Data in array

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ruben

Ruben

13/11/2008 19:58:00
Quote Anchor link
Hey mensen,

Ik zit met een probleem, want ik kom ergens niet uit en nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Wat ik uiteindelijk wil is de parent's van een categorie van een artikel in een array zetten en die er weer later uit kunnen halen in een omgekeerde volgorde. Zodat het zo word weergegeven: hoofdcategorienaam > subcategorienaam > subcategorienaam > artikelnaam.

Mijn tabel 'category' ziet er zo uit:

id | name | parent
--------------------------
1 | subcat1 | 4
2 | hfdcat1 |
3 | subcat2 | 1
4 | hfdcat2 |

Waar dus subcat2 zijn parent terug slaat op het id van subcat1 en die parent weer terug slaat op hfdcat2.


Nou heb ik al het een en ander proberen te maken:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
  
    $query2
= "SELECT name FROM category WHERE id=1";
    $result2 = mysql_query ($query2);

    $got= array();

    mysql_data_seek($result2, 0);

    while($row = mysql_fetch_array($result2, MYSQL_NUM)){
        array_push($got, $row);

    }

     print_r($got);
?>


Hier krijg ik dan wel een array uit. Maar nu wil ik dat de parent van die id in de volgende regel van de array krijgen. En daar zit ik een beetje vast. Want als ik de id of de parent wil gebruiken komt deze ook in de array te staan. Ik ben in iedergeval helemaal de kluts kwijt en weet niet echt meer waar ik het moet zoeken.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en ik hoop nog meer dat jullie een oplossing hebben.

Groeten,

Ruben
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 00:01:04
 
Jelmer -

Jelmer -

13/11/2008 20:16:00
Quote Anchor link
Aah, een welbekend probleem in de wereld van databases en SQL. Het stomme is, SQL databases hebben er niet een echt mooie oplossing voor, maar je kan wel kiezen of je het jezelf ingewikkeld wilt maken bij het uitlezen of het veranderen/invoegen van de data. Leesvoer:

http://dev.mysql.com/tech-resources/articles/hierarchical-data.html
 
Ruben

Ruben

13/11/2008 20:30:00
Quote Anchor link
@jelmer

Ik heb het eerste stukje even gelezen en dat is precies wat ik wil. Alleen zegt hij dat je het aantal joins met zichzelf evenveel moet hebben als aantal subcatagorieen. En dat is dus iets wat ik niet precies weet van tevoren. Hoe kan ik dat oplossen?

Groeten,

Ruben
 
Jelmer -

Jelmer -

13/11/2008 20:38:00
Quote Anchor link
Bij mijn weten... niet. Wat je wel zou kunnen doen is het doodsimpel door PHP te gebruiken oplossen, en net zo lang queries blijven aanroepen totdat je een element terugkrijgt dat geen parent-id heeft. Mooi is het niet, snel ook niet echt, maar flexibel wel :)
 
Ruben

Ruben

13/11/2008 21:11:00
Quote Anchor link
http://www.toosweettobesour.com/2008/06/02/hierarchical-data-with-php-and-mysql/

Ik denk dat ik hier wel wat aan heb. Morgen even fris doorlezen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.