class maar 1x

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

.NET developer

Functie As a .NET developer you start in a driven and diverse development team. Your team consists of 16 IT professionals, including 7 software engineers. Because your new employer is internationally active, there are also international IT professionals working in the IT department. As a result, the official language is English. As a team you are responsible for a new Cloud Native product. This product runs entirely in Azure with a Progress Database and various Azure Functions. In addition, this product has a JS front-end, a REST API system and a layer in C # .NET. The idea is therefore

Bekijk vacature »

Freelance JAVA / C# Developer

Functieomschrijving Voor een opdrachtgever in omgeving Zoetermeer zijn wij op zoek naar ervaren JAVA of C# Developers die graag op projectbasis willen werken. Je komt terecht bij een informele developers club die mooie projecten uitvoeren voor grote klanten. Ben je een ervaren freelancer of werk je in loondienst en ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Lees dan snel verder want wie weet is dit een leuke vacature voor jou! Het fijne van deze werkgever is dat je zelf mag beslissen hoe je te werk wilt gaan. Wil je als freelancer werken dan is dat OK. Wil je de zekerheid

Bekijk vacature »

Medior Mobile Developer iOS Amsterdam

Functie What will you be doing as Mobile Developer? As an iOS app developer you will work in a multidisciplinary team of app developers, web developers and designers. You will work on world-class apps that will be used by thousands of people. There is a lot of room for self-development on a technical and personal level. Together with the rest of the team you develop in the newest techniques and you go for the best quality. We work with Kotlin Multiplatform Mobile to develop hybrid apps and we guarantee quality with peer reviews, unit testing and we use a CI/CD.

Bekijk vacature »

Junior Outsystems developer

Functie Als junior Outsystems developer wordt jij onderdeel van een multidisciplinair team van 23 software engineers. Ons team werkt agile en termen als Continuous Integration en Continuous Delivery zijn bij ons dagelijkse koek. Wij werken aan uitdagende en afwisselende projecten met als doel onze klanten een totaal oplossing aan te bieden. Als junior Outsystems developer krijg jij bij ons de kans om jezelf te ontwikkelen naar een volwaardige ervaren en gecertificeerde Outsystems developer. Jij een team met ervaren mensen (10+ ervaring) om je heen. Zo heb jij niet het gevoel dat jij meteen in het diepe wordt gegooid en uiteraard

Bekijk vacature »

Front end developer React Sportgames

Functie Als Front end developer ga jij aan de slag bij een gave en bekende organisatie op het gebied van sportgames. Jij gaat aan de slag in een scrumteam met 6 developers die gepassioneerd en actief bezig zijn om spelers kwalitatieve en mooie spelervaringen aan te bieden. Als scrumteam werken ze in drie wekelijkse sprints en begin je iedere ochtend met een stand-up. Als Front end developer werk jij bij deze organisatie voornamelijk met Javascript, html, css en React. Er wordt veel gebruikt gemaakt ook van C#, Docker en Kubernetes. Het team hecht veel waarde aan het leveren van hoogwaardige

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Java Front-end Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten in Java met tools als Springboot, MS SQL Server (T-SQL) en JavaScript; Het onderhouden van de (web-)applicaties binnen een complexe omgeving; Werken aan de migratie van een monolithisch systeem naar een architectuur gebaseerd op Kubernetes; Code reviews met collega's en actieve kennisuitdelingsessies voeren; Het uitvoeren van unit- en systeemtests Experimenteren met nieuwe tools en technieken. Hier ga je werken Binnen deze organisatie kom je te werken op de afdeling die gegevens verzamelt vanuit het hele land. Denk hierbij aan vertrouwelijke persoonsgegevens. Het team verwerkt al deze data met als doel het waarborgen

Bekijk vacature »

Low Code Developer

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en ben jij HBO afgestudeerd in de richting van IT? Heb jij verstand van datamodellering, NO CODE Platformen en kun jij het aan om projecten te leiden? Voor een leuke opdrachtgever in omgeving Capelle aan den IJssel zijn wij op zoek naar een No Code developer die zich bezig gaat houden met het optimaliseren van bedrijfsprocessen bij klanten in heel het land! Wat ga je hier zoal doen? Je gaat geen code kloppen maar bedenken hoe applicaties eruit moet komen te zien. Je gaat werken met een non code platform, je

