Clieop03 bestanden genereren

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Systeembeheerder VMware Welkomstbonus € 5.000

Systeembeheerder VMware senior Welkomstbonus van € 5.000,- Bij T2 zorgen we goed voor elkaar en doen wij leuke dingen met leuke mensen. We zorgen voor uitdagende opdrachten zodat jij jezelf onbeperkt kan blijven ontwikkelen. Ben jij een ervaren systeembeheerder VMware en wil je het beste uit jezelf halen? Dan ben je van harte welkom bij T2 en ontvang je onze welkomstbonus ter waarde van € 5.000,-. Er werken leuke mensen bij T2, die op een professionele en informele wijze met hun carrière en collega’s omgaan. Dat is de basis voor succes! Het is vanzelfsprekend dat je met de nieuwste technieken

Bekijk vacature »

Senior Business Analyst

Cargill Want to build a stronger, more sustainable future and cultivate your career? Join Cargill's global team of 155,000 employees who use new technologies, dynamic insights and over 155 years of experience to connect farmers with markets, customers with ingredients, and people and animals with the food they need to thrive. JOB PURPOSE AND IMPACT We seek a Systems and Process Design Analyst III who will analyze business problems to be solved with automated systems. In this role, you will provide technical expertise to identify, evaluate and develop systems and procedures that are cost-effective and meet user requirements. KEY ACCOUNTABILITIES Translate

Bekijk vacature »

Medior embedded software developer

Bedrijfsomschrijving Het betreft hier een beurs genoteerde speler actief in de technische en industriële automatisering. De activiteiten bestaan uit het uitvoeren van projecten op detachering, consultancy en interne basis. De normen waar de organisatie waarde aan hecht hebben te maken met ondernemerschap en betrokkenheid bij het algemeen belang. In de markt staan ze bekend als een gerenommeerde, technisch voorop lopende partij waar balans tussen werk en privé erg goed in de gaten wordt gehouden. Klanten van deze organisaties zijn veelal ook beursgenoteerd organisaties in verschillende bedrijfstakken. Ook zijn er overheidsorganen, zoals defensie, waar opdrachten voor worden uitgevoerd. Functieomschrijving Dit mooie

Bekijk vacature »

Applicatie engineer

Ben jij een teamplayer en krijg je energie van het ontwerpen, verbeteren en onderhouden van nieuwe en bestaande IT-systemen bij onze klanten? Wil je jouw ICT-kennis optimaal inzetten én verder uitbreiden? Lees dan zeker even verder! Als Applicatie engineer bij NEH onderhoud je de automatiseringssystemen en IT-applicaties die in beheer zijn van NEH. Daarnaast ontwerp en realiseer je ook nieuwe systemen of breng je verbeteringen aan in bestaande systemen en de relevante onderliggende interfaces tussen deze systemen. Bij de start van je carrière bij NEH begin je met een specifieke klus via een partner van NEH. Dit betreft het patchen

Bekijk vacature »

Mendix Advanced Developer (NL)

Mendix Advanced Developer (NL) Den Haag HBO/WO IT Professional "Als Mendix Advanced Developer impact maken op de groeiende E-commerce markt met onze logistieke software en onze kritieke logistieke keten. Je doet dit door ontwikkeling en uitbreiding van onze Mendix Cloud omgeving, waarbij je complexe business processen vertaalt naar kritieke Mendix applicaties.". Wat ga je doen? PostNL is becoming a postal tech company Als Mendix Advanced Developer ben je onderdeel van een multidisciplinair Business-IT-team bestaande uit onder andere een Lead, Mendix Developers en Solution Consultants. Wij zetten Mendix in voor kritieke processen waarbij applicaties optimaal moeten performen om dagelijks rond de

Bekijk vacature »

PHP Developer in centrum Leiden

Bedrijfsomschrijving Voor een tof bedrijf in het centrum van Leiden dat websites en (web)applicaties bouwt, ben ik op zoek naar een Medior/Senior PHP Developer. De projecten zijn hier érg uitdagend en dat mag je doen voor hele mooie opdrachtgevers. Dit bedrijf heeft de toekomst wat betreft E-platforms. Je komt te werken in een klein en sterk team waar jij, met zes collega's, gaat werken binnen PHP. Je overlegt hier met collega's en opdrachtgevers om mee te denken hoe je projecten gaat aanvliegen. De producten die ze maken zijn van hoge kwaliteit en dat geldt zowel op technisch als creatief vlak.

