Computer met Windows 10 bevriest en geeft zwart scherm (geen black screen of death)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jorn Reed

Jorn Reed

17/05/2020 21:31:03
Quote Anchor link
Hoi iedereen, ik weet niet of ik hier goed zit met mijn probleem, maar ben even ten einde raad.

Ik heb een PC van ongeveer 5 jaar oud, werkt verder snel en heb er verder geen problemen mee. Sinds een aantal dagen denk ongeveer hooguit 2 weken. Heb ik dat af en toe het hele systeem bevriest en een zwart scherm geeft. Als ik mijn PC opnieuw opstart doet alles het verder gewoon weer. Verder is het gewoon irritant als je ergens mee bezig bent, en het systeem houd er even mee op. Het kan zelfs al gebeuren bij het kijken van een YouTube video. Dus ik vroeg me af, weet iemand wat het probleem eventueel kan zijn? Ik heb via Speccy bijvoorbeeld al gekeken of al m'n hardware het nog doet en het lijkt van wel. Ook heb ik het probleem al op Google opgezocht, maar die oplossingen hebben het nog niet verholpen.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 10:11:34
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/05/2020 21:39:37
Quote Anchor link
Kijk eens naar de CPU-temperaturen?
 
Jorn Reed

Jorn Reed

17/05/2020 22:55:18
Quote Anchor link
er staat 1 temperatuur 50 graden
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/05/2020 23:09:07
Quote Anchor link
Dat valt dus reuze mee. Heb je ook al gedacht aan rot geheugen?
Laat je PC eens een nachtje zweten met een MemTest.
 
Jorn Reed

Jorn Reed

17/05/2020 23:13:25
Quote Anchor link
rot geheugen als in slechte kwaliteit? En welke MemTest is handig? Deze toevallig: https://www.memtest86.com/ ?
 
Yoop Overmaat

Yoop Overmaat

18/05/2020 01:28:12
Quote Anchor link
Bekend verhaal, ga via start naar settings -> system -> power & sleep -> screen zet de keuze op never en zet sleep op never, dan is het probleem wel opgelost.
Optioneel zou je een screensaver kunnen laten lopen onder settings -> lock screen -> screen saver settings.
 
Jorn Reed

Jorn Reed

18/05/2020 02:15:45
Quote Anchor link
Ik denk niet dat dat het is. Ik heb gehad dat ik gewoon met m'n muis actief bezig ben, en vervolgens alles vast loopt en vervolgens een zwart scherm. Ik zat al te denken aan een MemTest, als ik zo ga slapen, of om de HDMI kabel die van m'n scherm naar de PC gaat, van de videokaart naar het moederbord te verplaatsen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/05/2020 02:28:34
Quote Anchor link
Yoop Overmaat op 18/05/2020 01:28:12:
... dan is het probleem wel opgelost.

Want jij hebt een glazen bol?
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

18/05/2020 10:20:51
Quote Anchor link
Heb je de kast al eens open gemaakt? Soms wil er na zoveel jaar weleens een enorme bol stof ergens tussen zitten / op liggen die dan af en toe "kortsluiting" veroorzaakt.
 
Jorn Reed

Jorn Reed

18/05/2020 14:16:45
Quote Anchor link
Dat zou natuurlijk ook kunnen! Wat is nou het beste om het stofvrij te maken? Want daar maken sommige mensen ook hele discussie van haha

Toevoeging op 18/05/2020 21:30:33:

Ik heb een memtest gedaan. Was geen enkele error/probleem aanwezig. Zat nog eens te denken, ik stootte een aantal dagen geleden m'n hdmi kabel van m'n bureau af, waardoor die een tijdje achter mijn bureau hing. Sindsdien heb ik er denk last van, dus ik heb hem even goed achter m'n monitor gelegd, en hopen dat dat het probleem oplost. Had overigens ook nog via Speccy gekeken naar de hardware en alles lijkt het daar te doen met goede temperaturen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/05/2020 23:19:46
Quote Anchor link
>> Wat is nou het beste om het stofvrij te maken?

Zo doe ik het: allereerst de stroom van de kast afhalen. Dan de kast openmaken en gewoon met de stofzuiger (op de laagste stand) wat stof wegzuigen. Uiteraard haal je een eventuele borstel en (metalen) stang eerst van de stofzuiger af zodat je alleen het flexibele deel van de slang overhoudt. Let erop dat je de stofzuigerslang niet tussen onderdelen in steekt, maar dat je zoveel mogelijk stof probeert weg te zuigen terwijl je de slang aan de zijkant (dus net buiten de kast) houdt. Als je de slang toch een stukje naar binnen steekt, let dan heel goed op dat je geen onderdelen raakt met de slang. Als je gewoon rustig te werk gaat, is het niet moeilijk. Stof hoopt zich vooral op op de bodem van de kast en tussen de ventilatorbladen. Daar zou ik me dan ook met name op richten. Er zal waarschijnlijk ook een heel dun laagje stof op alle printplaten liggen wat je niet weg krijgt met de stofzuiger, maar dat kan (volgens mij) geen kwaad. Uiteraard gebruik je GEEN water of andere vloeistoffen om schoon te maken.


