CMS : Gebruiker wensen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lendl Verschoor

Lendl Verschoor

29/01/2012 14:55:09
Quote Anchor link
Ben nu bezig met een applicatie met een CMS systeem.
Hier laat ik op de hoofdpagina de laatste 3 berichten zien.
Nu wil ik dat de gebruiker zelf kan bepalen hoeveel laatste berichten komen te staan (dit kan simpel opgelost worden met een getal in de database).

Maar als je naar andere gegevens gaat kijken die de gebruiker zou kunnen willen aanpassen zoals 'Website titel', 'Logo', etc.
Het lijkt me niet dat je deze gegevens elke x uit de database haalt als je op een pagina komt (want dan moet je meerder query's naar de database toe sturen).

Hoe zouden of hebben jullie dit opgelost?
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 18:07:03
 
- Jim  -

- Jim -

29/01/2012 15:00:58
Quote Anchor link
Je kan een settings tabel gebruiken, waarin de gegevens staan.
Deze kan je allemaal in 1 keer ophalen. Ik zou (en doe het wel) mbv een database.
 
Lendl Verschoor

Lendl Verschoor

29/01/2012 15:05:29
Quote Anchor link
Dus dan gebrijk je 2 query's om een pagina te laden (1 voor de settings en 1 voor de content)?
 
- Jim  -

- Jim -

29/01/2012 15:08:04
Quote Anchor link
Correct.
 
Lendl Verschoor

Lendl Verschoor

29/01/2012 15:12:08
Quote Anchor link
Ik ben maar aan het brainstormen en weet ook niet of het kan, maar is het niet beter om als iemand voor het eerst op de pagina komt om het 1x op te halen en dat weg te schrijven naar een tijdelijke lijst en daarzo de gegevens elke x van op te halen?

bijvoorbeeld in de sessie?
Gewijzigd op 29/01/2012 15:12:58 door Lendl Verschoor
 
- Jim  -

- Jim -

29/01/2012 15:18:39
Quote Anchor link
Persoonlijk geef ik de voorkeur om de sessie zo min mogelijk te vervuilen met allerlei meuk...
Als je de gegevens op wilt halen en dat in een lijst opslaan,... waarom zou je de database niet als die lijst gebruiken... en dus niet gewoon de database gebruiken?
Enorme issues qua performance zal dat niet zomaar hebben, zeker niet als je de verbinding openhoudt (en een goede structuur in de database hebt).
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

29/01/2012 15:30:51
Quote Anchor link
Het kan ook anders, als een gebruiker niet is ingelogd laat je 3 berichten zien, maar als een gebruiker wel is ingelogd, kun je in de database kijken naar zijn voorkeuren en dat getal gebruiken om het aantal artikelen te laten zien. Dan heb je geen sessies nodig voor externe en onbelangrijke data. Hooguit voor de authenticatie van de gebruiker.
 
Lendl Verschoor

Lendl Verschoor

29/01/2012 17:34:43
Quote Anchor link
- Jim - op 29/01/2012 15:18:39:
Persoonlijk geef ik de voorkeur om de sessie zo min mogelijk te vervuilen met allerlei meuk...

Dat is waar sessie is geen goed idee.

Wat als je een stored procedure aanmaakt die de berichten ophaalt met een limit van 3, en dat als de gebruiker hem veranderd dat je de stored procedure wijzigd naar de gebruiker's input.
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

29/01/2012 17:41:45
Quote Anchor link
Waarom zou je daar een proc voor gebruiken? Kun je dat eens uitleggen?
 
Lendl Verschoor

Lendl Verschoor

29/01/2012 17:52:36
Quote Anchor link
Merijn Venema op 29/01/2012 17:41:45:
Waarom zou je daar een proc voor gebruiken? Kun je dat eens uitleggen?


omdat ik dan niet naar de database toe hoeft te gaan om de settings op te halen. Ik hoef dan maar alleen die proc uit te voeren.
 
- Jim  -

- Jim -

29/01/2012 22:56:31
Quote Anchor link
En de SP gaat dan eerst de settings ophalen van de user om te kijken hoeveel berichten er opgehaald moeten worden, en dan ook direct de items zelf ophalen.

Er gebeurd in beide gevallen hetzelfde, alleen moet je zelf de keuze maken hoe je het wilt doen. In geval van de SP doe je zelf 1x de query naar de SP die zelf 2 queries doet (ff joins weggelaten). Is samen 3 queries.

Of je doet zelf 2 queries, 1) voor settings, 1 voor berichten.
Gewijzigd op 29/01/2012 23:38:48 door - Jim -
 
Lendl Verschoor

Lendl Verschoor

30/01/2012 09:13:23
Quote Anchor link
- Jim - op 29/01/2012 22:56:31:
En de SP gaat dan eerst de settings ophalen van de user om te kijken hoeveel berichten er opgehaald moeten worden, en dan ook direct de items zelf ophalen.


Ik denk dat ik de situatie verkeerd heb uitgelegd. Niet elke gebruiker kan ze eigen voorkeuren van de website aanpassen. Alleen een bepaald account kan de website veranderen voor iedereen. Dus heb 1 SP die voor iedereen het zelfde is en die pas je aan de hand van de die (super user) input aan.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.