Bekijk vacature »

(Sr.)Fullstack Developer C#on cloud for next gener

For an international, financially stable organization, specialized in creating and streaming video broadcasts, we are looking for a (Sr.) Fullstack C# Developer. The platform hosts millions of (live) broadcasts a year and is exponentially growing. As a Fullstack Developer you will be responsible for the full SDLC of the Front End and Back End (20/80) analyzing new requirements, design, development, testing and deployment (CI&CD) and maintenance within a (Scrum) team of 5 other developers. To qualify you have: Min. 8 years of Fullstack C# experience Min 2 years Experience with Angular (or a javascript framework) Experience with Cloud, AWS is

Bekijk vacature »

Full Stack Web Developer

Als Full Stack Web Developer werk je dagelijks aan het Corlido Online Procurement System (COPS). Deze non‐traditionele webshop geeft de klantenkring van Corlido de mogelijkheid om bij duizenden leveranciers te bestellen. In de functie zijn jouw activiteiten op hoofdlijnen: Het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit om ons platform nog beter te maken. Het onderhouden van alle aspecten die benodigd zijn om het platform in de lucht te houden, waaronder API‐beheer en serveronderhoud. Nauw samenwerken met onze ontwikkelaar van het ERP‐pakket om de koppeling tussen de webshop en het ERP-pakket verder te ontwikkelen en te onderhouden. Samen met het team nadenken over

Bekijk vacature »

Fullstack .NET developer voor het onderwijs

Bedrijfsomschrijving Dit mooie bedrijf helpt onderwijsinstellingen beter en efficiënter te werken. Ze hebben hiervoor een aantal applicaties bedacht en ontwikkelt. De applicaties zijn SAAS oplossingen die allemaal middels .NET zijn gebouwd en hoewel er al veel expertise in huis is, zou een aanvulling met jou zeer wenselijk zijn. Er wordt gewerkt met moderne technieken en ook mag, en kan, je pionieren met nieuwe technieken. Zowel backend- als fullstack webdevelopers zijn meer dan welkom te reageren. Functieomschrijving Onze klant bouwt SAAS oplossingen voor het onderwijs en ze hebben inmiddels een aantal innoverende applicaties in de markt staan. Je gaat samen met

Bekijk vacature »

Web Developer (m/w/d)

Web Developer Location: Heidelberg, Germany Staff category: Staff Member Job type: IT and Infrastructure Contract duration: 3 years (renewable) Grading: 6, 7 or 8; depending on experience (monthly salary starting from 3.7k€ up to 4.8k€ after tax, plus other benefits) Closing date: 1 February 2021 Reference number: HD01905 IT Services operates and supports the IT infrastructure and services at EMBL headquarters in Heidelberg and at the laboratory’s sites in Barcelona and Rome. In collaboration with the EMBL-EBI in Cambridge our team is creating and implementing a new web infrastructure for all EMBL websites. We are looking to recruit an enthusiastic

Bekijk vacature »

Medior Front-End Developer

Als medior Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Hoe word ik Medior Front-end Developer bij Coolblue? Als Medior Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Je krijgt energie van het bedenken van creatieve oplossingen en presenteert dit graag binnen het team. Ook ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. ‘’Ook Medior Front-end Developer worden bij Coolblue? Else de Boer legt je uit hoe je dat doet.’’

