dicht timmeren?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lasrobotprogrammeur/operator

Heb je interesse in trekkers en beschik je overvlijmscherpse precisie? Solliciteer dan op deze vacature! Als Lasoperator ben je vooral bezig met het maken van nieuwe lasrobotprogramma’s en het optimaliseren van bestaande programma’s, zowel online als offline (incl. het bedienen van de Lasrobots). Daarnaast draag je bij aan een optimaal rendement van de las robots. Verder heb je de volgende werkzaamheden: Het meewerken als operator c.q. Robotlassen niveau 2 (van complexe samenstellingen/halffabricaten), het om- en instellen van de diverse stations van lasmallen (productdragers), het afwerken van laswerk (verwijderen lasspetters en oxiden), het bewaken van de machineplanning (op bewerkingen) incl. de

Bekijk vacature »

ERP Developer fleet managementsysteem

Wat ga je doen als ERP Developer fleet managementsysteem? Als ERP developer speel jij een belangrijke rol bij het doorvoeren van wijzigingen en verbeteringen binnen het fleet managementsysteem. Jouw expertise op het gebied van ERP systemen stelt jou in staat om de applicatie optimaal te laten functioneren en te blijven ontwikkelen. Als lid van het IT-team werk je nauw samen met andere developers en het business team om het fleet managementsysteem te integreren met andere systemen. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten en het implementeren van verbeteringen op basis van de wensen en eisen van onze klanten.

Bekijk vacature »

Klein team zoekt grote fullstack .NET developer to

Bedrijfsomschrijving Deze werkgever is marktleider in de Benelux en is Europees ook al aardig aan de weg aan het timmeren. Ze voorzien technische winkels van apparatuur om producten een langer leven te geven. Hiermee reduceren ze flink wat CO2 uitstoot en dat is natuurlijk goed voor iedereen! IT speelt een belangrijke rol in de bedrijfsvoering en de applicaties zijn van goed niveau. Als fullstack .NET developer ga jij je bijdrage leveren aan het verder verbeteren van de applicaties en de interne processen. Ze zijn nu met ruim 50 medewerkers in totaal en de afdeling development bestaat uit een 5tal developers.

Bekijk vacature »

Senior Software developer PHP

Functie Jij als senior PHP ontwikkelaar komt te werken in 1 van onze SCRUM teams. Momenteel werken er zo’n 30 developers binnen onze organisatie Jij gaat de brug zijn tussen het bouwen van verschillende functionaliteiten binnen onze applicaties en deze vervolgens te integreren in onze centrale hub. Je start je dag om 9 uur met een stand up en dan pak je je taken op voor de dag. Een greep van jouw taken zijn: – Het bedenken en uitbouwen van features binnen de verschillende applicaties – Onderhouden van CI/CD pipelines – Bezighouden met Security & Privacy Eisen • Minimaal 4

Bekijk vacature »

Fullstack Software Developer

Bedrijfsomschrijving Functieomschrijving Java ontwerpen, bouwen en testen (T-shaped). Als senior ontwikkelaar ben je bekend in zowel de back-end als de frontend van een applicatie. Angular, Continious Delivery / Integration. Een ervaren iemand die de leiding kan nemen, een weg vindt in nieuwe situaties, en in oude applicaties. Initiatiefrijk, bekend met de (technische) omgevingen die we bij duo gebruiken, niet te beroerd om collega’s te helpen. Als senior programmeur in staat om op te treden als lead programmeur. Ondersteunt de testers bij de testautomatisering en minder ervaren programmeurs bij dagelijks werkzaamheden. Dit laatste met name op het gebied van Angular. Achtergrond

Bekijk vacature »

Fullstack developer

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar versterking op de afdeling Software Development! Als Fullstack react.js developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Onderdelen van jouw functie: Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Wat ga je doen? Als developer ben jij samen met een gemotiveerd team van 10 collega’s verantwoordelijk voor het creëren van aangemeten software voor klanten. Je bent klantvriendelijk en oplossingsgericht ingesteld, omdat het essentieel is om de klanten zo goed mogelijk te helpen met hun uitdagingen. Het is mogelijk om vanuit huis je werkzaamheden uit te voeren, maar het is ook prettig als je in de omgeving van Tilburg woont om naar het kantoor te kunnen komen. Vind jij het leuk om jouw creatieve vaardigheden te benutten om complexe systemen te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Bedrijfsprofiel Voor wie

