Ervaringen met Docker?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

29/07/2017 14:45:50
Quote Anchor link
Sinds een jaar en een dag en nog veel langer dan dat heb ik een mooie dedicated server draaien die ik mogelijk ga inzetten voor Docker. Het schijnt dus (en verbeter me als ik het fout heb) dat je processen dan gesoleerd in een soort VM kan uitvoeren? Alles draait dan op de zelfde kernel van de fysieke server, maar dus geïsoleerd?

En het klopt dus dat ik dan een 'recept' voor een applicatie (dockerfile.api) moet aanmaken en uitvoeren in de working directory van mijn OS zelf? En dat ik dan vervolgens automatisch de boel geinstalleerd en werkend krijg (mits de dockerfile correct is).

Klopt mijn redenering een beetje? En gebruiken nog meerdere mensen Docker?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 07:19:20
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/08/2017 14:36:13
Quote Anchor link
Bump?
 
Joris goodbytes

joris goodbytes

23/10/2018 14:37:18
Quote Anchor link
Hoi Ariën, ik dacht even je vraag toch nog te beantwoorden. Ik kan je vertellen dat je uitleg klopt hoor. Als je met Docker werkt dan draai je een host operating systeem (bijvoorbeeld Ubuntu of CentOS linux) en daar installeer je Docker op.

Vervolgens maak je containers aan, doormiddel van dockerfiles (images worden daarmee gebouwd, en daarmee maak je zoveel containers als je er nodig hebt). Ik werk liefst zelf met docker-compose, zodat ik met één command (docker-compose up) m'n hele infrastructuur online kan brengen.

Docker is op zich complex en ik heb hiervoor een kleine videocursus in het Nederlands gemaakt die je gratis kan gebruiken. Mijn studenten gebruiken deze cursus ook om snel met Docker gestart te raken dus hij is getest en goedgekeurd ;).

Als je interesse hebt kijk je maar eens op https://www.dockerleren.be

Stuur me via die site ook gerust een mailtje als je ergens vragen bij hebt

- GoodBytes
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

23/10/2018 20:04:09
Quote Anchor link
Bedankt voor de goede tip. Ik zal er eens naar kijken!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.