Hoe leer ik nu het beste PHP?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Niels K

Niels K

25/04/2012 14:05:58
Quote Anchor link
Beste forumleden,

Aan de hand van dit topic een nieuw topic over de beginselen van PHP en hoe wat nu de beste manier is voor het leren van PHP (Naar mijn mening).

Ik zal in deze post mijn mening en wat feiten plaatsen. Wanneer je iets toe te voegen hebt, hoor ik dat graag.

Allereerst, wat bedoel ik nu met de basis beginselen van PHP?
Met de basis beginselen van PHP bedoel ik niet, PHP tag openen en PHP tag sluiten of bijvoorbeeld de syntax van PHP, maar meer de werking van diversen standaard functies, en diversen tips voor het schrijven van goede code.

Ik zal starten met wat tips om je kennis te verbeteren:
Allereerst is het belangrijk dat je veel leest, en veel code van andere (goede) mensen bestudeerd. Voordat ik je wat blogs geef die je eigenlijk moet volgen (Pim, Wouter, Kees, enz vul ze gerust aan) zal ik eerst behandelen hoe je het beste artikelen / boeken / tutorials kan lezen.

Hoe lees ik het best een artikel / tutorial / boek?
Je hersenen snakken naar nieuwe dingen. Ze zoeken en speuren en wachten op iets bijzonders. Zo zijn je hersenen gevormd, en dat zorgt ervoor dat je in leven blijft.

Tegenwoordig is de kans klein dat je een beer tegenkomt (noem maar wat), maar je hersenen blijven alert voor dit soort situaties. Je kunt tenslotte nooit weten of onder je bed zich een beer verschanst.

Wat doen nu je hersenen met al die gewone, normale, alledaagse dingen die voorbijkomen? Zo veel mogelijk zorgen dat ze het echte werk van de hersenen niet in de weg zitten: het herkennen van dingen die wel belangrijk zijn. Saaie dingen worden niet opgeslagen; die komen nooit langs de 'dit-is-kennelijk-niet-belangrijk'-filter.

Hoe weten nu je hersenen dat iets echt belangrijk is? Stel je eens voor dat je aan het lopen bent en dat er plotsklaps een olifant uit de lucht komt vallen? Wat gebeurt er dan in je hoofd en met je lichaam?

Juist zenuwen gieren, emoties steken de kop op en chemische stoffen golven door je lichaam.

Op deze manier weten je hersenen ....

DIT IS BELANGRIJK! VERGEET HET NIET

Maar stel, je bent thuis, of in een bibliotheek, het is een veilige, warme, beerloze, olifantloze omgeving. Je bent aan het studeren. Je bereidt je voor op een examen. Of je probeert een lastig technisch onderwerp onder de knie te krijgen waarvan je baas / leraar vindt dat je dat in een aantal dagen moet lukken.

Er is echter één probleem. Je hersenen proberen je een groot plezier te doen. Ze proberen ervoor te zorgen dat deze kennelijk niet-belangrijke informatie geen kostbare ruimte inneemt. Ruimte die beter besteed kan worden aan echte belangrijke informatie. Zoals beren bijvoorbeeld :-) Of bijvoorbeeld brandgevaar, noem maar op ;-) Of het besef dat je in de winter niet in je zwemkleding naar buiten moet gaan.

Je kunt niet tegen jouw hersenen zeggen. Hé, hersenen let eens op! Ondanks dat dit een saai boek is, wil ik dat je deze zaken bij de hand houdt. Laat die filter maar eens wat door de vingers zien.

Hoe moet ik dan studeren?
Wat is nu een goed boek / artikel / enz? Waardoor leer je nu echt iets? Een paar dingen. Allereerst moet je het snappen, en daarna moet je ervoor zorgen dat je hersenen het niet meer vergeten. Let op: Het gaat niet om feiten in je hoofd stampen! Een jaar of wat geleden hebben psychologen onderzocht en bewezen dat er voor (goed) leren meer nodig is dan alleen wat tekst op 1000 bladzijden.

Wat tips voor het schrijven van een goed artikel / boek / enz:

Maak het visueel. Afbeeldingen zijn gemakkelijker te onthouden dan woorden en maken het leren veel effectiever (89 % verbetering in geheugen- en overdrachtstrainingen) Ze maken ook dingen begrijpelijker. Zet de woorden in of naast het plaatje in plaats van onderaan de bladzijde of op de volgende pagina. De kans dat je hierdoor een vraagstuk oplost is hierdoor twee keer zo groot.