Bekijk vacature »

Mobile Developer in Oost-Nederland (Android en/of

Bedrijfsomschrijving Een unieke kans voor Mobile Developers in Oost-Nederland. Deze prachtige organisatie is namelijk opzoek naar een Mobile Developer. Mobile Development en Ops Engineering gaan hand in hand bij deze organisatie dat een hoog verantwoordelijkheidsgevoel draagt. Als organisatie ontwikkelt zij dan ook veelal mobiele applicaties ter inspiratie en ondersteuning van belangrijke sectoren in Nederland. Met het technische team van gepassioneerde developers en engineers voeren ze dagelijks veelal diverse, inspirerende en complexe werkzaamheden uit. Door gebruik van innovatieve software en de nieuwste platformen binnen de sector is deze klant dan ook zeker als vooruitstrevend te betitelen waar zijn enorm veel waarde

Bekijk vacature »

Solution Developer Power BI Python

Data Engineer Power BI Python SQL DAX (Azure) Full-time Location: Rotterdam Contract Duration: 6months (temp or freelance) Background The Integrated Operations Benelux team consist of various roles that make Excellent Execution a success. One of these roles is a (contract) role of a Business Solutions Developer. Less time spent on Running the Business to reinvest in Growing the Business whilst Improving Customer and Employee Satisfaction is the vision of Integrated operations. Integrated Operations brings Customer Development, Supply Chain and Sales within Benelux together in realizing excellent execution. The 4 principles driving Integrated Operations are: end 2 end ownership, maximized automation,

Bekijk vacature »

IT-Traineeship junior software ontwikkelaar

Zoek jij een stevige uitdaging en de mogelijkheid om veel nieuwe dingen te leren in een dynamisch vakgebied? Doe mee aan ons IT Professional Program en ontwikkel jezelf tot software engineer! Je begint met een opleidingstraject van ongeveer 4 maanden. Hierin ga je aan de slag met verschillende technieken die je op conceptueel niveau leert te overzien en interpreteren. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. programmeren (Java/C#/Python), Object Oriëntatie, Databases, Webservices & webtechnologieën, Domain Driven Design en Continuous Integration/Continuous Delivery. Sommige van deze onderdelen sluit je af met een examen en bijbehorende certificering. Het opleidingstraject zelf sluit je af

Bekijk vacature »

Java Developer / Overheid / Complexiteit

Bedrijfsomschrijving Binnen de organisatie zijn meer dan 10.000 medewerkers dagelijks werkzaam op meer dan 30 verschillende locaties. In deze dynamische omgeving is geen dag hetzelfde. Dit komt door de snelheid waarmee veranderingen plaatsvinden. Dagelijks hebben jouw werkzaamheden direct invloed op het transport van mensen, goederen en personeel. Als Java Developer kom je terecht in een hecht team van op de locatie in Assen. Hier zal jij verantwoordelijk worden voor alles wat met Java en de daarbij behorende bedrijfskritische applicaties te maken heeft. De applicatie regelt en registreert alle dagelijkse bezigheden van deze organisatie. Op locatie heb jij dus direct inzicht

Bekijk vacature »
Remco Borst

Remco Borst

03/03/2011 12:13:20
Quote Anchor link
Hey,

Heeft iemand ervaring met het genereren van Clieop03 bestanden?
Dit is een bestand waarmee je een bulk betalingen kunt uitvoeren bij de bank.

Ik heb de handleiding gelezen maar ik kom er niet uit, ik kan nergens voorbeeld scripts vinden, alleen maar csv -> clieop03 converters online etc..

Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven.. ik heb nu al 4 uur zitten zoeken op google en heb niets bruikbaars gevonden dat mij goed uitlegd hoe ik een bestand kan maken.

Groeten Remco

PHP hulp

PHP hulp

28/01/2021 09:10:54

Chris -

Chris -

03/03/2011 12:22:05

Remco Borst

Remco Borst

03/03/2011 12:55:47
Quote Anchor link
Bedankt voor je snelle reactie, maar helaas was ik zelf ook al zover gekomen.
Ik heb het script van PEAR gebruikt, hier werd wel een code mee gegenereerd, alleen ik snap helemaal niets van de codes, dat moet helaas wel als ik zelf een groot bestand wil genereren.

