BSA hekelt EU-plan voor cookieverbod

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

RvW Of toch niet

RvW Of toch niet

27/05/2009 13:53:00
Quote Anchor link
Ik vond het zinvol dit te melden voor de mensen die dit nieuws nog niet gelezen hebben:

Het Europees Parlement stemt morgen over een telecomwet die het gebruik van cookies kan verbieden. De softwareindustrie is bezorgd.

De BSA (Business Software Alliance) slaat alarm over een Europese stemming die morgen plaatsvindt. Het Europees Parlement buigt zich dan over een breed wetsvoorstel voor telecom. Naast de omstreden Franse aanpak van internetpiraterij, het zogeheten 'three strikes'-wetsvoorstel, omvat het Europese maatregelenpakket ook een voorziening die het gebruik van cookies kan verbieden.

Lees Meer
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 22:13:10
 
Hipska BE

Hipska BE

27/05/2009 14:04:00
Quote Anchor link
En maar goed ook. Cookies worden te pas en te onpas gebruikt voor dingen waar ze helemaal nooit voor bedoeld werden.

Alternatieven zijn er genoeg:

• Lokale opslag kan nu met html5 SQL Databases.
• Talen kunnen geselecteerd worden door de accept-language die je instelt in uw browser.
• ...

Enkel die ene cookie die het sessie ID bewaart weet ik niet hoe die te vervangen zou zijn.
 
M Ypma

M Ypma

27/05/2009 14:15:00
Quote Anchor link
@Hipska
"Lokale opslag kan nu met html5 SQL Databases."
En jij denkt niet dat men daar dezelfde informatie in op kan slaan als in cookies? :)
 
Afra ca

Afra ca

27/05/2009 14:47:00
Quote Anchor link
Maar verder in het artikel word toch geduid op een mogelijke middenweg, een "alert" of gebruikers cookies willen opslaan? Daar gaan ze er dus nog vanuit dat cookies gebruikt kunnen worden, alleen er een alert aan de gebruiker getoond moet worden. Gaat de BSA daar ook weer over klagen.

Verder vind ik dat Hipska wel een goed punt heeft, een groot deel van de huidige cookies zijn overbodig.

Quote:
De BSA stelt dat het vóór het voorlichten van gebruikers is, maar dat het wetsvoorstel in de huidige vorm de plank misslaat. De organisatie voorspelt namelijk excessieve hoeveelheden cookiesmeldingen aan internetgebruikers, die de meldingen daardoor simpelweg zullen negeren.
 
Hipska BE

Hipska BE

28/05/2009 11:21:00
Quote Anchor link
Ypma schreef op 27.05.2009 14:15:
@Hipska
"Lokale opslag kan nu met html5 SQL Databases."
En jij denkt niet dat men daar dezelfde informatie in op kan slaan als in cookies? :)

Jazeker, hier kan men opslaan wat men maar wilt, maar dit systeem is dan ook net bedoeld voor opslag. Cookies zijn dat niet.
 
Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

28/05/2009 14:26:00
Quote Anchor link
Cookies zijn iig nergens voor nodig
 
TJVB tvb

TJVB tvb

28/05/2009 15:10:00
Quote Anchor link
Het enige waar ik cookies voor gebruik zijn sessies. Die kun je wel via de url meegeven alleen is dat minder prettig. Ook het gebruik voor persistent login wordt dan onmogelijk. Dat laatste zie ik wel als een nadeel want dat is soms gewoon zeer handig.
 
Jelmer -

Jelmer -

28/05/2009 16:09:00
Quote Anchor link
Cookies verbieden en HTTP daarmee weer terugdegraderen tot een stateless protocol maken vermoordt effectief het hele idee achter sessies. Het enige echte alternatief* is dan om de sessie identifier weer mee te geven in de URL, maar daarmee vermoord je weer de back-button en meerdere tabs**. Dit voorstel lijkt mij niet in het voordeel van de dagelijkse internetter.

Met een beetje geluk gaan browsers "slim" met dingen als sessie-id's in de url om, en toont en bookmarkt hij dat deel van de URL niet. Maar krijg je dan niet gewoon weer de onzichtbaarheid van cookies, maar dan op een onhandige plek zodat je al je urls in je pagina speciaal voor iedere gebruiker moet gaan genereren? Ik zie geen voordeel in het afschaffen van cookies.

Een alternatief zou zijn om cookies alleen van hetzelfde domein nog toe te staan (a la de same-origin policy zoals javascript die kent, maar dan browser-scherm-wide, en niet iframe-wide zeg maar) maar daarmee maak je widgets en embedding weer mank.

Ik zie echt geen voordeel in zo'n afschaffing, behalve dat er een alternatief moet worden bedacht. Maar dat kan dan weer niet, vanwege die regels. Een bezoeker herkennen is simpelweg nodig wil je HTTP als protocol blijven kunnen gebruiken.

* HTML 5's database is niet backwards compatible en weer afhankelijk van de gebruiker's javascript.

