Concatten

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Magento2 Developer

Functie Ben jij een ontwikkelaar en wil jij een volgende stap zetten en als teamlead aan de slag? Lees dan snel verder! Voor een gewilde opdrachtgever in omgeving Delft zijn wij op zoek naar een programmeur die als meewerkend voorman aan de slag wilt gaan. Een developer die een team van twee man aan zal sturen. Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien; Ontwikkelen en ontwerpen van API's; Maatwerkoplossingen; Databeveiliging; Optimalisatie webshops; Ontwikkelen technische implementaties voor verbetering database; Aanspreekpunt voor de organisatie en verantwoordelijk voor de aansturing van externe developers. Zoek je veel uitdaging en veelzijdigheid in je werk dan

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Front-end Developers opgelet! Bij Luminis zijn ze opzoek naar jou. Lees de vacature en solliciteer direct. Luminis is een software- en technologiebedrijf met meerdere vestigingen. Vanuit deze vestigingen werken 200 professionals aan technisch hoogwaardige oplossingen voor klanten zoals KLM, Nike en Bol.com. Ook ontwikkelt Luminis eigen oplossingen op het gebied van cloud, Internet of Things, data intelligence, e-sports en e-learning. Luminis onderscheidt zich door aantoonbaar voorop te lopen in technologie en innovatie. Luminis heeft drie kernpunten die verankerd zitten in alles wat we doen: het omarmen van nieuwe technologie, meesterschap en kennis delen. Functiebeschrijving First things first! Het is belangrijk

Bekijk vacature »

Low-code developer

Functie omschrijving Heb jij altijd al een training willen volgen in het buitenland? Voor een leuke opdrachtgever in omgeving Alphen ad Rijn zijn wij op zoek naar kandidaten die aan de slag willen als Low Code Developer! Beschik jij over HBO/WO nivo, bij voorkeur Informatica, maar een ander technische opleiding zoals bijv. wiskunde, natuurkunde is ook goed. Heb jij aantoonbare affiniteit met IT en ben jij gedreven, enthousiast, communicatief vaardig en klantgericht? Lees dan snel verder! Je wordt getraind tot een volwaardig Low Code Developer, het traject ziet er als volgt uit: Start 1e week januari, opleiding van 3 weken

Bekijk vacature »

Embedded Software Developer

Functie omschrijving Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Ridderkerk zijn wij op zoek naar een Embedded Software developer. Ben jij enthousiast en een echte team player? Lees dan snel of dit iets voor jou is! Binnen deze rol houdt jij je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een functionaliteit te bouwen. Denk aan ontwerpen, architectuur, programmeren en algoritmes. Je voert test en validatie werkzaamheden uit bij de implementatie bij de klant. Ben jij een Embedded Software Developer die affiniteit heeft met de allernieuwste technieken? Laat dan snel wat van je horen! Bedrijfsprofiel Onze opdrachtgever bestaat uit een groot

Bekijk vacature »

Front-end developer Consultancy in teamverband wer

Functie Het team bestaat uit User Experience designers, Data Scientists en Software Engineers. Momenteel zijn ze op zoek naar een ervaren Front-end of Fullstack developer die samen met de consultants aan de slag gaat om de business requirements te vertalen naar technische oplossingen. Los van het finetunen van extenties, help je bij het configureren van bijvoorbeeld een mobiel bankieren app. Hierin ben je van A tot Z betrokken en zie je bijvoorbeeld ook toe op de uitvoering van testen. Je expertise wordt optimaal benut en je krijgt verschillende kansen om deze uit te breiden door met verschillende innovatieve technologieën aan

Bekijk vacature »

Senior Fullstack Developer (GOLang, TypeScript)

Bedrijfsomschrijving Our client is one of the large worldwide accounting firms. Functieomschrijving We are looking for a senior (all-round) developer (Project On Demand / Tax Technology) Uses as much as possible technology in support of the development process: Git, Jenkins, Docker, npm, skaffold, helm, etc. We are looking for a real hands-on developer; ie not a team lead or other managerial-style role; Acts with integrity both internally and externally and takes personal responsibility in this respect; Curious about the developments within their field and driven to make a difference with the team; Able to empathize with colleagues and stakeholders and

