editor: nieuwe ontwikkelingen?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Wouter J

Wouter J

29/04/2014 15:13:59
Quote Anchor link
PhpStorm vind ik de beste PHP IDE die er is. Maar ik heb ook aptana gebruikt, het is goede gratis alternatief.
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 15:50:44
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 15:22:46
Quote Anchor link
@Led

Thanks Led, is die screenshot Aptana, en gebruik jij die zelf dus ook? Ik word wel steeds nieuwsgieriger. Ik zie op de screenshot dat er een bestand openstaat, maar heb je ook een "browser" waar je de bestanden kunt selecteren op de server?

Overigens heb ik minder goede ervaring met Eclipse. Zend Studio is na versie 5.5 overgestapt op Eclipse en toen was het echt ellende. Alles was echt traag... toen werden er allelei lokale kopieën gemaakt op mijn eigen computer (dat doet Aptana toch niet hoop ik...?) Daarom ben ik bij die oude versie gebleven (en velen met mij trouwens), omdat het met die Eclipse variant allemaal supertraag werd. Duurde 30 seconden tot een halve minuut om een bestand op te slaan omdat ie alles ging synchroniseren... not funny :(

En plaats Aptana ook vreemde (project) mappen tussen de mappen op de server? Of doet ie dat niet?

@Wouter

Ah oke. Dus nog een voorstander van Aptana... NetBeans toevallig ook geprobeerd?
 
Snelle Jaap

Snelle Jaap

29/04/2014 15:51:44
Quote Anchor link
Als het goed is komt dat mapje gewoon in je root te staan van je project (dus niet naast je public html maar er in). Dat is bij mij het geval.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 16:13:25
Quote Anchor link
>> Als het goed is komt dat mapje gewoon in je root te staan van je project (dus niet naast je public html maar er in). Dat is bij mij het geval.

En heb je het nu dan over NetBeans of Aptana?

Hoe ik het graag zou zien is simpel. Stel op mijn server staan 5 mapjes:

A
B
C
D
E

Dan wil ik een nieuw project "Ozzie" kunnen aanmaken, en dan wil ik kunnen zeggen, voeg mapje "A" en "C" toe aan dit project.

In de editor zou je dan een soort "browser" moeten hebben waar dan alleen die 2 mappen "A" en "C" in staan. En in die browser kan ik dan die mappen en alle submappen en bestanden openen en editen. Dat zou ik graag willen. Zo werkt het nu bij mij ook en daar ben ik aan gewend. Ik wil niet dat er ineens vreemde mappen tussen staan.
 
Snelle Jaap

Snelle Jaap

29/04/2014 16:24:49
Quote Anchor link
Ik gebruik alleen Netbeans dus van Aptana zou ik het niet weten. Ik snap wat je bedoelt, maar met het ophalen van bestanden op de serves vraag je die op per level, waarschijnlijk laad hij dus alles in het pad wat jij aangeeft op de server.

Want als ik het goed begrijp wil jij bijvoorbeeld in public_html waar 5 mapjes staan, er maar 1 of 2 in je file browser hebben staan? Ik weet niet of dat mogelijk is, zal vast wel maar ik doe dat nooit, als ik connect dan neemt die automatisch alles op dat 'level' mee qua bestanden ook als ik iets niet nodig heb.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 16:28:45
Quote Anchor link
Oké... daar was ik al bang voor. Dat was destijds met NetBeans ook al het geval.

Weet iemand of je met Aptana wel gewoon losse mappen kunt toewijzen? Dus ik heb een project "Ozzie" en dat ik daar dan alleen het mapje "private" en "public_html" aan toewijs. Kan dat?
 
LEDfan nvt

LEDfan nvt

29/04/2014 16:50:07
Quote Anchor link
Ozzie, screenshot is Eclipse. Er is een file browser (=PHP Explorer) maar die is bij mij altijd gesloten, tenzij ik op ctrl + enter druk of ik gebruik ctrl + shift + r om een soort file opener te openen.