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET developer start jij in een development team met twee ervaren software ontwikkelaars. Jouw persoonlijke ontwikkeling is voor ons erg belangrijk en jij gaat dan ook meelopen met onze Senior .NET ontwikkelaar die jou met zijn kennis en ervaring een goede begeleiding kan aanbieden. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor het schrijven van software voor onze toonaangevende Automatiseringssystemen. Jij gaat aan de slag met de onderhoud van de kernsoftware, ondersteund de software van derden door het gebruik van onze webservices en als team zijn jullie verantwoordelijk voor het ontwikkelen van onze backend oplossingen. Wij maken op dit

Bekijk vacature »

Back-end Developer

Functieomschrijving Heb jij kort geleden jouw HBO ICT diploma in ontvangst mogen nemen? Of ben je toe aan een nieuwe stap? Voor een softwarebedrijf in regio Oosterhout zijn wij op zoek naar een back-end developer met kennis of ervaring met C# en SQL. Je draagt bij aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de C# based applicaties; Je test de software en ontwikkelt deze door; Je brengt de aanpassingssuggesties van klanten in kaart, om ze vervolgens te analyseren en daarna te concluderen of de aanpassing een verbetering is; Je houdt je bezig met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten;

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Veel begeleiding en de kans om je verder te ontwikkelen als software developer. Dat kunnen wij jou bieden bij deelname aan deze leuke traineeship. Je krijgt een mentor toegewezen die jou alle kneepjes van het vak leert. Heb jij al wat ervaring als software developer? Daar worden wij heel blij van! Lees snel verder! Bedrijfsprofiel Als software developer neem je deel aan een trainings programma in de omgeving van Haarlem waar je persoonlijk wordt begeleidt, zodat je alle kneepjes van het vak leert. Aan de hand van jouw kennis en ervaring krijg je een persoonlijk opleidingstraject. Je gaat

Bekijk vacature »

Infrastructure Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Werklocatie: Eindhoven Vacature ID: 12945 Introductie Our client is one of the most innovative companies within the Netherlands. Currently we are looking for an Infrastructure Platform Engineer. Within this role you will be developing the infrastructure. Functieomschrijving Within this role you are responsible in the development of our distributed data and compute platform infrastructure. You will design, develop and implement new features and fixes. Next to this you will integrate and configurate other packages that supports the development of tuning applications within the organisation. You will support customer sites remotely. Design and implement the

Bekijk vacature »

.NET developer

Wat ga je doen als Full stack .NET developer Microsoft 365? Je stelt je op als sparringpartner voor het team en PO over toekomstige functionaliteiten, architectuur en mogelijke nieuwe producten. Je bent mede-verantwoordelijk voor het vertalen en omzetten van een user story in een passend technisch design. Je implementeert functionaliteiten op basis van een technisch design en user story. Je bent mede-verantwoordelijk voor het beheer van Azure DevOps, waaronder het beheer van GIT, Build Pipelines, Release Pipelines en geautomatiseerde testen. Hier herken jij jezelf in Hbo werk- en denkniveau of hoger aangevuld met relevante certificeringen en/of cursussen; Minimaal 3 jaar

Bekijk vacature »

Senior Front end developer Digital Agency

Functie Jij als Front end developer komt te werken in een van de 8 multidisciplinaire teams binnen de organisatie. Deze teams werken op basis van Scrum agile in 2 wekelijkse sprints. De grootte van de teams varieert van 9-14 collega’s en bestaan altijd uit één of meerdere project managers en een project manager. Samen met je team werk je aan verschillende projecten voor uiteenlopende klanten zoals grote multinationals tot het kleine mkb. De stack waarmee gewerkt wordt is voornamelijk Javascript, ES6, Es.next, HTML, CSS, React.js en Node.js. Wat deze organisatie onderscheid is dat ze echt langdurige partnerships aangaan met hun

Bekijk vacature »

Senior developer (PHP en VB.NET)

Functie De development afdeling bestaat uit 2 teams. Het productteam (10 developers) is verantwoordelijk voor verschillende applicaties met als doel om zoveel mogelijk te automatiseren en uit te werken tot standaard software. Met diverse Solutions Architecten en ervaren developers denken ze voortdurend mee met hun klanten en bouwen ze de basis van het uiteindelijke maatwerk dat wordt geleverd. Hiernaast hebben ze een maatwerk/projectteam. Dit team bestaat momenteel uit 8 developers (junior tot senior) en is verantwoordelijk voor het maatwerk in hun klantprojecten. Momenteel zijn ze op zoek naar een senior developer die aan de slag gaat in het productteam. Hierin

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 3 4 5 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/02/2012 09:53:54
Quote Anchor link
Ik vraag me af in hoeverre jullie de invoer van parameters controleren / dicht timmeren.

Stel je hebt een functie:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
public function setPath($key, $path) {
  // hier komt wat code
}
?>


Nu moeten zowel $key als $path een string bevatten. Deze functie wordt uitsluitend gebruikt door de programmeur. Mensen van buitenaf kunnen deze functie niet aanroepen (bijvoorbeeld d.m.v. een formulier).