Bekijk vacature »

Python Developer

Dit ga je doen Als Python Developer ben je verantwoordelijk voor: Het ontwikkelen van Stuurprogramma's in Python zodat er verbindingen kunnen worden gelegd tussen besturingssystemen en (AV) hardware; Het testen en debuggen van Stuurprorgamma's; Het communiceren met noodzakelijke partijen in gevallen waar extra technische details nodig zijn om een Stuurprogramma te ontwikkelen of problemen op te lossen; Het maken van de nodige technische documentatie (in het Engels); Het participeren in een Scrum/Agile omgeving. Hier ga je werken Deze internationale organisatie is wereldwijd een succesvol producent en leverancier van professionele AV hard- en software. Klanten gebruiken de producten o.a. voor het

Bekijk vacature »

Starter/junior Magento developer gezocht!

Functie Je komt te werken in een zelfsturend team waarin vertrouwen voorop staat en inbreng en ideeën worden gewaardeerd. Ook staat innovatie centraal. Ze bieden jou de mogelijkheid om jezelf door te ontwikkelen. Denk hierbij aan cursussen en een persoonlijk ontwikkelplan. Je komt terecht in het team van momenteel 4 (ervaren) collega’s en zal meewerken aan de doorontwikkeling en nieuwbouw van de Magento platformen van meerdere opdrachtgevers volgens Agile/Scrum. Denk hierbij aan nieuwe functionaliteiten, UX en koppelingen met verschillende back-end systemen. Als starter/junior developer zul je direct begeleid worden door een senior uit het team. Het is van belang dat

Bekijk vacature »

Senior Front-End Developer

Als Senior Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Wat doe je als Senior Front-End Developer bij Coolblue? Als Senior Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Senior Front-end Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Nadenken

Bekijk vacature »

Java developer

Functie Je gaat aan de slag als Tester voor een aantal mooie projecten. Je komt terecht in een DevOps team waar jij aan de slag gaat om de kwaliteit te waarborgen omtrent de maatwerk software voor de klanten. Je draait je hand er niet voor om de adviserende rol te bekleden op het gebied van testautomatisering en het opzetten van testframeworks. Zoals aangegeven ga je daadwerkelijk in het eigen team aan de slag en is het daarnaast ook gebruikelijk bij de klanten op locatie te komen om te werken aan de opdrachten. Je krijgt zodoende echt een mooie kijk in

Bekijk vacature »

Senior Lead Front End Developer

Functieomschrijving Voor Stichting Waternet zijn wij op zoek naar een senior Lead Front End Developer. Binnen het DevOps team Online zijn we op zoek naar een Senior Lead Front End developer met kennis van toegankelijkheid. Deze developer zal zich bezighouden met development van webpaginas die in verbinding staan met systemen uit het back office. Taken Ontwerpen, ontwikkelen, implementeren, documenteren en beheren van webapplicaties in een Azure-omgeving Debuggen, analyseren en oplossen van problemen in de OTAPomgevingen Je participeert in het DevOpsTeam Online voor het verder uitwerken en implementeren van gebruikerswensen Je bent betrokken bij toegankelijkheid audits en het implementeren van WCAG

Bekijk vacature »

Front-End Developer

Als Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Wat doe je als Front-End Developer bij Coolblue? Als Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Je krijgt energie van het bedenken van creatieve oplossingen en presenteert dit graag binnen het team. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Front-end Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Dit ga je doen Als developer nieuwe gave features implementeren; Werken met technieken als C# .NET en (REST) API's webservices; Ontwikkelen van koppelingen middels API's; Maken van technische keuzes en beslissingen over de architectuur; Junior collega's coachen; Initiatief nemen voor nieuwe technische mogelijkheden; Je bent een belangrijke schakel - en vindt het leuk - om te schakelen met de business. Hier ga je werken In een klein team van professionals ben je als C# .NET Developer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van één van de applicaties voor het grootste inhouse product: een applicatie voor alles omtrent hypotheken. De programmeertaal die je

Bekijk vacature »