In Eclipse kan je bepaalde mappen laten "verdwijnen" in de PHP explorer http://stackoverflow.com/questions/13700445/eclipse-cdt-specify-only-some-folders-as-resource . Hier een screenshot:
Afbeelding

Dit is dus ook mogelijk met aptana. (Alles wat ik over Eclipse schrijf)

Over de traagheid van Eclipse. Op mijn PC merk ik daar niks van, zelfs niet op mijn vorige core2duo met 4GB RAM. En een SSD doet ook wonderen :P (Alhoewel je deze niet moet kopen voor een stukje software te draaien)
Je kan trouwens ook de Java VM settings van Eclipse aanpassen, zodat deze meer RAM toegewezen krijgt.

Dan nog over remote files. Dit werkt (vind ik) heel goed. Kijk daarvoor eens hier: http://help.eclipse.org/juno/index.jsp?topic=%2Forg.eclipse.rse.doc.user%2Fgettingstarted%2Fg_start.html

Je kan dan met een speciale perspective, de dir van een FTP server benaderen. Dan klik je rechts op een map die je wilt hebben, en klik je op iets als "create project from this location". Als je nu terug gaat naar de PHP perspective kan je het project daar gewoon in openen.

Zoals je merkt vind ik Eclipse goed werken, Ik heb ook netbeans, sublime text, aptana, gedit, cloud9, codeenvy enz getest. Maar ik hou vab de configureerbaarheid van eclipse.
Gewijzigd op 29/04/2014 16:50:30 door LEDfan nvt
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 16:55:19
Quote Anchor link
LEDfan... ik volg 'm nu even niet. Jij gebruikt zelf dus niet Aptana? Of gebruik je Aptana als plugin in Eclipse? Ik ben je even kwijt nu...
 
LEDfan nvt

LEDfan nvt

29/04/2014 17:11:32
Quote Anchor link
Nee ik gebruik Aptana niet. Eclipse is een volwaardige IDE/Editor. Aptana is gebaseerd op Eclipsen m.a.w. het is er een uitbreiding van.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 17:15:52
Quote Anchor link
Oké... ik heb Aptana alvast gedownload... hoop alleen niet dat het zo'n heel zwaar pakket is...

Toevoeging op 29/04/2014 17:17:33:

Kan iemand nog zeggen of Aptana zelf mapjes of bestanden aanmaakt op de server?

Toevoeging op 29/04/2014 17:19:37:

Overigens kijk ik nu nog even naar dit plaatje...

Afbeelding
Als je bij de sync options kijkt, dan lijkt het erop dat er toch een lokale kopie van alle bestanden wordt bijgehouden... en dat wil ik dus helemaal niet :-(
 
- Raoul -

- Raoul -

29/04/2014 17:29:37
Quote Anchor link
Iedere IDE met FTP opties houd toch sowieso een lokale kopie bij, of je dat merkt of niet.

Bovendien is het bad practice om geen dev-server te hebben en alles live te doen.
 
LEDfan nvt

LEDfan nvt

29/04/2014 17:42:06
Quote Anchor link
Ozzie waarom ben je zo tegen die lokale opslag?
Hehe leuk domein extensie heb je :)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 17:55:33
Quote Anchor link
>> Iedere IDE met FTP opties houd toch sowieso een lokale kopie bij, of je dat merkt of niet.

Nee, zeker niet. Zend Studio houdt geen lokale kopie bij. Het is dus slim op af en toe even een back-up van de server te maken. Maaaar... omdat ie dus geen lokale kopie bijhoudt, is ie razendsnel. Ik druk op de opslaan knop of ctrl+s en het is gelijk aangepast.

>> Ozzie waarom ben je zo tegen die lokale opslag?

Omdat het vertragend werkt, en ik enkel op de server wil werken en niet op basis van een lokale kopie.

Toevoeging op 29/04/2014 17:56:08:

>> Hehe leuk domein extensie heb je :)

Dat is niet mijn domein... gewoon een plaatje van internet.
 
Willem vp

Willem vp

29/04/2014 19:18:31
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 29/04/2014 14:14:28:
Ik vind het wel prettig als ik een bestand opsla dat dan de wijzigingen direct op de server worden opgeslagen. Iemand een tip voor een editor die dat kan?

Zelf maak ik veel gebruik van UltraEdit. Niet gratis, wel goed (en je mag 30 dagen proberen zonder dat het je geld kost). Momenteel kost 'ie $80 (zo'n 58 euro), waarbij je een jaar recht hebt op upgrades. Een licentie met levenslange upgrades kost $240 en is wel aan te raden, want er wordt serieus doorontwikkeld op de editor.

