hoe tekst html bestand importeren in formulier en

Overzicht

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »

Paul Weiss

Paul Weiss

08/01/2022 09:38:25
Anchor link
Hallo. even om een misverstand uit de weg te ruimen. Want ik denk dat jullie niet helemaal begrijpen wat mijn doel is. Ik kan een html site bouwen in combinatie met css en beetje javascript. Kennis heb ik inmiddels al genoeg. Daar ben ik al een tijdje mee bezig ook. dat is geen probleem. Ik heb al eerder een site voor een klant met succes op die manier in elkaar gezet. Maar dat was een pilot.

Maar het betrof wel een statische website. Voordat ik nu weer iets ga bouwen voor een klant (alles is nog in opbouw) wil ik wat zaken aanpassen. feit blijft voorlopig dat ik de klant een statische website wil aanleveren, dus geen cms. (het is daarbij niet relevant of men vind dat een klant een cms moet hebben of niet) Ik ga mij namelijk richten op een specifieke soort klant die geen blog nodig heeft en ook verder in principe niets wil aanpassen aan de site, behalve dan wellicht een keer een andere foto of ander emailadres. Maar dat regel ik dan voor hun.

Wat ik nu wi doen is 1 stapje verder gaan. En samen met de klant live te zien hoe zijn site er uit kan komen te zien (dat stukje ontbreekt namelijk vaak bij sitebouwers. wat kan de klant verwachten?). Wat ik nu wil gaan doen is dat ik samen met de klant op mijn site via php dus opties aanbied waaruit ze kunnen kiezen. Dus een type header, type hero (bijv afbeelding met een tekst en button) of een videohero etc etc. de klant kan kan de selectie maken doormiddel van verschillende forms. Aan de hand daarvan worden de rijen opgebouwd en kunnen ze tussendoor een rij ook aanpassen en vervangen voor een ander element. Belangrijk hierbij is dat men dus geen tekst en foto's kan invullen. Er zijn verder ook geen invulformulieren. er wordt puur gebruik gemaakt van checkboxes.
Deze handelswijze lijkt misschien niet standaard. Maar een klant krijgt dan live al te zien hoe de opbouw van de site eruit komt te zien. Als de klant tevreden is ga ik de site afwerken (dus tekst en foto;s toevoegen etc.). Op dit moment heb zo een soort van builder al gemaakt waarbij ik wel of geen database kan gebruiken Bij gebruik van de database gebruik ik 1 tabel en daarin 30 velden en wel rij1, rij2, rij3 etc.. Elk rij wordt gevuld met een waarde. de waarde vertegenwoordigd dan het type element dat ingeladen moet worden.

het cms gedeelte waar dit topic over is gestart, was puur bedoeld om het mij makkelijker te maken. dus zodra de rijen van de pagina in elkaar zijn gezet ik doormiddel van php tekst kan vervangen etc etc.. Maar zover ben ik nog niet. de vraag uit dit topic was puur bedoeld om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Hopelijk dat nu het 1 en ander meer duidelijk is. Ik zal anders in een ander topic even de files die ik heb laten zien. Op die wijze krijgt men meer inzicht wat ik in elkaar heb gezet en hoe ik dit veiliger kan maken.

Toevoeging op 08/01/2022 09:39:16:

Ozzie PHP op 07/01/2022 21:37:10:
>> Maar uiteindelijk moet je toch een pagina krijgen met .html extensie?
anders kunnen ze ook niet worden geindexeerd door de zoekmachines.

2x nee

https://www.phphulp.nl/index.php

Is het maken van websites een hobby voor je? Als je er geld aan verdient, dan mis je nog wat basiskennis denk ik.




Toevoeging op 08/01/2022 09:40:33:

Op dit moment ben ik in opbouw en nog niet aan toen om echt klanten te bedienen. Behalve dan een statische website maken. want kennis van html, css en klein beetje javascript heb ik wel. heb als pilot ook al een keer een site gebouwd.

Toevoeging op 08/01/2022 09:59:41:

- Ariën - op 07/01/2022 23:16:34:
Laten we even iets recht zetten:

Klanten zou den infeite nooit mogen inloggen op de database, zoals die van MySQL, MariaDB, SQL-lite, PostgreSQL of wat dan ook. Dat moet het script doen met een connectie-functie. Klanten hebben bij een normaal CMS de toegang via een beheerpaneel. Een gemiddelde klant heeft geen behoefte aan databasetabellen en queries. Enkel aan mooie invulvelden en formulieronderdelen.