Embedded Software Developer

Functie omschrijving Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Moordrecht zijn wij op zoek naar een Embedded Software developer. Ben jij enthousiast en een echte team player? Lees dan snel of dit iets voor jou is! Binnen deze rol houdt jij je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een functionaliteit te bouwen. Denk aan ontwerpen, architectuur, programmeren en algoritmes. Je voert test en validatie werkzaamheden uit bij de implementatie bij de klant. Ben jij een Embedded Software Developer die affiniteit heeft met de allernieuwste technieken? Laat dan snel wat van je horen! Bedrijfsprofiel Onze opdrachtgever bestaat uit een groot

Bekijk vacature »

Medior/senior front end developer

Functie Vanwege de groei binnen het bedrijf zijn ze op zoek naar een Technische front end developer. Momenteel hun front end back end team gescheiden aan het werk. Hier willen ze verandering in krijgen. Omdat ook veel interne applicaties ontwikkeld worden zoeken ze iemand die hen kan helpen om de interne applicaties te voorzien van de juiste Vue.js componenten. Zodoende willen ze de interactie tussen front end en back end versoepelen en de volgende stap binnen het platform gaan zetten. Deze componenten die jij ontwikkeld zullen in elk project gebruikt worden. Het back end team bestaat momenteel uit 8 ontwikkelaars

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 15:07:35
Quote Anchor link
Ik programmeer al weer een tijdje en toen ik jaaaaren geleden met PHP begon werd aangeraden om strings en variabelen altijd te concatten en enkele quotes te gebruiken.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

echo 'Hallo ' . $firstname . ' ' . $lastname . '!';

?>

Deze manier zou de beste zijn vanwege het gebruik van enkele quotes wat sneller zou zijn dan het gebruik van dubbele quotes.

Tegenwoordig als ik SQL-queries opstel, gebruik ik echter vrijwel altijd dubbele quotes.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

$sql
= "SELECT foo, bar WHERE id = $id";

?>

En dat kun je natuurlijk ook doen als het niet om SQL gaat.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

echo "Hallo $firstname $lastname!";

?>

En dan is er ook nog het gebruik van accolades voor 'ingewikkeldere' variabelen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

echo "Hallo {$this->data['firstname ']} {$this->data['lastname ']}!";

?>


Mijn vraag is ... welke methode gebruiken jullie het meest?

Als ik eerlijk ben, dan leest dit

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

echo "Hallo $firstname $lastname!";

?>

... een stuk makkelijker dan dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

echo 'Hallo ' . $firstname . ' ' . $lastname . '!';

?>


Maar hoe zit het met performance e.d.?
Gewijzigd op 12/02/2019 15:09:58 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 11:33:54
 
Nick Vledder

Nick Vledder

12/02/2019 15:20:42
Quote Anchor link
Als ik mag kiezen tussen 'performance' en 'leesbaarheid', kies ik altijd voor leesbaarheid. Performance van code als geheel zou niet mogen afhangen van het type quotes dat je gebruikt, tenzij er een bug in PHP zit. In mijn optiek mooie ontwikkeling in JS is de zgn template literal in combinatie met de back-tick: `Hallo ${firstname} ${lastname}!`. Niet meer dat gehaspel met de +.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 15:30:47
Quote Anchor link
>> Als ik mag kiezen tussen 'performance' en 'leesbaarheid', kies ik altijd voor leesbaarheid.

wat gebruik jij dan zelf?
 
Nick Vledder

Nick Vledder

12/02/2019 15:48:25
Quote Anchor link
Voor PHP gebruik ik een eenvoudige template-engine die ik aanpas naar eigen behoefte (via Composer "phpunit/php-text-template": "^1.2"). Deze template-engine bevat HTML met hier en daar een {blok} dat vervangen gaat worden door een nader te bepalen waarde. Qua syntax vertoont het overeenkomsten met de JS template literals.
Gewijzigd op 12/02/2019 15:48:50 door Nick Vledder
 
