Dubbel (") of enkel (') weglatingsteken?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lorre Mertens

Lorre Mertens

08/11/2014 12:22:04
Quote Anchor link
Beste forummers,

Ik ben net begonnen met PHP.

Vaak weet ik niet goed of ik een dubbel of een enkel weglatingsteken moet gebruiken.

Ik zou het wel kunnen vanbuiten leren voor alle gevallen, maar is er geen algemene regel?

Alvast bedankt!
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 13:56:02
 
- SanThe -

- SanThe -

08/11/2014 12:45:48
 
Lorre Mertens

Lorre Mertens

08/11/2014 12:50:37
Quote Anchor link
Prachtig! Hartelijk dank!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/11/2014 15:58:28
Quote Anchor link
Lorre Mertens op 08/11/2014 12:50:37:
Prachtig! Hartelijk dank!

Haha, dat is nog eens een vrolijke reactie :-)

Wat bedoel je eigenlijk met "weglatingsteken"?
 
Lorre Mertens

Lorre Mertens

08/11/2014 16:09:02
Quote Anchor link
Bedankt. :-)

Ik neem aan dat dat vooral in Vlaanderen gebruikt wordt. ^^

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apostrof_(leesteken)

De apostrof, het weglatingsteken of het afkappingsteken is een leesteken in de vorm van een kommaatje bovenaan de regel (’).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/11/2014 16:12:48
Quote Anchor link
Ah oke... nu snap ik het.. ;)

Ik dacht dat je mogelijk de bedoeling van quotes verkeerd had begrepen, maar jullie noemen dat dus gewoon anders :)
 
Willem vp

Willem vp

08/11/2014 22:31:04
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 08/11/2014 16:12:48:
Ik dacht dat je mogelijk de bedoeling van quotes verkeerd had begrepen, maar jullie noemen dat dus gewoon anders :)

Nou, het is niet zo dat "ze" het anders noemen, het ís eigenlijk ook iets anders.

De quotes die in PHP worden gebruikt zijn geen apostrophes/weglatingstekens, maar aanhalingstekens. Ze zien er weliswaar hetzelfde uit, maar de functie is heel anders.

Het is dus incorrect om te spreken over weglatingstekens. Zelfs in het Vlaams. ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/11/2014 22:43:32
Quote Anchor link
Haha, daar heb je een punt Willem. Het gaat inderdaad om deze:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhalingsteken
 
Wouter J

Wouter J

08/11/2014 23:43:06
Quote Anchor link
Voor zover ik zie behoren tot de apostrof ’ en ' en tot de aanhalingstekens “, ” en ". De “, ” en ’ zijn geen geldige tekens in PHP, de ' en " wel. Volgens mij hebben deze in het Nederlands geen andere benaming.

Merk wel op dat er in het engels wel een andere benaming is: “, ” en ’ zijn de "quotes", of "curly quotes" en ' en " zijn de straight quotes. In PHP moet je de straight quotes gebruiken, in typografie eigenlijk de curly quotes.

Zie ook http://smartquotesforsmartpeople.com/
 
Willem vp

Willem vp

09/11/2014 00:04:36
Quote Anchor link
> Voor zover ik zie behoren tot de apostrof ’ en ' en tot de aanhalingstekens “, ” en ".

Dat zie je dan verkeerd. ;-)

In principe is het zo dat er onderscheid gemaakt wordt in functie tussen enkele en dubbele aanhalingstekens. Dubbele aanhalingstekens worden gebruikt bij een letterlijk citaat; enkele aanhalingstekens in alle andere gevallen (ironie, vreemde woorden, vervanging van cursivering) of bij een citaat binnen een citaat.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.