Foreign Key informatie

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

IT Manager team PaaS

TenneT is hard groeiende om haar ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Lead PaaS die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je wordt de Teammanager (Lead) van een nieuw team binnen de afdeling Basic van Information Technology and Facilities (ITF) van TenneT. Het team heet Platform as a Service. Hier wordt elke dag in een goede sfeer met zijn allen hard gewerkt om vanuit IT

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Frontend Developer - Leeuwarden

Als Frontend Developer bouw jij mee aan het onderwijs van de toekomst! In een scrum team werken met jonge en enthousiaste collega’s, moderne technieken, ruimte voor eigen ontwikkeling en op een proactieve wijze kunnen meewerken aan innovatie binnen het onderwijs. Magister is het state-of-the-art softwarepakket dat scholen in het voortgezet onderwijs op alle fronten ontzorgt. Van leerlingenadministratie tot het ondersteunen van individuele leerlijnen, van toegang tot digitaal lesmateriaal tot het plannen van het lesrooster. In de Magister app bedient Magister ruim 2,5 miljoen gebruikers waarvan, dagelijks meer dan 600.000 unieke. Hiermee is Magister de absolute marktleider in onderwijsland. Wat vragen

Bekijk vacature »

Integratie Developer / Architect

Dit ga je doen Als Integratie Developer / Architect binnen deze organisatie krijg je echt de kans om impact te maken. De organisatie is groeiende maar houdt een corporate cultuur buiten de deur. Heb je een goede business case: zorg voor goede argumentatie en ga ervoor! Geen stroperig beslissingsproces dat jouw ideeën in de weg staat! Enkele van jouw taken: Je ontwerpt en ontwikkelt nieuwe integraties met behulp van interne tools (Boomi) of externe partners; Je vertaalt functionele specificaties naar technische oplossingen; Je denkt mee over strategische ontwikkelingen op het gebied van applicatie integratie; Je voert regie op leveranciers en

Bekijk vacature »

.NET Developer Shared Driving

Bedrijfsomschrijving Onze klant richt zich op het toegankelijker maken van steden, een fantastisch mooi streven. Hoe ze dat doen? Met eigen ontwikkelde software, waarmee vervoersmiddelen gedeeld kunnen worden. Deze inspirerende werkgever maakt een maatschappelijke impact en dat doen ze nu al zo'n 25 jaar! Het bedrijf is gevestigd in het centrum van Rotterdam en kent ongeveer zo'n 90 medewerkers. Het personeel is lekker gewoon gebleven! Iedereen kleedt zich zoals hij of zij dat zou willen en de sfeer is er erg fijn. Een leuke werkgever om voor te werken, en bovendien zijn er voor jou als Software Developer veel mooie

Bekijk vacature »

C# .NET Ontwikkelaar ASP.NET

Samengevat: Deze werkgever is een inkooporganisatie. Ben jij een ervaren .Net ontwikkelaar? Heb je ervaring met .Net en C#? Vaste baan: C# .NET Developer .Net MBO HBO €3.100 - €4.300 Onze missie is: “Een essentiële bijdrage leveren aan het verlagen van de integrale kostprijs van de aangesloten groothandels, middels het bundelen van inkoopvolume en het creëren van synergie met en tussen de groothandels en leveranciers, met scherpe inkoopprijzen, goede handelscondities en gerichte dienstverlening als resultaat” Zij werken voor MKB klanten. Deze werkgever heeft veel verschillende projecten. Houd jij van afwisseling? Dan zit je bij hun goed! De branche van dit

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Medior/senior Front-end developer (Vue.js)

Functie Als Front-end developer ben je uiteindelijk overkoepelend aan de slag voor de 3 ontwikkelteams die ieder aan een specifiek product werken. In samenwerking met de UX-designer en de huidige Front-end developer zorg je voor gebruiksvriendelijke software. Lijkt het jou interessant om complexe problemen op te lossen en feautures naar een hoger niveau te tillen? En vind je het niet erg om oudere delen van de applicaties te refactoren i.c.m. het toevoegen van nieuwe functionaliteiten? Dan komen wij graag met je in contact. Eisen • HBO werk- en denkniveau (ze kijken niet naar papieren, maar naar denkniveau, motivatie en zelfredzaamheid)

Bekijk vacature »

Junior Front-End Developer

Je maakt een vliegende start van je carrière, door meteen mee te bouwen aan de digitale oplossingen van Coolblue. Wat doe je als Junior Front-End Developer bij Coolblue? Als Junior Front-End Developer ben je meteen vanaf de start onderdeel van een development team. Je kijkt veel mee met collega’s en volgt trainingen. Op dat moment komt je wil om te blijven leren naar boven. Daarnaast pak je in de sprints ook je eigen stories op om Coolblue iedere dag een beetje beter te maken. Je sterk analytisch vermogen komt dan goed van pas! Ook Junior Front-End Developer worden bij Coolblue?