Hanteer een informele en persoonlijke stijl. Recente onderzoeken tonen aan dat studenten tot 40% beter presenteren voor proefwerken of een examen wanneer de stof rechtstreeks, op een informele manier, in de eerste persoonsvorm aan hun wordt uitgelegd. Vertel dus in verhaalvorm in plaats van de stof voor te dragen. Gebruik dus ook éénvoudige taal.

Zorg dat lezers gaan nadenken. Met andere woorden, er gebeurt niets in je hoofd tenzij je zelf actief je zenuwcellen in gang zet. De lezer moet gemotiveerd worden, geboeid raken, nieuwsgierig gemaakt worden, en uitgelokt worden om vraagstukken op te lossen, conclusies te trekken en nieuwe kennis tot zich te nemen. Daarvoor heb je uitdagingen nodig, vragen die je aan het denken zetten, opdrachten die betrekking hebben op beide hersenhelften, en meerdere zintuigen.

Trek, en houd de aandacht van de lezer. We kennen allemaal de situatie: 'Ik wil dit echt leren maar op pagina 2 val ik al in slaap, of worden mijn gedacht weer na facebook / twitter / enz getrokken'. Hersenen schenken aandacht aan dingen die ongebruikelijk zijn, interessant, vreemd en onverwacht. Lastige technische stof leren hoeft niet per definitie vervelend te zijn. Hersenen zullen veel sneller dingen opnemen als het niet zo het geval is.

Raak emoties aan. Het feit dat je, je iets kunt herinneren is sterk afhankelijk van de emotionele lading die het oproept. Je herinnert je dingen waar je om geeft. Iets wat een gevoel opbrengt. (denk aan positieve emoties) Bijvoorbeeld het gevoel dat jij iets weet op te lossen wat een collega / klasgenoot van jouw niet kon oplossen :-)

Nadenken over nadenken
Kan dat? Jazeker! Wanneer je echt wilt leren, en je wilt sneller en grondiger leren, let dan op hoe je oplet. Denk na over hoe je nadenkt en leer over hoe je leert.

Omdat je dit topic leest, neem ik aan dat je echt goed PHP wil leren en je er waarschijnlijk niet al te veel tijd aan wil besteden ;-) En je wilt onthouden wat je leest, en sterker nog je wil het kunnen toepassen. Om dat te kunnen doen, moet je de stof begrijpen. Om het beste uit boeken / tutorials enz wil halen moet je de verantwoordelijkheid nemen voor je hersenen. Je hersenen moeten gericht zijn op deze materie!

De truc is om je hersenen bepaalde leerstof te laten zien als Echt Belangrijk. Je moet er voor zorgen dat de stof even belangrijk is als bijtende beren en tevoorschijnkomende olifanten.

Hoe krijg je, jouw hersenen nou zover dat je die bepaalde stof even belangrijk als een Beer of Olifant vind?
Er bestaan twee soorten manieren:

langzaam:
De langzame, saaie manier is de pure herhaling. Je weet dat je kunt leren en zelfs de saaiste stof kunt onthouden, als je maar lang genoeg blijft stampen. Uiteindelijk zeggen jouw hersenen: 'Dit voelt niet belangrijk voor hem, maar hij blijft maar proberen langs die filter te komen, dus dan zal het wel goed zijn'.

snellere manier:
De snellere manier is iets doen dat de hersenactiviteit vergroot, vooral verschillende soorten hersenactiviteit. De bovenstaande beschrijvingen vormen een groot deel van de oplossing. Het zijn allemaal bewezen zaken waarvan is gebleken dat ze je hersenen in je voordeel laten werken. Denk bijvoorbeeld aan de tekst in de afbeeldingen, en de informele stijl van schrijven.

Maar afbeeldingen en een stijl van schrijven / vertellen is nog maar het begin!

Hieronder nog een aantal zaken die het opnemen van de hersenen bevorderen:

Redundantie:
Probeer dingen op verschillende manier te zeggen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van verschillende soorten media en diversen zintuigen. Hierdoor is de kans groter dat de materie op meerdere plaatsen in je hersenen opgeslagen wordt.