Bekijk vacature »

PHP ontwikkelaar

Functie Jij komt te werken in een development team van 9 man. Het grootste deel doet back end development en daarnaast is er 1 teamlead en 1 tester in het team. Dit Agile team is van groots belang voor de organisatie omdat zij voornamelijk alle eigen systemen in-house ontwikkelen. Naast het door ontwikkelen van het bestaande platform en de software die daarbij komt kijken, zul jij je ook bezighouden met het realiseren en opzetten van nieuwe projecten binnen het bedrijf. Je staat nauw met de klant in contact om zo hun wensen zo goed mogelijk te kunnen realiseren. Daarnaast ontwikkel

Bekijk vacature »

Junior Fullstack Developer

Functie omschrijving Heb jij je universitair diploma Informatica afgerond en ben jij op zoek naar een startersfunctie waar jouw ontwikkeling in een hoog vaandel staat? Voor een softwarebedrijf in Amsterdam zijn wij op zoek naar een Junior Fullstack Developer. Je begint met een op maat gemaakte training om de kennis bij te spijkeren die jij nog mist. Uiteraard leer je het meeste tijdens je werk, maar de training geeft je hiervoor alvast de juiste handvatten. Je kunt het volgende verwachten! Jij ontwikkelt in technieken als Java, Javascript en SQL. Je werkt hierbij volgens de Agile/Scrum methode; Na het afronden van

Bekijk vacature »

C# .NET developer voor innovatieve applicaties gez

Bedrijfsomschrijving Deze werkgever houdt zich al ruim 20 jaar bezig met het ontwikkelen van innovatieve software en dat willen ze graag nog lang doorzetten. En dat merk je ook als je als .NET developer hier aan de slag gaat. De applicaties worden continu doorontwikkeld met altijd als uitgangspunt dat zowel de kwaliteit als het gebruikersgemak van hoog niveau is. Het bedrijf telt inmiddels ruim 25 medewerkers waarvan meer dan de helft op de development afdeling werken. Meer weten over deze werkgever? Mail naar [email protected] of bel 0657578548 Functieomschrijving Je komt te werken in een Scrum team met andere .NET developers

Bekijk vacature »

UX Writer (m/v/d)

UX Writer (m/v/d) Everything we do, starts with you. Together with you, we build the most human-centric fintech. We have the ambition to create the next. And - with Bertelsmann - a strong foundation to start from. Let’s make it new – for society and for yourself. Wij zijn op zoek naar een UX Writer (m/v/d) Fulltime - Op ons kantoor in Amsterdam of Heerenveen / deels vanuit huis Als UX Writer bij Riverty hou jij je bezig met onze strategie om daar te zijn waar onze gebruikers zijn en op de manier waarop zij ons nodig hebben, terwijl wij

Bekijk vacature »

Scrum Master

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Scrum master op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je begeleidt twee teams binnen de afdeling Platform Services (PLS). Je helpt mee de devops manier van werken van de teams verder door te ontwikkelen. Je helpt de PO bij het managen van de product backlog; het voorbereiden van

Bekijk vacature »

WordPress & Azure Developer

Dit ga je doen Zowel front- als back-end development aan de online website omgeving; Het up-to-date houden van alle WordPress-sites; Koppelingen maken tussen applicaties; Meedenken en adviseren over verbeteringen; Development door middel van WordPress, Javascript, HTML en CSS; Werken binnen Scrum/Agile team. Hier ga je werken Voor een grote overheidsinstelling in Den Haag zijn wij opzoek naar een WordPress developer, met kennis en ervaring op het gebied van Azure. De organisatie zit in een grote transitie waarbij de gehele website/online omgeving vernieuwd zal gaan worden. Binnen dit Scrum/Agile team ben je verantwoordelijk voor deze grote migratie/ombouw van de omgeving. De

Bekijk vacature »

Fullstack developer - medior

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie willen werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Ridderkerk zijn wij op zoek naar versterking voor op de afdeling Software Development! Als Fullstack developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Werkzaamheden Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/02/2012 02:11:08
Quote Anchor link
Hallo,

Ik heb een Application class met uitsluitend statische functies. In deze class wordt de complete applicatie opgebouwd. Van deze class mag geen instantie worden gemaakt (de applicatie moet immers maar 1x worden opgebouwd).