Bekijk vacature »

Software Developer Java

Java/Kotlin Developer Ben jij een ervaren Java/Kotlin developer met een passie voor het automatiseren van bedrijfsprocessen? Wil je graag deelnemen aan uitdagende projecten bij aansprekende klanten? En ben je op zoek naar een professioneel, ambitieus en dynamisch bedrijf om je carrière verder te ontwikkelen? Kom dan ons team bij Ritense in Amsterdam versterken! Zo ziet de functie eruit: Als Java/Kotlin developer bij Ritense ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van applicaties die bedrijfsprocessen automatiseren, zodat onze klanten slimmer, efficiënter en klantgerichter kunnen werken. Als developer ben je in de lead en zorg je voor de correcte oplevering van

Bekijk vacature »

Medior/Senior Python developer (Django)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en werken ze met pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Er is een kwaliteitsfocus en dan biedt ruimte om verbeteringen echt door te voeren binnen de gehele

Bekijk vacature »

Senior Lead Front End Developer

Functieomschrijving Voor Stichting Waternet zijn wij op zoek naar een senior Lead Front End Developer. Binnen het DevOps team Online zijn we op zoek naar een Senior Lead Front End developer met kennis van toegankelijkheid. Deze developer zal zich bezighouden met development van webpaginas die in verbinding staan met systemen uit het back office. Taken Ontwerpen, ontwikkelen, implementeren, documenteren en beheren van webapplicaties in een Azure-omgeving Debuggen, analyseren en oplossen van problemen in de OTAPomgevingen Je participeert in het DevOpsTeam Online voor het verder uitwerken en implementeren van gebruikerswensen Je bent betrokken bij toegankelijkheid audits en het implementeren van WCAG

Bekijk vacature »

PHP Software Developer

Functie omschrijving PHP Software Developer gezocht! Voor een organisatie in de regio Zeist die zich bezighoud met het verbeteren van de medicatieveiligheid zoeken wij een Software Developer. In deze functie zijn wij op zoek naar een slimme en enthousiaste Developer die interesse heeft in farmacie, logistiek en ICT. Daarnaast beschik je over een goed analytisch vermogen en ben je van nature gestructureerd en resultaatgericht. Je moet in deze functie daadkrachtig, flexibel en communicatief goed zijn. Je verantwoordelijkheden bestaan uit: Object georiënteerd programmeren; Werken in een scrumteam aan de ontwikkeling van een medicatiebewakingssysteem; Meedenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van projecten;

Bekijk vacature »

Medior/senior Fullstack developer

Functie Onder begeleiding van 3 accountmanagers waarvan er 1 binnen jouw expertise je aanspreekpunt zal zijn ga je aan de slag bij diverse opdrachtgevers. Hij of zij helpt je bij het vinden van een passende en uitdagende opdracht. Hierin houden ze uiteraard rekening met jouw situatie, ervaring en (technische) ambities. De opdrachten duren gemiddeld één tot 2 jaar. Hierdoor kun je je ook echt vastbijten in een project en als consultant impact maken. Naast de opdracht ben je regelmatig met je collega’s van de IT-afdeling om bijvoorbeeld onderlinge kennis te delen, of nieuwe trends te bespreken. Ook worden er regelmatig

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als ervaren .NET ontwikkelaar start jij een team met 12 programmeurs. Jullie zijn verantwoordelijk voor het huidige platform van deze organisatie. Als team werken jullie in tweewekelijkse sprints en starten jullie iedere dag met een stand-up. Jij werkt samen met jouw team aan het uitbreiden van het huidige platform door middel van nieuwe features. Daarnaast zorg jij er samen met jouw team voor dat het platform veilig is en gebruiken jullie de nieuwste technieken om deze veiligheid te waarborgen. Zo maken jullie gebruik van C# .NET, .NET Core, React, Azure, Kubernetes, ASP.NET, MVC. Jij gaat aan het werk in

Bekijk vacature »
Bo az

Bo az

03/03/2008 18:54:00
Quote Anchor link
Ik ben op zoek naar een query die mij informatie of de foreign keys van een bepaalde tabel kan geven, maar kan deze nergens vinden.

In MySQL heb je wel bijvoorbeeld SHOW KEYS FROM tabel maar die geeft niet de informatie die ik wil hebben namelijk: de tabel waarnaar verwezen wordt en de kolom in die tabel waar naar verwezen wordt.

