dicht timmeren?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in omgeving Breda ben je als PHP/Symfony Developer niet alleen gefocust op het ontwikkelen van software. Daarnaast ben je voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe trends en ontwikkelingen die van waarde kunnen zijn voor de efficiëntie van software ontwikkeling. Hieronder een kort overzicht van jouw takenpakket: Het ontwerpen en implementeren van webapplicaties met het Symfony Framework; Het schrijven van een schone en efficiënte codes; Het testen van ontwikkelde applicaties om te zorgen dat ze goed functioneren en voldoen aan de eisen van de klant; Onderhouden en updaten van bestaande applicaties die zijn gebouwd met het

Bekijk vacature »

Low Code Ontwikkelaar

In het kort Als Low Code Developer werk je aan projecten bij en voor onze klanten, waarbij je voor het ontwikkelen van de oplossingen een technisch low-code platform gebruikt. Samen met het team streef je naar de beste oplossing en bepalen jullie de juiste aanpak. Je rol is divers en je bent van begin tot eind betrokken bij de ontwikkeling zowel de back-end en de front-end van de applicatie. Naast de ontwikkeling en oplevering, breng je ook advies uit aan de klant waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Je bent dan ook communicatief sterk en kunt je keuzes goed (inhoudelijk) onderbouwen.

Bekijk vacature »

Front-end developer (Medior/Senior)

Functie Het front-end team bestaat momenteel uit 4 collega’s en is hard aan het groeien! Samen leveren jullie een essentiële bijdrage aan de applicaties die ze voor hun klanten realiseren. Je werkt in het front-end team samen met de back-end teams en product owners om te zorgen dat de applicaties een fijne gebruikerservaring opleveren. Jouw expertise zorgt ervoor dat de juiste keuzes gemaakt worden qua techniek en ontwerp, van back-end tot aan gebruiker. In samenspraak met je team bepalen jullie de beste keuze voor techniek. Ook is er altijd ruimte om nieuwe technieken te ontdekken. Eisen • Je hebt gedegen

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

C# developer

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Ik ben op zoek naar een back-end developer, die met name kennis & ervaring heeft van de programmeertaal C#. Jij gaat aan de slag bij een topspeler in de logistieke sector, die zich behalve met logistiek, ook bezig houdt met softwareontwikkeling. Welke taken komen hierbij kijken? Je gaat desktop- en webapplicaties onderhouden en optimaliseren, waarin je werkt met o.a. C#, ASP.NET, SQL Server en T-SQL. Je hebt regelmatig klantcontact om de wensen in kaart te brengen en te evalueren over de huidige draaiende applicaties. Je implementeert nieuwe functionaliteiten toe aan

Bekijk vacature »

PHP ontwikkelaar

Functie Jij komt te werken in een development team van 9 man. Het grootste deel doet back end development en daarnaast is er 1 teamlead en 1 tester in het team. Dit Agile team is van groots belang voor de organisatie omdat zij voornamelijk alle eigen systemen in-house ontwikkelen. Naast het door ontwikkelen van het bestaande platform en de software die daarbij komt kijken, zul jij je ook bezighouden met het realiseren en opzetten van nieuwe projecten binnen het bedrijf. Je staat nauw met de klant in contact om zo hun wensen zo goed mogelijk te kunnen realiseren. Daarnaast ontwikkel

Bekijk vacature »

Outsystems Developer Junior

Dit ga je doen Bouwen aan nieuwe en innovatieve applicaties; Maken van koppelingen tussen Outsystems en het bestaande applicatielandschap; Troubleshooting op bestaande software. Hier ga je werken De organisatie is internationale speler binnen de bouwbranche en richt zich op de infrastructuur, zowel boven als onder de grond. Ze zijn ruim 1100 man groot en maken op IT vlak een mooie groei door. Als junior Outsystems Developer kom je te werken op een IT-afdeling van zo'n 25 man groot. Een aantal jaar geleden hebben ze de keuze gemaakt om zich meer te gaan richten op ontwikkeling en door de groei van

