Boekje maken voor dummies

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Wouter J

Wouter J

05/09/2012 17:16:10
Quote Anchor link
Ik ben gevraagd een boekje te maken, in elk geval het lay-out. Een paar niet-computer-kundige-mensen zouden hierin teksten en afbeeldingen in moeten kunnen zetten om zo een 4 pagina boekje te kunnen maken voor de kinderen in kerkdiensten.

Heel leuk en aardig allemaal, alleen welk programma moet je hier nou voor gebruiken? Eerst geprobeerd in Word, werkt voor geen meter. Deze niet-computer-kundige-mensen kwamen telkens met vragen, aangezien afbeeldingen en tekst verschoven, verdwenen, nou ja je weet wel wat er allemaal mogelijk is... Daarna heb ik excel geprobeerd, niet geschikt voor dit.

Nu ben ik wat verder gaan zoeken en ben bij InDesign gekomen. Tja, erg duur en een hoge leercurve, niet geschikt.
Toen MicroSoft Office Publischer, ziet er goed uit, maar weer erg duur.

Hebben jullie misschien nog een handig, het liefst gratis, programma om zoiets te realiseren? Het gaat om een boekje die uit A5 pagina's bestaat: halve A4'tjes dus, dat is vooral het probleem.
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 05:05:03
 
G P

G P

05/09/2012 17:33:08
Quote Anchor link
Een template downloaden voor zo'n boekje? Het is wel weeral Microsoft Office
http://office.microsoft.com/en-us/templates/book-template-in-a5-format-TC030008742.aspx
 
Eddy E

Eddy E

05/09/2012 17:34:03
Quote Anchor link
Kom je toch weer bij Word uit.
Gewoon op A4 laten typen/maken, maar bij printen zeggen dat je 2 pagina's op 1 vel wil >> A5
Kan je ook gelijk als boekje printen (wel een veelvoud van 2 pagina's houden om lege bladzijden te voorkomen).

Ik heb voor heel wat kerst-diensten (voornamelijk via scholen, maar idee is hetzelfde) boekjes gemaakt. Die maakte ik ook gewoon op A4. Zo leverden collega's (dummies) hun tekst aan.
Die plakte ik er zo in.

Ja: qua code (broncode) was het echt een bende. Word-bestand van 5 mb voor 4 bladzijden enzo... boeiend.... printen instellen en 250x afdrukken. Wel een paar proefdrukjes natuurlijk ;).
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

05/09/2012 17:54:59
Quote Anchor link
Hmm je zou inDesign kunnen proberen. Werkt heerlijk en is best eenvoudig te gebruiken.
 
Write Down

Write Down

05/09/2012 18:19:28
Quote Anchor link
@Mensen hierboven
Anders herhaal je is de producten die hij al kent en niet wenst te gebruiken.

LibreOffice heeft vast een leuk alternatief!
 
Eddy E

Eddy E

05/09/2012 19:02:16
Quote Anchor link
Gaan de mensen die een stukje moeten aanleveren ook echt een ander softwarepakket (als het nou 1 programma was ala WinAMP of Irfanview >> 20 seconden installeren en geen gezeik met integratie...) gebruiken voor die enkele keer dat ze een stukje moeten typen?

Nee, dan starten ze hun (standaard) MS Word op. Tikken een stukje en mailen dat als doc(x) door.
Aldus de praktijk.


Of je moet ze verplichten het 'online' te doen of via email (dus zonder opmaak).
En plaatjes moet jij dan even plaatsen.
Gewijzigd op 05/09/2012 19:09:21 door Eddy E
 
Write Down

Write Down

05/09/2012 19:20:38
Quote Anchor link
Eddy Erkelens op 05/09/2012 19:02:16:
Gaan de mensen die een stukje moeten aanleveren ook echt een ander softwarepakket (als het nou 1 programma was ala WinAMP of Irfanview >> 20 seconden installeren en geen gezeik met integratie...) gebruiken voor die enkele keer dat ze een stukje moeten typen?

Nee, dan starten ze hun (standaard) MS Word op. Tikken een stukje en mailen dat als doc(x) door.
Aldus de praktijk.


Of je moet ze verplichten het 'online' te doen of via email (dus zonder opmaak).
En plaatjes moet jij dan even plaatsen.

Geef ik je wel een beetje gelijk in. Langs de andere kant, het is 200MB, niet extreem groot dus. Desnoods zet Wouter het even op een USBtje, en installeert hij het zelfs voor hun.

Want sja, het is niet zeker dat ze MS Office hebben hé.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/09/2012 19:49:59
Quote Anchor link
Wouter.. welk deel moet jij precies maken? En wijzigt dat deel ooit? En wat willen die mensen dan kunnen aanpassen?
 
Eddy E

Eddy E

05/09/2012 20:20:04
Quote Anchor link
Je zou het in een tabel (ja, heel fout) kunnen gooien. Die positioneer je gewoon goed en geef je vaste maten. Met een soort van overflow: auto (ja, dat bestaat).
Dan past het de overige vormgeving ook niet aan.