In neem aan dat in jouw geval dat jij uiteindelijk via een PHP-configuratiebestand de inhoud van de site wilt aanpassen. Dat is in PHP geen enkel probleem door variabelen aan te maken in een centraal bestand, en die op te roepen op de pagina's die je maar gebruikt.

En ja, je kan het omzetten naar .html. Maar wat wil je ermee bereiken tegenover dat de uitvoer praktisch hetzelfde is als in .php?

Probeer beiden maar:

contact.html (in het kort)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
<h1>Welkom</h1>
<p>Welkom op mijn website.</p>


contact.php
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php
$title
= "Welkom";
$introduction = "Welkom op mijn website."
?>

<h1><?php echo $title; ?></h1>
<p><?php echo $introduction; ?></p>


Geeft beiden precies dezelfde uitvoer.




Toevoeging op 08/01/2022 10:03:46:

Bedankt voor je input. Klopt. Beide geven dezelfde uitvoer. maar ik kan een .php bestand zonder database niet bij een eventuele klant installeren (zoals ik al aangaf ben ik nog in opbouw en mijn echte 1e klant gaat nog even duren. Op dit moment ben ik php an het ontdekken en aan het leren). Als ik al zover ben zal de klant een statische website krijgen. Het eventuele cms gedeelte moet puur aan mijn kant draaien en alleen voor eigen gebruik. het cms is ook puur bedoeld om eenvoudig teksten aan te passen. Daar wil ik deze voor uiteidelijk voor gebruiken. Een compleet cms systeem bij de klant installeren zover ben ik nog lang niet en gaat nog wel even duren. daarom wil ik alles stap voor stap doen. Hoop dat alles nu meer duidelijk is.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 04:29:00
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2022 10:05:47
Anchor link
Wat versta jij onder een database?
In mijn laatste voorbeeld gebruik ik geen database.
 
Paul Weiss

Paul Weiss

08/01/2022 10:22:00
Anchor link
Hoi Arien. ja goede vraag. Mysql database bedoel ik. daarin wordt dan de content van een variabele opgeslagen. of zijn er nog andere database vormen?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2022 10:26:53
Anchor link
Wat is er mis met mijn voorbeeld?
Dan kan je in PHP eenvoudig settings aanmaken met strings voor teksten, en booleans voor true/false (ja/nee) switches.

Volgens mij is dat het eerste wat je wilt.
 
Paul Weiss

Paul Weiss

08/01/2022 10:27:35
Anchor link
- Ariën - op 08/01/2022 10:05:47:
Wat versta jij onder een database?
In mijn laatste voorbeeld gebruik ik geen database.


in je laatste voorbeeld gebruik je inderdaad geen database. Maar de inhoud van de variabele kun je uiteraard op 2 manieren opslaan. in een database of in een bestand. in een bestand was ik eerst ook mee bezig. Maar werd afgeraden. Maar aangezien het cms gedeelte alleen voor mij bedoeld is, wil ik toch een database gebruiken. In dat geval krijgt ik dus file.php bestanden. de uitvoer moet echter uiteindelijk in html komen omdat ik deze via ftp bij een toekomstige klant wil installleren.


Toevoeging op 08/01/2022 10:29:45:

- Ariën - op 08/01/2022 10:26:53:
Wat is er mis met mijn voorbeeld?
Dan kan je in PHP eenvoudig settings aanmaken met strings voor teksten, en booleans voor true/false (ja/nee) switches.

Volgens mij is dat het eerste wat je wilt.

 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2022 10:29:54
Anchor link
MySQL of MariaDB is een veelgebruikte database die 99% van de webhostingbedrijven ondersteunen. Je klant zal daar vast wel bijzitten.
 
Paul Weiss

Paul Weiss

08/01/2022 10:33:21
Anchor link
Ja inderdaad. Kans is zeker groot. maar zoals ik al aangaf wil ik op de korte termijn bij de klant eerst zonder database werken. dat komt wel in een later stadium.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2022 10:34:55
Anchor link
Dan gebruik je eerst toch mijn manier uit mijn voorbeeld?
 
Paul Weiss

Paul Weiss

08/01/2022 10:38:30
Anchor link
- Ariën - op 08/01/2022 10:26:53:
Wat is er mis met mijn voorbeeld?
Dan kan je in PHP eenvoudig settings aanmaken met strings voor teksten, en booleans voor true/false (ja/nee) switches.