Voorbeeld van een Clieop03 file:

0001A030311CLIEOP03 68908
0010B0001234567890001EUR
0030B1030311Remco Borst P
0100A000500000000015001234567890359052347
0150A1234567812345678
0160ADonatie met betalingskenmerk 1,5
0160A0 EUR
0170BBanktools.nl
0173BGroningen
0100A000500000000025001234567890359052347
0150A1234567812345678
0160ADonatie 2,50 EUR
0170BBanktools.nl
0173BGroningen
0100A000500000000010001234567890000000555
0150A1234567812345678
0160ADonatie met betalingskenmerk naa
0160Ar giro 1,00 EUR
0170BBanktools.nl
0173BGroningen
0100A000800000000050001234567890000001232
0150A1234567812345678
0160ASalarisbetaling 5,00 EUR
0170BBanktools.nl
0173BGroningen
9990A00000000000000100012119336370000004
9999A

Al die vage codes staan voor iets.. en de handleiding legt dit niet duidelijk uit :(

Wat ik dus nodig zou hebben is een script zoals op www.banktools.nl waar ik mijn eigen csv kan genereren van mijn info in de db en dit kan omzetten, maar dat kan ik dus niet voor elkaar krijgen.

John D

John D

03/03/2011 13:06:00
Quote Anchor link
Deze al gelezen: http://www.templatebuilding.com/support-files/clieop03.pdf
Makkelijker is het niet te maken denk ik.....
;-)

Remco Borst

Remco Borst

03/03/2011 14:19:45
Quote Anchor link
Hey, ik heb de manual al een keer doorgekeken inderdaad.

Ik ga denk ik wel even alle gegevens handmatig 1 voor 1 doornemen, ik denk niet dat iemand verder komt met onderzoeken dan dat ik al gevonden heb haha.

Mocht ik het makkelijker kunnen maken voor mensen zal ik hier wel ff een berichtje plaatsen! maar tips zijn nog altijd welkom.

Thnx!

Remco Borst

Remco Borst

04/03/2011 18:13:45
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
<?php
# Met dit script kun je een clieop03 bestand genereren, lees de comments goed en dan moet je er wel uit kunnen komen!
# Het script is om mee te testen, ik heb hem voorbereid om dynamisch records uit een database te lezen, aangegeven met:
# //--- Loop start en eind
#
# Gemaakt door: Remco Borst
# E-mail adres: remco.borst@live.nl
#
# Gemaakt aan de hand van deze handleiding: http://www.equens.com/Images/CLIEOP%20NL.pdf
# Dit werk alleen voor nederlandse bankrekening nummers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningnummer
# Als de rekening nummers niet aan de "elfproef" voldoen zul je een error krijgen.
#
# De output is getest door de volgende validator: http://www.banktools.nl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=54

# Ik of dit script is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten en of problemen, gebruiken op eigen risico!

// Output instellingen

$clieop_file = true;
    $browser_output = true;

// Bank + Script instellingen

$verwerkdatum = "040311";                                         // Datum wanneer het bestand moet worden verwerkt: ddmmjj
        $transactiegroep = "00";                                         // 00 = Zakelijke betaling, 10 is incasso-opdrachten
        $transactiesoort = "0008";                                        // Zie mogelijke instellingen hieronder:
        #-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------#
        # TRANSACTIE SOORT
        #
        # 0000 = onzuivere crediteurenbetaling naar een rekeningnummer met maximaal 7 cijfers
        # 0003 = onzuivere salarisbetaling naar een rekeningnummer met maximaal 7 cijfers
        # 0005 = crediteurenbetaling naar een gewone rekening, of: zuivere crediteurenbetaling naar een rekeningnummer met maximaal 7 cijfers
        # 0008 = salarisbetaling naar een gewone rekening, of: zuivere salarisbetaling naar een rekeningnummer met maximaal 7 cijfers
        # 1001 = incasso ten laste van een gewone rekening, of: zuivere incasso ten laste van een rekeningnummer met maximaal 7 cijfers
        # 1002 = onzuivere incasso ten laste van een rekeningnummer met maximaal 7 cijfers
        # ( Deze instelling kan ook in een loop geplaatst worden als de transactie soort niet altijd hetzelfde is.. maar in mijn geval is deze voor iedereen hetzelfde. )
        #
        #-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------#