** log in in tab 1, en je bent niet ook ingelogd op tab 2

edit: het 3-strikes idee vind ik overigens ook maar niets. Sinds wanneer is het internet van de entertainmentindustrie? In Frankrijk nu in ieder geval, aangezien zij het instituut dat beslist wie mag internetten en wie niet in handen heeft.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
 
Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

28/05/2009 18:03:00
Quote Anchor link
@Jelmer
Sessie id standaard in een hidden input stoppen lost die problemen op volgens mij

Edit:

Behalve de meerdere tabs
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Klaasjan Boven
 
Afra ca

Afra ca

28/05/2009 18:28:00
Quote Anchor link
Afra schreef op 27.05.2009 14:47:
Maar verder in het artikel word toch geduid op een mogelijke middenweg, een "alert" of gebruikers cookies willen opslaan? Daar gaan ze er dus nog vanuit dat cookies gebruikt kunnen worden, alleen er een alert aan de gebruiker getoond moet worden. Gaat de BSA daar ook weer over klagen.

Verder vind ik dat Hipska wel een goed punt heeft, een groot deel van de huidige cookies zijn overbodig.

Quote:
De BSA stelt dat het vóór het voorlichten van gebruikers is, maar dat het wetsvoorstel in de huidige vorm de plank misslaat. De organisatie voorspelt namelijk excessieve hoeveelheden cookiesmeldingen aan internetgebruikers, die de meldingen daardoor simpelweg zullen negeren.
 

28/05/2009 18:32:00
Quote Anchor link
Afra schreef op 28.05.2009 18:28:
Afra schreef op 27.05.2009 14:47:
Maar verder in het artikel word toch geduid op een mogelijke middenweg, een "alert" of gebruikers cookies willen opslaan? Daar gaan ze er dus nog vanuit dat cookies gebruikt kunnen worden, alleen er een alert aan de gebruiker getoond moet worden. Gaat de BSA daar ook weer over klagen.

Verder vind ik dat Hipska wel een goed punt heeft, een groot deel van de huidige cookies zijn overbodig.

Quote:
De BSA stelt dat het vóór het voorlichten van gebruikers is, maar dat het wetsvoorstel in de huidige vorm de plank misslaat. De organisatie voorspelt namelijk excessieve hoeveelheden cookiesmeldingen aan internetgebruikers, die de meldingen daardoor simpelweg zullen negeren.

Heel leuk. Jezelf quote.

Volgens mij is het onzinnig om cookie's te gaan verbieden, aangezien die dingen al zo lang worden gebruik en in zoveel dingen zitten en je gelijk ook de hele zo vernielt als het niet meer werkt.
Zo'n alert heeft ook geen nut denk ik, aangezien de gemiddelde gebruiker vaak niet weet wat goed en fout is. Dat bied totaal geen bescherming.
 
Afra ca

Afra ca

28/05/2009 19:40:00
Quote Anchor link
Nee, maar zoals het wetsvoorstel nu lijkt, volgens mij dan, blijven cookies wel, alleen krijgen we overload aan alerts. En het grappige is dat men zal merken dat het niet werkt zoals ze willen als ze nee klikken, en dus gewoon domweg overal ja op klikken.

Dus een direct verbod op cookies is dit nog niet.....
 
Hipska BE

Hipska BE

28/05/2009 19:48:00
Quote Anchor link
Mij lijkt het ideaal als website's max. 1 cookie plaatsen. Meer lijkt mijn inziens ook niet nodig.
 

28/05/2009 20:03:00
Quote Anchor link
Dit lijkt misschien een onnodig maar hoe zet je een sessie id in een cookie, ik weet dat het een sh¡t vraag is maar toch.
 
Jelmer -

Jelmer -

28/05/2009 20:11:00
Quote Anchor link
Danny, dat doet PHP voor je, automatisch :)

Of in detail: PHP stuurt bij het antwoord een header mee die zegt dat de browser een cookie moet aanmaken met de naam PHPSESSID (meestal, kan je wel ergens instellen) en je id als waarde. De browser stuurt nu iedere request naar de site (en je kan in de cookie ook nog specificeren welke map) de cookie weer mee terug, en PHP leest die uit en zet hem in $_COOKIE. PHPSESSID gebruikt hij zelf wanneer je session_start() aanroept.
 

28/05/2009 20:14:00
Quote Anchor link
toch heb ik een site waarbij PHPSESSID word weergeven in de url, dus wat gaat daar fout dan? =S
 
Hipska BE

Hipska BE

28/05/2009 20:18:00
Quote Anchor link
Verschillende redenen..

1) Browser laat geen cookies toe.
2) PHP staat zo ingesteld om het niet met cookies te doen.

Of nog een andere reden mogelijk?
 

28/05/2009 20:25:00
Quote Anchor link
Ik denk dat he #2 is, en hoe verander ik dat?
 
Joey Drieling

Joey Drieling

28/05/2009 21:24:00
Quote Anchor link
Laat cookies voor wat het is het is prima zo verbieden lijkt mij trouwens onmogelijk en een alert word het ook niet krijg je steed zo kut alert blijf van mijn cookies af EU.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.