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar PHP

Functie omschrijving Full Stack Software Ontwikkelaar gezocht! Voor een bedrijf in de regio van Ermelo zijn wij op zoek naar een Software Ontwikkelaar die gaat bijdragen aan het door ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van SaaS applicatie van dit bedrijf. Hierbij ga jij voor- en samenwerken met de klanten van de organisatie, het is hierbij dus van groot belang dat je communicatief vaardig bent en dat je beschikt over beheersing van zowel de Nederlandse als Engelse taal. Bedrijfsprofiel Waar ga je werken? Altijd al in een echt familiebedrijf willen werken? Dan is dit je kans! Het bedrijf waar je komt te

Bekijk vacature »

Frontend Developer - Leeuwarden

Frontend Developer – Leeuwarden Als Frontend Developer bouw jij mee aan het onderwijs van de toekomst! In een scrum team werken met jonge en enthousiaste collega’s, moderne technieken, ruimte voor eigen ontwikkeling en op een proactieve wijze kunnen meewerken aan innovatie binnen het onderwijs. Magister is het state-of-the-art softwarepakket dat scholen in het voortgezet onderwijs op alle fronten ontzorgt. Van leerlingenadministratie tot het ondersteunen van individuele leerlijnen, van toegang tot digitaal lesmateriaal tot het plannen van het lesrooster. In de Magister app bedient Magister ruim 2,5 miljoen gebruikers waarvan, dagelijks meer dan 600.000 unieke. Hiermee is Magister de absolute marktleider

Bekijk vacature »

Laravel / PHP developer gezocht!

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Laravel PHP Developer voor een leuk bedrijf in de omgeving van Amsterdam! Je zult je bezig houden met de volgende werkzaamheden: Je gaat aan de hand van de wensen van klanten software ontwikkelen; Je bent bij het gehele proces betrokken; van A tot Z; Je hebt na de oplevering contact met de klant wanneer zij problemen ervaren; Je denkt mee over het verbeteren van de werkprocessen; Je denkt mee over softwareoplossingen; Je speelt in op de behoefte van de klant; Je houdt je bezig met het verbeteren, aanpassen en vernieuwen van de

Bekijk vacature »

Frontend Developer

Dit ga je doen Door ontwikkelen van het online platform Deel uitmaken van verschillende ontwikkelteams Meedenken over UI/UX vraagstukken Uitdragen van Front-end binnen de organisatie Hier ga je werken Deze organisatie, gevestigd in de omgeving van Amsterdam, is een grote onderwijs instelling met meerdere vestigingen en een groot aantal studenten. Zo telt deze organisatie +/- 35.000 gebruikers. Bij deze organisatie staat jouw ontwikkeling centraal en is er veel ruimte voor eigen initiatieven. In samenwerking met jouw team ga jij de online omgeving verder ontwikkelen. In de rol van Front end Developer zal jij 50% van jouw tijd werken in het

Bekijk vacature »

Java Developer / Sociaal domein

Dit ga je doen Nieuwbouw en doorontwikkeling; Beheer en wanneer nodig onderhoud; Bijdrage leveren in het functioneel- en technisch ontwerptraject; Analyseren van productie verstoringen; Meedenken over vernieuwingen en verbeteringen. Hier ga je werken De organisatie waar jij komt te werken focust zich op software development met een maatschappelijk tintje. De afdeling software ontwikkeling bestaat uit vijf verschillende scrum teams, met allen hun eigen focus gebied. Zo zijn er een aantal teams die zich focussen op specifieke applicaties, maar is er ook een team gericht op projecten. Binnen de organisatie staat innovatie en kwaliteit voorop. Een aantal applicaties draait nog op

Bekijk vacature »

Senior Java developer

Als Senior Developer bij Sogeti ben je onderdeel van onze toonaangevende best-gecertificeerde Java community. Deze bestaat uit ruim 100 gepassioneerde professionals. In teamverband lever je mooie prestaties. Daarmee draag je aan bij de meerwaarde die wij leveren aan onze top-opdrachtgevers. Geen werkdag is hetzelfde! Je bent voortdurend bezig met het oplossen van allerlei complexe vraagstukken binnen bedrijfskritische systemen. Een voorbeeld hiervan is een cliënt-volgsysteem bij Reclassering Nederland. Andere klanten waar wij onder andere voor werken: KPN, Philips, Nationale-Nederlanden, Kamer van Koophandel, ABN AMRO, Bovemij, Aval en de Nationale Politie. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je verder te certificeren in dit vakgebied. We