Hoe kan ik nu bereiken dat er van die class geen instantie wordt gemaakt? Ik heb er nu een abstract class van gemaakt met statische functies. Dit werkt wel, maar is dit de juiste manier? Of kan ik er beter een normale class van maken en dan een singleton implementeren?
 
PHP hulp

PHP hulp

16/04/2024 12:07:35
 
- Jim  -

- Jim -

18/02/2012 02:17:17
Quote Anchor link
Door de class zelf ook static te maken.

Ik vraag me wel af of je dit echt wilt... (sterker nog, lijkt me onverstandig...)
Bijv.: Een lijst met gebruikers, kan je geen class 'User' meer gebruiken, dus moet je weer alles met arrays gaan klooien.

Misschien is het een goed idee om eens een goed boek over OO te lezen, waarin ook voor- en nadelen van bijv. statics staan beschreven. Inheritance en Design by Contract komen dan waarschijnlijk ook langszij. Dit zijn een paar voorbeelden van belangrijke onderwerpen in OO.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/02/2012 02:21:01
Quote Anchor link
Ik ga toevallig nu beginnen een hoofdstuk te lezen over OOP. Maar ik heb het nu dus over een Application class die de configuratie inlaadt, routes inlaadt en vervolgens een action en controller... dus in die class staan echt eenmalige zaken.

"Door de class zelf ook static te maken."

Hoe maak je een class static?

static class MijnClass ??
 
- Jim  -

- Jim -

18/02/2012 02:39:53
Quote Anchor link
http://nl.php.net/manual/en/language.oop5.static.php
(deze had je vast al wel gelezen.. toch????, zo niet, RTFM!!!)

Static Class ondersteund PHP dus blijkbaar niet.
Dan zal je iets moeten maken als een soort van SingleTon Constructor.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
private $deEnigeInstantie;

public function someFactory() {
 if ($deEnigeInstantie == null)
 {

    $deEnigeInstantie = new ClassVanEnigeInstantie();
 }

 return $deEnigeInstantie;
}


?>


Zoiets, uit mn hoofd, garandeer dus ook niet dat het zo werkt.
Gewijzigd op 18/02/2012 02:40:42 door - Jim -
 

18/02/2012 10:04:13
Quote Anchor link
Code:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
class MijnClass
{
    //Private zodat vanaf buiten niet aangeroepen mag worden
    private function __construct()
    {
        
    }

    private function __clone()
    {

    }
}


En een abstracte statische class? Ik mag aannemen dat je die dan ergens extend? Want een abstracte class kun je toch niet direct gebruiken?
 
Wouter J

Wouter J

18/02/2012 10:20:46
Quote Anchor link
@Dillen, van een abstract class kun je geen instance maken. Maar een class met allemaal static methods en properties is eigenlijk niet echt een class. Static properties zijn eigenlijk een soort global variabele en static methods zijn gewoon functies die een leuk classnaampje voor hun hebben. Eigenlijk is een class met allemaal static dingen geen echt class, maar gewoon een leuke verzameling global variabelen en functies.
Daarom kun je het ook gebruik als hij abstract is.

@Ozzie, ik zou er een singleton van maken. Meer informatie: http://php.net/language.oop5.patterns.php#language.oop5.patterns.singleton
Gewijzigd op 18/02/2012 11:36:13 door Wouter J
 

18/02/2012 10:51:38
Quote Anchor link
Wouter J op 18/02/2012 10:20:46:
@Dillen, van een abstract class kun je geen instance maken. Maar een class met allemaal static methods en properties is eigenlijk niet echt een class. Static properties zijn eigenlijk een soort global variabele en static methods zijn gewoon functies die een leuk classnaampje voor hun hebben. Eigenlijk is een class met allemaal static dingen geen echt class, maar gewoon een leuke verzameling global variabelen en functies.
Daarom kun je het ook gebruik als hij abstract is.