Weet iemand toevallig hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
In eerste instantie zoek ik dit voor MySQL maar als iemand het voor pgSQL weet is dat ook welkom.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bo az
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 18:41:25
 
Frank -

Frank -

03/03/2008 19:20:00
Quote Anchor link
MySQL:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SHOW CREATE TABLE jouw_tabelnaam;

Het resultaat mag je dan verder gaan uitpluizen, maar de informatie over de FK staat er tussen.

PostgreSQL:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT * FROM pg_constraint WHERE contype = 'f';

Dit levert alle foreign key contstraints in je database op, inclusief de betrokken tabel- en kolomnamen. Met functies als pg_class en pg_attribute kun dan nog meer details op gaan vragen. Door in de WHERE ook een beperking te leggen op conrelid, kun je zoeken op een specifieke tabel.

Edit:
Deze query is fraaier, uitgewerkt:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
SELECT
    c.*,
    p.*
FROM
    pg_constraint AS c
        JOIN pg_class AS p ON c.conrelid = p.relfilenode
WHERE
    c.contype = 'f'
AND
    p.relname IN('jouw_tabelnaam');

Met de resultaten kun je dan weer verder gaan spitten.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
 
Bo az

Bo az

07/03/2008 13:16:00
Quote Anchor link
Ik ben weer bezig ;)

MySQL:
SHOW CREATE TABLE kende ik ook, maar dat is nog al een gepluis, is er geen andere (lees: makkelijkere) manier?

pg:
Ik ben nog een newbee als het gaat om pg, helemaal met arrays ed.
En als ik me niet vergis heb je die nodig om te weten te komen welke kolom(en) er bij de fk horen. Ik dacht zelf gezien jouw (pgFrank) voorbeeld en een comment bij de link aan de volgende join:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
JOIN pg_attribute a ON a.attnum = ANY(c.confkey)

Maar die lijkt niet helemaal lekker te werken (, waar vast een logische verklaring voor is).

Edit:
Niet lekker te werken is misschien te vaag, ik krijg gewoon veel te veel dubbele resultaten.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bo az
 
Frank -

Frank -

07/03/2008 13:48:00
Quote Anchor link
pg_constraint:
confrelid is het OID van de tabel die de FK bevat
conrelid is het OID van de tabel waar de FK naar verwijst.

pg_class:
conkey is het kolomnummer (of numers) die in een array staat/staan van de tabel die de FK bevat
confkey is het kolomnummer s het kolomnummer (of numers) die in een array staat/staan van de tabel waar de FK naar verwijst.

Haal eerst eens de FK's op en de OID's van de betrokken tabellen. Tevens de array's, dan kun je gaat kijken hoe dit nu inelkaar steekt.

pg_attribute:
attrelid is het OID van de tabel en attnum is het volgorde-nummer van de kolom in de tabel. Deze kun je dus uit de array plukken die in conkey of confkey staat.

Je kunt de functie array_to_string() gebruiken om de array om te zetten naar een string (duhhh) en gescheiden door een komma in een IN()-vergelijking te zetten. Wel zo handig en begrijpelijk.

Het kan wellicht fraaier, maar met dit soort constructies (die overigens erg leuk zijn!) heb ik nog maar weinig gewerkt.

Succes!

Ps. Laat je ook even zien wat het is geworden? Kan ik vast wat van leren.
 
Bo az

Bo az

07/03/2008 15:13:00
Quote Anchor link
Ik ben er nu bijna!

Die vele resultaten kwamen dus omdat ik de OID's niet mee nam in de join...

Ik heb nu het volgende:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
SELECT
    p.relname AS tabel_naam,
    array_to_string(c.conkey, ', ') AS kolomen,
    a.attname AS kolom_naam,
    p2.relname AS reference_tabel_naam,
    array_to_string(c.confkey, ', ') AS reference_kolomen
FROM
    pg_constraint AS c
        JOIN pg_attribute AS a ON (a.attnum = ANY(c.conkey) AND a.attrelid=c.conrelid)
        JOIN pg_class AS p ON (c.conrelid = p.relfilenode)
        JOIN pg_class AS p2 ON (c.confrelid = p2.relfilenode)
WHERE
    c.contype = 'f'
AND
    p.relname = 'test_reference';


Dit werkt prima, ook voor samengestelde fk's.

Maar zoals je misschien al ziet mis ik nog 1 ding, namelijk de kolom in de tabel waarnaar verwezen wordt.

