Cookies of Sessies?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Chris

Chris

16/07/2007 20:46:00
Quote Anchor link
Goedenavond PHPleden!

Ik ben samen met nog iemand bezig met het maken van een nieuwe site. (Details volgen nog wel een keer..)

Uiteraard zit hier ook een zeer uitgebreide leden gedeelte bij. Nu vragen wij ons allbei af, wat we zullen gaan gebruiken : Cookies of Sessies!

Onze vraag aan jullie : Wat gebruiken jullie liever, en om welke reden?

Natuurlijk moeten we ook denken aan het beveiligen ervan.. Wat is jullie ervaring hiermee?

We horen het graag van jullie!

Groetjes,
Chris & Ricardo
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 17:59:50
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

16/07/2007 20:48:00
Quote Anchor link
Chris schreef op 16.07.2007 20:46:
Goedenavond PHPleden!

Ik ben samen met nog iemand bezig met het maken van een nieuwe site. (Details volgen nog wel een keer..)

Uiteraard zit hier ook een zeer uitgebreide leden gedeelte bij. Nu vragen wij ons allbei af, wat we zullen gaan gebruiken : Cookies of Sessies!

Onze vraag aan jullie : Wat gebruiken jullie liever, en om welke reden?

Natuurlijk moeten we ook denken aan het beveiligen ervan.. Wat is jullie ervaring hiermee?

We horen het graag van jullie!

Groetjes,
Chris & Ricardo


Ik gebruik persoonlijk het liefst $_SESSION[''] 's omdat deze veiliger zijn i.t.t. cookies omdat deze niet op de client computer hard opgeslagen worden en dus moeilijker toegankelijk zijn...
 
Ricardo Cino

Ricardo Cino

16/07/2007 20:49:00
Quote Anchor link
Ik ben dus Ricardo..

En ik vraag me ook af, Hoe kan je het beste met Cookies werken, Want als je Cookies niet goed beveiligd zijn ze editbaar als ik me niet vergis? En dat willen we niet..

Hoe zou je een Cookie goed moeten beveiligen, Zodat niemand er iets aan kan veranderen. En dus niet stiekem mijn mooie admin paneel kan betreden.

Met Vriendelijke Groet
Ricardo
 
Frank -

Frank -

16/07/2007 20:51:00
Quote Anchor link
De hele wereld (lees: alle internet-gebruikers) kunnen jouw cookies (die over de lijn worden verstuurd) uitlezen. De vraag is dus of dat geen (veiligheids-)problemen op gaat leveren. En dat is 999 van 1000 keer wel het geval...

Een cookie gebruik je om langdurig gegevens op de pc van de bezoeker op te slaan. Tevens kan iedereen deze gegevens naar eigen inzicht aanpassen en/of weggooien.

Inloggen is slechts tijdelijk en zul je dus met een sessie moeten doen, dat kan onmogelijk op een veilige manier met een cookie worden gedaan. Zie verder Google.

Cookies zijn gemaakt voor andere doeleinden dan sessies, de vraag slaat dus eigenlijk nergens op. Je kunt ze niet met elkaar vergelijken.
 
Bo az

Bo az

16/07/2007 20:53:00
Quote Anchor link
Om een sessie te laten bestaan is er een wisselwerking tussen client en server, de server weet niet vanzelf welke sessie hij moeten hebben. Precies om die reden gebruikten sessies ook een cookie.

Je zou dus prima je eigen sessie systeem kunnen maken dmv cookies.

Let wel op, als je iets in een sessie stopt worden de gegevens zelf op de server opgeslagen, alles wat van de client komt is onveilig en moet gecontroleerd worden!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bo az
 
Ricardo Cino

Ricardo Cino

16/07/2007 20:54:00
Quote Anchor link
Ja, Maar hoe moet je het dan maken dat iemand ingelogd blijft wanneer die de volgende dag de site weer bezoekt? Want als je een ID in een cookie opslaat en hij verandert dat id naar 1?

Dan ben ik toch ook het zaadje?
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

16/07/2007 20:54:00
Quote Anchor link
Tja, met sessies kan je niet ingelogd blijven ey... Je zult dus wel uit moeten wijken naar cookies. De eenvoudigste oplossing is het maken van een randomcode en die opslaan in een cookie en in de database. Check of die cookie bestaat, check de code en valideer dit even met iets als een ipadres.
 
Ricardo Cino

Ricardo Cino

16/07/2007 20:58:00
Quote Anchor link
Dus :

Ik plaats een random code van circa 5á10 karakters in een cookie genaamd ingelogd of iets dergelijks.

En ik zet die code tegelijkertijd in de tabel leden onder de naam van dat persoon..

En dan gewoon elke keer controlen of die code overeen komt en het ip hetzelfde is?
 
Frank -

Frank -

16/07/2007 21:01:00
Quote Anchor link
@Ricardo: Neem bv. de SHA1-hash van de username en datumtijdstempel van het inloggen. Dat levert een string van 40 karakters op die nauwelijks is de kraken. Die sla je op in het cookie en uiteraard ook in de database. In de database sla je ook het ip-adres op en deze gegevens kun je later weer met elkaar gaan vergelijken.

Het enige veiligheidslek dat je dan overhoudt, is dat iemand met hetzelfde ip-adres gaat hacken.
 
Ricardo Cino

Ricardo Cino

16/07/2007 21:03:00
Quote Anchor link
Oke dat ga ik onthouden ;) Weer wat geleerd :) Bedankt!

Oja, Het lijkt me sterk dat iemad met het zelfde ip-adres je hackt :'D
 
- SanThe -

- SanThe -

16/07/2007 22:00:00
Quote Anchor link
Vergis je daar niet in. Zeer veel bedrijven hebben intern behoorlijke netwerken maar naar Internet toe slechts één ip-adres. Dus iedereen die vanuit zo'n netwerk iets doet heeft hetzelfde ip-adres.
 
Robert stevens

robert stevens

16/07/2007 22:52:00
Quote Anchor link
sessies omdat niet alle gebruikers cookies accepteren en omdat het vijliger is
 
Jaap

jaap

16/07/2007 23:15:00
Quote Anchor link
sessies, gewoon omdat die moelijker te achterhalen zijn door hackers, als die in een van je links XSS kunnen stoppen, kunnen ze er ook een script in zetten die de cookies kan doorsturen naar hunzelf (kopieren), bij sessies wil dit niet
(trouwens kun je vanalle soorten scripts in XSS-gevolige links zetten :P, bijvoorbeeld keyloggers)
 
Robert Deiman

Robert Deiman

17/07/2007 00:03:00
Quote Anchor link
Ik zou zeggen een combinatie van beiden. Een sessie voor wanneer iemand is ingelogd en de sessie actief is. En dan met de cookie voor wanneer de sessie niet actief is, maar zodat iemand ingelogd kan blijven.
Inderdaad vormen groote bedrijven een risico, vanwege hetzeflde ip_adres. Maar door de cookie goed te beveiligen is dat minimaal. (tjah, wat voor collega gaat er nu een account van een collega hacken op het werk??)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.