het zogenaamde <a href></a> html script

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Peter Laan

Peter Laan

17/02/2020 13:16:07
Quote Anchor link
Goedemiddag.

Ik weet natuurlijk wel uit ervaring dat bovengenoemd script als in de titel onvoldoende werkt op mijn php site.
In een tab staat mijn biografie. Omdat ik pertinent geen separaat contact tab wil hebben door de vele spam, heb ik gewoon in deze biografie vermeld: 'If you would like to contact me, please send an e-mail to" en dan gevolgd door mijn e-mailadres nog zonder php scripts.
Ik wil mijn e-mailadres in die regel een link geven met gevolg dat bijvoorbeeld de e-mailsofware opstart van zo'n beantwoorder. Ik doel op bijv. Eudora, Thunderbird, enz. Het mag niet iets zijn met subject, message enz. Alleen maar een simpele link.
In HTML is dit slechts <a><href><"emailadres">emailadres</a>.
Maar hoe kan ik zo'n simpele link in php invoegen in die regel met dien verstande dat ik hetzelfde bereik als in HTML?
Ik hoor het graag. Mijn dank.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 10:44:57
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/02/2020 13:23:47
Quote Anchor link
PHP is is niet te vergelijken met HTML. HTML is een opmaaktaal en PHP een scriptingtaal. HTML kan je ook in een PHP-script gebruiken als je iets wilt opslaan of echo'en.

Dus je kan prima dit doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo '<a href="mailto:[email protected]">Stuur een e-mail naar John Doe</a>';
?>


Maar je kan het ook buiten PHP uitvoeren:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php
if(do_something()) {
?>

<a href="mailto:[email protected]">Stuur een e-mail naar John Doe</a>
<?php
}
?>
Gewijzigd op 17/02/2020 13:25:17 door - Ariën -
 
Peter Laan

Peter Laan

17/02/2020 13:47:42
Quote Anchor link
Quote:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo '<a href="mailto:[email protected]">Stuur een e-mail naar John Doe</a>';
?>


Dank je wel beste Ariën. Dit script werkt nu goed in mijn site. Nogmaals mijn grote dank.

Vriendelijke groet, Peter

Edit:
quote-tags toegevoegd. Zie ook het overigens van de opmaakcodes in de Veelgetselde Vragen.
Gewijzigd op 17/02/2020 13:51:30 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

17/02/2020 16:01:34
Quote Anchor link
Maar voor statische content heb je geen PHP nodig. Dit kan prima rechtstreeks in HTML. Het effect is precies hetzelfde.

Je hebt het over spam, maar als je contactformulier (die afgehandeld wordt door PHP) goed is opgezet (reCAPTCHA erin enzo) dan valt dat allemaal reuze mee.

Sterker nog, - en misschien is dit reeds achterhaald, correct me if I'm wrong - als je je e-mailadres zo letterlijk in jouw website zet, dan wordt je mogelijk vatbaarder voor spam omdat webscrapers dit soort dingen oppikken.

Op StackOverflow staan wat alternatieve oplossingen, en het geaccepteerde antwoord heeft ook een punt: op het moment dat je mailto: gebruikt ga je er vanuit dat daar op een of andere manier een e-mailclient mee aan de slag gaat die er mogelijk niet altijd is. Daarmee sluit je dus op voorhand potentiële contactzoekers uit. Als je een goed werkend contactformulier hebt dan heeft een bezoeker niet per se een werkende e-mailclient nodig. Plus de controle ligt dan "volledig" aan jouw kant.

In de rest van de thread staan nog een aantal alternatieven: opbouw (van de klikbare e-maillink) via JavaScript, versleuteling via JavaScript en ook een "honeypot" via jQuery, die op zich supereenvoudig is en waarschijnlijk ook goed werkt, maar dus met het eerdere genoemde nadeel dat iemand een e-mailclient nodig heeft die met de mailto: aan de slag kan gaan.

Your choice.
Gewijzigd op 17/02/2020 16:17:49 door Thomas van den Heuvel
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.