Paul Ulje

Paul Ulje

12/02/2019 16:23:41
Quote Anchor link
Ik gebruik wel iets als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
$firstname=$oNaw->readNaam();
$lastname=$_SESSION['aRecord']['naam'];
print "<br/>Hallo <b>$firstname</b> <i>$lastname!</i>";

Dankzij 'leesbaarheid' krijg ik een betere 'perfomance' van ontwikkeling... :-)
Anders zou het dit worden:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
echo "<br/>Hallo <b>" . $oNaw->readNaam() . "</b><i> " . $_SESSION['aRecord']['naam'] . "</i>";

En zie dat maar eens in één keer zonder triviale foutjes te schrijven.
Vaker gebruik ik echter :
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
writeln('Temp is',$celsius,'graden');

function writeln() {
  $aArgs = func_get_args();
  foreach ($aArgs as $arg) {
    print "$arg ";
  }
  print "<br/>";
}
Gewijzigd op 12/02/2019 16:33:02 door Paul Ulje
 
Ivo P

Ivo P

12/02/2019 16:40:23
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 12/02/2019 15:07:35:

Tegenwoordig als ik SQL-queries opstel, gebruik ik echter vrijwel altijd dubbele quotes.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

$sql
= "SELECT foo, bar WHERE id = $id";

?>


Los van waar je vraag over gaat, zou ik in dit geval opteren voor
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

$sql
= "SELECT foo, bar WHERE id = :id";

?>


en dan prepare() en bind() gebruiken om je code wat veiliger te houden.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

12/02/2019 16:58:51
Quote Anchor link
Enkele quotes als het kan, dubbele quotes als het moet.

Performacewinst pak je ergens anders.

Tijdswinst heb je direct omdat je makkelijk kunt lezen wat je zojuist hebt geprogrammeerd.

NB: als het over grotere lappen tekst gaat die een combinatie van PHP(-variabelen) en tekst gaat kan output buffering uitkomst bieden. Je doet dan alsof je alles direct weergeeft maar vangt alle output netjes op in een buffer. Dat is wat mij betreft nog steeds de meest "clutter free" aanpak.
Gewijzigd op 12/02/2019 17:00:39 door Thomas van den Heuvel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 17:48:50
Quote Anchor link
@Ivo

>> en dan prepare() en bind() gebruiken om je code wat veiliger te houden.

Volgens mij werkt dat niet met MySQLi.

@Thomas

>> Enkele quotes als het kan, dubbele quotes als het moet.

Oké ... maar ... WAAROM???
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

12/02/2019 18:12:09
Quote Anchor link
Strings met enkele quotes worden niet geparsed (enkele escape constructies daar gelaten). Het is de simpelste vorm van stringgebruik wat je (theoretisch) een minimale performancewinst oplevert, die tegenwoordig toch geen zak meer uitmaakt. Het dwingt je tot het scheiden van lappen statische tekst en variabelen.

Strings met dubbele quotes kun je makkelijk combineren met enkele quotes wanneer je deze nodig hebt, bijboorbeeld als je queries bouwt waarin kolomwaarde worden gebruikt. Dit zodat je dan niet helemaal gierend gek wordt van het escapen van enkele of dubbele quotes, wat tevens de boel compleet onleesbaar maakt.

En omdat je dan met een simpele vuistregel werkt volgens een stramien die je impliciet dwingt tot een eenduidige werkhouding waarbij code leesbaar blijft.

En omdat je dan op zijn minst te werk gaat volgens een plan, en dat is nog altijd beter dan geen plan.

Heb je een andere/betere manier die voor jou werkt: go right ahead.
Gewijzigd op 12/02/2019 18:12:38 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 19:57:44
Quote Anchor link
Ikzelf gebruik vaak de eerste code van Ozzie. Puur omdat het leesbaar is, en de syntax van de string en de variabelen/functies gescheiden zijn. Altijd een single-quoted echo als het voor een enkele regel is, zodat het niet botst met de gebruikelijke dubbele-quotes van HTML. En escapen wil ik juist zo weinig mogelijk doen, omdat dat slecht leesbaarder wordt. Ik houd het liefst van schone code.... ;-)

Bij blokken met HTML beëindig ik vaak de PHP-tags en gebruik netjes
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php echo $blaat; ?>
tussendoor, als ik iets in PHP moet echo'en. In geen enkel geval bouw ik een echo-put met op elke regel en echo. Dat vind ik zo onnodig en onlogisch. het komt over alsof je tijdens een gesprek steeds na je zin een stilte laat vallen en weer verder praat :-P
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 20:22:10
Quote Anchor link
@Thomas

Oké ... nu volg ik je even niet meer. Jij geeft als stelregel dat je enkele quotes moet gebruiken ... en vervolgens kom je met diverse redenen die het nut daarvan ontkrachten.