Dan snap ik het, bedankt ;)

Maar dan is ook gelijk je hele OOP structuur weg.. Dan kun je er inderdaad beter een Singleton van maken. Of zoals al gezegd een Factory class die je website aan maakt.

Of je maakt gebruik van Dependency Injection ligt er net even aan wat/hoe je het wil!
 
Wim E

Wim E

18/02/2012 12:07:57
Quote Anchor link
En hoe zie jij dat voor je met de Dependency Injection? Betekent dat ik bij het instantieren van mijn klasse altijd een klasse moet meegeven.

Mijn voorkeur gaat voor de singleton pattern. Maar ga zeker de afwegingen maken om dit te gebruiken, kan in later stadium misschien in 1x heel onhandig worden :)
 
Niels K

Niels K

18/02/2012 12:23:00
Quote Anchor link
Volgens mij zoekt Ozzie gewoon het Front controller pattern.
Gewijzigd op 18/02/2012 12:24:12 door Niels K
 
Kees Schepers

kees Schepers

18/02/2012 12:25:18
Quote Anchor link
Haha Niels je haalt echt de woorden uit mijn mond. Toen ik Ozzie zijn vraag/bedoeling las dacht 'Jij bent gewoon op zoek naar het FrontController pattern' haha
 
Niels K

Niels K

18/02/2012 12:26:17
Quote Anchor link
Haha :-) Dat is de laatste tijd wel vaker voorgekomen ;-) Mooi dat we iig op één lijn zitten.
 

18/02/2012 12:27:11
Quote Anchor link
Kun je dan niet sowieso beter een Framework gebruiken als je begint met een Application class en daarna over gaat op een frontcontroller pattern?

Als je het steeds blijft uitbreiden bedoel ik =P
Gewijzigd op 18/02/2012 12:27:30 door
 
Niels K

Niels K

18/02/2012 12:28:33
Quote Anchor link
We hebben Ozzie al een keer Zend Framework aangeraden ;-)

Daarnaast is een Application class niet erg (mits je deze goed implementeert) maar dat was op dit moment niet het oplossing van zijn probleem.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/02/2012 15:57:50
Quote Anchor link
Ik heb even een voorbeeldje van een frontcontroller bekeken en feitelijk lijkt dit wel op mijn Application class. Mijn application class voert alle benodigde handelingen voor een pagina request uit. Dus bijv. de settings worden ingeladen, de route wordt naar een router gestuurd die de juiste action en controller teruggeeft. En uiteindelijk wordt de pagina dan opgebouwd. Alleen ik noem het dus geen frontcontroller maar een Application. Maar... wat mijn vraag dus was / is... die Application die mag per pagina request maar 1x worden gebruikt. Immers je gaat niet tijdens 1 pagina request je pagina 2x opbouwen. Hoe kan ik voorkomen dat er meerdere instanties van de Application worden gemaakt? Ik wil dus dat die Application class slechts 1x gebruikt kan worden en daarna niet meer. Nou zo kwam ik er dus bij om de functies statisch te maken en de class abstract, zodat je niet kunt zeggen $application = new Application. Maar wellicht kan ik ook gewoon afvangen of de class al eens gebruikt is en als iemand de class opnieuw aanroept een Exception throwen? Bijv. zoiets?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
class Application
{

static private $application_started = false;

  public function __construct()
    if (self::$application_started) {
      // gooi een Exception "De applicatie is al gestart!"
    }
    self::$application_started = true;
    // voer overige code uit
  }

}

?>


$application = new Application(); // dit gaat goed

$application2 = new Application(); // dit gaat fout, er wordt eeen Exception gegooid.

