betalingsmethoden, hoe werkt dat

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2012 17:39:17
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Wie kan mij wat meer vertellen over het implementeren van betalingsmethoden in een webshop?
Ik ben prima in staat om een complete webshop te bouwen... tot aan het betalingsgedeelte. Het opslaan van klantgegevens, de producten in het winkelmandje e.d. is allemaal geen enkel probleem. Echter, het laatste stukje, het implementeren van de betalingsmogelijkheden, laat ik liever doen door programmeurs die hier meer ervaring mee hebben. Nu vraag ik me eigenlijk af hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld iDEAL te implementeren. Is dat lastig? Of valt het wel mee? Ik weet dat je dit o.a. via Mollie kunt regelen, maar dan betaal je een bepaald bedrag per transactie. Het mooiste zou dus zijn als je zelf iets kunt bouwen zonder dat je afhankelijk bent van een extern bedrijf. Kan iemand uitleggen hoe zoiets (ongeveer)in z'n werk gaat? Ik stel me zoiets voor dat je bijv. het id + de totaalprijs van een bestelling naar iDEAL stuurt. De klant betaalt vervolgens, en iDEAL geeft een signaal terug dat de bestelling met id xxx betaald is, maar misschien is het wel veel complexer? En ook ben ik wel benieuwd naar hoe creditcard betalingen werken.

Kortom, eigenlijk is mijn vraag dus: als ik een webshop heb gebouwd, hoe kan ik er dan betaalmogelijkheden aan koppelen? Op een zo gemakkelijk mogelijke manier en liefst zonder tussenkomst van externe partijen (tenzij dit onmogelijk is). En hoe lang ben je bezig om zo'n koppeling te maken?

(p.s. Ik ben momenteel niet bezig met een webshop, maar ben gewoon erg benieuwd naar hoe dit werkt en of het moeilijk is.)
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 09:16:14
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

19/11/2012 21:13:11
Quote Anchor link
De meeste Payment Service Providers hebben kant en klare scripts, waarmee je met relatief weinig werk een kassa kunt inbouwen. Het nadeel van een PSP is dat je meer transactiekosten betaalt dan wanneer je via je eigen bank een iDeal contract afsluit. Mollie is éen van de duurdere (90 eurocent), Sisow berekent maar de helft ervan. Daarnaast heb je niet direct beschikking over het geld, maar wordt dat periodiek uitbetaald.
Direct via de bank heb je ook nog verschillende oplossingen, maar het goedkoopste met de transactiekosten ben je altijd met zelfbouw, echter dan heb je zelf heel wat meer werk te doen.

Over het algemeen is alles bij de messte PSP's voldoende gedocumenteerd, zie bv Mollie
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2012 21:32:14
Quote Anchor link
Dankjewel voor je reactie Ger!

Als je een PSP zou moeten kiezen, welke raad jij dan aan? Wat is de beste? En wat is eigenlijk precies het voordeel van een PSP? Is het enige voordeel dat je dan niet zelf hoeft te coderen?

Als je toch zelf gaat coderen, zijn er dan bestaande classes die je kunt gebruiken?
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

19/11/2012 22:26:46
Quote Anchor link
Het voordeel van een PSP is dat je een aantal betalingsmethoden bij elkaar hebt (e-wallet, ideal, creditcard, sms, telefoon en noem maar op)
En ja, zoals ik het zie, is het voordeel van een PSP dat je niet al te veel hoeft te coden.
Nationaal gezien vind ik sisow wel goed, internationaal icepay.
Waarbij ik wel moet opmerken dat je met ideal in de (zeer nabije??) toekomst ook betalingen binnen europe kunt uitvoeren
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/11/2012 22:33:32
Quote Anchor link
Oké, thanks Ger. Gebruik jij zelf dat Sisow dan ook? Of heb je dat wel eens geimplementeerd in een webshop? Maar als iemand dan iets koopt via jouw webshop, dan krijg je het geld dus pas later op je rekening gestort?
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

20/11/2012 09:07:52
Quote Anchor link
Ik heb een tijd geleden eens een project gehad, waarbij online betalingen mogelijk moesten zijn. Voor iDeal was dat in eerste instantie met Mollie, maar daarna is er overgestapt naar Sisow (toen nog AssurePay) omdat die goedkoper zijn. Helaas is dat project nooit uit de testfase gekomen - maar het betalen werkte :-) -.

Het is dus inderdaad zo dat je het geld pas later op je rekening krijgt (via de PSP).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/11/2012 11:19:21
Quote Anchor link
Oké, en is de implementatie van Sisow net zo makkelijk als die van Mollie? Die van Mollie zag er zo op het eerste oog redelijk makkelijk uit, maar bij Sisow las ik iets over "REST"?

Zijn er overigens helemaal geen andere leden die wel eens betalingsmogelijkheden aan een webshop hebben gekoppeld?
 