Volgens mij is dat het eerste wat je wilt.

dat kan zeker. En is ook zeker een optie. daarmee was ik ook begonnen. Het cms gedeelte is ter spraken gekomen gedurende dit topic. daarom denk ik ook de verwarring bij sommmigen. Maar volgens begrijp jij nu wel wat ik precies wil. Ik zal je wel even apart een berichtje sturen wat ik op dit moment al zo heb (een uitgeklede versie dan) Wellicht dat je dan wat verbeteringen kunt aangeven? Vind php echt een mooie uitdaging en ben er graag mee bezig.
Gewijzigd op 08/01/2022 10:52:21 door - Ariën -
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2022 10:40:57
Anchor link
Apart een bericht sturen is niet nodig.
Je kan de code hier ook delen. :-)
 
Paul Weiss

Paul Weiss

08/01/2022 10:45:35
Anchor link
Haha. je weet het wel leuk te brengen wat er allemaal zo kan gebeuren. Veiligheid natuurlijk voor alles. Maar zoals ik al aangaf, wil ik de klant voorlopig geen cms systeem leveren. Zover ben ik nog lang niet. Het cms gedeelte is puur voor eigen gebruik. Maar doordat de content dan vanuit de database wordt geladen krijg ik dus een .php bestand. Maar uitendelijk wil ik dus bij bij mijn toekomstige klant een site aanleveren die alleen maar bestaat uit .html. vandaar ook mijn vraag hoe ik de output nadat alle gegevens zijn gevuld kan omzetten naar een .html bestand. Ik wil echt alles stap voor stap doen en niet alles in 1 keer. Veiigheid bij de klant staat uiteraard voorop.

Toevoeging op 08/01/2022 10:47:01:

Wilde reageren op de reacties van afzonderlijke personen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2022 10:47:35
Anchor link
Waarom omzetten naar .html? Wat is je gedachtegang daarover?
Ik had gisteravond al laten zien dat de output in PHP hetzelfde kan zijn als in HTML.

Ik ben er wel benieuwd naar.
Gewijzigd op 08/01/2022 10:47:57 door - Ariën -
 
Paul Weiss

Paul Weiss

08/01/2022 10:47:52
Anchor link
Maar heb per abuis dat via de quoto optie gedaan. Dacht dat het een andere knop was. vandaar.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2022 10:53:38
Anchor link
Geen probleem, Ik heb de rotzooi even opgeruimd ;-)

Maar ik ben benieuwd naar het antwoord op mijn vorige vraag.
 
Paul Weiss

Paul Weiss

08/01/2022 11:02:42
Anchor link
nou als ik een .php als uitvoerbetand heb en ik installeer deze bij een eventuele klant dan kan de data niet worden ingeladen. Ik wil namelijk geen centraal bestand of database gebruiken waaruit de waardes kunnen worden opgeroepen. het .php bestand is uiteraard wel goed te gebruiken aan mijn kant, (zodat ik teksten kan invoeren etc. de laatste wijzingen zal ik handmatig doorvoeren zoals bijv. de header etc..). Maar een php pagina in dit geval dan uiteindelijk niet aan de kant van de klant te gebruiken. vandaar dat ik dus een .html uitvoerbestand zou willen gebruiken. Enig idee hoe ik dit kan realiseren?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2022 11:07:54
Anchor link
Paul Weiss op 08/01/2022 11:02:42:
nou als ik een .php als uitvoerbetand heb en ik installeer deze bij een eventuele klant dan kan de data niet worden ingeladen.

Dat kan anders prima.
Maar wat bedoel je met 'inladen'?

Quote:
Ik wil namelijk geen centraal bestand of database gebruiken waaruit de waardes kunnen worden opgeroepen. het .php bestand is uiteraard wel goed te gebruiken aan mijn kant, (zodat ik teksten kan invoeren etc. de laatste wijzingen zal ik handmatig doorvoeren zoals bijv. de header etc..). Maar een php pagina in dit geval dan uiteindelijk niet aan de kant van de klant te gebruiken.

Ben je bang dat klanten hun site slopen door 'enge dingen' te doen in PHP-codes?
Als ik een auto koop en niet weet hoe de motor werkt, ga ik er toch ook niet aan prutsen ;-)

Quote:
vandaar dat ik dus een .html uitvoerbestand zou willen gebruiken. Enig idee hoe ik dit kan realiseren?