Als ik zo in het draadje lees wat je eisen zijn, dan denk ik dat UE een eind in de buurt komt.

- Je kan bestanden editen over een FTP-verbinding. Voor het editen downloadt hij het bestand uiteraard, maar alleen als temp-bestand.
- Je kan projecten aanmaken waar je je bestanden aan toevoegt. Die projectdefinitie wordt opgeslagen in een bestandje waarvan jíj bepaalt waar dat bestand moet komen te staan. Geen gekke bestandjes of mappen waar jij dat niet wilt.

Verder heeft UE syntax highlighting voor een akelige hoeveelheid talen (zie http://www.ultraedit.com/downloads/extras/wordfiles.html). Standaard zitten alleen de meest gebruikte erbij, maar je kunt de benodigde wordfiles gewoon downloaden en toevoegen. En desnoods pas je ze zelf nog aan.

Wat ik ook wel fijn vind is multi caret editing. Hiermeekun je met control-klik meerdere cursors in je tekst zetten en zodoende dezelfde wijziging op meerdere plaatsen tegelijk maken. Daarnaast is er ook multi selection: je kunt dan verschillende stukken tekst/code selecteren en met 1 copy/paste-handeling ergens naartoe kopiëren. En zo zitten er talloze handigheidjes in, waardoor ik eigenlijk elke keer als ik iets anders uitprobeer toch steeds weer naar UE terugkom.

En, groot pluspunt: niet in Java geschreven, dus klein (nou ja, 30 MB) en snel. ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 19:51:11
Quote Anchor link
Klinkt niet verkeerd Willem. En deze maakt dus ook geen lokale kopieën?
 
Willem vp

Willem vp

29/04/2014 19:56:26
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 29/04/2014 19:51:11:
Klinkt niet verkeerd Willem. En deze maakt dus ook geen lokale kopieën?

Nee, alleen dus de temp-bestanden. En dat wil je waarschijnlijk ook, omdat je anders geen crash recovery hebt als je computer een keer vastloopt.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 20:34:19
Quote Anchor link
Ah oké. Zou mijn huidige editor ook temp kopieën maken eigenlijk? Ik denk het wel op de een of andere manier omdat ik anders de bestanden niet zou kunnen zien? Of zeg ik nu iets raars?

By the way, heb jij zelf wel eens met Aptana gewerkt?
 
Willem vp

Willem vp

29/04/2014 23:14:38
Quote Anchor link
> Zou mijn huidige editor ook temp kopieën maken eigenlijk? Ik denk het wel op de een of andere manier omdat ik anders de bestanden niet zou kunnen zien?

Hoeft niet per se. Hij zou het bestand in memory kunnen houden, maar dan mis je wel de mogelijkheid van crash recovery. Maar dat heb je natuurlijk niet echt nodig als je netjes elke drie minuten je werk opslaat.

> By the way, heb jij zelf wel eens met Aptana gewerkt?

Toevallig heb ik het vanmiddag naar aanleiding van dit draadje eens bekeken, omdat ik eigenlijk nog een editor zoek waar ik mijn HTML meteen in kan previewen. Voor dat doel ben ik maar weer teruggestapt naar MS Expression Web (oei, wat zeg ik nu?). Voor het werk dat ik doe ben ik in ieder geval niet onder de indruk van Aptana. Het feit dat 'ie niet met Perl overweg kan helpt ook niet mee. ;-)
Gewijzigd op 29/04/2014 23:16:28 door Willem vp
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 23:20:28
Quote Anchor link
Ik heb Aptana gedownload en UltraEdit ook. Ik ben wel benieuwd waarom jij UE het prettigst vindt. Ik zoek vooral een editor die "lichtgewicht" is, de syntax ondersteunt en die lekker snel is. Voldoet Aptana en/of UE daar aan volgens jou?
Gewijzigd op 29/04/2014 23:20:44 door Ozzie PHP
 
Eddy E

Eddy E

12/11/2014 15:31:47
Quote Anchor link
Ik gebruik ook al jaren Aptana.
Werkt prettig: goede snelheid (opstarten is niet razendsnel, daarna wel) en vooral: direct FTP-bewerken.
Dus gewoon typen, CTRL+S en het staat online.
Precies wat je wil.

Ik maak echter GEEN gebruik van de 'projecten', maar werk enkel via de FTP-serverlijst.
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.