Remco nvt

Remco nvt

20/11/2012 16:00:05
Quote Anchor link
Mollie inbouwen is erg makkelijk; Gewoon een 'API' gebruiken en goede afhandeling inbouwen.

Als je het meeste geld wilt overhouden dan zou ik inderdaad naar zelfbouw gaan.
Ik heb Mollie voor hobby websites een paar keer ingebouwd. Is niks aan.

Ideal inbouwen direct is ook niet heel lastig. Zijn een paar calls die je kan doen en je hebt een setje goed/foutcodes die je netjes moet implementeren.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

20/11/2012 20:08:02
Quote Anchor link
Remco, heb je dan ervaring met iDeal zelfbouw?
Want je stelt dat nu wel heel simpel voor, maar volgens mij zitten er wel wat meer addertjes onder het gras (SSL?)
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

20/11/2012 20:41:38
Quote Anchor link
Goedkoper is ook relatief. Toen ik nog betalingen per iDEAL aanbood kostte mij dat 75 cent per transactie. Dat was toen een pakket bij de ING. Die zijn paketten zijn vervolgens aangepast waardoor ik een vast bedrag per maand moest betalen en een lager bedrag per transactie. Dat was met mijn lage volume transacties toen helemaal niet interessant meer. Bij Mollie daarentegen betaal je per transactie en heb je geen maandelijkse fee. Goed punt om rekening mee te houden bij je keuze.

Bij beide moet je rekening houden met bijvoorbeeld de eis dat je of een zakelijke rekening of een KvK inschrijving moet hebben.
Gewijzigd op 20/11/2012 20:43:03 door Elwin - Fratsloos
 
Kees Schepers

kees Schepers

20/11/2012 23:10:24
Quote Anchor link
Ik heb zelf iDeal Easy rechtstreeks bij de bank voor PolyesterShoppen BV. De implementatie is peanut, je verstuurd een formulier met de juiste hidden waarden naar een action die naar hun betaalomgeving leidt en klaar.

Het kost mij geloof ik 55 cent per transactie.

Paypal is ook niet zo lastig, hun soap api gebruiken. Ik implementeer bij een klant van mij veel betaalmethoden van Buckaroo (sofortbanking, giropay, ideal, credit cards, etc) en dat is ook een kwestie van een form versturen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/11/2012 01:22:17
Quote Anchor link
Thanks voor de reacties. Even een snelle conclusie is dan toch dat meestal psp's worden gebruikt ipv zelfbouw? Wat zijn in nl de meest gebruikte betaalmethoden? Ideal, creditcard, paypal?
 
Niels K

Niels K

03/12/2012 21:33:27
Quote Anchor link
Ik heb gewerkt met de volgende partijen:

- Buckaroo
- Adyen
- Mollie
- iDeal Easy
- PayPal
- Sisow
- Klarna
- Ogone
- Rabobank

Ik heb de beste ervaringen met Adyen.

Je moet ook kijken wat je van een Payment Service Provider verlangt. Zo weet ik dat Sisow geen post back geïmplementeerd heeft. Naar mijn mening wordt het dan een *** psp. (Ik heb wel één van de eerste versie gebruikt, dus ik weet niet of het er tegenwoordig wel in zit)

Buckaroo is ook wel oké, maar ik vind de templates niet heel denderend daar. Pas begonnen met Buckaroo V3 en dat zit wel een stuk beter in elkaar.

Voor wat voor soort shop wil je zo'n koppeling maken?

Niels

Ohja:

Meest gebruikte betaal methoden zijn:

- iDeal
- Creditcard (amex, visa, mastercard)
- Afterpay (moet je geïmplementeerd hebben wil je een thuiswinkel waarborg keurmerk krijgen)
- Paypal

Maar een beetje PSP heeft wel behoorlijk wat betaalmethodes geïmplementeerd. Per implementatie betaal je weer extra. (over het algemeen dan)
Gewijzigd op 03/12/2012 21:35:50 door Niels K
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/12/2012 21:52:35
Quote Anchor link
Dankjewel Niels!

"Voor wat voor soort shop wil je zo'n koppeling maken?"

Niet specifiek... het is meer voor ooit als ik het nodig zou hebben.

Lijkt me wel handig als ik in de toekomst zelf een webshop zou bouwen dat ik dan ook zelf het betalingsgedeelte kan inbouwen zonder dat ik afhankelijk ben van anderen.

Die meest gebruikte methoden die jij noemt, bij wie vind ik die... voor de beste prijs?
 
Niels K

Niels K

03/12/2012 22:17:47
Quote Anchor link
Geen probleem ;-)

Quote:
Niet specifiek... het is meer voor ooit als ik het nodig zou hebben.

Ah precies. Tja op basis van de grote van een shop moet je wel beslissen welke PSP je kiest.

Quote:
Die meest gebruikte methoden die jij noemt, bij wie vind ik die... voor de beste prijs?

