn niet ontstaan omdat iemand ooit dacht "hey, laat ik MVC implementeren, maar dan net iets anders" maar omdat iemand dacht "hey, zo kan ik dit probleem makkelijk oplossen. Hey, het werkt handig. Verdomd, dit lijkt wel MVC!"

Template Engine, MVC, al die dingen zijn namen voor standaard oplossingen; die standaard oplossingen hebben een algemene naam gekregen omdat veel mensen op diezelfde oplossing komen of hem graag gebruiken, en het op deze manier makkelijk is om hem met anderen te bespreken. Als je een probleem hebt, en je zelf een goeie, werkende oplossing vindt (of een onhandige oplossing, kan ook) is er een grote kans dat anderen ook al eens op die oplossing zijn gekomen, en dat er inmiddels een naam voor is.

tl;dr: maak een website/webapp, begin zo vaak opnieuw als je wilt, blijf hem verbeteren en handiger in elkaar zetten, en je komt uiteindelijk vanzelf met een site die een MVC structuur heeft en een template engine gebruikt. En onderweg leer je waarom al die andere oplossingen minder handig zijn en wat de voor– en nadelen van al deze oplossingen zijn.


Bedankt!! Hier mee kan ik zeker weer verder met PHP. Echt bedankt :D
 
Write Down

Write Down

24/08/2011 01:09:34
Quote Anchor link
Ik sluit me aan bij Jelmer. Het is een kwestie van ondervinding. Ik bedoel, hoe heb jij liefst je eitje? Gekookt, gebakken, roerei?

Bijvoorbeeld het MVC model. Zelf vind ik dat in theorie prachtig, maar in de praktijk? Neen, ik ben er van overtuigd dat mijn eigen model even efficiënt is. Ik heb dat zelf ontworpen, hoe ik het prettigst vind om mee te werken. Wellicht gaan er mensen ook mijn model bagger vinden... Wat je dan moet bekijken is naar performance. Stel dat een persoon met een MVC model iets 10x sneller kan dan met mijn eigen model, dan moet je natuurlijk is wat vragen gaan stellen.

Verder kan ik als editor NetBeans aanraden.
 
Fabian M

Fabian M

24/08/2011 07:37:09
Quote Anchor link
Door gebruik te maken van Zend en een IDE leer je niet hoe je echt PHP moet schrijven.
 
Dennis Sluijk

Dennis Sluijk

24/08/2011 18:37:52
Quote Anchor link
Ik heb een tutorial gevolgt van MVC pattern en de code een vleugje van mij gegeven ik moet zeggen dat het verrekt goed werkt :D hier dit is mn eerste test website met het MVC pattern http://www.e-books-online.nl/test
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.