$opdrachtgever_rekeningnummer = "195247035";                     // Rekening nummer van de opdrachtgever ( het bedrijf waarvoor je werkt. )
        $opdrachtgever_naam = "Gert Jan";                                 // Naam v.d. opdrachtgever

$naw_code = "1";                                                 // 1 = Naam niet gewenst, 2 = Naam gewenst

$duplicaatcode = "1";                                            // 1 = unicaat, 2 is duplicaat .. gaat om of het een uniek bestand is of een kopie ervan ofzo..

$testcode = "T";                                                 // T = test, P = productie

// Wegschrijf folder: ( zelf ff aanmaken met chmod 0777 )

$pad_naar_folder = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].DIRECTORY_SEPARATOR."clieop/";

//---------------------------------------------------Hieronder hoeven alleen de instellingen per transactie worden aangepast.-----------------------------------------------------//

// Even wat variabelen declareren.

$aantaltransacties = 0;
$totaalrekeningnummers = 0;
$totaalbedrag = 0.00;

if(strlen($opdrachtgever_naam)<35){ // opdrachtgever naam moet 35 tekens bevatten.
    for($i=strlen($opdrachtgever_naam);$i<35;$i++){
        $opdrachtgever_naam = $opdrachtgever_naam." ";
    }
}

$opdrachtgever_rekeningnummer2 = str_replace('.','',$opdrachtgever_rekeningnummer);
$opdrachtgever_rekeningnummer = $opdrachtgever_rekeningnummer2;
if(strlen($opdrachtgever_rekeningnummer2)<10){ // rekeningnummer moet 10 nummers bevatten.
    for($i=strlen($opdrachtgever_rekeningnummer2);$i<10;$i++){
        $opdrachtgever_rekeningnummer2 = "0".$opdrachtgever_rekeningnummer2;
    }
}

// XXXX is een opvulling, elke regel moet 50 karakters bevatten.

$clieopcode = "0001A".date('dmy')."CLIEOP03         ".$duplicatiecode."                      
0010B"
.$transactiegroep.$opdrachtgever_rekeningnummer2."0001EUR                          
0030B"
.$naw_code.$verwerkdatum.$opdrachtgever_naam.$testcode."  
"
;

// Instellingen per transactie ( dit kan in een loop geplaatst worden )

// --- Loop start

$bedrag = 154.56;                                // Bedrag van de transactie ( een enkele transactie ) - Dit bedrag normaal weergeven, het script zal zorgen dat het het goede formaat is + omvormen naar centen.
        $omschrijving = "Uitbetaling salaris";    // Toelichting op de post. Zet niet uw naam in de omschrijving - die ontvangt uw relatie automatisch van zijn bank

$begunstigde_rekeningnummer = "195247035";        // Rekening nummer van de persoon wie het bedrag moet ontvangen.
        $begunstigde_naam = "Remco Borst";                // Naam van de persoon waar het geld heen gaat.
        $begunstigde_woonplaats = "Vinkeveen";            // Woonplaats van de persoon waar het geld heen gaat.

$bedrag = (number_format($bedrag, 2, '.', '')*100); // Bedrag in centen
if(strlen($bedrag)<12){ // Bedrag moet 12 nummers bevatten.
    for($i=strlen($bedrag);$i<12;$i++){
        $bedrag = "0".$bedrag;
    }
}

