database design

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Qyra zayra

qyra zayra

17/05/2019 13:35:28
Quote Anchor link
Hallo,

reeds enkele jaren maak ik gebruik van databases om websites / catalogen te voeden met data. Ik heb nog nooit een eigen database opgezet.
Nu zou ik voor mijn eigen site een database willen maken, maar ik zit vast met het ontwerp van de database.

Ik zou een tabel willen maken met de geboortegewichten van m'n puppies. Dit is de tabel die ik uiteindelijk op mijn website zou willen laten zien:
https://www.metztli.be/downloads/Checklist%20Gewicht%20Puppen%202018.xlsx (tab week 1)

Kan iemand mij op weg zetten hoe ik de database moet ontwerpen?

Alvast heel erg bedankt
 
PHP hulp

PHP hulp

16/04/2024 11:26:04
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

17/05/2019 14:49:43
Quote Anchor link
Begin :

https://dev.mysql.com/doc/refman/8.0/en/creating-database.html

Toevoeging op 17/05/2019 15:26:42:

Om je fantasie te prikkelen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
DROP TABLE IF EXISTS `puppen`;
CREATE TABLE `puppen` (
  `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `naam` varchar(100) NOT NULL,
  `kenmerk` varchar(100) NOT NULL,
  `geslacht` set('reu','teef') NOT NULL,
  `geboortedatum` date NOT NULL,
  `gewicht_geboorte` int(11) NOT NULL,
  `gewicht_ochtend` int(11) NOT NULL,
  `gewicht_avond` int(11) NOT NULL,
  `gewicht_toename_dag` int(11) NOT NULL,
  `gewicht_toename_vorige_dag` int(11) NOT NULL,
  `gewicht_toename_vanaf_geboorte` int(11) NOT NULL,
  `gewicht_toename_percentage` int(11) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id`)
) ENGINE=InnoDB DEFAULT CHARSET=utf8mb4;

INSERT INTO `puppen` (`id`, `naam`, `kenmerk`, `geslacht`, `geboortedatum`, `gewicht_geboorte`, `gewicht_ochtend`, `gewicht_avond`, `gewicht_toename_dag`, `gewicht_toename_vorige_dag`, `gewicht_toename_vanaf_geboorte`, `gewicht_toename_percentage`) VALUES
(1,    'Bert',    'Vlek been',    'reu',    '2018-02-14',    200,    250,    260,    10,    10,    50,    25);


Aanpassen naar behoefte.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/05/2019 15:46:31
Quote Anchor link
Wat Adoptive Solutions zegt is een mooie basis-opzet.
Als je echter wilt uitbreiden, dan zulke je relationeel model moeten bouwen.

Deze Wikipedia-pagina beschrijft dit principe best wel duidelijk:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Relationeel_model
https://nl.wikipedia.org/wiki/Databasenormalisatie
Gewijzigd op 17/05/2019 15:46:47 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

17/05/2019 16:08:21
Quote Anchor link
Mja die gewichten he. Die zou ik in (ten minste) een aparte tabel onderbrengen. En sommige gegevens kun je berekenen als je die historie hebt, dus die zijn afleidbaar. De vraag is of je die dubbel (redundant) wilt opslaan of niet.

"Puppies" en "Gewichten" zijn niet echt hetzelfde, maar zijn tegelijkertijd onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Hoe meer gegevens je gestructureerd opslaat, hoe meer informatie je hier ook weer uit kunt halen op den duur.
 
Qyra zayra

qyra zayra

18/05/2019 08:40:52
Quote Anchor link
Dank je wel om mee te denken..

De voorgestelde tabel is al een mooie aanzet.. Ik denk ook dat het beter is om relationele tabellen te gaan maken.
Ik vermoed ééntje met de pups, eventueel met geboortegegevens. Een andere met de gewichten.
Zou ik één tabel maken met alle gewichten van alle pups samen of per pup een andere tabel?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

18/05/2019 08:52:01
Quote Anchor link
Nooit tabellen per aantal maken, dat strijdt tegen databasenormalisatie in. Je moet je databasestructuur zo flexibel mogelijk houden. Dat wil zeggen dat je deze niet steeds moet aanpassen als je jouw bestaande data uitbreidt met nieuwe records.

Ik zou dus voor één tabel gaan waarin je de gewichten van de pups inzet.
Gewijzigd op 18/05/2019 10:02:55 door - Ariën -
 
Qyra zayra

qyra zayra

18/05/2019 22:22:05
Quote Anchor link
Dank jullie wel!! ik denk dat het me gelukt is.. heb twee tabellen gemaakt, die gekoppeld aan elkaar.

Kolommen zoals gewichttoename, % toename, laat ik via functies berekenen

Ik heb nog wat problemen met gewichttoename sinds vorige dag.. maar ga zelf even proberen.. mocht het me niet lukken dan horen jullie van me ;-)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.