Eigenlijk zoek jij gewoon een iframe, maar dan printbaar :D
 
Bart V B

Bart V B

06/09/2012 00:13:56
Quote Anchor link
Quote:
Nu ben ik wat verder gaan zoeken en ben bij InDesign gekomen. Tja, erg duur en een hoge leercurve, niet geschikt.


Uhm.. Het alternatief: Scribus?
http://www.scribus.net/canvas/Scribus
 
Wouter J

Wouter J

08/09/2012 09:55:25
Quote Anchor link
Bedankt voor alle reacties en meteen sorry voor het late reageren, had het even erg druk. Ik zal nu op bijna alle reacties reageren:

Ozzie: mijn deel is het vormgeven van het boekje, dat is een erg kleine taak omdat het erg simpel moet zijn.
Om de paar weken moet zo'n boekje er komen en er zijn zo'n 3 mensen verantwoordelijk voor dat boekje. Ze hebben besloten dat ze om de beurt dat boekje in elkaar moeten zetten, uitprinten en vervolgens kopiëren en doorgeven aan de rest.

Het probleem is dus dat alle 3 de mensen geschikt moeten zijn om dat boekje uit te kunnen printen, ik had al voorgesteld dat ze het naar mij sturen en ik er een PDF van zou maken die zij dan zouden uitprinten. Helaas wilden ze afhankelijk zijn van mij alleen, dus dat was een probleem.

Eddy en GP, het is dus inderdaad de bedoeling dat ze zo'n programma op hun computer moeten hebben, aangezien iedereen zo'n boekje in elkaar moet kunnen zetten.
Dat ding met Word ziet er wel goed uit, heb het uitgeprobeerd en werkt goed. Dat is voorlopig mijn nummer 1.

Bart Scribus ziet er zo wel goed uit, zal hem van de week eens installeren en uit proberen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/09/2012 12:34:03
Quote Anchor link
Ik zou ook voor een oplossing in Word gaan. Bijna iedereen heeft dit programma en mensen zijn gewend om er mee te werken.

Maar wat ik me afvroeg, je had het over verspringen enzo... Kun je niet gewoon in Photoshop een lay-out bestand maken op A4-formaat? En volgens mij... ik weet het niet helemaal zeker, kun je dit bestand dan als background instellen in het word bestand. Als je het Word bestand dan opent dan heeft het als het ware een background-image. Dit plaatje staat gewoon vast, zodat je het niet kunt verschuiven en je ook geen problemen krijg met verspringende onderdelen.

Hoe je zo'n background-image instelt weet ik niet zeker. Misschien als template, of misschien wel als "Koptekst". In een koptekst kun je ook afbeeldingen invoegen, alleen wordt dit dan een hele grote afbeelding :)

(Je kunt per pagina een eigen koptekst/achtergrondafbeelding instellen.)

Toevoeging op 08/09/2012 12:35:03:

Oh ja, en koppen.. kop1 kop2 kop3 enz. kun je van tevoren definiëren.
 
Bart V B

Bart V B

08/09/2012 13:21:43
Quote Anchor link
Nah, in photoshop een template maken is nou niet echt handig.
Handiger is om 1 persoon de opmaak te laten doen.
Het meeste werk zit hem in het tikken van de tekst.
Dus als jullie met drieën zijn zou ik eerder voor de oplossing gaan om de andere 2 de teksten te laten tikken en mochten ze handig zijn eventueel te photoshoppen voor eventuele plaatjes.

Als jij bijvoorbeeld een standaard opmaak bouwt in een applicatie zoals Indesign of Scribus, dan hoef je alleen maar copy/past te doen en je bent eigenlijk al klaar.
Zo zit zo'n boekje in een paar uur in elkaar.

Wat ik wel zou adviseren is om de tekst kloppers gewoon platte tekst aan te leveren.
Anders krijg je zo'n gekloot met verschillende letter types e.d. wat je niet wilt voor de snelheid van opmaken. ;)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/09/2012 13:24:24
Quote Anchor link
Volgens mij is het juist de bedoeling dat er eenmalig een lay-out wordt gemaakt en dat Wouter er daarna niet meer aan te pas komt. Correct me if I'm wrong. Dan is de oplossing die ik aandraag wel zeker een optie.
 
Wouter J

Wouter J

08/09/2012 15:47:09
Quote Anchor link
Het probleem met verspringen is niet alleen een probleem voor het lay-out, maar ook -en vooral- voor de tekst. Als je op pagina 1 wat meer tekst wilt typen verschuift de tekst op pagina 2 wat naarbeneden, enz. Dat is met tekst nog wel te overzien, maar als je dan ook met plaatjes gaat klungelen schieten die van hot naar her.

Word lijkt me ook de makkelijkste optie en Eddy's idee werkt goed. Helaas hebben we nog steeds dat verspringen idee.
En de voorpagina is helaas niet statisch, zo moet de datum elke keer veranderd worden en de bijbeltekst en thema.

Bart, jou idee leek mij ook het handigst, maar dit is dus niet waar ze opzoek naar zijn.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.