Desktop programma of web applicatie?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jan terhuijzen

jan terhuijzen

19/09/2018 19:16:10
Quote Anchor link
Ik ben van plan om een boekhoudprogramma te ontwikkelen. Niet om later te verkopen als commerciële software, maar om lokaal binnen hetzelfde gebouw te gebruiken. Zie het als een doe het zelf project. Natuurlijk zijn er tal van professionele, betrouwbare online boekhoudprogramma's en offline computerprogramma's (ook gratis). Maar daar gaat het niet om..

Ik heb veel ervaring met het ontwikkelen van zowel webapplicaties als desktop apps. Ik heb jaren gewerkt met Java, en tegenwoordig vooral met het .NET framework van Microsoft. (C# met WPF).

Ik twijfel nu tussen de volgende keuzes:

- Een niet-web gebaseerd programma ontwikkelen dat op de computer zelf draait.
- Een webapplicatie die in XAMPP draait op een lokale computer. PHP, Mysql, etc. Ik wil dit zonder webhosting laten draaien, vandaar XAMPP op een computer die als 'server' en database werkt en door andere pc's eventueel via lokaal IP adres te bereiken is.

In veel gevallen verdient een webapplicatie de voorkeur. Maar dan wel gehost, zodat het overal via internet te bereiken is. Daardoor komen de gegevens altijd uit één bron (de database). En het is makkelijk om een systeem te maken met gebruikers/accounts (als er meerdere medewerkers zijn, of een boekhouder die wil meedoen).

Maar bij een desktop programma zijn de voordelen dat de software op de pc draait en dat je niet steeds bestanden zoals offertes, excel bladen, PDF's etc. hoeft te uploaden en te downloaden. Want deze staan gewoon op de pc en kunnen zelfs door het programma rechtstreeks worden gegenereerd of aangepast, zonder downloads.