Dynamische pagina URL aanvullen met link

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Wim Sep

Wim Sep

13/05/2018 15:28:00
Quote Anchor link
Op een dynamische pagina/url wil ik een link hebben die naar de bestaande url + link gaat.
Krijg het niet voor elkaar. Weet iemand hoe dit in HTML werkt?
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 18:40:32
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/05/2018 16:13:40
Quote Anchor link
Dit is gewoon basiskennis HTML:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<a href="jouw_pagina.php">Hier je tekst</a>
 
Wim Sep

Wim Sep

13/05/2018 16:34:06
Quote Anchor link
Bedankt voor je reactie.

<a href="jouw_pagina.php">Hier je tekst</a>

Maar dan is "jouw_pagina" dus dynamisch en niet altijd hetzelfde.
Deze wil ik uit de url halen die dan gebruikt word.
Wat kan ik bij 'jouw_pagina' invullen?
Gewijzigd op 13/05/2018 16:34:32 door Wim Sep
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/05/2018 16:38:34
Quote Anchor link
Dit is een statisch voorbeeld. Ik heb geen idee hoe jouw dynamische website opgebouwd is.
Dus als je wat meer kan vertellen over wat je wilt, en desnoods met een voorbeeld.
 
Wim Sep

Wim Sep

13/05/2018 16:57:27
Quote Anchor link
- Ariën - op 13/05/2018 16:38:34:
Dit is een statisch voorbeeld. Ik heb geen idee hoe jouw dynamische website opgebouwd is.
Dus als je wat meer kan vertellen over wat je wilt, en desnoods met een voorbeeld.


Voorbeeld:
http://www.ascona-b.nl/2.4/carter

ascona-b.nl is statisch
'2.4' is dynamisch. Kan net zo goed '2.0' zijn
'Carter' is de link die met reusables dynamisch terug komt.

Dus hoe krijg ik op de pagina ascona-b/../ de link naar carter met het URL gedeelte aangevuld met carter. De link word dus op verschillende pagina's:
../2.0/carter
../2.4/carter
../2.6/carter
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

13/05/2018 17:48:52
Quote Anchor link
Maar is er een pakket dat dit onder water aanstuurt? En worden de pagina's ook echt "real time" gegenereerd en wordt dan uitgerekend of deze bestaan, of is er een soort van index waarin "bestaande pagina's" met bijbehorende content zijn opgeslagen (denk aan een Content Management Systeem) of iets dergelijks?

De meeste van dit soort pakketten (als er uberhaupt sprake is van een pakket) hebben ook een soort van format om naar dezelfde of naar andere pagina's te wijzen via een soort van intern linksysteem.

Of is het echt een soort van custom set aan links die de opbouw /<versienummer>/carter volgt ofzo (denk aan RewriteRules)?

Hoe dan ook, het klinkt sterk dat je aan de serverzijde iets zult moeten instellen of programmeren om het bovenstaande te bereiken. En wat wil je precies bereiken? Struikel je over een vertaling van een externe aanroep naar een interne vertaling zodat de juiste content wordt opgelepeld specifiek voor URLs van het formaat /<versienummer>/carter, of zoek je meer een algemene aanpak voor "routing" binnen je (web)applicatie? Dit klinkt hoe dan ook als een aangelegenheid waarbij wat geprogrammeerd moet worden.

Ook is het waarschijnlijk verstandig(er) om deze links echt dynamisch te creëren en daarbij absolute/volledige URL's te gebruiken (indien iemand hier andere theorieën over heeft ben ik zeer benieuwd naar de argumenten hiervoor). Dit omdat, als je een systeem hebt waarbij je de adressering centraal aanstuurt en hier volledige controle over hebt, dit ervoor zorgt dat je site ook echt dynamisch blijft (makkelijk verplaatsbaar tussen (sub)directories, protocollen en domeinen).
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

13/05/2018 21:48:04
Quote Anchor link
De "request URI" staat altijd in $_SERVER['REQUEST_URI']. Met een regular expression kun je kijken of ie aan je format voldoet:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
if(preg_match('/^\\/(.*?)\\/(.*)$/',$_SERVER['REQUEST_URI'],$match)) print_r($match);
/* Array
(
    [0] => /2.4/carter
    [1] => 2.4
    [2] => carter
) */
Met deze info kun je dan je lijstje met URL's in elkaar draaien (als ik het allemaal goed begrepen heb):
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
foreach(['2.0','2.2','2.4'] as $x) print("\nURL voor $x = '/$x/{$match[2]}'"); /*
URL voor 2.0 = '/2.0/carter'
URL voor 2.2 = '/2.2/carter'
URL voor 2.4 = '/2.4/carter' */
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.