$begunstigde_rekeningnummer2 = str_replace('.','',$begunstigde_rekeningnummer);
$begunstigde_rekeningnummer = $begunstigde_rekeningnummer2;
if(strlen($begunstigde_rekeningnummer2)<10){ // rekeningnummer moet 10 nummers bevatten.
    for($i=strlen($begunstigde_rekeningnummer2);$i<10;$i++){
        $begunstigde_rekeningnummer2 = "0".$begunstigde_rekeningnummer2;
    }
}

if(strlen($omschrijving)<32){ // omschrijving moet 32 karakters bevatten bevatten.
    for($i=strlen($omschrijving);$i<32;$i++){
        $omschrijving = $omschrijving." ";
    }
}

if(strlen($begunstigde_naam)<35){ // naam begunstigde moet 35 karakters bevatten bevatten.
    for($i=strlen($begunstigde_naam);$i<35;$i++){
        $begunstigde_naam = $begunstigde_naam." ";
    }
}

if(strlen($begunstigde_woonplaats)<45){ // woonplaats moet 45 karakters bevatten bevatten.
    for($i=strlen($begunstigde_woonplaats);$i<45;$i++){
        $begunstigde_woonplaats = $begunstigde_woonplaats." ";
    }
}

// Achter sommige regels bevinden zich spaties, deze mogen niet verwijderd worden!
$clieopcode .= "0100A".$transactiesoort.$bedrag.$opdrachtgever_rekeningnummer2.$begunstigde_rekeningnummer2."        
0160A"
.$omschrijving."            
0170B"
.$begunstigde_naam."          
0173B"
.$begunstigde_woonplaats."
"
;

$aantaltransacties++;                // Tel het aantal transacties ( $aantaltransacties++; in de loop )
$totaalbedrag = $totaalbedrag + 154.56;                    // Bereken totaal bedrag in de loop.
$totaalrekeningnummers = $totaalrekeningnummers + ($opdrachtgever_rekeningnummer+$begunstigde_rekeningnummer);     // Bereken totaal aantal rekening nummers in het clieop bestand.

// --- Loop eind

$totaalbedrag = (number_format($totaalbedrag, 2, '.', '')*100); // Totaal bedrag in centen.
if(strlen($totaalbedrag)<18){ // Totaal bedrag moet 18 nummers bevatten.
    for($i=strlen($totaalbedrag);$i<18;$i++){
        $totaalbedrag = "0".$totaalbedrag;
    }
}

if(strlen($totaalrekeningnummers)<10){ // Totaal aantal rekeningnummers moet 10 nummers bevatten.
    for($i=strlen($totaalrekeningnummers);$i<10;$i++){
        $totaalrekeningnummers = "0".$totaalrekeningnummers;
    }
}

else{
    if(strlen($totaalrekeningnummers) !== 10){
        $eind = strlen($totaalrekeningnummers);
        $start = $eind - 10;
        $totaalrekeningnummers = substr($totaalrekeningnummers,$start,$eind);
    }
}

if(strlen($aantaltransacties)<7){ // Totaal aantal transacties moet 7 nummers bevatten.
    for($i=strlen($aantaltransacties);$i<7;$i++){
        $aantaltransacties = "0".$aantaltransacties;
    }
}

$clieopcode .= "9990A".$totaalbedrag.$totaalrekeningnummers.$aantaltransacties."          
9999A                                             "
;

$browsercode = nl2br(str_replace(' ','&nbsp;',$clieopcode));

// Output.

if($browser_output == true){
            echo $browsercode;
        }

if($clieop_file == true){
            $filename = $pad_naar_folder.date('d-m-Y')."_".date('H:i:s')."_clieop03.cli";

if (!$handle = fopen($filename, 'w+')) {
                 echo "<br /><hr /><br />Er is iets fout gegeaan bij het openen van het bestand!"; exit;
            }

if (fwrite($handle, $clieopcode) === FALSE) {
                echo "<br /><hr /><br />Er is iets fout gegaan tijdens het wegschrijven in het bestand!";exit;
            }

echo "<br /><hr /><br />Het bestand is succesvol weggeschreven in: ".$pad_naar_folder.date('d-m-Y')."_".date('His')."_clieop03.cli";
            fclose($handle);
        }

?>
Gewijzigd op 04/03/2011 18:16:45 door Remco Borst

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.