Blog - nieuwe pagina aanmaken bij posten bericht

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Stef van de Ven

Stef van de Ven

01/01/2010 01:43:00
Quote Anchor link
Hi allemaal,

Ik ben een website aan het maken om een blog op te zetten,
het posten en het ophalen van berichten met PHP via een database gaat me nu makkelijk af, alleen heb ik nog steeds vragen.

Wat wil ik?
Ik wil als ik een bericht post in de database dat ten eerste de titel, de schrijver, aantal reacties e.d. op de index pagina komen te staan.
(dat kan ik nog wel)

Maar ik wil dat als ik op de titel klik, dat ik dan op een pagina kom waar dat bericht (blog) dan geopend staat met alle reacties (+mogelijkheid om zelf een reactie te plaatsen)

Simpel gezegd: als ik een blog post in de database, dan moet er op een of andere manier een pagina worden aangemaakt, speciaal voor dat bericht, en de link daar naar toe moet automatisch bij de indexpagina komen te staan.

Ik ben op zoek gegaan met Google naar een geschikte manier, alleen kan ik niet iets vinden dat hier bij past.

Zou iemand mij kunnen helpen met waar ik informatie vandaan zou moeten halen en/of hier een uitleg willen geven over hoe ik dit zou moeten aanpakken?

Alvast bedankt!
Stef van de Ven

p.s. Een heel fijn 2010 toegewenst vanuit Eindhoven!
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 09:40:29
 
Loran DP

Loran DP

01/01/2010 02:00:00
Quote Anchor link
Je kan een pagina maken en daar de artikelen per ID uit de database halen > http://phptuts.nl/view/41/7/

Zoiets bv:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php
require_once 'db_config.php';

$sql = "SELECT * FROM artikelen WHERE id = '".mysql_real_escape_string($_GET['id'])."'";

if(!$res = mysql_query($sql))
{

    trigger_error(mysql_error().'<br />In query: '.$sql);
}

elseif(mysql_num_rows($res) == 0)
{

    echo 'Sorry, dit artikel is niet gevonden.';
}

else
{
    // hier je output als het artikel bestaat.
    echo $row['titel'];
}

?>


Gr

Loran
 
Stef van de Ven

Stef van de Ven

01/01/2010 12:24:00
Quote Anchor link
Dus als ik het goed begrijp, een universele pagina maken die eigenlijk steeds het bericht laat zien die je op de indexpagina gekozen had.

Ik heb ook het het artikel van jou link gelezen en dat is eigenlijk wel heel handig. Als ik het goed heb moet je het ID van het artikel gebruiken om op de universele pagina het artikel te kunnen zetten.
Alleen vraag ik me af hoe ik het voor mekaar moet krijgen om de universele pagina te laten weten welk bericht ik heb gekozen op de indexpagina.


Groetjes,
Stef
 
- -

- -

01/01/2010 15:02:00
Quote Anchor link
Dat kun je heel eenvoudig aangeven in de URL. Je linkt dan naar bijvoorbeeld blog.php, maar de URL ziet er dan zo uit:

blog.php?id=3

Je kunt dan vervolgens in blog.php zo opvragen wat het id is:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

$id
= intval( $_GET[ 'id' ] );

?>


Door intval te gebruiken weet je zeker dat er een getal in je variabele terecht komt. Je kunt je GET-variabele (zo heten die dingen) natuurlijk ook een andere naam geven of er meerdere van gebruiken. Dat wordt dan bijvoorbeeld zoiets:

blog.php?id=3&tekst=hoi
 
Milo

Milo

01/01/2010 17:02:00
Quote Anchor link
Dus wat je moet doen is dit:

blog.php
(Pagina met alle blogs)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
$sql
= mysql_query("SELECT * FROM blogs ORDER BY datum ASC");

while($rec = mysql_fetch_array($sql))
{

echo '<a href="reactie.php?id='.$rec['id'].'">'.$rec['titel'].'</a>';
}

?>


en

reacties.php
(pagina met de reacties en de openings post)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
/*
---- De openings blog
*/

$sql1 = mysql_query("SELECT * FROM blogs WHERE id = '".intval($_GET['id'])."'");

$rec1 = mysql_fetch_array($sql1);
// alles van het item tonen


/*
---- Zijn reacties
*/

$sql2 = mysql_query("SELECT * FROM reacties WHERE blog_id = '".intval($_GET['id'])."' ORDER BY datum ASC");

while($rec2 = mysql_fetch_array($sql2))
{

// alles van het item tonen
}
?>


Dan zou je bijv zo'n database kunnen maken

blogs
- id
- titel
- datum
- bericht

reacties
- id
- blog_id
- datum
- bericht

Dit is maar een simpel voorbeeld hoor...

Natuurlijk niet te vergeten ook nog fout afhandeling inbouwen..
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Milo
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.