Met functies om output te bufferen en deze op te slaan.

Maar Ik zie echt geen enkele reden waarom je dit zou willen. Waarom zou je geen overons.php aan je klant willen aanleveren?
Gewijzigd op 08/01/2022 11:09:40 door - Ariën -
 
Paul Weiss

Paul Weiss

08/01/2022 11:13:16
Anchor link
Ja inderdaad. je weet nooit wat ze doen toch? gebruik wel een php bestand voor versturen een formulier uiteraard. Maar verder wil ik nog niet gaan voorlopig dan. wellicht dat ik op termijn wel ervoor kies om php bestanden te gebruiken (ook in het vooruitzicht om een eventueel toekomstig cms systeem bij de klant te gebruiken).

Ik heb echter op dit moment geen idee hoe ik de output kan bufferen en vervolgens kan opslaan in een html bestand. heb je wellicht een voorbeeld/bron voor mij. Ik wil echt alles stap voor stap doen en alles mogelijkheden aan het ontdekken ook.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2022 11:17:37
Anchor link
Als ze in PHP wat kunnen vernachelen kunnen ze dat ook in de .html doen. Niet echt een reden dus.

Geef gewoon duidelijke instructies aan de klant en je hoeft niet bang te zijn voor zulke situaties.

Je probeert nu een oplossing voor een probleem te vinden, wat in feite geen probleem is. Daarom ben ik ook niet uitgebreid ingegaan op output-buffering. Dat is niet hiervoor de oplossing.
Gewijzigd op 08/01/2022 11:18:45 door - Ariën -
 
Paul Weiss

Paul Weiss

08/01/2022 11:21:06
Anchor link
Ik begrijp het wel, maar ik wil ook nog geen centraal bestand gebruiken waar de content in komt te staan.
wil op dit moment alleen nog .html bestanden aanleveren.Dat php komt later wel.

Toevoeging op 08/01/2022 11:38:25:

idee is natuurlijk ook om nadat je het php bestand heb uitgevoerd gewoon de broncode kan kopieeren. Dan is het ook opgelost. Maar ik zocht eingelijk naar een php oplossing om de uitvoer op te vangen en vervolgens op te slaan in een html bestand.Veel vragen zijn beantwoord en ik denk dat er ook veel misvattingen zijn opgehelderd. Ik zal wel even een apart topic starten met mijn bestanden die ik zover beb. Dan kun je en wellicht ook anderen aangeven wat er beter kan etc. Nogmaal dank voor alle input en ondersteuning.

Toevoeging op 08/01/2022 12:06:54:

Ik ben even benieuwd. je gaf trouwens aan dat bij een cms systeem het inloggen op de achtergrond gebeurd zonder dat de klant dat merkt. Dus de gebruikersnaam wachtwoord, database name etc. worden dan versleuteld opgeslagen? ben wel benieuwd hoe je dit dan voor elkaar kun krijgen. In het geval ik bij het opbouwen van een pagina per rij via een database, wil ik deze gegevens niet aan de klant geven en/of dat deze standaard in een php staan vermeldt. heeft iemand een bron waar ik dit kan vinden? bedankt.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/01/2022 12:16:07
Anchor link
Een .php-bestand wordt uitgevoerd door PHP op de webserver, en er komt een HTML-document uit.
Voer dit maar eens uit in test.php op een webserver die PHP ondersteunt en uitvoert:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo "<h1>Hallo daar!</h1>";
?>


Bekijk vervolgens de HTML-source code maar, en je ziet geen enkel PHP-script.

Als je verbinding maakt met een database gebeurt dit ook in PHP, niemand van je bezoekers zal zien hoe de code in elkaar steekt en wat de inloggegevens zijn om toegang te krijgen tot je MySQL of MariaDB (etc..) database. Dit hoef je niet eens te versleutelen. Als je het maar in PHP opslaat. En bij sterke voorkeur zelfs buiten je webroot.

Als als je straks uiteindelijk aan je database begonnen bent:
En waarom zou je de databasegegevens straks niet aan een klant willen geven? Als het om een door jouw gehoste situatie gaat, dan kan ik mij dat zeker indenken. Maar als het op een klant zijn hostingpakket staat, dan heb jij er niks over te zeggen.
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »

 

Dit topic is gesloten.



Overzicht

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.