Onverwachts:
Probeer concepten en afbeeldingen op een onverwachte manier te gebruiken. (Wees dus creatief :-)) Waarom dit? Je hersenen zijn zoals al eerder verteld afgestemd op nieuwigheden. Datgene waar je iets bij voelt zul je namelijk beter onthouden. (Denk aan humor, verrassing of interesse)

Conversatiestijl:
Het schijnt te helpen als je een verhaal in een conversatievorm schrijft. Dit komt omdat hersenen afgestemd zijn om beter op te letten wanneer ze denken dat ze in een gesprek zijn dan wanneer ze denken dat de persoon in een passief gesprek zit.

Activiteiten:
Probeer activiteiten te verzinnen die gebruikers zelf uit moeten voeren. Je onthoudt dingen beter als je ze doet dan als je er wat over leest. Tip: Maak de oefeningen uitdagend, maar uitvoerbaar.

Verschillende leermethoden:
Omdat iedereen uniek is, is het belangrijk om verschillende leermethoden te gebruiken. Jij leert misschien graag op de stap-voor-stap manier terwijl iemand anders eerst de grote afbeelding wil begrijpen, en weer iemand anders heeft genoeg aan een code voorbeeld.

Maak gebruik van uitdagingen:
Probeer gebruik te maken van uitdagingen, zoals bijvoorbeeld opdrachten. Stel vragen waar niet altijd een éénduidig antwoord op te geven is. Dit omdat je hersenen afgestemd zijn om iets te leren en te onthouden als ze ergens voor moeten werken. Je krijgt toch ook geen conditie of een gespierd lichaam als je alleen maar kijkt naar de mensen in de fitnesszaal? ;-)

Maak gebruik van mensen:
Probeer gebruik te maken van mensen. In verhaaltjes, voorbeelden, afbeeldingen, enz. Hersenen besteden nu éénmaal meer aandacht aan personen dan aan dingen.

80/20 theorie:
Maak gebruik van de 80/20 theorie. Behandel dus niet alles, maar alleen datgene wat echt nodig is. Dat stimuleert een lezer ook om verder in het onderwerp te duiken.

Wat kan nu een lezer doen?
Allereerst, lees een stuk tekst rustig. Hoe meer je begrijpt hoe minder je hoeft te onthouden. Lees niet alleen, maar stop ook eens en denk na. Wanneer er in een boek een vraag staat, blader dan niet meteen door naar het antwoord maar denk serieus na. Hoe dieper je jezelf dwingt om na te denken, hoe groter de kans is dat je leert en onthoudt.

Doe de oefeningen. En maak aantekeningen
Kijk niet alleen naar de oefeningen maar maak ze ook echt. Er zijn genoeg bewijzen dat daadwerkelijk bezig zijn tijdens het leren het leren bevordert.

Er zijn geen domme vragen
Wanneer je iets niet snapt, vraag het gerust. Er zijn geen domme vragen!

Zorg dat echte belangrijke stof het laatste is wat je aan het denken zet voordat je naar bed gaat
Een deel van het leren (vooral de overgang naar het langetermijngeheugen) gebeurt nadat je de stof behandeld hebt. Je hersenen hebben tijd nodig om dingen te verwerken. Wanneer je tijdens die verwerkingsperiode nieuwe dingen aanvoert, zal een deel van wat je net hebt geleerd verloren gaan.

Drink water. Heel veel water
Huh? Water drinken? Ja! Je hersenen werken het beste in een lekkere hoeveelheid vocht. Uitdroging (wat kan gebeuren nog voor je dorst krijgt) vermindert de cognitieve functie.

Praat erover
Praten activeert een ander deel van de hersenen. Als je iets probeert te begrijpen, of als je de kans wilt vergroten dat je het je later nog kunt herinneren zeg het dan hardop na. Of nog beter, probeer het iemand anders uit te leggen. Je zult sneller leren en je ontdekt wellicht nieuwe ideeën waarvan je niet wist dat ze er waren toen je erover las.

Luister naar je hersenen
Let erop dat je hersenen niet overbelast raken. Wanneer je merkt dat je over dingen heen leest of vergeet wat je net gelezen hebt, wordt het tijd voor een (tijdelijke) stop. Bij een zeker punt, leer je zelfs niets meer.

Toepassing
Pas net gelezen informatie (zover het kan) direct toe. Doe iets om ervaring op te doen.

