CMS, opbouw van een pagina

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Simon Blok

Simon Blok

10/03/2009 20:40:00
Quote Anchor link
Beste mensen,
Op het moment ben ik bezig met het bouwen van een CMS. Dit meer als leertraject om OOP onder de knie te krijgen. Op dat punt op het moment even geen vragen, maar ik zit even met een structuurprobleempje. Het CMS bestaat uit pagina's, op deze pagina's kunnen zich verschillende dingen bevinden, van foto's tot blogs, tot gewone tekst. Maar hoe pas ik dit in een technische structuur. Dus hoe sla ik dit op en hoe laat ik dit zien op een admin-pagina?
Iemand die hier ervaring mee heeft of gewoon ideeën heeft?
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 11:51:36
 
Timen kut

Timen kut

10/03/2009 20:41:00
Quote Anchor link
een koppeltabelletje maken dan maar..
1 tabel waar je de naam van de pagina in opslaat, die koppelen aan een tabel waar je de tekst inzet + het ID uit de paginanaamtabel...

op die manier weet je welke content bij welke paginanaam hoort.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Timen kut
 
Simon Blok

Simon Blok

10/03/2009 20:47:00
Quote Anchor link
Ok, maar als het om een compleet fotoalbum gaat of het overzicht van de laatste 5 nieuwsberichten? Hoe sla ik dat op?
 
Citroen Anoniem Graag

Citroen Anoniem Graag

10/03/2009 22:00:00
Quote Anchor link
Dat is vrij lastig. Ik heb dit probleem zelf ook gehad. Ik ben een CMS systeem aan het maken waar verschillende plugins in kunnen draaien (pagina's, fotoalbum, gastenboek, contact pagina, webshop, forum, etc).
Het probleem is dat al die verschillende applicatie niet echt homogeen zijn. Verre van dat. Dat valt dus niet in 1/2 (db-)tabelletjes te proppen.
Maar hoe los je dat op:

Ik heb het volgende gedaan. In de tabel menu items oid sla ik alleen de titel ,de link (en evt nog datum en volgorde_id en ouder_id, maar dat is van ondergeschikt belang) op.
Vervolgens weet mijn framework (kan ook alleen een router zijn) welke classe aangeroepen moet worden. En geeft de parameters mee (die staan hardcoded in de menu_items tabel (index.php?c=webshop&m=showproduct&id=3)).
Aan de hand van die parameters gaat de classe wat leuks doen (bijvoorbeeld goede pagina laten zijn, email sturen, producten laten zijn, forumcategorieën laten zijn, etc).
Zo kan elke plugin zijn eigen opslagemedium (lees: database) gebruiken en houd je alles zeer flexibel.
Heb je een nieuwe plugin. Gewoon de classes toevoegen en klaar is kees.

Ik hoop dat je er wat mee kan!
Succes
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.