Terugkomend op je vraag. Heb je al eens gekeken naar de logboeken? Die houden als het goed is iedere crash bij. Via onderstaande link kun je hier meer over lezen. (let op, bovenaan de pagina staat een advertentie dus je moet een klein stukje naar beneden scrollen)

https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/windows-10-crash-log.html
Gewijzigd op 19/05/2020 01:26:58 door Ozzie PHP
 
Jorn Reed

Jorn Reed

18/05/2020 23:37:03
Quote Anchor link
Er staat alleen soms dat de pc onverwachts is afgesloten als in 'fout' en wat McAfee dingetjes. Voor de rest niks ernstigs.

Toevoeging op 18/05/2020 23:38:35:

Ik had eerder op de avond m'n HDMI kabel weer recht op m'n bureau gelegd en even GTA5 gespeeld om te kijken hoe alles werkte. Puur omdat ik dacht dat GTA5 wel redelijk wat van een videokaart gebruikt. Het spel liep pas na een hele tijd vast met een blue screen. Dus sowieso al iets anders dan het hele eerste probleem wat ik omschreef. En een blue screen kan iedereen, op elk moment overkomen lijkt mij.
Gewijzigd op 18/05/2020 23:39:54 door Jorn Reed
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/05/2020 01:28:18
Quote Anchor link
>> En een blue screen kan iedereen, op elk moment overkomen lijkt mij.

Normaliter niet. Bij een blue screen gaat er iets goed fout.
 
Ivo P

Ivo P

19/05/2020 11:17:21
Quote Anchor link
over die stofzuiger: als je die op een ventilator richt, kan die gaan draaien. En hard ook.

Een motor die gedwongen gedraaid wordt, gedraagt zich als een dynamo. zeker als hij hard draait, kun je dan een hoge spanning opwekken. Die wil je niet zo door je computer jagen.

Zorg dus dat je fans niet (te hard) gaan draaien. (of trek even het stekkertje van de fan los.)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/05/2020 12:21:17
Quote Anchor link
>> over die stofzuiger: als je die op een ventilator richt, kan die gaan draaien. En hard ook.

LOL ... dat gebeurt bij mij ook ... afhankelijk van hoe ik de stofzuiger richt. Heb echter nooit last gehad van spanningen of dergelijke en doe dat al jaaaaren.
 
Jorn Reed

Jorn Reed

19/05/2020 15:59:41
Quote Anchor link
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
en APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
aan de gebruiker Jorn-PC\Jorn SID (S-1-5-21-91730206-1498374149-3200330308-1001) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.

Deze error stond in logboeken, toen m'n pc weer op zwart scherm sprong.

Toevoeging op 20/05/2020 00:44:35:

Weet iemand er raad mee, of die error te maken heeft met mijn probleem?

Ik heb ook al een windows update uitgevoerd, maar dat maakte geen verschil.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

23/05/2020 19:14:30
Quote Anchor link
Je bent de enige niet, komt vaker voor... https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1948508

Als je wilt troubleshooten is het handig om te weten of het aan de hardware ligt of niet. Problemen die hardwarematig lijken kunnen veroorzaakt worden door software. Daarom is het handig om van OS te wisselen. Ik zou voor een paar tientjes een extra SDD kopen (of misschien heb je nog een oude liggen) en daar Windows 10 op installeren, door eerst een DVD bakken via de Microsoft Media Creation Tool en vanaf daar vers te installeren. Of je kunt een LiveCD of LiveDVD van een Linux-distro naar keuze nemen en kijken of dat blijft draaien.
Als je PC dan nog crasht weet je dat het hoogstwaarschijnlijk aan de hardware ligt.

Of simpeler, als je Windows 10 opstart in veilige modus kan je nagaan of het aan een stuurprogramma ligt dat op de achtergrond is bijgewerkt.
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode
Gewijzigd op 23/05/2020 19:17:53 door Ad Fundum
 
Jorn Reed

Jorn Reed

24/05/2020 15:39:15
Quote Anchor link
Het is inmiddels opgelost, ik heb een driver versie van eind januari geinstalleerd en al 4 dagen geen problemen meer gehad. Zo'n driver update biedt toch nooit echt veel nieuws. Die AMD driver voegt vaak veel nieuwe opties toe om games op te nemen, maar daar maak ik verder toch geen gebruik van. Dus ja een iet wat oudere driver, maar kan alles weer zonder problemen uitvoeren :)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.