Elke Dag om 1:00

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Peter Wessels

Peter Wessels

15/04/2008 17:26:00
Quote Anchor link
Hoi luitjes,

Ik wil dat er een script uitgevoerd word op de server elke dag om 1 uur.
Dit kan d.m.v. cron maar dan word het pas uitgevoerd als iemand de site aanroept.

Kan dit ook anders?

Mvg,
Peter Wessels
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 00:05:57
 
Jesper Diovo

Jesper Diovo

15/04/2008 17:27:00
Quote Anchor link
Juist niet. Een cronjob werkt op zich zelf, heeft geen page load nodig.
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 17:30:00
Quote Anchor link
Vraagje: Weet je wel héél erg zeker dat je een cronjob nodig hebt? Er zijn maar heel weinig toepassingen waar je dit echt nodig hebt, 99 van de 100 keer wordt het misbruikt en zijn er betere oplossingen voor handen. Dat men dit niet ziet of wil zien, dat is een ander verhaal.

Kortom, wat gaat er gruwelijk fout op het moment dat je de cron niet uitvoert?
 
Peter Wessels

Peter Wessels

15/04/2008 17:34:00
Quote Anchor link
Djemo, Nee, dit is niet zo.. Als ik zeg dat hij elke dag om 1 uur een query moet doen, dan doet hij dit pas als je online komt en het is ná 1 uur is.

pgFrank, hij moet elke dag om 1 uur een hele boel uitrekenen, voor alle leden, dus als dat niet snachts gebeurd duurt het heel erg lang als de eerste lid online komt..
 
Jesper Diovo

Jesper Diovo

15/04/2008 17:37:00
Quote Anchor link
Dan weet je de definitie en werking van een cronjob niet. Klikje.
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 17:37:00
Quote Anchor link
En wat is het probleem als dat niet direct wordt berekend? Wie gaat er dood? Wie heeft om 1 uur 's nachts deze gegevens nodig?
 
Jesper Diovo

Jesper Diovo

15/04/2008 17:38:00
Quote Anchor link
@Frank: als die berekeningen (waarschijnlijk behoorlijk wat) uit moeten worden gevoerd als een bezoeker de pagina laadt, zal dit erge lange laadtijd opleveren. Dan kun je beter zo'n cronjob gebruiken, heeft Peter inderdaad gelijk in.
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

15/04/2008 17:49:00
Quote Anchor link
Waar spreken we over als het een hoop is? 100? 200 queries? Dat is voor de db geen enkel probleem hoor.
 
Peter Wessels

Peter Wessels

15/04/2008 17:58:00
Quote Anchor link
Dat word 10 querys per lid en het moet wel berekent worden op zo'n 5000 leden, DJemo ik zet de cron in mijn config.php want ik snap niet hoe ik het in mijn cpanel kan instellen.. Vandaar dat hij het niet helemaal goed doet..
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 18:02:00
Quote Anchor link
Djemo schreef op 15.04.2008 17:38:
@Frank: als die berekeningen (waarschijnlijk behoorlijk wat) uit moeten worden gevoerd als een bezoeker de pagina laadt, zal dit erge lange laadtijd opleveren. Dan kun je beter zo'n cronjob gebruiken, heeft Peter inderdaad gelijk in.
De kans dat je dit soort problemen op phphulp tegenkomt, is null komma niks. Wanneer men 1000 records al veel vindt (hoor je regelmatig), dan is er echt niks aan de hand. Ik voer regelmatig complexe berekeningen uit in een kleine database (500.000 records in de grootste tabel), dat is 40 seconden echt wel klaar. Dat kan vast nog wel sneller, kwestie van de boel verder optimaliseren. Dit moet in 15 tot 20 seconden kunnen, heb alleen even andere prioriteiten.

Problemen ga je pas oplossen wanneer je ze hebt. Tot die tijd werk je met de meest ideale situatie voor dat moment. Berekenen wanneer je de informatie nodig hebt, is dus een hele goede aanpak.
 
Peter Wessels

Peter Wessels

15/04/2008 18:09:00
Quote Anchor link
pgFrank, Hier gaat het om het spel. Om 1 uur word alle maximale scores berekend. En dit sla ik op in de database.
 