Nu vraag ik me af of ik moet controleren of zowel $key als $path een string zijn. Of gaat dat te ver? Anders moet je namelijk bij heel veel functies dit soort controles uitvoeren. Enerzijds veel controle structuren / overhead en extra code, anderzijds. De input klopt wel altijd.

Graag jullie meningen!
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 20:31:33
 
Wouter J

Wouter J

29/02/2012 10:09:09
Quote Anchor link
Ik doe dat altijd, ik gebruik voor al mijn properties typecasting:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
public function setPath( $key, $path )
{

  $key = (string) $key;
  $path = (string) $path;
  // of als je ze ergens in gebruikt of opslaat in een property dan
  // gebruik ik daar typecasting

}
?>

Behalve natuurlijk als ik ze in een PHP functie gooi en zeker weet dat die altijd een string returned.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/02/2012 10:29:42
Quote Anchor link
Maar Wouter, dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik bedoel echt een controle in de zin van... "hé, $path moet een string zijn en jij geeft een boolean op!".

Ik wil niet (zoals in jouw voorbeeld) dat een boolean wordt geconverteerd naar een string "1".

Mijn vraag is dus echt of je dit moet doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php
public function setPath($key, $path) {
  if (!is_string($key) || !is_string($path)) {
    // Bericht tonen dat $key en $path een string moeten zijn.
  }
}

?>


Mijn vraag is of je dit soort controles moet inbouwen. Wel gebruiksvriendelijk, maar het betekent ook een hoop extra code en dus meer werk.
 
Kris Peeters

Kris Peeters

29/02/2012 10:56:16
Quote Anchor link
Wat ik belangrijker vind, is dat je de parameters en return goed documenteert.

Vertel de programmeur wat de functie doet, wat elke parameter is, ... en daar ga je uiteraard vertellen wat het type is.

En denk ook eens na wat je zou doen indien iets gebeurt wat je niet verwacht.
Wat zou je effectief doen binnen die if() ?

Een return false terug geven, gebeurt wel vaker.
Maar een echo $error ...
Tja, wat heb je daar echt aan?
 
Wouter J

Wouter J

29/02/2012 11:01:42
Quote Anchor link
@Kris, ik denk dat Ozzie een Exception gaat throwen in de if.

Maar inderdaad, die controlles lijken mij onnodig. In elk geval wel voor types. Andere dingen zou je natuurlijk wel kunnen checken, of het bepaalde waardes bevat en wel is wat je verwacht. En een array controleren is ook nog handig, maar of iets een bool, string of int is zou ik niet controleren.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/02/2012 11:02:12
Quote Anchor link
Ik ben zelf niet zo van het "lange" documenteren eerlijk gezegd. Ik geef altijd alleen aan wat de functie doet.

In die if zou ik een exception willen gooien die een bericht toont dat de variabele van het verkeerde type is.

(hoe geef jij aan wat voor type de parameter moet zijn?)

Toevoeging op 29/02/2012 11:02:48:

Wouter J op 29/02/2012 11:01:42:
@Kris, ik denk dat Ozzie een Exception gaat throwen in de if.

correct ;)
 
Kris Peeters

Kris Peeters

29/02/2012 11:46:34
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 29/02/2012 11:02:12:
(hoe geef jij aan wat voor type de parameter moet zijn?)


Een voorbeeld, dit staat (als user commentaar) op php.net, bij strpos()

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php

/**
 *  This function implements all the strn*pos functions, which return the $nth occurrence of $needle
 *  in $haystack, or false if it doesn't exist / when illegal parameters have been supplied.
 *
 *  @param  string  $haystack       the string to search in.
 *  @param  MIXED   $needle         the string or the ASCII value of the character to search for.
 *  @param  integer $nth            the number of the occurrence to look for.
 *  @param  integer $offset         the position in $haystack to start looking for $needle.
 *  @param  bool    $insensitive    should the function be case insensitive?
 *  @param  bool    $reverse        should the function work its way backwards in the haystack?
 *  @return MIXED   integer         either the position of the $nth occurrence of $needle in $haystack,
 *               or boolean         false if it can't be found.
 */

function strnripos_generic( $haystack, $needle, $nth, $offset, $insensitive, $reverse )
{

    //  If needle is not a string, it is converted to an integer and applied as the ordinal value of a character.
...
?>


Er zijn nog andere coding standards voor commentaar, maar deze stijl is wel gebruikelijk.