Of je zou ook alleen statische functies kunnen gebruiken, waarbij je de class wel abstract maakt (zodat je geen nieuwe instantie kunt aanmaken) en dat je dan de "start" functie public maakt en alle andere functies private en dat je dan in de start functie weer een check uitvoert. Dus hetzelfde principe als het vorige voorbeeld, maar dan met statische functies en een abstracte class, zodat de Application niet opnieuw kan worden aangemaakt. Zoiets:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
abstract class Application
{

static private $application_started = false;

  static public function start()
    if (self::$application_started) {
      // gooi een Exception "De applicatie is al gestart!"
    }
    self::$application_started = true;
    // voer overige code uit
  }

}

?>


Wat is de beste manier?
Gewijzigd op 18/02/2012 15:58:42 door Ozzie PHP
 
Wouter J

Wouter J

18/02/2012 16:06:53
Quote Anchor link
Die laatste is niet goed, dat is doormiddel van een trick omgaan met het abstract keyword en dat lijkt me niet goed.

Ik zou de eerste gebruiken, als zou ik wel een LogicException gebruiken, of misschien wel een BadMethodCallException of een eigen exception maken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/02/2012 16:13:54
Quote Anchor link
Oké,dan ga ik voor de 1e optie. Ik heb besloten om alleen Exceptions te throwen als er iets mis gaat waardoor de applicatie moet stoppen. Ik heb een eigen Exception class. Nu nog heel simpel, maar die ga ik nog uitbreiden. Als er iets fout gaat als een bezoeker de site bezoekt dan toon ik een nette melding en mail ik de melding naar mezelf. Als er iets fout gaat in ontwikkel mode dan zie ik de foutmelding op m'n scherm.
 
Wouter J

Wouter J

18/02/2012 16:19:14
Quote Anchor link
Alleen exceptions? Dan haal je toch het hele nut van exceptions weg, namelijk dat je mooi verschillende lagen exceptions weg kunt zetten, zodat je die apart kunt opvangen?

Offtopic:
En een fout mailen ben ik niet zo'n voorstander van. Stel dat je 100 bezoekers per dag hebt en er zit een fout op in de Home controller. Dan krijg je dus 100 mailtjes, nog niet meegerekend dat mensen de pagina gaan refreshen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/02/2012 16:24:45
Quote Anchor link
Wouter, ik zou op dit moment niet weten waarom ik meerdere types nodig heb. Maar omdat ik zelf een class heb gemaakt, kan ik (eventueel als dat nodig mocht zijn) een type meegeven en aan de hand daarvan bepaalde handelingen doen. Maar ik gebruik exceptions alleen in situaties waarin de applicatie moet stoppen. Voor verkeerde invoer van gebruikers in invoervelden ga ik bijv. gewoon ifjes gebruiken. Is een persoonlijke keuze.

Dat van die mail is overigens wel een goede. Maar je moet toch weten dat er iets fout gaat? Je zou in je database kunnen bijhouden of een bepaalde melding al verstuurd is... maar als je database het niet doet gaat dat niet werken. Je zou eventueel in een bestandje kunnen bijhouden of de melding verstuurd is, maar wellicht zijn er nog betere oplossingen? Hoe dan ook, als er iets op de site fout gaat dan lijkt het me toch dat je een mailtje moet ontvangen...
 
Wouter J

Wouter J

18/02/2012 16:30:21
Quote Anchor link
Ik zou de bestanden loggen in een bestandje. Dat kan je via function.error-log doen, maar je kan ook een mooie log class maken (zie het topic 'logging clas opbouwen' en dan het antwoord van Jelmer).

In de log class kan je dan controleren of de laatste regel dezelfde fout is en als dat niet zo is kun je een mailtje sturen.
Fouten moet je altijd loggen in bestanden en niet in een db. Verder zou ik op het admin panel de mogelijkheid maken tot het uitlezen van deze log bestanden.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/02/2012 16:43:31
Quote Anchor link
Heb je een link naar dat topic? De zoekfunctie laat me weer in de steek...
 
Wouter J

Wouter J

18/02/2012 16:46:42
Quote Anchor link
Die heb ik je vast al een keer gegeven, hij staat namelijk in het lijstje TopOO topics, maar hier is ie: http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/de-opbouw-van-een-logging-class/81508/#577390
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.