Game D.M.V OOP

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Peter Wessels

Peter Wessels

20/04/2008 17:31:00
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben momenteel een game aan het maken, en ik ben al een klein beetje begonnen. Maar ik hoor dat het veel beter te maken is als ik classes gebruik.
Ik kan opzich wel OOP maar ik weet niet hoe ik dat in mijn game kan verwerken.

Iemand suggesties?

Mvg,
Peter Wessels
 
PHP hulp

PHP hulp

17/04/2024 00:46:53
 
Hipska BE

Hipska BE

20/04/2008 18:24:00
Quote Anchor link
elk wapen is bv een classe
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
class ak47 extends geweer{ ...

class M4 extends geweer {
  static $magazijn_size = 30;
__construct(){
  $this->bullets = 30;
}

}

?>

daarin zet je telkens hun eigenschappen. Koopt iemand zo'n wapen, dan doe je bv zo:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<? $arsenaal->add(new M4); ?>


Dit hoef je niet zo te doen, het is enkel een voorbeeldje hoe je OOP zou kunnen gaan uitwerken in je game.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Hipska BE
 
- -

- -

20/04/2008 18:34:00
Quote Anchor link
Kun je niet beter zo doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
    class Wapen
    {
        public $type;
        
        public function __construct($type)
        {

            $this->type = $type;
        }
    }

?>


Elk wapen wordt dan een object, een instantie van Wapen. Dat lijkt me handiger.

Edit:
Ik zie nu pas dat "extends" staan ;) Dat kan ook natuurlijk.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - -
 
Peter Wessels

Peter Wessels

20/04/2008 18:43:00
Quote Anchor link
En hoe wil je dit in de db krijgen, of moet ik daar dan een query bij in zetten?
 
Peter Wessels

Peter Wessels

20/04/2008 18:43:00
Quote Anchor link
<SNIP>
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Peter Wessels
 
Thijs X

Thijs X

20/04/2008 18:53:00
Quote Anchor link
Veel gemaakte fout bij beginnende OOPérs is dat ze gelijk gaan scripten / programmeren.
Ik verwacht dat de game die je wilt maken aardig uitgebreid is en dus wel aardig wat tijd kost.

Begin dus eerst met het bedenken / maken van een ontwerp, ga nadenken wat voor klassen je denkt nodig te hebben, welke klasse waarvoor dient en welke methodes die moet hebben.
Hier za je in het begin wat moeite mee hebben maar als je het vaker hebt gedaan word het stuk leuker.
Ook zal een goed ontwerp een hoop tijd schelen.

Edit:
Typo
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Thijs X
 
Kwastie

Kwastie

20/04/2008 20:09:00
Quote Anchor link
OOP heeft voordelen maar ook zeker nadelen

het voordeel van OOP:
- stukken code kunt hergebruiken
- het is overzichterlijker
- je kunt 'samenwerken' aan een project (met meerder mensen tegelijk aan 1 project werken) dit kan ook wel met 'normaal' programmeren maar dan moet je veel dingen afspreken.
- het is gemakkelijker te onderhouden.

er zijn ook nadelen:
- Meer code nodig voor hetzelfde doel
- langzameren dan linair programmeren.
- hoge 'leer' drempel
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Kwastie
 
Peter Wessels

Peter Wessels

20/04/2008 20:20:00
Quote Anchor link
@Thijs,

Ik heb alles uitgeschreven;), ik schrijf eerst alles uit voordat ik iets script;)
 
Thijs X

Thijs X

20/04/2008 22:10:00
Quote Anchor link
Peter schreef op 20.04.2008 20:20:
@Thijs,

Ik heb alles uitgeschreven;), ik schrijf eerst alles uit voordat ik iets script;)


Met uitschrijven bedoel je alle functionaliteit dat het moet hebben of ook alles onder klasses onder verdeeld?
Als je alles ook al hebt onderverdeeld in klassen is het alleen nog maar kwestie van scripten.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.