editor, rechtstreeks op server werken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/05/2016 16:23:11
Quote Anchor link
Hey allemaal,

Ik had een tijdje geleden een PHP IDE aangeschaft, om vervolgens erachter te komen dat deze zeer slecht synchroniseerde met de server. Ik kon bijv. vanuit de editor geen bestanden van de server verwijderen of hernoemen.

Ik zoek nu dus een (redelijk lichtgewicht) IDE/editor waarmee ik (via SFTP) wél rechtstreeks op de server kan werken. Daarmee bedoel ik dat als ik een bestand in de editor wijzig en opsla, dat bestand op de server ook direct wordt gewijzigd. Of dat als ik een bestand vanuit de editor verwijder, het ook op de server wordt verwijderd.

Welke IDE/editor doet dit goed (en zonder enige vertraging)? Ik wil er eventueel best wel iets voor betalen, maar zeker niet al te veel.

Ik vind het in ieder geval belangrijk dat ik er snel mee kan werken. Ik zoek dus NIET een editor/IDE waarbij ik bijv. eerst op een knop uploaden/synchroniseren moet klikken voordat de bestanden op de server worden aangepast. In plaats daarvan moet wat ik in de editor doe, direct worden uitgevoerd op de server.

Tips?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 18:24:46
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

24/05/2016 16:33:22
Quote Anchor link
Dat kan met Atom van GitHub plus een package zoals remote-edit.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/05/2016 16:36:56
Quote Anchor link
Thanks Ward, gebruik jij zelf ook Atom en die remote-edit package?

Meer tips zijn welkom ...
 
Ivo P

Ivo P

24/05/2016 16:45:21
Quote Anchor link
Netbeans

dat edit trouwens niet direct op de server, maar heeft de werkbestanden lokaal staan.
Veranderen die (door opslaan in Netbeans) dan wordt alles remote bijgewerkt via een ftp-variant.

Werkt ook als je Netbeans open hebt staan en via de verkenner bestanden aanmaakt, verwijdert of op andere wijze bewerkt
Gewijzigd op 24/05/2016 16:47:17 door Ivo P
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

24/05/2016 16:46:19
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 24/05/2016 16:36:56:
Thanks Ward, gebruik jij zelf ook Atom en die remote-edit package?

Atom gebruik ik inderdaad, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om op een live server te gaan zitten editen. Puntkomma vergeten maar oeps je internetverbinding vliegt eruit en prompt ligt een site eruit. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen, dat had je zelf ook allang bedacht.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/05/2016 16:47:01
Quote Anchor link
Netbeans heb ik in een ver verleden eens een keertje getest. Viel me toen op dat het programma vrij log/zwaar is. Is dat nog steeds zo?

@Ward

Ik snap wat je bedoelt. Het gaat er mij om om live op een (niet per se productie) server te werken. Kun je atom aanpassen qua kleur, of is ie altijd zo donker? Ik las bij die remote plugin dat wachtwoorden in plain-text worden opgeslagen. Niet echt fijn :-s
Gewijzigd op 24/05/2016 16:49:13 door Ozzie PHP
 
Ivo P

Ivo P

24/05/2016 16:50:10
Quote Anchor link
Netbeans duurt even voor hij opgestart is, maar werkt daarna voor mij prima. Nu heb ik ook niet een heel oude, trage pc...

Maar Netbeans is ook meer dan alleen een editor natuurlijk.


En wat Ward zegt: je werkt dan niet op de productieserver, maar bijvoorbeeld op dev.mijnsite.nl
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/05/2016 17:00:24
Quote Anchor link
Ah oké ... ik vond NetBeans destijds wat traag en als ik iets vervelend vindt is het wel logge software. Dat je dan een seconde moet wachten voordat het bestand is opgeslagen en nog een halve seconde voordat het is gesynchroniseerd. Brrrrr ...

Ooit gebruikte ik Zend Studio een van de vroegere versies (volgens mij 5.5 ofzo). Die werkte rechtstreeks op de server, dus ook geen vervelend lokaal mapjes op de pc wat telkens gesyncd moest worden. Dat ging dus écht razendsnel. Heerlijk was dat. Maar op een gegeven moment hield de ondersteuning daarvan helaas op. Toen kwam Zend op basis van Eclipse en die was zo traag als stront door een trechter.

Anyhow ... ik zoek dus iets lichtgewichts wat lekker vlot werkt.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

24/05/2016 17:08:14
Quote Anchor link
Je kunt alles in Atom aanpassen: het is een hackable editor.

Volgens mij vraagt elke overstap naar een andere editor gewenning en oefening; dat is bij Atom niet anders. Voor mij zelf is vooral de integratie met git en GitHub belangrijk.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/05/2016 17:12:08
Quote Anchor link
Oké ... ik geef zelf de voorkeur aan een editor/ide met een geïntegreerde SFTP optie, maar ik hou het in ieder geval in gedachten.

Tot nu toe hebben we dus Atom en Netbeans.

