Goed artikel over jQuery en Mootools

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Storeman storeman

storeman storeman

20/05/2009 10:55:00
Quote Anchor link
De schrijver van mootools heeft artikel geschreven over Mootools en jQuery en welke je zou moeten gebruiken. Uiteraard is het artikel een beetje bevooroordeeld, maar dat neemt niet weg dat het heel interessant is.

http://jqueryvsmootools.com
Vertaald: http://translate.google.nl/translate?prev=hp&hl=nl&js=n&u=jqueryvsmootools.com&sl=en&tl=nl&history_state0=&swap=1

Conclusie:
- Gebruik jQuery als je snel iets werkend wil krijgen en je niet wilt verdiepen in javascript (vooral designers zijn hierbij gebaat), voor op het gebied van CSS en DOM is dit zeer geschikt.

- Gebruik Mootools als je javascript kent/wilt leren en meer wilt doen dan een paar animaties wilt toevoegen.

Ik kon het jullie niet onthouden.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 03:54:52
 

20/05/2009 10:59:00
Quote Anchor link
Ik heb dat artikel niet gelezen, maar voorzover ik weet was het juist net andersom :-).
Met mootools leuke animatie's doen en met jQuery ingewikkeldere dingen doen.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door
 
Storeman storeman

storeman storeman

20/05/2009 11:23:00
Quote Anchor link
Hey Betweter :}, ga dat artikel dan maar snel eens lezen! Je zit er falikant naast.
 

20/05/2009 11:29:00
Quote Anchor link
storeman schreef op 20.05.2009 11:23:
Hey Betweter :}, ga dat artikel dan maar snel eens lezen! Je zit er falikant naast.

Eerst natuurkunde examen :-). En dat is wat ik gelezen heb, laatst zei iemand ook dat mootools (geloof ik) animatie's vloeiender lopen dan die van jQuery. Maar ik houd het gewoon bij jQuery, vind ik handiger werken, niet half om half javascript en lib (zo vind ik dat).
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door
 
Robert Deiman

Robert Deiman

20/05/2009 11:36:00
Quote Anchor link
Ik ken zowel mootools als jquery en heb ze ook beiden gebruikt. Ik heb zelfs laatst een scriptje dat ik had gemaakt, (is hier ooit voorbij gekomen, staat niet in de scriptlib) waarbij je een opstelling kon maken voor voetbal, maar spelers maar 1 maal op een bepaalde positie kunnen staan, omgezet van de mootools van het origineel, naar jquery, welke op het werk steeds gebruikt wordt. Daarbij viel me op dat de werking van beiden toch aardig overeenkomt.

Jquery vind ik zelf iets handiger, omdat volgens mij deze ook meer wordt gebruikt, er is sneller en meer over te vinden.

Als je JavaScript kent/ wilt leren, zou ik zeggen dat je (kleinere dingen iig) gewoon zelf kan maken. Ik maak bijvoorbeeld zelf vaak functies op basis van "gewoon javascript" zonder 1 van deze frameworks.

Ik vind jquery zelf prettiger, kan me ook niet helemaal vinden in de conclusie van het artikel. Er zitten veel verschillen tussen beide frameworks, maar niet dusdanig dat er een duidelijke winnaar is aan te wijzen.

edit:
Ik geloof dat Jquery inderdaad iets zwaarder is, maar met best wel eenvoudige aanpassingen (moet je wel ff de jquery code induiken, die op zich best groot en ingewikkeld is) krijg je animaties al wat soepeler.

Kijk je op de site van http://www.prodes.nl, mijn vorige werkgever dan zie je dat er bovenin 2 animaties zijn. Beiden zijn met jquery zonder aanpassingen, en lopen mijns insziens toch behoorlijk soepeltjes.


Op een bepaalde website gebruiken we een jquery controleclass voor een formulier, (ongeveer 50 velden) werkt hardstikke simpel en snel. Ook dingen uitbreiden daaraan is met een paar regeltjes en een evt. regex te doen.

Mogelijkheden te over dus.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Robert Deiman
 
Storeman storeman

storeman storeman

20/05/2009 12:19:00
Quote Anchor link
Er is ook niet één winnaar aan te wijzen en dat is ook niet mijn doel en ook niet de intentie van de schrijver van dat artikel. Qua snelheid zijn de frameworks gelijkwaardig, hier worden al veel vergelijkende tests over gedaan en het voordeel is soms voor jQuery en soms voor Mootools. Hier wordt in het algemeen de selector engine getest.

Het klopt dat de jQuery community groter en beter is, dat is zeker fijn voor de beginnende websitebouwer.

Daarnaast zijn plugins voor jQuery netjes verzameld, wat erg handig is. Zelf gebruik ik mootools, en op clientcide.com staan toch wat aardige plugins.

Ik vind zelf mootools heerlijk werken, de documentatie is wat schaars, maar als eenmaal de filosofie van mootools doorhebt, gaat het een stuk beter. Wat ik zelf ook erg fijn vind is dat mootools allerlei typen uitbreidt met functies, precies zoals JS bedoeld is.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere PHPhulpers.

@karl: Wat bedoel je met half om half javascript en lib?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.