Jesper Diovo

Jesper Diovo

15/04/2008 18:17:00
Quote Anchor link
Maar wat nu als je met die 500.000 records per stuk weer zo'n 200.000 (andere) records moet gaan doorlopen? Je website laden duurt dan toch echt wel even. Je praat misschien over maar een paar seconden, maar relatief gezien is dat veel en zeker als het bij iedere page load gebeurd. Op den duur gaat dat de bezoeker ook irriteren, en zal je website dus minder (tot helemaal niet) bezoeken.

Als je nu zo'n cronjob uitvoert, is je website snel en wordt toch alles uitgevoerd wat uitgevoerd moet worden ;-).
 
- -

- -

15/04/2008 18:17:00
Quote Anchor link
Peter schreef op 15.04.2008 17:58:
DJemo ik zet de cron in mijn config.php want ik snap niet hoe ik het in mijn cpanel kan instellen.. Vandaar dat hij het niet helemaal goed doet..

Dat is het probleem, je moet het dus in je control panel, bijvoorbeeld CPanel instellen.
 
Peter Wessels

Peter Wessels

15/04/2008 18:20:00
Quote Anchor link
Ja, Jonathan, als ik nou weet wist hoe dat moest.. Wat moet ik bij command invoegen?

Hij zegt steeds permission denied
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Peter Wessels
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 18:22:00
Quote Anchor link
Peter schreef op 15.04.2008 18:09:
pgFrank, Hier gaat het om het spel. Om 1 uur word alle maximale scores berekend. En dit sla ik op in de database.
Ik vrees het ergste, dit soort spelletjes zijn vaak een soort van virussen, maar goed...

Wat zijn 'alle maximale scores' ? Deze staan al in je database, die hoef je dus niet nogmaals te gaan berekenen. Een simpele MAX-query met evt. wat voorwaardes is in no-time klaar met dit soort dingen. Ook zou je het simpel met een trigger kunnen oplossen, mocht je toch data dubbel willen gaan opslaan. Dan beschik je permanent over de meest recente maximale score en heb je weer geen cronjob nodig.
 
Peter Wessels

Peter Wessels

15/04/2008 18:26:00
Quote Anchor link
Als je me dat nou eens ging uitleggen pgFrank;)..

Dat was cinisch, ik snap niets van die trigger enzo, maar volgens mij moet het zo ook lukken.. Ik heb alleen nou hulp nodig met de cronjob..
 
Jesper Diovo

Jesper Diovo

15/04/2008 18:29:00
Quote Anchor link
Zit hier niks leuks bij?
 
Peter Wessels

Peter Wessels

15/04/2008 18:31:00
Quote Anchor link
Nee, ik zoek wel op google, zo dom ben ik niet.. hij geeft nou steeds: /home/mrfix/public_html/devious/cron/organize.php: line 1: ?php: No such file or directory
 
Jesper Diovo

Jesper Diovo

15/04/2008 18:34:00
Quote Anchor link
Waarom heb je dit dan nog niet gevonden? Daar staat een definitie, uitleg, etc. etc. alles wat je nodig hebt.
 
Frank -

Frank -

15/04/2008 18:36:00
Quote Anchor link
Wat is toch mis met een simpele MAX-query? Wat gaat er mis wanneer je géén cron gebruikt? Ik zie namelijk nog steeds niet waarom je deze nodig zou hebben, op het moment dat jij wilt weten wat de hoogste stand was/is, voer je even de query uit en klaar ben je. Of heb je soms 25 miljard records in je database van 300TB staan? Ja, dan kan het even duren...
 
Winston Smith

Winston Smith

15/04/2008 19:09:00
Quote Anchor link
Niet om de een of ander te dissen of zo hoor, maar wat is er eigenlijk mis aan het gebruik van een cron? Waarom zou je een cron niet gebruiken? Ik bedoel, ik snap dat het vaak 'misbruikt' wordt voor dingen die ook op een ander manier kunnen (bv. pas uitvoeren als iemand de pagina bezoekt), maar levert een cron zoveel meer cpu load op ofzo? Slijt je server sneller?
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.