Database (datamodel) thuisafgehaald.nl

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

A elb

A elb

09/07/2014 13:23:38
Quote Anchor link
Beste mensen,

Kan iemand mij helpen met het maken van een database(Data model) voor een website zoals thuisafgehaald.nl

Alvast bedankt

Mvg,
Elb
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 11:04:55
 
TJVB tvb

TJVB tvb

09/07/2014 13:52:05
Quote Anchor link
Vanuit je functioneel ontwerp kun je een technisch ontwerp maken.
Als je weet welke data je wilt opslaan kun je dit gaan omzetten in een genormaliseerde database ontwerp

Wat heb je al, en waar kom je niet uit?
 
A elb

A elb

09/07/2014 14:42:44
Quote Anchor link
Users kunnen zich registreren en krijgen via email maaltijden aangeboden in hun buurt.
Als kok kun je je maaltijden aanbieden en als afhaler kun je maaltijden in jouw buurt ophalen. De kok kan een actuele maaltijd aanbieden, maar ook een maaltijd die je op verzoek kunt afhalen. Wordt er bij jou in de buurt even niets aangeboden? Dan kan je via de knop 'bordje over', of er koks in jouw buurt iets lekker voor je willen maken.

een user kan dus kok afhaler of kok en afhaler zijn. Vooral dit laatste weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken.

Alvast bedankt
 
TJVB tvb

TJVB tvb

09/07/2014 14:53:00
Quote Anchor link
Wat heb je al wel van je database ontwerp?
 
A elb

A elb

09/07/2014 15:09:39
Quote Anchor link
Ik heb tot nu toe drie tabellen: user(user_id, name, adres,.....) meal(meal_id,name , type...) order (order_id, user_id,portion....)

moet ik nog een attribuut type(kok, afhaler...) in de tabel user toevoegen of moet ik deze apart in een tabel doen.

Gr,
elb
 
TJVB tvb

TJVB tvb

09/07/2014 15:13:07
Quote Anchor link
Wat is verder het verschil tussen een kok en afhaler?

Een kok biedt 1 of meerdere maaltijden aan en een afhaler wil iets afhalen. Maar mag in principe iedereen zowel een afhaler als een kok zijn?
Indien dat het geval is dan hoef je in je database geheel geen verschil te maken
 
A elb

A elb

09/07/2014 15:31:29
Quote Anchor link
Kan ik een tabel type_user(type_user_id, user_id, name) toevoegen? Zo kan ik type user definiëren.
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

09/07/2014 16:39:17
Quote Anchor link
Lijkt mij niet nodig.

Je hebt:
Users
- user_ID
- name
- adres
Meals
- meal_ID
- name
Orders
- order_ID
- meal_ID
- kok (user_ID van de kok)
- afhaler (user_ID van de afhaler)
Gewijzigd op 09/07/2014 16:39:52 door Ramon van Dongen
 
Pipo Clown

Pipo Clown

09/07/2014 17:11:45
Quote Anchor link
Ik zou nog een tabel kok en een tabel afhaler maken.
Beiden met de kolommen id en uid.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

09/07/2014 17:30:54
Quote Anchor link
@Pipo, wat is daar het nut/voordeel van?
 
Pipo Clown

Pipo Clown

09/07/2014 17:58:16
Quote Anchor link
Dat je onderscheid kunt maken tussen koks en afhalers maar ook kunt zoeken op koks en afhalers.

Wanneer je deze alleen in de order plaatst kunt je er pas naar gaan zoeken wanneer ze ooit een order geplaatst hebben of een maaltijd bereid hebben.
Nieuwkomers komen er op die manier heel erg moeilijk tussen ;)
 
TJVB tvb

TJVB tvb

09/07/2014 18:18:19
Quote Anchor link
Maar totdat een gebruiker geen maaltijd gemaakt heeft is hij/zij toch geen kok? En als iemand nog nooit iets heeft afgehaald is deze toch geen afhaler?
 
A elb

A elb

10/07/2014 15:09:33
Quote Anchor link
Klopt wat TJVB tvb zegt zodra je geregistreerd bent ben je automatisch een afhaler. Je kunt direct zien welke maaltijden er in jouw buurt aangeboden worden. Zodra je een gerecht aanbiedt, word je als 'kok' op de website weergegeven.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.