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Senior .NET Developer I goed salaris en deels thui

Bedrijfsomschrijving Mijn opdrachtgever is al ruim 20 jaar een gevestigde naam in de wereld van software ontwikkeling, met drie kantoren in de Randstad, waaronder Alphen aan den Rijn. Zij richten zich op het bouwen van IT-oplossingen die ervoor zorgen dat de productiviteit van klanten te allen tijden optimaal is. Hiervoor neemt jouw nieuwe werkgever het volledige ontwikkelproces tot haar rekening; van het eerste gesprek om de klantwensen in kaart te brengen, tot aan het uiteindelijke onderhoud van de opgeleverde oplossing. In totaal werken er inmiddels bijna 200 gemotiveerde IT-ers binnen deze organisatie. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 35. Het

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »

Niels K

Niels K

01/03/2012 10:15:35
Quote Anchor link
Allright! :-)

Je weet wie het zegt he ;-) Beter dan dat iemand het zegt met zun volle verstand.
Gewijzigd op 01/03/2012 10:15:59 door Niels K
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 16:56:41
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/03/2012 10:23:27
Quote Anchor link
Hehe... dat is waar, en ach van een kieviet kan ik het wel hebben :)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/03/2012 22:15:40
Quote Anchor link
Nu heb ik toch nog even een leuke vraag. Ik ben bezig met een database class die de PDO class extend. Ik wil gebruik maken van method chaining.

$rows = $database->select('veld')->from('tabel');

Nu wil ik per pdo driver een class maken (ik noem 'm even "class X") die gebruik maakt van een aantal aparte "basis classes" voor iedere functie (select, insert, update, delete).

Oké, so far so good...

Nu wil ik in "class X" een magische __call functie gebruiken die op basis van de aangeroepen functie een van de "basis classes" aanroept.

$rows = $database->select()->... roept de basis class "PDO_Select" aan
$database->delete{}->... roept de basis class "PDO_Delete" aan
enz.

Nu mijn vraag:

Als ik een niet bestaande functie aanroep:

$database->bestaatniet()

Dan wordt via mijn autoload functie een niet bestaande class aangeroepen, namelijk "PDO_Bestaatniet". Mijn autoload functie gooit dan een exception die keurig meldt dat de class "PDO_Bestaatniet" niet bestaat.

Stel nu dat je als programmeur een typefoutje maakt:

$database->duhliet()->...

Dan krijg je een melding dat de class "PDO_Duhliet" niet bestaat. Echter, het zou gebruikersvriendelijker zijn om een "relevante" foutmelding te tonen, bijvoorbeeld:

De door u aangeroepen database actie "duhliet" bestaat niet.

Nu kan ik dit wél voor elkaar krijgen door eerst te controleren via file_exist of de class (het bestand) bestaat.

Dit houdt alleen wel in dat bij iedere database actie die ik doe een file_exist controle moet worden gedaan om te controleren of het een geldige functie betreft.

De afweging is nu dus:

1) Als de functie niet bestaat wordt een foutmelding getoond dat de class niet bestaat. Deze oplossing is niet zo heel gebruiksvriendelijk omdat de foutmelding niet echt heel duidelijk is.

2) Als de functie niet bestaat, wordt er keurig een foutmelding getoond die meldt dat de betreffende database functie niet bestaat. Helemaal top, super gebruiksvriendelijk! ...alleen bij iedere database actie die wordt uitgevoerd moet wel even een file_exist worden uitgevoerd.

Welke van deze 2 opties heeft jullie vooorkeur?
 
