Een controle op <input type=number

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/06/2015 19:17:11
Quote Anchor link
@Paco:

Je hoeft niet te gaan schreeuwen? :-s

>> Waarom is er nu javascript ooit bedacht! Om de GUI wat gebruikersvriendelijker te maken

Klopt. Echter, is bepaalde functionaliteit nu overgenomen door HTML5. Jij bent nu een backwards-compatibiliteitsprobleem aan het verhelpen. Prima mag je allemaal doen, maar ik denk dat je achter de feiten aanloopt. Wanneer je functionaliteit toevoegt die ook daadwerkelijk iets toevoegt, ben ik het volledig met je eens, maar een ondersteuning voor verouderde browsers om het niet intypen van cijfertjes tegen te gaan ... tja, ik vind het een beetje overkill. Maar doe uiteraard vooral waar je je goed bij voelt.
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 14:35:05
 
Willem vp

Willem vp

08/06/2015 19:24:39
Quote Anchor link
Paco de Wulp op 08/06/2015 19:00:44:
Ik hou mijn gebruikers (mijn klanten) liever tevreden. Klant is Koning !

Die kreet "de klant is koning" is bedacht door reclamemensen om producten of diensten te kunnen verkopen die zich niet op een andere manier kunnen onderscheiden van de rest. ;-)

Als je werkelijk alle klanten tevreden wilt stellen, zul je daar een onevenredige hoeveelheid effort in moeten steken. Dat kost tijd, en dus geld, en levert dus hogere kosten op voor de klanten. En als klanten érgens ontevreden van worden, is dat van hogere prijzen.

De gemiddelde klant zal het heus wel begrijpen dat de user experience van je website een stuk minder is wanneer je die bekijkt met een browser uit het jaar kruik, vooral als je hem uitlegt dat hij met een modernere browser veel meer plezier kan hebben van de diensten die je aanbiedt.
 
Paco de Wulp

Paco de Wulp

08/06/2015 20:07:42
Quote Anchor link
Ik schreeuwde niet hoor. :-)
Heren, ik denk daar toch echt anders over . Bij mij geldt wel Klant is Koning !
Gewijzigd op 08/06/2015 20:08:37 door Paco de Wulp
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/06/2015 21:46:35
Quote Anchor link
>> Heren, ik denk daar toch echt anders over . Bij mij geldt wel Klant is Koning !

Tja, dan zou ik mezelf eens achter de oren krabben.

Stel dat 90 bezoekers een up to date browser hebben en 10 bezoekers een verouderde. Nu ga jij voor die 10 bezoekers een oplossing bouwen, waardoor de performance en daarmee de user-experience van die 90 bezoekers slechter wordt. Wie is er dan de koning??? Denk daar maar eens over na. Je bent klanten die niet mee gaan met de techniek aan het belonen voor hun slechte gedrag.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

08/06/2015 22:07:42
Quote Anchor link
Ozzie, die vergelijking is overdreven.

Het gaat hier over een minuscule JavaScript-functie die praktisch niemand in de weg zit.
De UX (User eXperience) lijdt daar nou niet bepaald dramatisch onder.

>> Stel dat 90 bezoekers een up to date browser hebben en 10 bezoekers een verouderde. Nu ga jij voor die 10 bezoekers een oplossing bouwen, waardoor de performance en daarmee de user-experience van die 90 bezoekers slechter wordt.

Maar om er dan toch in mee te gaan: als dat gaat over 900 bezoekers per dag of 900 kopers per dag, dan verandert het perspectief. Dan hebben we het namelijk ook over het helpen van 100 bezoekers per dag en het bedienen van 100 kopers per dag.

Om het nog breder te trekken: in een markt waar 10% marge per bezoeker / kijker / koper de norm is, wil je geen 10% klandizie mislopen. Dat maakt dan net het verschil tussen winst of verlies — tussen erop of eronder.

Streven naar een "dekkingsgraad" van ruim 99% vind ik een heel verstandige en gezonde strategie.
Net zoals streven naar een uptime van 99,99% bijvoorbeeld.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/06/2015 22:17:50
Quote Anchor link
>> Ozzie, die vergelijking is overdreven.

Ik probeer enkel iets duidelijk te maken. Op het moment dat je conversie afhangt van een client-side controle op numerieke input zou ik me toch echt zorgen gaan maken. Praat je over een script dat een artikel in het winkelmandje gooit dan heb je zeker een punt. Je zou je ook kunnen afvragen waarom mensen zich geroepen voelen om tekst in een numeriek veld te plaatsen. Dan schort er blijkbaar in je algehele presentatiee. Beter leg je daar dan de focus op. Maar goed, ik ga er verder niet over door, want ik merk dat sommige meningen toch niet zullen veranderen.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

09/06/2015 08:05:42
Quote Anchor link
>> Je zou je ook kunnen afvragen waarom mensen zich geroepen voelen om tekst in een numeriek veld te plaatsen. Dan schort er blijkbaar in je algehele presentatie.

Veel mensen zien het verschil tussen een 0 en een O niet — en die hebben op een QWERTY-toetsenbord een ergonomisch erg domme plaatsing. Kijk maar onder je rechterhand: welke @#$% heeft dat nou verzonnen?!

Anderen hebben leren typen op een schrijfmachine en daarop kwam vaak geen 1 voor.

Er schort niet per se iets aan de presentatie of de mentale vermogens van de gemiddelde gebruiker. Die invoerfouten worden gewoon gemaakt.

Nu ik dat zo schrijf: je zou zelfs dat JavaScript kunnen ombuigen tot een invoerhulp die de letters O en I vervangt door de cijfers 0 en 1. Dat is een gebruikersvriendelijkere oplossing dan ongeldige invoer weigeren of in foutmeldingen klagen over invoerfouten.
Gewijzigd op 09/06/2015 08:06:23 door Ward van der Put
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.