Andere (lichtgewicht) editors/IDEs met SFTP-optie zijn welkom.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

25/05/2016 08:08:38
Quote Anchor link
Notepad++ kan het ook met een plug-in voor SFTP.
Ook een fijne allround editor trouwens. En gratis. :-)
 
Aad B

Aad B

25/05/2016 10:54:20
Quote Anchor link
Notepad++ kan het ook met een plug-in voor SFTP.
Sluit me aan bij Ward, ik gebruik dat ook maar daarnaast om onderweg even snel een foutje te herstellen FileZilla, inloggen, bestand, bewerken etc...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/05/2016 13:04:23
Quote Anchor link
Ziet er niet verkeerd uit. Is dit http://ashkulz.github.io/NppFTP/ de SFTP plugin waar jullie het over hebben? En zo ja, werkt dat plug&play? Ik zie op die pagina namelijk een en ander staan over "cache paths" die je moet linken aan serverpaden? Klinkt een beetje onhandig allemaal, maar wellicht hoef je daar niks mee te doen? Kun je via die SFTP optie ook vanuit Notepad++ bestanden rechtstreeks op de server updaten, en bestanden op de server verwijderen en/of hernoemen?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

25/05/2016 13:20:08
Quote Anchor link
Bij een standaardinstallatie van Notepad++ kun je de plug-in NppFTP inderdaad direct gebruiken.
Voor een how-to:

https://jasoncarman.wordpress.com/2015/01/17/configuring-sftp-with-notepad/
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/05/2016 13:41:37
Quote Anchor link
Ah oké, thanks ;-)

Wat me opvalt ... het lijkt alsof in veel editors je per se een username en password moet opgeven in je SFTP-server. In die link wordt daar ook op gewezen dat dat de veiligheid in gevaar brengt. Ik vind het raar dat je niet gewoon altijd je username en password leeg mag laten (als je dat zelf wilt) en dat je dan een prompt krijgt waar je ze kunt invullen. Werkt dat bij andere editors ook zo dat je altijd per se username en password moet opslaan bij het instellen van een server?

PS, ik zie dat je bij die Notepad++ plugin wel kunt laten vragen om het wachtwoord. Dat is al beter. Maar het betekent dus nog steeds dat de username zichtbaar is voor iedereen. Vreemd ...
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

25/05/2016 13:55:15
Quote Anchor link
Dat is inderdaad niet zo'n heel onbelangrijk punt.

Maar strikt genomen zou je ook minimaal elke 90 dagen je FTP-wachtwoord moeten wijzigen en maar bitter weinig mensen doen dat. (Ik zie dat vaak bij de FTP-accounts die ik van opdrachtgevers krijg: die kan ik járenlang gebruiken.)

Belangrijk is daarnaast dat je je development-pc en je netwerk goed dichttimmert. Er niet op gamen bijvoorbeeld en geen vage websites bezoeken. Alle gratis-bij-aankoop gekregen rommel eraf. Encrypted file system erop. Professionele virusscanner erop. Niet in de verleiding komen om ergens in een café even iets te fixen via de gratis Wi-Fi. Enzovoort, enzovoort.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/05/2016 14:07:11
Quote Anchor link
Ben ik volledig met je eens. Wachtwoord veranderen iedere 90 dagen lijkt me persoonlijk overkill. Als je zorgt dat je nergens je wachtwoord laat slingeren en niemand anders dan jij het weet, is er weinig aan de hand. FTP zou ik sowieso niet gebruiken, maar alles over ssh laten lopen.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

25/05/2016 15:27:26
Quote Anchor link
Ward van der Put op 24/05/2016 16:46:19:
maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om op een live server te gaan zitten editen.
Pretty much this.

Zorg voor een lokale ontwikkelomgeving (die representatief is voor je live-omgeving) zodat je direct kunt testen. Als alles werkt voer je (batchgewijs) wijzigingen door op je productie-omgeving. En test dan opnieuw.

Het lijkt mij de verkeerde insteek om "live ontwikkelen" te veraangenamen. Het enige wat je daarmee bereikt is dat dingen sneller/volgeautomatiseerd in de soep lopen.

En maak, op zijn minst lokaal, gebruik van een version control systeem. Zodat wanneer (niet als, maar wanneer) alles in de soep loopt (zij het enkel op je ontwikkelomgeving) dat je ook terug kunt. Je ontwikkelt nu op een vrij radicale (suicidale?) manier omdat je op deze wijze geen enkele backup hebt van (een) vorige versie(s).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/05/2016 15:35:19
Quote Anchor link
Wie heeft gezegd dat ik op een live server ontwikkel???? :-s

Je kan ook op een test-server ontwikkelen of op een aparte virtual host enz.

Waar het mij om gaat is dat ik gewoon op een server zelf ontwikkel zodat ik direct het juiste resultaat zie.
Gewijzigd op 25/05/2016 15:36:12 door Ozzie PHP
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

25/05/2016 15:39:43
Quote Anchor link
Directer dan lokaal ken ik niet :).

EDIT: samba-connectie (of hoe het ook heet) met lokaal unix/linux systeempje?
Gewijzigd op 25/05/2016 15:40:29 door Thomas van den Heuvel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/05/2016 15:46:24
Quote Anchor link
>> Directer dan lokaal ken ik niet :).

Lokaal kan je configuratie afwijken van die op de server.

>> samba-connectie (of hoe het ook heet) met lokaal unix/linux systeempje?

Geen idee waar je het over hebt :)

Gewoon een editor met fatsoenlijke SFTP ondersteuning graag!
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.