Even een rust pauze
Even een rustpauze! Laat dit eens op je inwerken. Zelf heb ik nu ook geen tijd meer om verder te schrijven :-)
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Heb je vragen? Schroom je niet om ze te stellen!

Niels Kieviet
Gewijzigd op 05/05/2012 10:53:48 door Niels K
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 11:51:16
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/04/2012 19:55:43
Quote Anchor link
Leuk Niels, een compleet andere insteek dan ik had verwacht. Wel leuk zo'n psychologisch kader. Let wel, maak het niet te lang en wissel het af met wat leuke PHP feitjes en tricks anders wordt het wellicht te langdradig.

Let zelf ook op dat je niet te lang doorgaat met schrijven, want zoals je zelf aangeeft kost het veel inspanning en energie, waarvan de onderstaande zin uit jouw betoog een prachtig voorbeeld is :-)

Wanneer je merkt dat je over dingen heeft lees of vergeet wat je net gelelzen hebt...
 
Niels K

Niels K

25/04/2012 20:30:13
Quote Anchor link
Hoi Ozzie,

Om te starten natuurlijk ;-) Uiteraard zal ik wat plaatjes en dergelijke plaatsen, ofcourse anders zou ik mijn eigen verhaal tegenstaan toch?

Ik zal de spelling fouten eruit halen, dankjewel!

Niels
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/04/2012 20:43:43
Quote Anchor link
Oké, ik ben nu al benieuwd naar het vervolg :-)
 
Niels K

Niels K

25/04/2012 20:48:01
Quote Anchor link
Ik heb naar mijn weten de meeste spellingfouten eruit gehaald. I.i.g de storende ;-)
Ik zal in het volgende bericht uitleggen wat nu precies basis PHP is, en waar je op moet letten als je net begint.

Daarna zal ik doorgaan met hoe herken ik problemen, en hoe los ik ze op.
Vervolgens zal ik wat over certificaten vertellen. Wat daarna komt is nog een raadsel, maar dat komt ter zijner tijd wel ;-)

Bedankt voor je commentaar.

Niels
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/04/2012 21:12:26
Quote Anchor link
Graag gedaan! Het begin van PHP ken ik wel, dus ik ben vooral benieuwd naar het deel voor de "professionals" :-) en naar leuke feitjes en tricks.

Oh... en aan de overige leden die dit lezen... laat even weten wat je van dit topic vindt. Niels heeft er veel werk van gemaakt en zal er ook nog de nodige tijd in steken, dus als hij wat feedback krijgt dan is dat natuurlijk wel leuk!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/05/2012 11:24:17
Quote Anchor link
Ik zou zeggen... tijd voor deel 2 :-)
 
Wouter J

Wouter J

02/05/2012 11:38:53
Quote Anchor link
Ik zie dit nu pas, leuk topic!

Niels, mocht je nog eens hulp nodig hebben voor een stukje tekst of een afbeelding maken (heb hier nu Photoshop CS6 dus ben nu heel veel aan het photoshopen) kun je me altijd vragen!

Offtopic:
PS: Wat is de link naar de blog van Pim, lijkt me wel interessant :)
Gewijzigd op 02/05/2012 11:42:23 door Wouter J
 
Niels K

Niels K

04/05/2012 20:21:48
Quote Anchor link
Hoi Wouter J en Ozzie,

I.v.m drukte op het werk ben ik er niet aan toegekomen. Ik zal kijken of ik morgen een tweede deel kan schrijven.

Dankjewel voor je aanbod Wouter. Ik ben niet echt grafisch ingesteld, dus misschien moet ik nog wel van je aanbod gebruik maken ;-)

Alleen jammer dat ik weinig reacties krijg. Misschien even naar een openbaar deel van dit forum plaatsen?

Bedankt voor de reacties!

Niels
 
Wouter J

Wouter J

04/05/2012 20:25:31
Quote Anchor link
Quote:
Misschien even naar een openbaar deel van dit forum plaatsen?

Ja, beginnen met PHP bijv. En dan static maken bovenin.
ik heb hem ten minste al gepromoot ;)
 
Niels K

Niels K

04/05/2012 20:35:35
Quote Anchor link
Ik kan er ook een tutorial van maken. Ik zal eerst wat artikelen schrijven, en deze dan hier met jullie bespreken en optimaliseren.