Wat raad jij nu aan, want ik zie geloof ik iets over het hoofd of ik begrijp je verkeerd.

@Ariën

>> Ikzelf gebruik vaak de eerste code van Ozzie. Puur omdat het leesbaar is, en de syntax van de string en de variabelen/functies gescheiden zijn.

Dat doe ik dus ook, maar strikt genomen zijn de dubbele quotes eigenlijk duidelijker (mits er niks geëscapet hoeft te worden).

Dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo "Hallo $firstname $lastname!";
?>

lijkt me duidelijker dan dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo 'Hallo ' . $firstname . ' ' . $lastname . '!';
?>

Dus waarom kies je dan toch voor dit laatste? Zelf doe ik dat dus ook, maar is het nog wel handig vraag ik me af.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 20:52:04
Quote Anchor link
Het is overzichtelijker. Je ziet dat er variabelen gebruikt worden. En één van mijn wijze uitspraken (die ik ooit van PHP Freakz heb overgenomen) is "Variabelen buiten quotes". ;-)

Alleen het concatneren geeft een beetje een syntax-rotzooitje, maar daar kijk ik gewoon overheen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 21:48:38
Quote Anchor link
>> En één van mijn wijze uitspraken (die ik ooit van PHP Freakz heb overgenomen) is "Variabelen buiten quotes".

Lol :D

Maar weet je ook WAAROM dat zo is? Waarom ze buiten quotes moeten? Kan me er wel iets bij voorstellen, maar in queries zet vrijwel iedereen ze binnen dubbele quotes. Dus het gaat mij vooral om het waarom.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

13/02/2019 00:08:21
Quote Anchor link
> Jij geeft als stelregel dat je enkele quotes moet gebruiken ... en vervolgens kom je met diverse redenen die het nut daarvan ontkrachten.
Nee ik leg uit wanneer je wat zou moeten gebruiken, en waarom.

> Wat raad jij nu aan, want ik zie geloof ik iets over het hoofd of ik begrijp je verkeerd.
Enkele quotes als het kan, dubbele quotes als het moet.
En bij erg lange tekst: output buffering.

Ik herinner mij dat artikel van PHPFz nog. Het "bewijsmateriaal" stond jammergenoeg in dienst van de hypothese (dat dingen buiten quotes halen sneller zou zijn). Ze hadden dan misschien wel gelijk, maar niet om de juiste redenen.
 
Ivo P

Ivo P

13/02/2019 10:18:53
Quote Anchor link
Ik kan me het artikel ook nog herinneren. Volgens mij geschreven door een van de oprichters van die site en ik schat in dat het minimaal zo'n 15 jaar oud zal zijn. (volgens mij was het Mathieu Kooiman)

Of PHP nog steeds op dezelfde manier werkt, is natuurlijk om te beginnen al de vraag.

Test ging toen om verschillen bij.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$bar
= "bar";

$foo = "foo bar";
$foo = 'foo bar';
$foo = "foo $bar";
$foo = 'foo '. $bar;
$foo = "foo " .$bar;

?>

resultaat wat ik me meen te herinneren:
De eerste 2 waren vergelijkbaar.
Staat er zoals in geval 3 een variabele tussen de " " dan wordt het "trager"
en de optimaalste waren de laatste 2.

Maar ik zet Trager tussen " ", omdat het verschil erg klein was. (toen al)

Ten tweede is ook de vraag hoe betrouwbaar de meetmethode was.

