Controleren of bezoekers website al activiteiten hebben aangegeven

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Hans De Ridder

Hans De Ridder

26/04/2018 14:19:56
Quote Anchor link
Op de website hebben bezoekers de keuze om activiteiten aan te vinken of ze er naar toe gaan.
Er mag dan slechts 1 keer op de betreffende activiteit worden geklkt.
Bij leden is die controle eenvoudig.
Maar bij niet leden heb ik wat problemen.
Ik kan op IP checken, maar gsm kan zowel vast- of variabel IP-adres hebben.
Een cookie is ook nauwelijks een optie, omdat er meerdere activiteiten kunnen worden aangevinkt.
Heeft iemand een ander idee?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 07:12:45
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/04/2018 14:43:34
Quote Anchor link
Waarom is een cookie in dat opzicht nauwelijks een optie? Je kan toch ook serverside de activiteiten bijhouden, en de cookie koppelen aan de activiteiten met een unieke identifier (een hash bijvoorbeeld).
Gewijzigd op 26/04/2018 14:43:48 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

26/04/2018 15:06:17
Quote Anchor link
Het probleem ontstaat (en creëer je in zekere zin zelf) doordat je niet-leden deze mogelijkheid geeft. Het is lastig om niet-leden te identificeren. Vraag is ook wat je vervolgens met deze activiteit-selectie doet?

Ik zou zeggen dat de simpelste manier om dit op te lossen het verplicht stellen van registratie is op het moment dat iemand zich op wil geven voor een activiteit. Dan heb je in eerste instantie dit probleem niet.
Gewijzigd op 26/04/2018 15:07:25 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/04/2018 15:21:53
Quote Anchor link
Het nadeel van de hash is dat zodra de cookie vergaat, dat de koppeling ook weg is. Maar het is wel een brug zodat je de activiteiten over kan zetten naar een leden-account.
 
Hans De Ridder

Hans De Ridder

26/04/2018 15:21:53
Quote Anchor link
Dank voor jullie reactie.
Voor leden heb ik dit inderdaad al gerealiseerd.
Maar lijkt me aardig, dat als indicatie wordt aangegeven
hoeveel leden en niet-leden er in principe aanwezig zijn.
Wat nog wel zou kunnen is een variant op de optie van Arien.
Wellicht een array met de verschillende activiteiten in 1 cookie.
Maar dan moet ik aantal mogelijkheden wel inperken tot bijv. 10.


Toevoeging op 26/04/2018 15:24:46:

En na 2 weken verdwijnen de flyers (dag na activiteit). En dient dus de cookie weer aangepast te worden.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/04/2018 15:34:01
Quote Anchor link
Houd er wel rekening mee dat cookies nooit permanent zijn. Sommige mensen laten die vanzelf weer verdwijnen bij sluiten van de browser.
 
Hans De Ridder

Hans De Ridder

26/04/2018 15:35:48
Quote Anchor link
Omdat het indicatie is, heb ik nog wel andere vraag.
Er zijn G3 en G4 mobieltjes.
Er kunnen vaste iP adressen zijn of variable IP.
Met vaste IP kan ik dat mogelijk gebruiken ( geen 100% zekerheid, ivm proxies, of hidden IP)
Is het nu zo dat met variabel IP adres, de locaties wel hetzelfde blijven... Bijv. Amsterdam met geografische gegevens?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/04/2018 15:46:32
Quote Anchor link
Reken daar maar niet op. Vooral met de laatste uitgifte van het IPv4 blok verwacht ik een grote kans dat er enorme handel in IP-blokken plaats gaat vinden waardoor ze enorm kunnen verschillen, en dat je bijvoorbeeld opeens een voormalig Russisch IP-adres kan krijgen.

Beetje offtopic, maar wel interessant:
Ik ken zelfs een verhaal van iemand die Amerika niet binnenkwam omdat hij in Syrië geweest was, terwijl daar geen sprake van was. Wat bleek... Het ip-adres waarmee hij zijn reis had geboekt was voorheen in Syrië uitgegeven, maar was overgenomen door een Europees bedrijf, en de lijsten met eigendom van de IP-adressen waren in Amerika niet up-to-date.

Correct me if i'm wrong on some points ;-)
Gewijzigd op 26/04/2018 15:47:40 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

26/04/2018 17:14:40
Quote Anchor link
Ik heb een déja-vu. Ook zou je iets met een nonce (een token dat elk page request verandert) kunnen proberen om van de afhankelijkheid van IP af te komen. Bijvoorbeeld pak de user agent i.c.m. een random string ofzo, dat heeft wellicht voldoende "entropie".

Maar dit zijn technisch vrij geavanceerde oplossingen waarbij je van de hoed en de rand moet weten.

Als je niet aan dit avontuur wilt beginnen is e.e.a. afschermen met een login gewoon veel simpeler.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

26/04/2018 18:35:49
Quote Anchor link
De fingerprint van user agent + IP-adres is wel vrij uniek. Eventueel kun je er nog een tijdslimiet aan toevoegen om te voorkomen dat iemand van één IP-adres op telefoon, tablet en laptop op de eigen dingen gaat zitten klikken.

Hans De Ridder op 26/04/2018 14:19:56:
Een cookie is ook nauwelijks een optie, omdat er meerdere activiteiten kunnen worden aangevinkt.


Dan klopt je begrip of implementatie van cookies niet. Een cookie leidt naar een user agent. Wat die user agent aan activiteiten of andere dingen heeft, handel je op de server af.

Edit. Excuus Thomas, ik had al geantwoord voordat ik keek hoe zo'n déjà vu er zou kunnen uitzien. ;-)
Gewijzigd op 26/04/2018 18:47:01 door Ward van der Put
 
Hans De Ridder

Hans De Ridder

26/04/2018 18:45:33
Quote Anchor link
Zoals jullie weten werk ik (nog) met IPTC.
Ik heb het nu zo, dat er een cookie wordt aangemaakt met unieke code.
Als de flyer wordt geactiveerd, dan wordt deze waarde gestuurd naar de flyer.
En vervolgens komt deze in komma gescheiden string terecht.
Bij uitlezen wordt deze gecontroleerd, en het flyervinkje gedeactiveerd als code in de string voorkomt.
Na verdwijnen van flyer verdwijnen ook de telling en de string automatisch.
Maar zocht naar alternatief, die wat veiliger was.
en had class gevonden om gegevens te genereren.
Maar als er zoveel variabelen zijn met IP en omzeilen, dan is dit ook eindstation.
Bedankt voor het meedenken.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

26/04/2018 19:03:16
Quote Anchor link
Hans, ik denk dat je de hele oplossing zou moeten omdenken. Niet alleen is data opslaan in IPTC-gegevens van foto's een foeilelijk gedrocht. Ook is flyers als PDF of foto uploaden voor events hopeloos achterhaald.

Daarvoor hebben we onder andere een gestandaardiseerd datatype:

http://schema.org/Event

En niet minder belangrijk, we hebben daarmee een datatype dat Google een bijzondere behandeling geeft, onder ander voor mobiele telefoons:

https://developers.google.com/search/docs/data-types/event

En we hebben ook nog een gezegde:

Niet trekken aan een dood paard.
Gewijzigd op 26/04/2018 19:05:29 door Ward van der Put
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.