Database indeling advies nodig

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jan terhuijzen

jan terhuijzen

10/08/2020 15:54:44
Quote Anchor link
Ik heb veel ervaring met PHP en het bedenken van eenvoudige structuren voor de indeling van een database.
Nu ben ik een systeem aan het maken voor een bedrijf dat verlichting installeert.
Elke opdracht, dus eigenlijk installatie, is een apart object in de database.
Bij installaties kan ook onderhoud worden uitgevoerd, zoals lampen vervangen of noem maar iets. En er kunnen algemene notities worden gekoppeld aan installaties. De notities (met hun datum) vormen samen een soort logboek bij de installatie.

Een installatieadres is vaak verschillend dan het klantadres.
Eenzelfde klant kan meerdere installaties aan zich gekoppeld krijgen.

Ik wil de grootte van de totale data in de database zo compact mogelijk houden, maar tegelijkertijd wil ik ook de queries om gegevens te selecteren zo snel en licht mogelijk kunnen maken.

Hieronder de twee database modellen die ik tot nu toe heb bedacht:

Optie 1

Afbeelding


Optie 2

Afbeelding

Waar het grotendeels om gaat is hoe ik adresgegevens opsla. Ik beschouw in het eerste model de adressen als een apart object, dat altijd één op één gekoppeld is aan een ander object dat een adres kan hebben, zoals een klant (factuuradres) en een installatie (als installatieadres). Door de adresgegevens als apart object onder te brengen, bespaart dit velden in de Customers tabel en in de Installations tabel.
Zou een Customer adres hetzelfde zijn als het Installation adres, dan hoeft er maar één rij te worden gemaakt in de Adresses tabel.