Foto's opslaan vóórdat je een ID hebt

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

10/07/2015 00:37:42
Quote Anchor link
Okay.

Als je in dat geval tabellen hebt die relaties met elkaar hebben (zonder foreign keys) dan hangen deze als los zand aan elkaar en is er geen voorziening vanuit de database zelf die echt afdwingt dat je data consistent blijft (dit heet ook wel referentiële integriteit (RI) EDIT: maar dan goed gespeld).

In (middel)grote administratieve systemen is dit (het ontbreken hiervan, dus) vrijwel altijd ongewenst. Het maakt de kans op corruptie van je data namelijk nogal groot. Tenzij deze RI wordt afgedwongen in je code zelf, maar dat heb ik altijd een beetje vreemd gevonden.

/offtopic

Toevoeging op 10/07/2015 00:38:43:

Frank Nietbelangrijk op 10/07/2015 00:37:00:
Thomas van den Heuvel op 10/07/2015 00:28:54:
@Aar, ik zou gewoon het oorspronkelijke probleem wegnemen in plaats van voor een (IMO) moeilijkere oplossing gaan.


Maar als je nu een moderne AJAX foto upload wilt zoals deze en dit op dezelfde pagina waar je een nieuw nieuws artikel aanmaakt?

Dan kun je nog steeds mijn voorgestelde aanpak gebruiken?
Gewijzigd op 10/07/2015 00:42:08 door Thomas van den Heuvel
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 09:12:42
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

10/07/2015 00:46:41
Quote Anchor link
Robert Wazzaa op 10/07/2015 00:32:36:
ik gebruik die niet nee.


constraints zou je wel moeten gebruiken vind ik. als je eenmaal duizend records hebt en je database is corrupt dan heb je pas ECHT EEN PROBLEEM :-)
 
Robert Wazzaa

Robert Wazzaa

10/07/2015 00:50:32
Quote Anchor link
Vooralsnog geen problemen mee gehad. Ik indexeer mijn tabellen goed en heb tot nu toe nog nooit met foreign key oid gewerkt.

Toevoeging op 10/07/2015 00:53:06:

Ik vind foreignkeys ergens de "luie manier" als je je systeem gewoon goed en zorgvuldig programmeert krijg je nooit loze records zonder koppelingen.

Zo heb je altijd meer grip en overzicht op wat er in je database gebeurt. Want mocht je ooit een keer een foreign key of iets vergeten, dan heb je dus ook geen controle meer.

Thomas van den Heuvel op 10/07/2015 00:37:42:
Okay.

Als je in dat geval tabellen hebt die relaties met elkaar hebben (zonder foreign keys) dan hangen deze als los zand aan elkaar en is er geen voorziening vanuit de database zelf die echt afdwingt dat je data consistent blijft (dit heet ook wel referentiële integriteit (RI) EDIT: maar dan goed gespeld).

In (middel)grote administratieve systemen is dit (het ontbreken hiervan, dus) vrijwel altijd ongewenst. Het maakt de kans op corruptie van je data namelijk nogal groot. Tenzij deze RI wordt afgedwongen in je code zelf, maar dat heb ik altijd een beetje vreemd gevonden.

/offtopic

Toevoeging op 10/07/2015 00:38:43:

Frank Nietbelangrijk op 10/07/2015 00:37:00:
Thomas van den Heuvel op 10/07/2015 00:28:54:
@Aar, ik zou gewoon het oorspronkelijke probleem wegnemen in plaats van voor een (IMO) moeilijkere oplossing gaan.


Maar als je nu een moderne AJAX foto upload wilt zoals deze en dit op dezelfde pagina waar je een nieuw nieuws artikel aanmaakt?

Dan kun je nog steeds mijn voorgestelde aanpak gebruiken?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

10/07/2015 00:57:44
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 10/07/2015 00:28:54:
@Aar, ik zou gewoon het oorspronkelijke probleem wegnemen in plaats van voor een (IMO) moeilijkere oplossing gaan.

Dat kan, je kan 50 minuten erover doen om alles volledig om te bouwen, of een workaround schrijven die in 5 minuten geimplementeerd is, voor een CMS wat toch op korte termijn aan de kant gaat.

@Robert: HTML5 for teh win! Toen ik mijn CMS bouwde was de ondersteuning voor multiple-upload nog erg matig. Nu is HTML5 goed te gebruiken, en zijn er nieuwe wegen open gegaan.
Gewijzigd op 10/07/2015 01:01:44 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

10/07/2015 11:48:59
Quote Anchor link
- Aar - op 10/07/2015 00:57:44:
Dat kan, je kan 50 minuten erover doen om alles volledig om te bouwen, of een workaround schrijven die in 5 minuten geimplementeerd is, voor een CMS wat toch op korte termijn aan de kant gaat.


In geen enkele reactie geef je dit aan, en dit is toch wel redelijk doorslaggevend voor de oplossingsrichting die je kiest.

Als je ons niet voorziet van een minimale set cruciale informatie, hoe verwacht je dan van ons om passend advies te geven?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

10/07/2015 18:30:46
Quote Anchor link
In mijn tweede reactie gaf ik al aan dat het lastig was om alles direct met de post mee te sturen.
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.