En tenslotte: de methode waarbij de variabelen buiten de quotes staan, geven
a) in mijn editor beter onderscheid in kleuren om de vars te vinden
b) gemakkelijk de mogelijkheid om ipv $bar iets als htmlspecialchars($bar) of escape($bar) toe te passen

Vooral dat geeft voor mij de doorslag om ze buiten de quotes te laten.

Toevoeging op 13/02/2019 10:23:19:

ik heb de link terug gevonden, al geeft het nu een 404 error:

http://www.scriptorama.nl/internals/quotes-battle

en dat googlen leidde weer naar phphulp:
zie ook https://www.phphulp.nl/php/forum/topic/single-of-double-quotes/16000/1/
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2019 10:31:55
Quote Anchor link
>> en dat googlen leidde weer naar phphulp:

Damn ... da's een oude post ... nog van voor mijn tijd :-D

Beiden bedankt voor jullie uitleg. We blijven dus gewoon voor single quotes gaan waar mogelijk, en wanneer het handiger is voor dubbele quotes.

Nog een laatste vraagje.

Queries zet ik dus tussen dubbele quotes omdat dat makkelijk te combineren is met enkele quotes, maar wat nu als er geen enkele quotes in een query voorkomen? Zet je die query dan weer tussen enkele quotes? Of zetten jullie een query gewoon altijd standaard tussen dubbele quotes?
 
Ivo P

Ivo P

13/02/2019 11:25:33
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 13/02/2019 10:31:55:
Queries zet ik dus tussen dubbele quotes omdat dat makkelijk te combineren is met enkele quotes, maar wat nu als er geen enkele quotes in een query voorkomen? Zet je die query dan weer tussen enkele quotes? Of zetten jullie een query gewoon altijd standaard tussen dubbele quotes?


Om daarna alles toch weer te moeten veranderen als je tóch nog een ' in de query nodig hebt.

Zelf hanteer ik inderdaad query tussen " "
en html tussen ' '

Maar daarbij wel altijd prepared statements als het om variabelen gaat.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2019 13:10:54
Quote Anchor link
>> Zelf hanteer ik inderdaad query tussen " "
en html tussen ' '

Oké helder!

>> Maar daarbij wel altijd prepared statements als het om variabelen gaat.

Ah oké, maar dat gaat bij MySQLi niet.
 
Ivo P

Ivo P

13/02/2019 13:32:45
Quote Anchor link
ik weet niet wat voor versie van mysqli jij gebruikt, maar met een ? werkt dat daar normaal wel.

http://php.net/manual/en/mysqli-stmt.prepare.php
http://php.net/manual/en/mysqli-stmt.bind-param.php
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2019 14:17:12
Quote Anchor link
Ah oké ... normaal werk ik met PDO. Ik dacht dat het in mysqli niet kon.

Maar wat is eigenlijk het wezenlijke verschil tussen

SELECT foo FROM bar where id = $id

versus

SELECT foo FROM bar where id = ?

Wat ga ik er met die laatste variant op vooruit?
 
Ivo P

Ivo P

13/02/2019 14:34:02
Quote Anchor link
In jouw query kan $id niet iets anders zijn dan een INT, neem jij aan.

Maar stel dan het een keer toch een string is, en zeker als het invoer van buiten is, zou dat ook zo maar met opzet kunnen.

script.php?id=123%20OR%201

Dan is $id gelijk aan "123 OR 1"

dus de query wordt: "SELECT foo FROM bar where id = 123 OR 1"

En de vraag is, of dat is wat je wilt, en wat er gebeurt als iemand in plaats daarvan een subquery uitvoert die engere dingen doet.

SQL injectie dus.

En nu kún je wel proberen om $id vooraf te escapen, maar dat kan ook zo maar een keer vergeten worden. En dan missen ook nog de ' ' om $id.

prepared statements voorkomen dat.
En maken het eventueel ook mogelijk een 1x gepreparede query een keer of 100 uit te voeren met steeds andere parameters.

Bijvoorbeeld 1x prepare en vervolgens 1000 meetresultaten ergens uitlezen en wegschrijven. zou ook efficienter zijn. Komt niet veel voor bij standaard websites, maar PHP is niet tot websites beperkt.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.