Trouwens ...
Goede naamgeving helpt ook heel erg.
De namen $needle en $haystack gebruiken telkens je iets zoekt/detecteert in een groter geheel, is ook een goed idee
Gewijzigd op 29/02/2012 11:51:11 door Kris Peeters
 
Wouter J

Wouter J

29/02/2012 11:49:37
 
Roel -

Roel -

29/02/2012 11:51:14
Quote Anchor link
Kris, ik bedacht me net: hoe noem je een sql resource als je type?
 
Wouter J

Wouter J

29/02/2012 11:58:33
Quote Anchor link
@Roel, een resource. Alle resources zijn resources, een overzicht van alle resources in Core PHP: resource
 
Kris Peeters

Kris Peeters

29/02/2012 12:05:03
Quote Anchor link
Je kan altijd inspiratie halen uit
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
gettype($res)
?>


(geeft dus inderdaad "resource")
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/02/2012 12:06:07
Quote Anchor link
Oké, thanks.

Als iets een array moet zijn of een object van een bepaalde instantie, zetten jullie dat dan wel bij de parameters of zet je dat allemaal in het commentaar? Bijv.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
public function(array $array, MyInstance $my_instance) {

}

?>
 
Roel -

Roel -

29/02/2012 12:06:28
Quote Anchor link
Thx, dat moest ik weten. Terug naar het onderwerp!
 
Wouter J

Wouter J

29/02/2012 12:25:14
Quote Anchor link
@Ozzie, een array zet ik er wel altijd bij de parameters. Dat omdat strings/ints/bools en arrays totaal verschillen. Precies zoals dat ik kijk of iets een object is.

Even een voorbeeldje van hoe ik een method zou schrijven in PHP:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
<?php
/**
 * This class is a example of PHPdoc and typing
 *
 * @author Wouter J
 * @package <Project naam>
 * @subpackage <Namespace naam>
 * @license Creative Commons 0.0
 */

class Example
{
  /**
   * All values that where set in this object
   *
   * @var array
   */

  protected $items = array();

  /**
   * Add an item to the object
   *
   * @param string $key The key of the item
   * @param mixed $value The value of the items
   */

  public function setItem( $key, $value )
  {

    $this->items[$key] = $value;
  }


  /**
   * Add multiple items to the object
   *
   * @param array $items All items with Array key represents the name and the array value the value
   */

  public function setItems( array $items )
  {

    foreach( $items as $key => $value )
    {

      $this->items[$key] = $value;
    }
  }
}

?>
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/02/2012 12:28:50
Quote Anchor link
Thanks Wouter. Waarom zet je voor iedere parameter @param?
Waarom bijv. niet:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php
/**
   * Add multiple items to the object
   *
   * $items = array All items with Array key represents ...
   */

?>
 
Wouter J

Wouter J

29/02/2012 12:32:13
Quote Anchor link
@Ozzie, dat is de PHPdoc syntax, een standaard die in heel PHP wordt gebruikt. Je zou het bijv. ook nog verder kunnen uitbereiden en dan gebruik je ook andere PHPdoc tags:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<?php
/**
 * Some function who does something
 *
 * @access protected
 */

protected function some()
{

  // do something
}

/**
 * This function does something with the values and return them
 *
 * @param string $prefix The prefix, default is null
 * @return array $items The items
 */

public function doSomething( $prefix = null )
{

  // ...

  return $items;
}

?>
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/02/2012 12:36:11
Quote Anchor link
Oké, thanks. Ik vind het maar onoverzichtelijk... meer commentaar dan code :D
 
Wouter J

Wouter J

29/02/2012 12:41:19
Quote Anchor link
Dat komt omdat de functies nu nog heel klein zijn. Bij getters en setters zou ik het ook niet gebruiken, was slechts een voorbeeld. Maar bij grotere functies is het zeker handig om snel een overzicht te krijgen van wat er in komt, wat er uit en wat er mee gebeurd.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/02/2012 12:56:03
Quote Anchor link
Hmmm, oké... maar even terugkomend op mijn vraag. Goed documenteren dus, en parameters niet controleren op type, met uitzondering van array en instances? Is dat een terechte conclusie?
 
Niels K

Niels K

01/03/2012 10:11:00
Quote Anchor link
Quote:
met uitzondering van array en instances?

Ik neem aan dat je weet dat je die gewoon voor de var kan zetten?

Example:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php

class Dier {

    public function addOzzie(Aap $ozzie, array $items) {}
}


?>


Wanneer Ozzie nu geen instance van 'Aap' ( :-) ) is, wordt er een exceptie gethrowd.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/03/2012 10:14:38
Quote Anchor link
Euh jaa, dat is ook precies wat ik bedoelde... lees nog maar een keer ;)

Enne.. bedankt dat je me vergelijkt met een aap he! ;)
 

Pagina: 1 2 3 4 5 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.