Daarna kan er een versie als tutorial online. Ik kan overigens ook direct het eerste 'hoofdstuk' in een tut zetten en deze verder uitbreiden.

Dan zit je ook niet met nietszeggende reacties in dit topic ;-)

Edit: Ohja, bedankt voor het promoten :-)
Gewijzigd op 04/05/2012 20:42:41 door Niels K
 
Jeroen VD

Jeroen VD

04/05/2012 20:49:26
Quote Anchor link
In de tweede alinea na let op! Dit is belangrijk! Staat bandgevaar ipv brandgevaar. Klein dingetje maar viel me op.

Leuke insteek! Meeste wist ik al, want het zit in mijn intetresses. Maar nu je het gaat toepassen op programmeren ga je er heel anders tegenaan kijken :-)
 
Mark Bos

Mark Bos

04/05/2012 21:10:15
Quote Anchor link
Leuk man grappig om te lezen haha maar je leert er wel wat van hoe je dingen beter kunt aanpakken alvorens je begint met lezen en leren, ik zelf leer snel doormiddel van het zien, dus zodra ik het zie dan snap ik het 9 van de 10 keer wel, php snap ik wel maar het grotendeel niet. :P

Maar mooi artiekel netjes en begrijpelijk ;)
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

04/05/2012 22:14:31
Quote Anchor link
Zo dan Niels hoe is het met je vingers na het typen van dat stuk tekst ?
(liggen ze er al af :p)

Eerlijk gezegd vraag ik me nu af heb jij iets met psychologie ?
Het is een goed stuk en ben benieuwd naar het vervolg!!

Kan/wil je misschien al een klein stukje van de sluier onthullen en vertellen wat ons nog te wachten staat ?

Ik ben er helemaal voor om hier een 'openbare' versie van te maken zodat iedereen die met php begint er eventueel wat aan heeft.

Maar Niels je bent (zoals altijd) weer geweldig bezig gaan zo door...
En hou ons te al te lang in spanning :P..
 
Vincent Huisman

Vincent Huisman

05/05/2012 10:42:15
Quote Anchor link
Quote:
Met andere worden, er gebeurt niets in je hoofd tenzij je zelf actief je zenuwcellen in gang zet.
 
Niels K

Niels K

05/05/2012 11:05:07
Quote Anchor link
Dankjewel Vincent. Ik heb het aangepast.

@overig,

Ik zal vanavond het tweede deel proberen te schrijven.

UPDATE:

Ik ga het vandaar niet meer redden. Mijn schoolwerk gaat op dit moment voor (zit in examenperiode) en ik heb gewoon niet te tijd om dit onderwerp goed uit te leggen, en een goed artikel te schrijven.

Ik zal kijken of ik vlak na het weekeind even tijd heb.

Excuses ;-)
Gewijzigd op 05/05/2012 21:00:50 door Niels K
 
Niels K

Niels K

12/05/2012 15:08:13
Quote Anchor link
Deel 2 komt eraan mensen. Nog even geduld, ik heb Wouter even een tweetje gestuurd voor wat afbeeldingen, om mijn verhaal compleet te maken.

Toevoeging:

Ik ga hem niet naar een openbaar deel publiceren aangezien deze berichten dan in Google page rank tevoorschijn komen. Dat wil ik voorkomen aangezien ik hem ook op mijn Blog ga zetten. (Daar gaat wanneer ik weer tijd heb, een nieuw jasje omheen)
Gewijzigd op 12/05/2012 20:32:17 door Niels K
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/06/2012 00:03:53
Quote Anchor link
...en toen waren we ineens bijna 3 weken verder.
 
Niels K

Niels K

01/06/2012 05:57:48
Quote Anchor link
Goed opgemerkt Ozzie. Ik vind het altijd lastig om iets af te maken. Ik wel een groot deel van deel 2 gemaakt, alleen nu komt school heel de tijd er weer tussen :( Gelukkig is dat (hopelijk) vandaar van de baan.

Ik hoop maandagavond het tweede deel online te zetten. (/me zet het in zijn agenda)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 22:48:27
Quote Anchor link
Zo, de popcorn staat al klaar hoor...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/06/2012 22:47:07
Quote Anchor link
...en heb ik maar in de vuilnisbak gekieperd.

Niels???
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.