Google analytics en cookiewet

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Philip van Leeuwen

Philip van Leeuwen

06/09/2013 10:59:18
Quote Anchor link
Hai,

Ik snap er nu niet veel meer van.

Mag je Google Analytics gebruiken zonder Cookie melding of niet? Ik heb gelezen dat de wet is aangepast, maar het is mij niet duidelijk of Google Analytics onder de 'uitzonderingen' valt
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 07:11:00
 
B a s
Beheerder

B a s

06/09/2013 11:01:50
Quote Anchor link
Volgens mij juist niet. Volgens mij is het zo dat functionele cookies mogen (zoals inloggen) en dat tracking cookies, cookies die te maken hebben met online advertisement en je klikgedrag online niet.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

06/09/2013 11:12:24
Quote Anchor link
De derde optie die hier wordt genoemd, is interessant:

http://www.onetomarket.nl/blog/online-marketing/cookiewet-en-google-analytics-alle-mogelijkheden-op-een-rij.html

Je kunt Google Analytics server-side inzetten. Dan zijn cookies helemaal niet meer nodig. En als er één taal uitblinkt in server-side mogelijkheden, dan is dat wel PHP!

Een cookie opt-in zal je "gewone" statistieken in Google Analytics verprutsen. Daarvoor bestaan grofweg twee redenen:

• Je mag het Google Analytics-script pas toevoegen nadat iemand heeft verklaard cookies te accepteren. Dat betekent dat je nooit de eerste pageview kunt registreren. En die is kritiek voor het meten van referrals en je landingspagina's.

• Wie de opt-in weigert, mag niet worden gemeten. In Google Analytics meet je aansluitend dus uitsluitend gebruikers met cookies, niet de cookieweigeraars. Daardoor geeft Analytics nooit meer een statistisch betrouwbaar beeld. En omdat je niets hebt aan onjuiste statistieken, kun je Analytics dan maar beter helemaal weglaten, want dan zit de cookiewaarschuwing ook niet meer hinderlijk in de weg.
 
Philip van Leeuwen

Philip van Leeuwen

06/09/2013 11:20:41
Quote Anchor link
Oke. Is wel een beetje een oud artikel van voor de wetsverandering.

Zou een melding als dit voldoende zijn?

Dit magazine maakt gebruik van cookies zodat we kunnen meten welke pagina's voor uw als bezoeker het meest interessant zijn.
Wanneer u verder navigeert gaat u hier automatisch mee akkoord.

Meer informatie over cookies (<- link naar: http://www.google.nl/intl/nl/analytics/privacyoverview.html)
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

06/09/2013 11:29:34
Quote Anchor link
Philip van Leeuwen op 06/09/2013 11:20:41:
Oke. Is wel een beetje een oud artikel van voor de wetsverandering.

Maar de PHP-oplossing is wél actueel:

php-ga: Server-Side Google Analytics PHP Client
 
Philip van Leeuwen

Philip van Leeuwen

06/09/2013 11:32:07
Quote Anchor link
Nice.
Dank voor de tip!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.