Database indeling

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Dennis meijer

dennis meijer

14/10/2010 17:31:57
Quote Anchor link
beste mensen,

Ik moet voor een school opdracht een website maken voor een restaurant.

nu wil ik een reserveringsysteem hier inbouwen alleen weet niet wat de beste database opbouw is.

dit is wat het moet kunnen:
-admins moeten datums kunnen toevoegen + tijden dat mensen kunnen reserveren.
-admins moeten kunnen aangeven welke tafels op welke datum en tijden beschikbaar zijn(+ zitplaatsen van de tafels)
-mensen moeten kunnen reserveren en dus moeten ze alleen kunnen kiezen uit tafels die op een bepaalde datum en tijd nog beschikbaar zijn. dus als de tafel al gereserveerd is moet die niet meer zichtbaar zijn.

dit is wat ik al heb:

RESERVERINGEN:
id
naam
telefoonnummer
emailadres
aantal_personen
tafelnummer
datum
aankomsttijd


TAFELS:
tafelid
tafelnummer
zitplaatsen
datum
bezet (ja of nee)

Verder kom ik niet.

Kan iemand mij vertellen hoe de database zo kan maken dat ik die dingen allemaal kan maken en de database handig kan gebruiken.

alvast bedankt.

gr dennis
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 13:17:53
 
Jasper DS

Jasper DS

14/10/2010 19:27:25
Quote Anchor link
heb je de database al gemaakt? want je zegt dit heb ik maar daarna vraag je hoe het moet?
 
Milo S

Milo S

14/10/2010 20:39:32
Quote Anchor link
Persoonlijk zou ik dit doen:

Reservering:
- id
- naam
etc.

Personen:
- id
- reservering_nummer
- stoel_nummer

Stoel:
- id
- tafel_nummer

Tafels:
- id
- aantal_stoelen
- tafel_nummer

Flexibeler kan ie niet denk ik :P

Als je dan nu een knap staaltje php-werk er achter doet moet het denk ik wel lukken.
Gewijzigd op 14/10/2010 20:43:58 door Milo S
 
Dennis meijer

dennis meijer

14/10/2010 20:49:23
Quote Anchor link
ja ik heb de database alleen nog maar uitgedacht;) heb nog niet echt de database daadwerkelijk gecreerd;)

maar als ik dit doe wat jij doet milo s

is dat dan niet een beetje omslachtig om voor de stoel een tabel aan te maken?

en waarom een tabel personen?

php erachter gaat me zeker wel lukken hoor alleen het bedenken van de database ben ik niet de beste in;) daarom ook de vraag wat het beste is en het makkelijkste natuurlijk.

zoals milo s doet een voorbeeld alhoewel ik het een beetje omslachtig vind.

nog meer suggesties?
 
Synaps Framework

Synaps Framework

14/10/2010 20:51:59
Quote Anchor link
Milo S op 14/10/2010 20:39:32:
Persoonlijk zou ik dit doen:

Reservering:
- id
- naam
etc.

Personen:
- id
- reservering_nummer
- stoel_nummer

Stoel:
- id
- tafel_nummer

Tafels:
- id
- aantal_stoelen
- tafel_nummer

Flexibeler kan ie niet denk ik :P

Als je dan nu een knap staaltje php-werk er achter doet moet het denk ik wel lukken.


Maar waarom aantal_stoelen bij de tafel kolom? Kun je toch achterhalen aan de hand van de stoelen die eraan gekoppeld zijn?
 
Lauren Zonneveld

Lauren Zonneveld

15/10/2010 09:30:39
Quote Anchor link
Stoelen en personen in de database lijkt mij overdreven, gezien je waarschijnlijk 1 achternaam per groep krijgt. Tenzij je meerdere groepen aan één tafel gaat plaatsen.

@dennis Ik denk dat je een heel eind goed zit met deze indeling echter moet je bij tafels de kolommen bezet en datum weg laten, deze gegevens haal je uit je reserveringen tabel. Als er naast een reservering een andere reden is dat een tafel niet beschikbaar kan zijn zou ik hier een aparte tabel voor aanmaken.

De tabel tafels pas je alleen aan als er meer of minder tafels/stoelen komen.

Verder is tafelnummer en tafel_id dubbelop, ik zou alleen de nummers aanhouden.
 
Dennis meijer

dennis meijer

15/10/2010 10:32:48
Quote Anchor link
ik wil wel aantal personen weten zodat restaurant eigenaar kan zien voor hoeveel personen ze minimaal moeten inkopen;)

tafels kan ik veradneren ja;)

maar ik wil ook datums en tijden bijvoegen waar ze uit kunnen kiezen.
 
Lauren Zonneveld

Lauren Zonneveld

15/10/2010 10:58:42
Quote Anchor link
Als een tafel niet is gereserveerd op een bepaald tijdstip is deze dat tijdstip beschikbaar. Deze gegevens haal je dus uit je reserveringen tabel. Als je ook rekening moet houden met openingstijden moet je hier een aparte tabel voor aanmaken.

Openingstijden:
- van (DATETIME)
- tot (DATETIME)

Ook het aantal personen op een bepaalde datum/tijdstip haal je uit de reserveringen tabel. Hiervoor tel je de kolom "aantal_personen" op van elke reservering die binnen 2 tijdstippen valt.
 
Aad B

Aad B

15/10/2010 11:02:28
Quote Anchor link
Inderdaad zoals Lauren voorstelt en met name het stoelen gedoe weglaten, geen stoel tabel! Zorg dan wel in de tafel-tabel dat degene die boekt kan zien of het een 2/4/6 etc persoonstafel is. In de reserveringen tabel neem je op voor hoveel personen daadwerkelijk is gereserveerd voor een bepaalde tafel en dat geheel kan je weer optellen voor de inkoop. De reserveringen tabel is dus eigenlijk de enige tabel die continu wijzigt cq aangevuld wordt. De andere tabellen zijn statische oftewel lookup tabellen.
Gewijzigd op 15/10/2010 12:02:02 door Aad B
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.