Niels K

Niels K

03/03/2012 11:30:31
Quote Anchor link
Hoi Ozzie,

Ik denk dat je heel even de mist in gaat met je denkwijze. Waarom voor elke actie een nieuwe class? Ik weet niet hoeveel methode PDO heeft maar zal toch wel richting de 50 gaan.. Is dat geen overkill? ;-)

Probeer eens gebruik te maken van het Adapter pattern?

Voorbeeld: (heel summier)

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

abstract Db_Adapter_Abstract {}

?>


Bovenstaande is de normale 'abstract' class van de database handler. Je kan dan verschillende Adapters hebben.

- PDO
- Mysqli
- Oracle
- Db2
- Sqlsrv

Zijn er vast nog wel meer te vinden, maar het gaat even om het idee. Stel we willen als adapter class Mysqli:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

class Db_Adapter_Mysqli extends Db_Adapter_Abstract {}

?>


En wat als we nu PDO willen doen? Voor PDO heb je toch ook verschillende Adapters? Jep, dat klopt. Geen enkel probleem. We maken weer een abstracte class

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

abstract class Db_Adapter_Pdo_Abstract extends Db_Adapter_Abstract {}

?>


Als we dan een PDO Mysql adapter willen gebruiken doe je dat als volgt:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

class Db_Adapter_Pdo_Mysql extends Db_Adapter_Pdo_Abstract {}

?>


Snap je de werking van mijn opzet? Snap je wat een abstracte class doet en kan? Als je deze structuur gebruikt houd je, je nog netjes aan het Adapter pattern ook. Tenminste dat denk ik ;-)

De aanvulling van de methodes moet je even zelf verzinnen. Is gelijk een mooie oefening om het een beetje onder de knie te krijgen.

Het gaat mij namelijk om de denkwijze die jij op dit moment hebt. Het is ansich begrijpelijk dat je zo denkt, maar dat betekend niet dat het ook daadwerkelijk allemaal klopt.

Wanneer je dit helemaal snapt en (goed) geïmplementeerd hebt kunnen we eens gaan kijken naar het verder bouwen van je ORM.

Succes ;-)
 
Wouter J

Wouter J

03/03/2012 11:48:55
Quote Anchor link
Niels, voor de CRUD (creating, reading, updating, deleting) is het toch wel beter om verschillende klasse te maken? Of is dat ook niet correct, dan moet ik mijn AR aanpassen...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/03/2012 14:36:26
Quote Anchor link
Niels, dankjewel voor je uitleg. Dat klinkt allemaal best ingewikkeld wat je zegt...

Mijn bedoeling was om te doen wat Wouter zegt. Dus een aparte (pdo) class voor select, update, insert en delete. Uitsluitend voor die acties wil ik een aparte class maken. Dat zijn er dus 4. Per class krijg je dan weer specifieke functies die bij een select/delete/update/insert query horen. Is dat niet goed dan?

Toevoeging op 03/03/2012 15:28:39:

Oh ja, voordeel als je die 4 losse classes gebruikt... ik kan alleen de functies aanspreken die bij een select/update/insert/delete query horen omdat alleen deie functies in de class aanwezig zijn.

Ik kan dus niet per ongeluk zoiets doen als

$rows = $database->select()->from()->delete()->where();

Aangezien de functie delete() in de select class niet bestaat kan ik deze dus ook nooit aanroepen. Dat lijkt me toch ook wel een voordeel van het gebruik van losse classes.
 
Wouter J

Wouter J

03/03/2012 16:46:04
Quote Anchor link
Niels, ik dacht aan zoiets, is dit dan fout? (alleen even voor de read gedeelte gedaan)
Afbeelding

Het lijkt me ook een stuk beter OO, omdat je zo de taken van read, create, update en delete verdeelt over verschillende klasse.
Gewijzigd op 03/03/2012 16:47:05 door Wouter J
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/03/2012 10:12:21
Quote Anchor link
Is het een goede gewoonte om variabelen te typecasten?

Stel dat je een functie setString($string) hebt, die alleen door programmeurs wordt gebruikt. Moet je er dan vanuit gaan dat de programmeur zo slim is dat ie inderdaad een string invoert, of moet je de invoer toch typecasten naar een string?