Daarvoor zou ik nog een JOIN op pg_attribute moeten toevoegen (toch?).
Deze:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
JOIN pg_attribute AS a2 ON (a2.attnum = ANY(c.confkey) AND a2.attrelid=c.confrelid)


Maar de query die daar uit volgt geeft in het geval van samengestelde fk's dubbele resultaten. Wat ook logisch is omdat er nu op 2 resultaten 2x gejoind wordt (door de array).

Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

De volledige query (met dubbele resultaten:)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
SELECT
    p.relname AS tabel_naam,
    array_to_string(c.conkey, ', ') AS kolomen,
    a.attname AS kolom_naam,
    p2.relname AS reference_tabel_naam,
    array_to_string(c.confkey, ', ') AS reference_kolomen,
    a2.attname AS reference_kolom_naam
FROM
    pg_constraint AS c
        JOIN pg_attribute AS a ON (a.attnum = ANY(c.conkey) AND a.attrelid=c.conrelid)
        JOIN pg_attribute AS a2 ON (a2.attnum = ANY(c.confkey) AND a2.attrelid=c.confrelid)
        JOIN pg_class AS p ON (c.conrelid = p.relfilenode)
        JOIN pg_class AS p2 ON (c.confrelid = p2.relfilenode)
WHERE
    c.contype = 'f'
AND
    p.relname = 'test_reference';


ps. Zijn die arrays niet een enorme overtreding op de 1e normaalvorm?
 
Frank -

Frank -

07/03/2008 15:18:00
Quote Anchor link
Boaz schreef op 07.03.2008 15:13:
ps. Zijn die arrays niet een enorme overtreding op de 1e normaalvorm?
Wie zegt dat er hier wordt genormaliseerd? Je hebt het over een weergave van een SELECT-query en dat kan prima met array's. Dat ik zelf niet zo'n liefhebber ben van array's in de database, dat is weer een ander verhaal. Ze zijn hier goed bruikbaar, zeker omdat je met dit soort functies toch vooral binnen de database aan het rommelen bent en niet daarbuiten.

Wat jij voor een applicatie aan het maken bent, is mij dan ook een raadsel. pgAdmin3 is een uitstekende tool en PhpPgAdmin volstaat voor het lokale werk op de server.

Ps. De query lijkt goed te werken, ik zit hem even te testen op een datamodel dat ik hier heb liggen en krijg de juiste resultaten. Geef de tabel op die fk's bevat en ik krijg keurig de parent-tabellen en de kolommen waar de FK op ligt.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
 
Bo az

Bo az

07/03/2008 16:01:00
Quote Anchor link
Werkt prima, totdat je samengestelde pk/fk's hebt probeer 'm maar eens hier op uit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
CREATE TABLE test (
pk_1 CHAR(10),
pk_2 CHAR(10),
nogiets VARCHAR(100),
PRIMARY KEY (pk_1, pk_2)
);

CREATE TABLE test_reference (
pk SERIAL PRIMARY KEY,
fk_1 CHAR(10) NOT NULL,
fk_2 CHAR(10) NOT NULL,
FOREIGN KEY (fk_1, fk_2) REFERENCES test (pk_1, pk_2)
);


Quote:
Wat jij voor een applicatie aan het maken bent, is mij dan ook een raadsel.


Ik wil automatisch formulieren genereren, dat wil dus zeggen dat ik bijvoorbeeld bij een DATE veld een kalender wil weergeven etc.
Omdat een foreign key een beperking op de mogelijkheden legt wil ik daar dus een select element hebben.
Onder water zal ik dus de kolom(men) van de parent tabel moeten ophalen om te weten welke opties er in die select moeten komen.
 
Bo az

Bo az

07/03/2008 19:31:00
Quote Anchor link
Ik heb inmiddels wel het juiste resultaat te pakken met MySQL:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
SELECT *
FROM  information_schema.KEY_COLUMN_USAGE WHERE     
    REFERENCED_TABLE_NAME IS NOT NULL
AND
    TABLE_NAME='test_reference'


Edit:
Oeps, dit is eigenlijk een bump :$
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bo az
 
Bo az

Bo az

28/03/2008 16:31:00
Quote Anchor link
Een late reactie, maar het is ook bij postgre gelukt en wel via 'information_schema' dat is ansi sql en dus redelijk standaard. Helaas zitten er toch nog wel de nodige verschillen in met mysql.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bo az
 
Frank -

Frank -

28/03/2008 16:34:00
Quote Anchor link
Uiteraard zijn er verschillen, je zult vooral veel meer informatie krijgen. Al is dat een klein gokje, ik ben niet zó bekend met de details van MySQL... Ik gebruik hem vooral om afscheid van te nemen. Surprise surprise, dat hadden jullie vast niet verwacht!

;)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.