Tja, dat is een hele goede vraag. Precieze prijzen weet ik niet te noemen aangezien ik de klanten altijd zelf de contracten laat samenstellen.

Je zou eens rond kunnen kijken op de websites?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/12/2012 22:24:09
Quote Anchor link
Hmmm, oke... waarom moet je dat beslissen op basis van de grootte van een shop? Betekent meer betaalmethodes meer kosten?
 
Niels K

Niels K

03/12/2012 22:27:39
Quote Anchor link
Dat is punt één. Maar je moet ook kijken naar de kwaliteit van de PSP. Sisow is meer voor de startende shops en Buckaroo of Adyen meer voor de grotere shops.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/12/2012 22:30:03
Quote Anchor link
Kun je ook uitleggen waarom dat zo is? Als je het zo zegt lijkt het alsof de kwaliteit van de een beter is dan de kwaliteit van de ander. Maar ik mag toch aannemen, dat de kwaliteit van alle PSP's goed is?
 
Kees Schepers

kees Schepers

04/12/2012 07:34:12
Quote Anchor link
Klopt wel wat Niels zegt. Ik denk dat veel mensen Sisow niet kennen en daarom neem je wel wat risico's als je die integreert. Dan kom je op een 'Sisow' betaalterminal eerst en als dat er niet vertrouwt uitziet zijn mensen weg. Soms kun je wel rechtstreeks naar de bank redirecten.

Met Buckaroo heb ik zelf ook ervaring, zij lopen qua techniek heb ik het gevoel en is ook wel 'redelijk' bekend, ze hebben best wat grote klanten namelijk. Ik vindt ze alleen wel redelijk aan de prijs (ook gezien de abonnementskosten e.d.).

Ik heb toevallig met zelf aangesloten bij Multisafepay. Ik heb gevoel dat het niet echt een grote corperate partij is met veel medewerkers maar integratie is wel eenvoudig en zij zijn niet zo duur.

iDeal heb ik zelf aangesloten bij ABN Amro rechtstreeks (via het Ogone platform maar niet als PSP!). Als klanten dan betalen zien ze ook dat ze het geld over maken naar 'PolyesterShoppen BV' ipv 'Stichting Buckaroo' o.i.d. Ik heb namelijk al een aantal klanten gehad die op basis daarvan afhaakte (het kan soms om best flinke bedragen gaan).

Als je ideal omzet richting de 300.000-500.000 oid gaat met 400 transacties per maand dan kun je met je account manager ook wel sleutelen aan de transactie kosten ;-)

En Ozzie, kwaliteit zit hem niet alleen in het product maar ook vooral service. Als je hulp nodig hebt bij integratie bijvoorbeeld of als er een refund moet plaats vinden etc.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/12/2012 11:15:34
Quote Anchor link
Kees, dankjewel voor je aanvulling. Erg nuttig. Ook die laatste opmerking daar heb je zeker een goed punt. Ik heb in ieder geval aardig wat input nu, dus mocht het in de toekomst zover komen dan ga ik me er zeker volledig in verdiepen op basis van jullie input. Het enige waar ik een beetje tegenop zie, is hoe je zoiets integreert in je eigen systeem. Maar mocht het ooit zover komen dan is er hier op het forum vast wel iemand die me een handje op weg kan helpen ;-) Dank allemaal!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2012 17:22:53
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Nog even een vraag over een PSP... hoe werkt de technische implementatie / het principe van zo'n PSP eigenlijk?

Stel ik maak een webshop en iemand doet een bestelling. Werkt het dan (in grote lijnen) als volgt, of zit ik er helemaal naast?

- De klant stopt een product in z'n winkelmandje. In de database wordt op dat moment een ordernummer aangemaakt en het betreffende product wordt aan dat ordernummer gekoppeld.
- De klant stopt nog een product in z'n winkelmandje. Ook dit product wordt aan het ordernummer gekoppeld.
- De klant wil afrekenen en gaat naar de betaalpagina. Ik stuur hem naar een betaalpagina op mijn website en op deze pagina staat een i-frame waarin het betaalscherm van de PSP getoond wordt. In de url zijn mijn webwinkel-id, het ordernummer en de totaalprijs meegestuurd.
- De klant kiest voor iDEAL en doet een betaling.
- De PSP stuurt een "signaal" terug naar mijn website (hoe dan vraag ik me nu af) waardoor mijn site weet dat ordernummer xxx zojuist betaald is met als betaalmiddel iDEAL.

Is dit hoe het ongeveer werkt? Kan iemand er iets aan toevoegen of een en ander verduidelijken wellicht?

(Andere vraag die in me opkomt. Is het logisch om zodra de klant iets in zijn winkelmandje plaatst direct een ordernummer in de database aan te maken, of kun je de producten beter eerst in een sessie zetten?)
Gewijzigd op 13/12/2012 17:25:00 door Ozzie PHP
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.