Dus:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
public function setString($string) {
  $this->string = (string) $string;
}
  
?>


Is dit een goede gewoonte of is het overkill?

Of moet je het nog verder doortrekken:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
public function setString($string) {
  if (!is_string($string)) {
    // throw Exception
  }
  $this->string = $string;
}
  
?>
 
Wouter J

Wouter J

06/03/2012 14:01:44
Quote Anchor link
Ik gebruik altijd typecasten, ik wil zeker weten dat er in de variabele zit wat ik verwacht. Ik vind het een goede gewoonte.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/03/2012 14:17:39
Quote Anchor link
Oké, top. Dat ga ik mezelf ook maar eens aanwennen :) Denk dat het geen verkeerde gewoonte is.
 
Jacco Brandt

Jacco Brandt

06/03/2012 16:33:23
Quote Anchor link
Of je doet dit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
<?php
function setString(string $string)
 
Wouter J

Wouter J

06/03/2012 16:37:07
Quote Anchor link
@Jacco, helaas kan dat niet in PHP :(
 
Eddy E

Eddy E

06/03/2012 16:46:51
Quote Anchor link
Dit wel (lekker onzinnig, maar het werkt)

$string = trim($string." ");
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/03/2012 18:12:16
Quote Anchor link
@Eddy... dat is inderdaad behoorlijk onzinnig ;)
 
Wouter J

Wouter J

06/03/2012 18:13:37
Quote Anchor link
Of je doet gewoon dit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$str
= ''.$myStr;
?>


Dit is geen typecasten, maar type juggling.
Gewijzigd op 06/03/2012 18:13:54 door Wouter J
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/03/2012 18:16:13
Quote Anchor link
Dan liever dit toch?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$string
= (string) $string;
?>
 
Niels K

Niels K

06/03/2012 18:29:50
Quote Anchor link
Olá,

Excuses voor de laatste reactie, dit topic was me heel even ontschoten.
Wouter, naar mijn mening heb jij het bij het rechte eind. Je zou voor de grap eens moeten kijken naar Zend_Db en naar Zend_Db_Table. Dat vind ik persoonlijk een geweldige oplossing.

@Ozzie,

Ik cast nooit wat ;-) Of iig bijna nooit.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/03/2012 18:33:36
Quote Anchor link
@Niels... waarom niet? Is op zich toch wel een goede / nette gewoonte?

(ik deed het voorheen ook niet...)
 
Niels K

Niels K

06/03/2012 18:35:33
Quote Anchor link
Elke keer een var naar een array of string casten? Nee, lijkt mij niet de bedoeling. Typehinting gebruik ik dan weer wel (heel veel) ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2012 08:50:08
Quote Anchor link
Ben ik weer even. Toch nog even een vraag... ik heb namelijk het gevoel dat ik misschien teveel aan het "dicht timmeren" ben.

Voorbeeld:

Ik kan via een select functie gegevens opvragen uit de database.

$row = $database->select('veld1', 'veld2')->from(...)->where(...)

Wat ik nu doe, is controleren of ieder veld in de select functie een string is. Zo niet dan gooi ik een Exception. Datzelfde doe ik bijvoorbeeld ook voor de from. Is de opgegeven tabel naam een string? Nee? Dan gooi ik een Exception.

Ik zou ook de veldnamen in de select functie kunnen typecasten naar strings, maar als iemand dan true (een boolean) als veldnaam zou invoeren, dan zou dit worden omgezet naar een "1" en dan krijg je wellicht onverwachte resultaten terug. Vandaar dat ik dus controleer of de veldnaam een string is.

Ander voorbeeld:

Een functie om een bericht op het scherm te tonen. De parameter $exit geeft aan of het script na het tonen van het bericht moet stoppen (die). Ik controleer in de functie of de parameter $exit wel een boolean is. Zo niet, dan gooi ik een Exception.

Wat vinden jullie? Hoe ver moet ik gaan? Want om nu in iedere functie te gaan controleren of de verwachte invoer een string is... tja, ik weet het niet :-s

Graag advies!
Gewijzigd op 14/03/2012 08:51:21 door Ozzie PHP
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.